Ik moet het verhaal bijstellen:Hanco Elenbaas wrote:Bert Zwart wrote:Schwarzman vind ik ook nog beter.Hanco Elenbaas wrote: Ik heb er zeker van kunnen genieten, maar smaken verschillen natuurlijk.
Zelfs binnen dit speltype vind ik Schwarzman - Bezwersjenko al mooier.
Maar Misjtsjanski vind ik bijna net zo geweldig.
Misjtsjanski heeft in de jaren '80 bij een ongeluk heel grote persoonlijke schade opgelopen en is mede daardoor nooit doorgebroken als de verwachte wereldkampioen, zoals Dibman en Tsjizjov.
Maar Misjtsjanski heeft vele fantastische creaties op zijn naam staan, waaronder deze door Tjalling gebrachte overwinning op de grote Gérard.
Een leuk verhaal wat betreft Misjtsjanski is trouwens dat Ton Sijbrands ooit in de Volkskrant een partij behandelde tussen Nikolai en Paul Oudshoorn.
Ton Sijbrands, een groot fan van Misjtsjanski, had een schitterende overwinning van Paul Oudshoorn op Misjtsjanski in zijn rubriek in de Volkskrant behandeld met verwisselde kleuren! Ton dacht dus dat Misjtsjanski de partij had gewonnen en dichtte bepaalde zetten en strategie-hoogtepunten in het spel van Misjtsjanski allerlei '!!' toe, dubbele uitroeptekens. In feite werd het spel van Paul Oudshoorn, in de ogen van Ton dus Misjtsjanski, op die wijze bekroond.
Ton is er nooit meer op teruggekomen, toen Paul hem onthulde dat het niet Nikolai was die won, maar Paul...
Die partij Schwarzman - Bezwersjenko zal ik opzoeken!
Paul stond gewonnen, maar miste uiteindelijk winst. Het verhaal over de verwisselde kleuren blijft staan.
Het ging om een partij uit VAD - USSR uit 1986, Oudshoorn - Misjtsjanski (Mitsjanski in Turbo Dambase) 1 - 1, wit: 0:52 zwart 1:50