KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 10 april 2007

Van den Akker op WK direct tegen Scholma

Dinsdag, 10 april 2007 - HARDENBERG - Culemborger Jeroen van den Akker komt in de eerste ronde van het wereldkampioenschap direct uit tegen landgenoot en routinier Auke Scholma. Het WK begint op 12 mei in Hardenberg en eindigt op 2 juni. Van den Akker verzekerde zich vorige week tijdens het Nederlands kampioenschap van een startbewijs, samen met Scholma en winnaar Kees Thijssen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 10 april 2007

Marc den Hartog naar NK dammen pupillen

Dinsdag, 10 april 2007 - CULEMBORG - Jeugdspeler Marc den Hartog van damvereniging Denk en Zet heeft zich in Bunschoten geplaatst voor het NK dammen voor pupillen.

De 13 - jarige Culemborger speelde een constante halve finale en eindigde met negen punten uit zeven partijen op de derde plaats. Den Hartog speelt het NK van 1 tot en met 5 mei in Huissen. Clubgenoten Kester Brons (12) en Jan Jaap de Heer (12) kwalificeerden zich niet.
Eerder al plaatsten Gerard Zijlema uit Tiel zich als enige senior uit de regio voor het NK sneldammen. Ook de Culemborgse junioren Pieter Steijlen en Robert-Jan van den Akker, de aspiranten Sjuul Verheij en Derk-Jan Riesthuis en opnieuw pupil Marc den Hartog plaatsten zich voor het NK sneldammen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

TC Tubantia, 3 april 2007

Jonge damsters naar NK-finale

WESTERHAAR - Twee meisjes van de damclub Witte van Moort (WvM) hebben zich dit weekend in Wageningen geplaatst voor de finale om het Nederlands Kampioenschap dammen.

Aan de halve finales voor meisjes pupillen deed een drietal jeugdige talenten van de jeugddamclub WvM uit Westerhaar mee.

Er werd gespeeld in twee groepen waarbij de eerste zes zich plaatsten voor de finale.

Charlotte Kuilder behaalde in haar groep een tweede stek en plaatste zich voor de finale. Carlein Knol werd in de andere groep vierde en verschafte zich hiermee ook een ticket voor de finale. Maaike Noppers werd achtste en viel net buiten de boot.
Overigens is er door een paar afzeggingen nog een kleine kans dat Maaike Noppers alsnog een plek in de finale krijgt. Die is van 17 tot en met 19 mei in Den Bosch. Er wordt deze dag gespeeld volgens het Zwitsers systeem.

Op 19 mei wordt tevens de finale van het NK voor welpen gehouden. Daaraan doen vier leden van Witte van Moort uit Westerhaar mee: Anne-Lynn Knol, Leonie Wessels, Sharon Wessels en Gisela Noppers.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 10 april 2007

Neven gaat door de vlag

door Nikhila

RAALTE - Bill Neven behoort in het Overijsselse kampioenstoernooi welhaast tot het meubilair.De 45-jarige Zwolse dammer doet al sinds 1991 bijna onafgebroken mee en niet zonder succes. Hij was de sterkste in 1996 en 2000 en plaatste zich ook al vijf keer voor de halve finales NK.

De ambities van Neven kregen op de tweede speeldag een geduchte knauw. Met een sensationele kloknederlaag tegen clubgenoot én debutant Erik Eikenaar. "Onder druk van de klok miste ik eerst een glasheldere winst en ging vervolgens door de vlag", treurde de favoriet.

"In tijdnood had ik mijn notatie niet goed bijgehouden. Ik ging af op het biljet van mijn tegenstander en die had vijftig zetten genoteerd. Dat klopte niet, want na controle bleek dat ik slechts 49 zetten had gedaan. De stand op het bord was potremise."

Michel Koop nam de leiding in het provinciale toernooi. Hij was de sterkste in het onderonsje met zijn vier jaar oudere broer Ronny.

Met Wijnand Groen kreeg de damstrijd in Flevoland een onverwachte koploper. De 53-jarige routinier uit Lelystad, met een rating onder de 900, profiteerde van een gruwelijke misser van kanshebber Jan Marten van der Reest, die ruim driehonderd punter hoger staat genoteerd. "Sensatie", aldus organisator Cees Barends. "Van der Reest stond gewonnen, maar zette zijn dam op het verkeerde veld en belandde in een vangstelling."

Ook Jan Snijder van Urk aan Zet kreeg de punten op een presenteerblaadje: zijn tegenstander gaf vier schijven weg, maar de vermeende slag naar dam bleek een illusie.

De jeugd was actief in de halve finales NK. Bert Aalbers uit Dedemsvaart klasseerde zich als derde in zijn poule: voldoende voor een plek in de eindstrijd. Bij de meisjes gaat Rebecca van Beek uit Heino, ongeslagen in het plaatsingstoernooi, door naar de finale.
<center>
Image
Michel Koop - Katrinus Posthumus 1-1 , 9 december 2006
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

<center>Image
Zondag 1 april: Kees Thijssen verslaat Leopold Sekongo.
Achter Kees vecht Auke Scholma voor zijn leven tegen
Jeroen van den Akker.

foto: Sportweek

http://www.sportweek.nl/detail.asp?grou ... wsid=27300
http://www.sportweek.nl/detail.asp?grou ... wsid=27372

</center>

Ton Sijbrands heeft een uitgebreide analyse op zijn Volkskrantblog geplaatst van de partij tussen Kees Thijssen en Bennie Provoost :
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/120694
Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn »

Limburgs Dagblad, 10 april 2007

COMPACTE KOPGROEP
DAMMEN > Het LK dammen in Geleen heeft na twee ronden nog een grote kopgroep. Nico Verjans, Martijn van Gortel, Valère Hermans, John Lewkowicz, Dré Verheggen en Erwin Heunen verzamelden drie punten. Favoriet Brion Koullen kwam tegen Harry Velraeds niet verder dan remise en mocht daarmee tevreden zijn, want de slotstelling was duidelijk in het voordeel van Velraeds. Michelle Roumans, met veertien jaren de enige vrouw in het toernooi, kreeg geen schijn van kans van Van Gortel.

Leopold Sékongo heeft in de Nkfinale in Soest met een klassiek "langzaam" speeltempo de tiende plaats bereikt. De kopman van CEMA/De Vaste Zet won van Anton van Berkel, verloor van Auke Scholma, en de oude en nieuwe kampioen Kees Thijssen, en speelde tien keer remise.

CEMA/De Vaste Zet heeft het Johan Sonstoernooi in Hoensbroek gewonnen, voor de gastheren van Eureka, en Roermond. Erwin Heslinga, die een gastoptreden bij De Vaste Zet maakte, won het individuele klassement voor Theo Schippers.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Culemborgse Courant, 11 april 2007

Op naar WK dammen

CULEMBORG - Jeroen van den Akker is bij het NK dammen in Soest als derde geëindigd, precies genoeg om zich te plaatsen voor het WK in mei. Boudewijn Derkx werd bij zijn debuut knap zesde. Bennie Provoost, de derde Denk en Zet deelnemer, eindigde teleurstellend als dertiende.

Talenten Damjeugd

Marc den Hartog van damvereniging Denk en Zet wist zich in Bunschoten te plaatsen voor de finale van het NK dammen voor pupillen. De 13-jarige Culemborger speelde een constante ½-finale waarin hij met 9 punten uit 7 partijen als derde eindigde.

In totaal waren er vier ½-finales, met ieder zestien deelnemers. Uit iedere groep plaatsten zich de beste vier geklasseerden.

Kester Brons en Jan Jaap de Heer streden in Tilburg tot het eind ook mee om de finale plaatsen. Kester werd uiteindelijk vijfde met 8 punten en De Heer achtste met 7 punten.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Soester Courant Online, 11 april 2007
http://www.soestercourant.nl/

Onmisbare schijf

Image
Hans Schuurman (DVSB)

Tien dagen lang stond hij voor dag en dauw op om broodjes te halen en die – met de precisie van een wedstrijdklok – om zeven uur aan de deur van de huisjes op ’t Eekhoornnest te hangen. Vrijwilligers achter de schermen zijn onmisbare schijven, ook tijdens het NK dammen. Vutter Hans Schuurman van DVSB heeft er van genoten.

Hij noemt zichzelf een oprechte amateur. De interne competitie op maandagavond laat hij zich door niets onthouden, maar na afloop drinkt hij liever een colaatje dan dat hij gaat analyseren wat hij fout heeft gedaan. En de rest van de week gaat op aan zoveel andere dingen in het leven. ‘Er zijn jongens die na een verliespartij slecht slapen. Nou, ik ronk elke nacht even goed.’
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dagblad De Limburger, 12 april 2007
Image
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

advertentie uit de Soester Courant
Image
composite

Post by composite »

Hanco Elenbaas wrote:advertentie uit de Soester Courant
Image

ehh, ligt dat dambord niet een beetje verkeerd?
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Soester Courant, 11 april 2007
Image
Last edited by Hanco Elenbaas on Wed Apr 25, 2007 17:27, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 13 april 2007

,,Dammen was voor gereformeerden, die mochten niet kaarten"

door onze correspondent JOHAN KIEKEBOSCH

RAALTE - Wim Terlouw is de sterkste dammer van Raalte.Onlangs veroverde hij zijn twintigste titel van zijn vereniging DamRa, ruimschoots voordat de laatste rond werd gespeeld. Een goede reden de 74-jarige kampioen met een bezoekje te vereren.

In huize Terlouw pronkt een prachtig marmeren dambord op tafel. ,,Van mijn vrouw gekregen'', licht Terlouw toe. Hij schrikt even als ik het zware bord tussen ons in schuif en met wit de eerste zet doe. Even kijkt hij verbaasd, dan herstelt hij zich, en gaat in zijn damhouding zitten. Licht voorovergebogen, steunend op zijn armen, de handen op elkaar. Hij prijst mijn tweede zet, maar vier zetten later is het al een grote puinhoop aan mijn zijde.

Als ik na een zet of tien reddeloos verloren sta, draai ik achteloos het bord om en kijk hem uitdagend aan. Even zucht en steunt hij, kijkt moedeloos naar mijn (nu zijn) hopeloze stelling, recht dan zijn rug, en gaat vervolgens onverdroten verder. Minder dan twintig zetten later is het tij gekeerd, speelt hij even kat en muis met me, om dan de partij naar zich toe te trekken.

Dat Terlouw wint van mij, zegt nog niks over zijn ware kracht. ,,We spelen in de nationale tweede klasse, dat is een behoorlijk niveau'', prijst Terlouw zichzelf en zijn clubgenoten. ,,In mijn jeugdjaren was ik enkele keren kampioen van Zuid Holland, en hoorde ik bij de subtop van Nederland. Mijn mooiste zege behaalde ik in 1961, toen ik het Lucas Bols toernooi won.''

Memorabel is ook zijn partij tegen Ton Sijbrands. ,,Hij speelde blindsimultaan tegen 24 dammers, eind 2004. Ik was één van degenen die het het langst volhield. Na zestien uur spelen moest ik het opgeven, toen was ik het ook helemaal zat. Het was een prachtpartij.''

Terlouw is een van de oprichters van DamRa. ,,De club bestaat nu 22 jaar'', weet ook Terlouws echtgenote Gré, ,,dus Wim werd tweemaal geen kampioen. Eén van die twee keren zat hij in Argentinië.'' Welbeschouwd slaagde dus slechts een andere DamRa-coryfee, Ab Steenbergen er in, Terlouw echt van de titel af te houden. ,,Ab is een van de vijf oprichters, allen zijn we nog steeds lid. We hebben slechts vijftien leden, de jongste is 36'', kaart Terlouw de problemen van de vereniging aan. Raalte lijkt geen damdorp. ,,Dammen was voor gereformeerden'', verklaart Gré, ,,die mochten vroeger niet kaarten.''

De geest van Wim Terlouw is nog immer scherp. ,,Je kunt niet zonder een goed geheugen. Je moet je kunnen voorstellen hoe een partij er over een zet of tien uit zou kunnen zien. Toch wordt het moeilijk de concentratie zo lang vast te houden'', laat Terlouw zijn zwakke zijde zien. Om zijn tegenstanders meteen weer enkele illusies armer te maken. ,,Ik heb natuurlijk wel enorm veel routine. Ook ben ik heel sterk in het eindspel.'' De kans is groot, dat hij op zijn 75ste verjaardag voor de 21ste maal kampioen van Raalte wordt.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

http://www.presentevents.nl/index.php?id=224
Masterclass Geheugentechnieken

Haal meer uit uw brein

Image

Voor juristen is een goed geheugen bij uitstek belangrijk. Geheugencursussen als de cursus “Geheugentechnieken voor juristen” die door Present Events worden georganiseerd laten zien dat u het geheugen kunt trainen. In deze Masterclass kijken we met name waarom deze technieken werken. Prof. Dr. Jaap Murre neemt u mee op een reis door het geheugen. U leert op welke wijze u nog meer uit uw geheugen kunt halen. U zult zien en ervaren dat er vele soorten geheugens zijn die ook ieder een apart plek in de hersenen innemen. Aan de hand daarvan zal worden gekeken hoe het geheugen werkt en hoe u er effectiever mee om kunt gaan. Ook zal worden gekeken naar onderwerpen als stress en slaap, en het geheugen van experts. U maakt kennis met Ton Sijbrands, wereldkampioen blindsimultaandammen en u hoort uit de eerste hand hoe iemand tot dergelijke geheugenprestaties in staat is. Na afloop nodigt Ton u uit een wedstrijd tegen hem te spelen.

Datum: 22 mei 2007
Kloostersalons Mariënhof, Amersfoort
Extra: Dammen tegen Ton Sijbrands

Kosten
Inclusief lunch, consumpties en cursusmateriaal bedraagt de investering voor deze workshop € 775,- per persoon (exclusief 19% btw). Snelboekkorting: indien u voor 8 mei boekt,
betaalt u € 595,- (u bespaart dus € 180,-)

http://www.presentevents.nl/index.php?id=225
Sprekers Masterclass Geheugentechnieken

Image
Ton Sijbrands

Ton Sijbrands is volgens velen veruit Nederlands beste dammer ooit. Hij was zes keer Nederlandskampioen, vier keer Europeeskampioen en twee keer Wereldkampioen. Ton Sijbrands beschikt over een fenomenaal geheugen en staat bekend als een damencyclopedie. Tegenwoordig schrijft hij wekelijks in het dagblad de Volkskrant. Op 18 december 2004 verbeterde Sijbrands in Lutten het wereldrecord blindsimultaandammen tot 24 partijen. Tijdens de recordpoging, die ruim 24 uur duurde, wist Sijbrands maar liefst twintig partijen te winnen. De overige vier eindigden in remise.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

website De Telegraaf, 12 april 2007
http://www.telesport.nl/1472746/___Comp ... erdam.html

Computerolympiade in Amsterdam

door Harm Wiersma

AMSTERDAM - De 12de Computer Olympiade zal van 11 t/m 18 juni in het Science Park van Amsterdam plaatsvinden. Tijdens deze Olympiade, die vorig jaar in het Italiaanse Turijn werd gehouden tijdens de schaakolympiade, zullen diverse computerprogramma’s van bekende traditionele denkspelen vertegenwoordigd zijn. Gedurende het evenement zal op 13 juni een nieuwe Nederlandse supercomputer geïnstalleerd worden. De opening wordt verricht door burgemeester Job Cohen. De organisatie is deels in handen van de internationale computer games association in samenwerking met IBM, SARA en NCF.

Tijdens het evenement zullen diverse workshops plaatsvinden en het 15de wereldkampioenschap computerschaak. Naar verwachting zullen zo’n 28 spelen worden ingeschreven. De eerste computerolympiade werd in 1989 in Londen gehouden. Hoogleraar prof. Dr. Jaap van den Herik uit Maastricht is al jaren betrokken bij de organisatie en schreef destijds ook regelmatig schaakcolumns. Hij pleit al jaren voor het introduceren van denksport als Olympische sport.

Twee jaar geleden kwam dr. Erik van der Werf als eerste ter wereld met een compleet computerprogramma van het populaire Aziatische spel Go op een speelbord van 5x5. Een volledig Go-speelbord telt 19 bij 19 lijnen. In 1996 werd voor de eerste keer (in de USA) het wereldkampioenschap computer bridge gehouden. De sterke damprogramma’s bestaan inmiddels ook al 20 jaar “Truus”, “Flits”, “Dam 2.2”, “Ziende Blind”uit Friesland en het Franse “Buggy”en “Damy” evenaren het grootmeesterniveau.

Schaakprogramma “Deep Fritz” versloeg vorig jaar december wereldkampioen Vladimir Kramnik met 4-2 en in 1997 versloeg programma “Deep Blue” al de virtuoze Gary Kasparov. Volgens kenners is schaakprogramma “Rybka”van programmeur Vasik Rajlich (Boedapest) het beste programma.

http://www.xs4all.nl/~hjetten/damnl.html
Post Reply