zaterdag 11- zaterdag 18 juli 2015 - Heerhugowaard Open

Piet Bouma

Re: zaterdag 11- zaterdag 18 juli 2015 - Heerhugowaard Open

Post by Piet Bouma »

GuidoB wrote:Ik geef het op.

De hele wereld kan deze toernooi-formule prima volgen. De informatie is super duidelijk. Iedereen begrijpt in een oogopslag waar het om draait, daar in Heerhugowaard.

Behalve ik, natuurlijk...
Het is allemaal best ondoorzichtig Guido, zelfs voor een geoefende dammer.
Ik probeer het in Toernooibase - wat door standaardisatie best moeilijk is - zo goed mogelijk weer te geven.
Onder Mededeling bij het toernooi (Announcement in de Engelse versie), zowel bij Open NK als Masters staan die ongebruikelijke regeltjes zo goed mogelijk verwoord.
Er is een apart toernooi Knock Out Open NK zichtbaar waar de knock-out fase staat.
Met de nodige trucs hou ik die uitslagen weer uit de virtuele ratingberekening (omdat ze ook al in Open toernooi staan).
En met trucs wordt ook weer de matrix bij de Masters met de ongebruikelijke uitslagenreeks 3-0, 2-0, 1-0 gevuld.
Maar ik geef het toe, op de toernooiwebsite zou onder News best wat meer informatie omtrent de knock-out fase kunnen staan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
GuidoB

Post by GuidoB »

Er zou op de toernooisite inderdaad best enige informatie over het verloop van het toernooi kunnen staan. :?

Ik lees liever een klein stukje tekst dan dat ik een video af moet spelen. Ik neem toch aan dat er op de filmpjes wel iets wordt gezegd over het toernooi, want dat ik het enige dat af en toe wordt bijgewerkt. Ik heb ze verder niet bekeken. Op mijn werk gaat dat niet (geen geluid) en thuis kijk ik liever tv dan oude filmpjes op internet.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

GuidoB wrote:Er zou op de toernooisite inderdaad best enige informatie over het verloop van het toernooi kunnen staan. :?

Ik lees liever een klein stukje tekst dan dat ik een video af moet spelen. Ik neem toch aan dat er op de filmpjes wel iets wordt gezegd over het toernooi, want dat ik het enige dat af en toe wordt bijgewerkt. Ik heb ze verder niet bekeken. Op mijn werk gaat dat niet (geen geluid) en thuis kijk ik liever tv dan oude filmpjes op internet.
Om een lang verhaal kort te maken: tot vandaag of/en morgen in Heerhugowaard!
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

GuidoB wrote:
Leri wrote:
GuidoB wrote:Ah, het is weer eens een toernooi met teveel regeltjes en een onduidelijke stand. Een open toernooi is niet voldoende. Binnen het toernooi moet weer een ander toernooi worden gespeeld voor plaatsing voor het rondtoernooi van 2016. Op ToernooiBase worden het open toernooi en het plaatsingstoernooi op een onduidelijke manier weer samengevoegd tot een enkel toernooi. Niet te volgen, zelfs niet voor de geoefende dammer.
Je hoeft toch ook niet elk toernooi te snappen in 1 minuut? Of is vernieuwing lastig voor een geoefende dammer?
Leuke opzet, keer wat anders als 9 ronden spelen en de ranglijst bekijken.
Dat is het punt niet. Ik bekijk de stand in ToernooiBase, of op de website van het toernooi zelf. Ik zie een open groep met daarbij een stand. Uit niets blijkt dat er een knock-out fase bezig is. Dat staat ergens verborgen op een subsubsubpagina met regeltjes. Nergens is te vinden dat vier mensen zich hebben geplaatst voor de Master groep van het volgende jaar en dat zij verder strijden om de hoofdprijs van de open groep.

De stand klopt trouwens niet, want de beloofde bonuspunten zijn niet toegekend.
Aaah, dat is wat anders :). Dat de opzet wat onduidelijk is, kan ik mij best in vinden. Ik hoorde ook toevallig dat er dit jaar ook weer een knock-out fase was via iemand anders.
Als je als niet dammer het toernooi zou volgen, is het denk ik lastig om het volledig te snappen.

Maar als je het eenmaal weet is het goed te volgen.

Ik begreep dat je de toernooiopzet niet leuk vond.
Bennie Hiddink
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bennie Hiddink »

Prachtige partijen in de slotronde, met veel wisselingen wat betreft wie het open toernooi gaat winnen.
Bennie Hiddink

Post by Bennie Hiddink »

Bennie Hiddink wrote:Prachtige partijen in de slotronde, met veel wisselingen wat betreft wie het open toernooi gaat winnen.
Snap de eindstand trouwens niet helemaal, moet toch een uitleg voor zijn ergens.

Ik wou Wouter net feliciteren, maar dat hoeft dus niet
Bennie Hiddink

Post by Bennie Hiddink »

Bennie Hiddink wrote:
Bennie Hiddink wrote:Prachtige partijen in de slotronde, met veel wisselingen wat betreft wie het open toernooi gaat winnen.
Snap de eindstand trouwens niet helemaal, moet toch een uitleg voor zijn ergens.

Alexander gefeliciteerd!! Zal mijn vrouw leuk vinden, Larissa komt ook uit Izjevsk!
Alex

Post by Alex »

Bennie Hiddink wrote:

ToernooiBase wrote:Last round Open NK: winner knock-out finale (with LG barrage) gets 6 bonuspoints, loser gets 3 bonuspoints.
So: Virtual result (for standings) Machtelinck - Chizhov 4 - 7. Real result (for rating and regular game) 1-1.

For the Open Tournament: A victory gives 2 points and a draw 1 point. After 6 rounds, the best 8 players of the ranking will be selected. For round 7 these 8 will play against each other in a knock-out system to qualify for the 2016 Masters Group (see below). The number 1 of the list can chose his opponent from the remaining players and after that the next highest ranked not yet picked player can chose until all 4 games are paired. Then the rest of the tournament will also be paired. When a game in the ‘knock-out group’ results in a draw, a LG-tiebreak will be played with colors alternating from the normal game. The time schedule for the LG-tiebreak is 5 minutes plus 3 seconds for every move. When a game ends in a draw the clock will be stopped, followed immediately by a new game with the time left on the clock until a winner is known. In case after 4 games there is still no winner the clock will be resumed without added time. The LG-tiebreak of each round will be played within 15 minutes after the last official game of this round has finished. After the first knock-out round, the 4 players for the Masters Group of 2016 are selected and the remaining 4 will be paired as ‘normal’ for the next round. All players will be registered in the swiss system with the result of the regular game. The 4 qualified players will then pair each other again where the highest ranked remaining player at start of the round can chose his opponent. In the final of this knock-out group, the winner will get 6 bonus points and the loser will get 3 bonus points. The number 5 for the master group will be selected by the organization; see below for more detailed description.
@Piet Bouma: Overigens, als ik goed tel, zie ik maar vijf bonuspunten voor Tsjizjov en vier voor Machtelinck? Ergens gaat dus iets fout?
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Alex wrote:
@Piet Bouma: Overigens, als ik goed tel, zie ik maar vijf bonuspunten voor Tsjizjov en vier voor Machtelinck? Ergens gaat dus iets fout?
Normale score in reguliere partijen Chizhov: 3 winst + 6 remise = 12 punten.
12 + 6 = 18.
Normale score in reguliere partijen Machtelinck: 4 winst + 5 remise = 13 punten.
13 + 3 = 16.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Allereerst een groot compliment aan de organisatie! Dit soort prachtige evenementen moeten we koesteren.
De formule met bonuspunten en dergelijke begrijp ik niet helemaal, ben misschien te lui om het precies uit te zoeken.
De puntentelling 3-0 en bij remise sneldammen voor 2-0 of 1-0 werd mij na enige tijd duidelijk. Tja, dat werd dus veel sneldammen.

Het plusje is min of meer ingeburgerd. Alles went, zelfs Sijbrands schrijft er gewoon over. Jannes van der Wal kan postuum enigszins tevreden zijn, op het laatste NK werd doorgedamd. Voor plusjes weliswaar, maar toch. Om Harry Otten gerust te stellen: dit doordammen heeft niet geleid tot het weggooien van de hele bestaande theorie. Roel Boomstra werd Nederlands kampioen dankzij twee plusjes meer dan Baljakin. Maak van dit plusje een half punt en we zijn een kleine stap op de goede weg.
henk stoop

Post by henk stoop »

Henk de Witt wrote:Het plusje is min of meer ingeburgerd.
De FMJD heeft het plusje al weer afgeschaft.
Henk de Witt wrote:Maak van dit plusje een half punt en we zijn een kleine stap op de goede weg.
Kenmerk van de puntentelling bij Concrex Masters is juist dat een remise NIETS oplevert. Dat vind ik wezenlijk verschillend. En eigenlijk ook wel leuk. Het enige wat je bereikt met op remise spelen, is dat je tegenstander ook minder scoort.

Maar... de betere sneldammers zijn in dit toernooi zeker in het voordeel. En dat is iets wat ik liever niet zie.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Ikzelf vind het systeem erg leuk. Leuk voor de spelers, omdat ze zo moeten spelen maar ook leuk voor de toeschouwers omdat je zo voortdurend een gigantische climax opbouwt.

Echter, de spelers uit Heerhugowaard Open die de knockouts bereikten besloten het systeem compleet te vermoorden door telkens een salonremise te spelen. Ik vond het echt schandalig om te zien en erg jammer voor de organisatie die echt hun best heeft gedaan om het interessant te maken vanaf de eerste partij.
Juri
Real name: Anikeev Juri

Post by Juri »

Masters Group!
45 games with classical time control - 42 draws, 3 resulting games!
is it ok?
http://ru.pokerstrategy.com/#uS7UG6
Lets play Poker, to get for free 50$
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Juri wrote:Masters Group!
is it ok?
No man, it sucks.
I am a positive thinker though.
But if something sucks please don't say it doesn't suck, cause if it sucks it sucks.
Next year kiler.
Heaven is no location, but a state of mind
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Kosmos wrote:
Juri wrote:Masters Group!
is it ok?
No man, it sucks.
I am a positive thinker though.
But if something sucks please don't say it doesn't suck, cause if it sucks it sucks.
Next year kiler.
Killer in de Mastergroep zou een heel interessant experiment zijn.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Post Reply