Geloof me, je vergist je.Ben Anoniem wrote:Duidelijk iemand die deze draad niet gelezen heeft....

Wil de woordvoerder van de plusjes zich melden?
- Hanco Elenbaas
Dank je Casper! Ik zal het zo doorsturen naar Aart en Ad.Casper van der Tak wrote: Maar het kan geen kwaad om duidelijk te schrijven wat de bedoeling is van het toernooi. Daarom even uit de losse pols:
"De mogelijke uitslagen van een partij zijn winst voor wit (2 - 0), winst voor zwart (0-2) een gewone remise (1 - 1) een plusremise voor wit (1+ - 1-) en een plusremise voor zwart overeengkomen worden (1- - 1+).
Een speler wint als de tegenstander, als deze aan zet is, geen speelbare zet meer heeft of de beschikbare denktijd overschreden heeft, of door dat een van beide spelers akkoord gaat met een nederlaag. Dit is conform ... [Verwijzing naar de relevante artikelen in het KNDB of FMJD spelreglement].
Plusremises en gewone remises kunnen tussen beide spelers overeengekomen worden.
Een plusremise kan geclaimd worden als een van beide partijen een duurzame materiële voorsprong van twee schijven heeft. In dit geval claimt de partij met de duurzame materiële voorsprong de plusremise. Ter bepaling van de materiële voorsprong telt een dam als twee schijven. Van een duurzame materiële voorsprong van minimaal twee schijven is sprake als (1) de materiële voorsprong minimaal twee schijven bedraagt en (2) gedurende 16 zetten geen schijf verplaatst is en geen dam of schijf geslagen is. [Dit verzin ik ter plekke, mogelijk heeft Delft een betere tekst]
Een gewone remise kan door ieder van beide partijen geclaimd worden wanneer (1) gedurende 16 zetten geen schijf verplaatst is en geen dam of schijf geslagen is, (2) geen van beide partijen een plusremise kaan claimen en (3) geen van beide partijen winst kan claimen [Hier weer even checken met Delft en de KNDB/FMJD reglementen en eventeel een aangepaste versie overnemen - ben niet zeker van de huidige regels waarbij remise geclaimd mag worden]
Voor winsten worden 2 punten toegekend, voor plus remises en gewone remises wordt een punt toegekend, en voor verlies 0 punten. Als twee of meer spelers een gelijk aantal punten halen in de groep, wordt de hogere klassering toegekend aan de speler met de meeste plusjes / met het hoogste surplus van plusjes over minnetjes [twee formulering afhankelijk van wat je wil]"
Daar lijkt me geen woord Chinees bij te zitten [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Een dam telt voor twee schijven.
- Hanco Elenbaas
Je leest wat er niet staat, verzint er van alles bij, je wordt steeds kwaadaardiger.Ben Anoniem wrote:Grappig hoe Hanco zijn emoties niet de baas is. De slechte Henk de Witt versus de goede Aart Walraven. En noch wat stompzinnig anti-duits-sentiment erover heen.
Terwijl het gewoon gaat over plusjes versus delfts. Onduidelijk versus redelijk helder.
Waarom neem je het toch altijd op voor Duitsers, nazi's, NSB-ers en collaborateurs? Zijn dat je zielsverwanten?
-
Dat stond al in het reglement van het Hiltex Zeeland Open. Je kan echt niet lezen, Hanco. Maar ik begrijp het wel, je moet nog steeds de Tweede Wereldoorlog winnen. Gaat lukken jongen, je hoort bij de goeien, toch?Hanco Elenbaas wrote: Dank je Casper! Ik zal het zo doorsturen naar Aart en Ad.
Wat Casper schreef lost niets op inzake een groot nadeel van de plusjes.
De registratie.
De krant weet er geen raad mee. Klassementen zijn onvolledig. Een paar hobbyïsten zullen het best zelf bij gaan houden, maar het publiek haakt af.
Delfts heeft dat nadeel niet. Na de partij staat de uitslag vast en na een ronde kan een nieuw klassement opgemaakt worden. Best handig.
Tuurlijk. En delfts heeft weer hele andere nadelen.Ben Anoniem wrote:Dat stond al in het reglement van het Hiltex Zeeland Open. Je kan echt niet lezen, Hanco. Maar ik begrijp het wel, je moet nog steeds de Tweede Wereldoorlog winnen. Gaat lukken jongen, je hoort bij de goeien, toch?Hanco Elenbaas wrote: Dank je Casper! Ik zal het zo doorsturen naar Aart en Ad.
De registratie.
De krant weet er geen raad mee. Klassementen zijn onvolledig. Een paar hobbyïsten zullen het best zelf bij gaan houden, maar het publiek haakt af.
Delfts heeft dat nadeel niet. Na de partij staat de uitslag vast en na een ronde kan een nieuw klassement opgemaakt worden. Best handig.
- Hanco Elenbaas
Bennieboy,Ben Anoniem wrote:
De registratie.
Het gaat niet om het publiek. Dat blijft sowieso weg, want het snapt van dammen nog minder dan jij. Veel te ingewikkeld allemaal, men gaat liever naar pijltjesgooien of Ibrahimovic.
Waar het de organisatie in Zeeland met die plusjes vooral om gaat is dat bij gelijk eindigen in wedstrijdpunten een eerlijke manier achter de hand is om de eindstand op te maken.
Dat hoeft niet in de krant, zoals vroeger SB of nu weerstandspunten ook niet in de krant werden/worden bijgehouden.
Nou, het woord is weer aan jou. Je vindt vast nog wel een heleboel andere zaken, die het je mogelijk maken om lekker door te kunnen gaan met je favoriete bezigheden, kankeren en afzeiken.
-
Ah mooi, de woordvoerder is opgestaan!
En wat voor een woordvoerder. Onze welbekende zielekenner. Hij voor wie de gedachten en motieven van een ander geen geheimen kennen.
"een eerlijke manier achter de hand" Dat is wat de plusjesboer beweegt.
Geen onnozelheid of luiheid, nee EERLIJKHEID.
Indrukwekkend. Dat "achter de hand" is weer wat minder. Beetje geheimzinnig, stiekem bijna.
En dat voor situaties, gelijk eindigen, die schering en inslag zijn.
SB en weerstandspunten hebben het voordeel, dat de computer dat eenduidig uit de onderlinge scores en stand opmaakt.
Die geheimzinnige onzichtbare en o zo eerlijke plusjes en minnetjes hebben dat niet.
En wat voor een woordvoerder. Onze welbekende zielekenner. Hij voor wie de gedachten en motieven van een ander geen geheimen kennen.
Indrukwekkend. Dat "achter de hand" is weer wat minder. Beetje geheimzinnig, stiekem bijna.
SB en weerstandspunten hebben het voordeel, dat de computer dat eenduidig uit de onderlinge scores en stand opmaakt.
Die geheimzinnige onzichtbare en o zo eerlijke plusjes en minnetjes hebben dat niet.
Zou jij misschien eens tien (niet negatief geformuleerde) zaken in het dammen kunnen noemen waar je wel positief tegenover staat?Ben Anoniem wrote:Ah mooi, de woordvoerder is opgestaan!
De meest gehate dammer allertijden.
Dit vind ik nou pas negatief! Als je je hier bij neerlegt dan hoef je inderdaad niets meer te doen aan het spel - het zal dan langzaam sterven.Hanco Elenbaas wrote: Het gaat niet om het publiek. Dat blijft sowieso weg, want het snapt van dammen nog minder dan jij
Afgezien van Ben's stijl heb ik het idee dat Ben in ieder geval het dammen strijdend ten onder wil zien gaan. En misschien... misschien gaat het wel niet ten onder.
Dat de plusjes niet veel effect in de publicitaire richting hebben, daar zijn we het dan toch gelukkig allemaal over eens!
-
1. Dammen op Vardes (64 velden) met 3 minuten elk.Vraagje wrote:Zou jij misschien eens tien (niet negatief geformuleerde) zaken in het dammen kunnen noemen waar je wel positief tegenover staat?
2. Idem en bij materiaal-voordeel en tijd-voordeel fiks materiaal gaan weggeven en toch winnen.
3. Idem en in verloren stand remise weigeren en op de klok winnen.
4. Aanvallende en creatief spelende topdammers.
5. De rubriek van Clerc in het AD.
6. Dammen met oom.
7. Henk de Witt lezen over het strand of over de neergang van zijn favoriete eethuisje.
8. Eric van Dusseldorp lezen over de WK-match 1936 of over de openbare damtafels in Thailand.
9. Bekvechten met Hanco of Kosmos.
10. De pogingen om van dammen een spannende sport te maken, ook interessant voor publiek en voor jeugd, door de speelduur te verkorten en bovendien bij toernooien bij elke remise een sneldamkamp voor het derde punt in te voeren.
- Hanco Elenbaas
In 1973 werd ik lid van een damclub. Vanaf die tijd bezocht ik ook toernooien. Ik viel met de neus in de boter dankzij de WK-match Sijbrands-Andreiko, door de ouwe Ivens georganiseerd in het Congresgebouw in Den Haag. Stampvol was het daar en je moest er ook entree betalen, Hfl 2,50 voor een dagkaart.Klareveld wrote:Dit vind ik nou pas negatief! Als je je hier bij neerlegt dan hoef je inderdaad niets meer te doen aan het spel - het zal dan langzaam sterven.Hanco Elenbaas wrote: Het gaat niet om het publiek. Dat blijft sowieso weg, want het snapt van dammen nog minder dan jij
Afgezien van Ben's stijl heb ik het idee dat Ben in ieder geval het dammen strijdend ten onder wil zien gaan. En misschien... misschien gaat het wel niet ten onder.
Dat de plusjes niet veel effect in de publicitaire richting hebben, daar zijn we het dan toch gelukkig allemaal over eens!
De Suikertoernooien in die tijd waren afgeladen in het weekend en op Tweede Kerstdag. Ook veel niet-dammers kwamen kijken, aangetrokken door de paginagrote reportages in de landelijke dagbladen.
Maar door de week waren er bij het Suikertoernooi in die reusachtige zaal van Krasnapolsky op de Dam hooguit tien, twintig anderen als publiek.
Rond 1975, 1976 ging ik wel eens mee met het grote VAD 1 van die jaren. Zo heb ik als publiek de competitietopper Roxy Dual - VAD bijgewoond in Groningen. Er waren nog geen 3 anderen om dit spektakel te komen bekijken.
De afgelopen 30 jaar moest er wel iets heel bijzonders aan de hand zijn als je meer dan 10 man publiek aantrof bij een competitiewedstrijd. Ja, misschien is het in Huissen of Westerhaar anders omdat dammen in die plaatsen veel meer aanzien heeft dan in Amsterdam of Rotterdam.
Tijdens Bijlmertoernooien van de afgelopen 7 jaar hebben we gemiddeld hooguit 20 toeschouwers per dag gehad. In Delft, Den Haag, Nijmegen, Goes of Brunssum zal het echt niet hoger zijn geweest.
Dammers houden niet van kijken naar dammen, ze willen liever zelf spelen. Hoe kun je dan verwachten dat niet-dammers wel komen kijken?
Laat eerst dammers maar het goede voorbeeld geven en de niet-dammers laten zien hoe leuk het is om toeschouwer te zijn.
Een van de weinige positieve uitzonderingen wat betreft publiek moet de eerste herkamp Hans Jansen - Harm Wiersma in Zwartsluis om het NK 2001 zijn geweest.
Volgens Hans was het daar ongekend druk.
Heel misschien kunnen de Vengaboy-sneldambarrages meer publiek gaan trekken, wie weet. Maar voorlopig is het niet realistisch om te denken dat het lekenpubliek een kijksport zal maken van het ingewikkelde dammen.
Maar dat betekent nog niet dat dammen zal uitsterven. Het spel is interessant genoeg om te beoefenen, kijk maar om je heen, nog behoorlijk wat jeugd is ermee bezig.
Dammen is misschien wel meer een doe-sport, dan een kijksport.
Hanco, heel juist!
Dammen is echt geen kijksport voor een breder publiek.
Kijk naar The Hague Open, Duwo/Delft, Brunssum en Hiltex/OpenZeeland.
Plannen om de regels van en de essentie van het damspel te veranderen om meer publiek aan te trekken zijn uiterst irreeel.
Met de huidige discussies is het binnen enkele jaren met het dammen gewoon voorbij. Ruzies en conflicten laten hun sporen diep achter.
Besturen en bondsraden weten hier nauwelijks mee om te gaan.
Dammen is echt geen kijksport voor een breder publiek.
Kijk naar The Hague Open, Duwo/Delft, Brunssum en Hiltex/OpenZeeland.
Plannen om de regels van en de essentie van het damspel te veranderen om meer publiek aan te trekken zijn uiterst irreeel.
Met de huidige discussies is het binnen enkele jaren met het dammen gewoon voorbij. Ruzies en conflicten laten hun sporen diep achter.
Besturen en bondsraden weten hier nauwelijks mee om te gaan.
Last edited by tijdnood on Wed Aug 25, 2004 00:16, edited 2 times in total.
-
[img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]Hanco Elenbaas wrote: Maar dat betekent nog niet dat dammen zal uitsterven. Het spel is interessant genoeg om te beoefenen, kijk maar om je heen, nog behoorlijk wat jeugd is ermee bezig.
Maar welke "ooms" brengen hun neefjes nou eens mee naar de club [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Juiste conclusie. Maar dat is niet erg. Kijk naar het bridgen. Ook geen kijksport, maar wel 100.000 doeners.Hanco Elenbaas wrote: Dammen is misschien wel meer een doe-sport, dan een kijksport.
Mooi verhaal. Niet mee eens.Hanco Elenbaas wrote:In 1973 werd ik lid van een damclub. Vanaf die tijd bezocht ik ook toernooien.
[...]
Stampvol was het daar
[...]
Ook veel niet-dammers kwamen kijken, aangetrokken door de paginagrote reportages in de landelijke dagbladen
[...]
Waarom werd jij lid in 1973? Publiciteit?
Waarom werden niet-dammers aangetrkken door pagina-grote advertenties in de dagbladen?
Waarom had dammen nog geen stoffig imago?
Werd dammen al geassocieerd met eeuwige remises?
Goh klareveld, voor iemand die alleen maar geïnteresseerd was in analyses begin je je aardig in de remise discussie te mengen.Klareveld wrote:Dit vind ik nou pas negatief! Als je je hier bij neerlegt dan hoef je inderdaad niets meer te doen aan het spel - het zal dan langzaam sterven.Hanco Elenbaas wrote: Het gaat niet om het publiek. Dat blijft sowieso weg, want het snapt van dammen nog minder dan jij