Regionaal Kwalificatietoernooi 2013

Post Reply
Fred van Amersfoort

Re: Regionaal Kwalificatietoernooi 2013

Post by Fred van Amersfoort »

Sommige deelnemers vinden dat de spelers met een rating rond de 1100 zich gedragen als recreanten en zo ook de eindstand beinvloeden. Iedere deelnemer beinvloedt de eindstand, dat is het kenmerk van sport. Men zou liever zien dat deze dammers minder makkelijk kunnen deelnemen. Dat is eigenlijk wat vreemd. Het is in ieder geval beleidsmatig tegenstrijdig. Op WK en EK nivo zien we juist de trend dat beleidsmakers er veel (te veel) aan doen om "figuranten" juist te laten deelnemen. De reden is wel helder, subsidie en het 55 landen criterium. Principieel is het merkwaardig, de ene keer zijn de recreanten nodig om subsidie en dus faciliteiten voor de top in stand te houden, de andere keer zijn ze hinderlijk.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Het voorstel voor die NK finale rammelt wel wat vind ik:

"b. omdat het topsportbeleid van NOC*NSF (??) daarom vraagt, et cetera. (??)
Net als andere sportbonden (bij de schaakbond is dit normaal gereglementeerd, bij de dambond was het dat in het tijdperk Sijbrands/Wiersma ook) zou de KNDB zich enige beleidsruimte moeten gunnen om topspelers die dat qua status verdienen, rechtstreeks voor de finale uit te nodigen.”

Hoe is het nu echt bij die schaakbond geregeld:

Artikel 2
Tot het deelnemen aan de wedstrijden zijn gerechtigd:
a. de drie hoogstgeëindigden uit het NK 2012;
b. een speler, die zich via het Open NK 2012 geplaatst heeft volgens de volgende
criteria:
i. de speler is de hoogstgeëindigde volgens;
I. Score
II. Weerstandpunten
III. Sonneborn-Berger
IV. Meeste keren zwart
V. Loting
ii. de speler voldoet aan de criteria vastgelegd in artikel 3 van het Reglement
voor de wedstrijd om het persoonlijk kampioenschap van Nederland;
iii. de speler is niet op één van de eerste drie plaatsen geëindigd op het vorige
NK.
c. de drie hoogstgeklasseerde spelers op de plaatsingslijst van januari 2013 die
zich niet voor het NK geplaatst hebben (volgens 2.a of 2.b).
d. de speler voor de overige vrije plaats wordt door de toernooi organisatie na
advies van de Directeur Sportief aangewezen.

Geen halve finale. Een plek voor de Nederlandse winnaar van het open NK. Plaatsingslijst is de FIDE-lijst per 1 januari 2013. En organisatieplaats wordt na advies van de Directeur Sportief aangewezen.
Een advies mag je van afwijken dacht ik. Dus geen keuzeplaats voor de schaakbond.
Totaal acht spelers....
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Een aardige passage uit het voorstel is ook:
Plaatsing voor de finale van het Kampioenschap van Nederland gebeurt daarmee weer op een manier die bij topsport hoort: als de bijzondere prestatie van de allersterkste speler die erin slaagt in een kwalitatief sterk bezet rondtoernooi de eerste plaats te veroveren.
Dit staat volkomen haaks op eerdere passages waarin de noodzaak betoogd wordt om keuzeplaatsen te reserveren voor het geval dat diezelfde "allersterkste spelers" zich een keer niet plaatsen.

De terugkeer naar rondtoernooien lijkt me op zich een prima plan. Maar om 6 groepen te maken waarin zich maar 1 speler kan plaatsen vind ik een rampzalig idee. Het vergroot de kansen voor eendagsvliegen enorm, en dat kan toch niet de bedoeling zijn van een selectietoernooi.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Om het eenvoudiger en goedkoper te maken, laten we de top 12 van de ratinglijst maar nemen en direkt de finale. Daar komt dan de profkampioen van Nederland uit. En daarnaast dan de provinciale finales gevolgd door een kampioenschap om de amateurtitel van Nederland.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Verlies, maar nog geen uitschakeling
Fragmenten uit de kwalificatiewedstrijden voor het NK
http://www.ericsdamsite.com
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Wat gaat er allemaal mis met die tussenstand van het kwalificatietoernooi in in ieder geval Zwolle op Toernooibase? Zo staat Thijssen op 1125 TPR en nu weer op 1631. Gewoon een kwestie van opnieuw openen... Dezelfde uitslagen van de 8e ronde stonden ingevoerd, dus hier ligt het niet aan.

EDIT: sowieso gaat Toernooibase weer lekker langzaam.
GuidoB

Post by GuidoB »

Michel Stempher wrote:Wat gaat er allemaal mis met die tussenstand van het kwalificatietoernooi in in ieder geval Zwolle op Toernooibase? Zo staat Thijssen op 1125 TPR en nu weer op 1631. Gewoon een kwestie van opnieuw openen... Dezelfde uitslagen van de 8e ronde stonden ingevoerd, dus hier ligt het niet aan.

Ik heb geen problemen. Zit al de hele dag in Toenrooibase.
Michel Stempher

GuidoB wrote:
Michel Stempher wrote:Wat gaat er allemaal mis met die tussenstand van het kwalificatietoernooi in in ieder geval Zwolle op Toernooibase? Zo staat Thijssen op 1125 TPR en nu weer op 1631. Gewoon een kwestie van opnieuw openen... Dezelfde uitslagen van de 8e ronde stonden ingevoerd, dus hier ligt het niet aan.

Ik heb geen problemen. Zit al de hele dag in Toenrooibase.
Wat zie jij als tussenstand nu? Ik zie 1116 als TPR bij Thijssen nu. Dat kan nooit kloppen. Volgens mij kan Toernooibase de manier van TPR niet aan als er een ronde deels is ingevoerd.
GuidoB

Post by GuidoB »

Michel Stempher wrote:Wat zie jij als tussenstand nu? Ik zie 1116 als TPR bij Thijssen nu. Dat kan nooit kloppen. Volgens mij kan Toernooibase de manier van TPR niet aan als er een ronde deels is ingevoerd.
Ik bedoelde de snelheid. Wat je zegt over de TPR kan best kloppen. Ik zie 1631, geen idee of het juist is.
GuidoB

Post by GuidoB »

Ron remise. Anton geplaatst.
GuidoB

Post by GuidoB »

Hein remise. Ook geplaatst.
GuidoB

Post by GuidoB »

Jochem remise. Ook geplaatst.
GuidoB

Post by GuidoB »

Ivo remise. Ron geplaatst.
Michel Stempher

In Zwolle zouden Sipma, Scholma, Thijssen en Aalberts zich geplaatst hebben. Aalberts omdat hij dankzij zijn relatief lage rating Barkel voorbij ging met hun onderlinge remise. Vooral een erg goede prestatie van de Dedemsvaarter!

Dit maakt echter wel pijnlijk duidelijk dat een lage rating zeer gunstig is in het huidige systeem.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

De TPR-berekening in Toernooibase is experimenteel. Staat ook duidelijk vermeld.
Er zijn nog aardig wat onvolkomenheden. De berekeningswijze maakt Toernooibase traag (vooral als meerdere mensen tegelijk gaan opvragen) en inderdaad bij een niet volledig ingevulde ronde klopt er niks van.
Maar ook als meerdere mensen tegelijk de stand gaan opvragen, zie ik problemen. De tabel wordt dan uit verschillende query's vanuit verschillende opvraagacties overschreven/opgebouwd. Dat gaat niet goed.
Dit betekent dat e.e.a. omgebouwd moet worden. Of dat nog nut heeft vraag ik me af. Voorstel is om de plaatsingstoernooien van het NK Algemeen weer op andere manier te doen.
Voorlopig ga ik er maar niet te veel energie insteken.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Post Reply