Brunssum Open 2011 Open NK

Dieter

Re: Brunssum Open 2011 Open NK

Post by Dieter »

Om precies 20:00 kwam er een einde aan Jeroens poging.
56-18 de eindscore. Met slechts drie nederlagen een uitermate geslaagde dag voor Jeroen!

Onder belangstelling van vele tientallen bezoekers, enkele leden van de Brunssumse gemeenteraad en heel wat pers werd de poging afgesloten. Nogmaals, Jeroen gefeliciteerd! Ik ben benieuwd wie dit record nog kán verbreken, en zelfs dúrft te verbreken!

Chapeau!

Tijn.
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Dieter wrote: Ik ben benieuwd wie dit record nog kán verbreken, en zelfs dúrft te verbreken!
Dat laatste is makkelijk: Marino Barkel, over een paar weken.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Een indrukwekkende prestatie. Gefeliciteerd Jeroen!

Als ik het goed gevolgd heb, waren er zo'n 29 partijen binnen vier speeluren (binnen 50 zetten??) beëindigd. Dat is veel.
Ben benieuwd waar dit het gevolg van was. Heeft Jeroen een moordend tempo aangehouden of hebben de spelers ook een snel tempo - met fouten - gehanteerd (of zich laten meeslepen door een hoog tempo van Jeroen).
Tactiek van zowel simultaangever als simultaanspelers is heel bepalend.
Ik weet van vorige recordpogingen dat er overzichten rond de snelheid van rondjes bijgehouden zijn. Is dat deze keer ook gebeurd Tijn?
Het zou mooi zijn als Frank Teer dit dan weer eens naast elkaar legt.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn »

Piet Bouma wrote:Een indrukwekkende prestatie. Gefeliciteerd Jeroen!

Als ik het goed gevolgd heb, waren er zo'n 29 partijen binnen vier speeluren (binnen 50 zetten??) beëindigd. Dat is veel.
Ben benieuwd waar dit het gevolg van was. Heeft Jeroen een moordend tempo aangehouden of hebben de spelers ook een snel tempo - met fouten - gehanteerd (of zich laten meeslepen door een hoog tempo van Jeroen).
Ik weet van vorige recordpogingen dat er overzichten rond de snelheid van rondjes bijgehouden zijn. Is dat deze keer ook gebeurd Tijn?
Pfoe, jij stelt vragen zeg.

Eerst even vooropstellen dat Joost gelijk heeft. Marino gaat een poging doen, maar hoe ik de poging van vandaag heb beleefd: het zal hem erg zwaar vallen. Hoeveel borden gaat 'ie doen?

Dan terug naar Piet. Jeroen startte -in mijn ogen- wat traagjes. En kwam ook op enkele borden in grote tijdnood. Het bord van Ludy Brink vergat hij zelfs. Hij hoorde op een gegeven moment dat hij een kloknederlaag had, maar kon zich niet indenken waar. Het bleek het bord van Ludy Brink te zijn, en Jeroen was hier best door verrast.
Volgens mij speelde Jeroen niet extreem snel, maar wel nagenoeg foutloos! Geen idee waar het aan lag dat hij snel veel won. Jeroen zal hier het beste zélf antwoord op kunnen geven.
Volgens mij zijn er wel tijden bijgehouden, maar geen rondetijden. Met name omdat er niet echt 'rondjes' gemaakt werden, hooguit de eerste tien zetten.
Dieter

Post by Dieter »

Tijn wrote:

Pfoe, jij stelt vragen zeg.

Eerst even vooropstellen dat Joost gelijk heeft. Marino gaat een poging doen, maar hoe ik de poging van vandaag heb beleefd: het zal hem erg zwaar vallen. Hoeveel borden gaat 'ie doen?

Dan terug naar Piet. Jeroen startte -in mijn ogen- wat traagjes. En kwam ook op enkele borden in grote tijdnood. Het bord van Ludy Brink vergat hij zelfs. Hij hoorde op een gegeven moment dat hij een kloknederlaag had, maar kon zich niet indenken waar. Het bleek het bord van Ludy Brink te zijn, en Jeroen was hier best door verrast.
Volgens mij speelde Jeroen niet extreem snel, maar wel nagenoeg foutloos! Geen idee waar het aan lag dat hij snel veel won. Jeroen zal hier het beste zélf antwoord op kunnen geven.
Volgens mij zijn er wel tijden bijgehouden, maar geen rondetijden. Met name omdat er niet echt 'rondjes' gemaakt werden, hooguit de eerste tien zetten.
Inderdaad zal de beleving van Jeroen opheldering moeten geven over hoe hij het heeft aangepakt maar kort samengevat zou ik het zo willen stellen.
- Snelle openingen met ronden de razendsnel gingen maar na een zet of 10 was dat gedaan en kiest Jeroen ervoor om heen en weer te lopen of zelfs kriskras door zijn arena te sprinten.
- In het middenspel gaat het niet echt snel, een beetje langzaam had ik zelfs de indruk, maar Jeroen maakte een ontspannen indruk, hij wist heel goed waar hij mee bezig was.
- het zoals Tijn al aangaf haast foutloos spelen maakt dat veel tegenstanders behoorlijk tijd nodig hadden, dat geeft de simultaan speler wel lucht, er lopen dan zelden al te veel klokken tegelijk.
- Na de 20-0 kwam de tijdnoodfase in zicht. vijf remises en een verliespartij verder is het dan 25-7. De remise van Wiel Maertzdorf had zeker met de klok situatie van Wiel te doen, hij stond wellicht haast gewonnen.
- De beslissing komt op borden waar het zeker niet gemakkelijk is voor Jeroen maar waar combinaties onder tijdsdruk het verschil maken. Hier pakt Jeroen 4 punten die ook verloren hadden kunnen gaan.
- Valere Hermans bezorgd Jeroen de tweede nul na een prima gespeelde partij. Het is te hopen dat we die kunnen reconstrueren want Valere is om het maar netjes te zeggen niet de beste notulist, en al helemaal niet met de druk van de klok.
- In het vijfde uur zijn er niet zoveel partijen over maar de laatste drie duren toch haast 5 uur. Uiteindelijk komen de beslissende punten binnen op het bord van Jitse Slump. en even later om exact 8 uur geeft jeroen de laatste partij op tegen Pierre Lacroix.

Het was een prachtig evenement waarvan velen hebben genoten. Zelfs de burgemeester van Brunssum en zijn vrouw bleven de hele wedstrijd geboeid kijken en het lijkt er zomaar op dat we twee damfans gewonnen hebben.
Tijn

Post by Tijn »

Inmiddels heeft L1 het radiointerview met Jeroen online gezet:

http://www.l1.nl/mediaplayer_landingpag ... /1_5347186

Zeer de moeite waard. Overigens komen ook Leo Nagels (Heerlen) en Piet Rozendoom (Den Haag) aan het woord.
ildjarn

Post by ildjarn »

Hmm, Barkel zou 35 partijen gaan spelen: viewtopic.php?f=65&t=3310
Lasst sie verrecken!
Tijn

Post by Tijn »

Hoewel ik al lekker thuis zit, denk ik dat er vast mensen zitten te wachten op uitslagen/paring.
De laatste partij eindigde zojuist, na ruim zeven uur speeltijd. (De charme van géén Fischer!)

Er wordt nu eerst door de organisatie aan het vermoedelijk reeds afgekoelde eten geknabbeld, alvorens de uitslagen het web op worden gegooid.

@ Piet Bouma: ik ga je nu even mailen met de partijen van gisteren. Hopelijk kun jij er wat mee.
Vraag twee: is er een cursus Toernooibase? :P
ildjarn

Post by ildjarn »

Tijn wrote: Vraag twee: is er een cursus Toernooibase? :P
http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/uitleg.php
Lasst sie verrecken!
Dieter

Post by Dieter »

Zeer leuke eerste ronde zit er op na een langste partij van ruim 7 uur.
Aan de top won alleen Heusdens en dat zeker niet onfortuinlijk en ook Koullen en Zziwa kwamen tot winst. Verder bovenin veel puntendelingen.
Tijn

Post by Tijn »

ildjarn wrote:
Tijn wrote: Vraag twee: is er een cursus Toernooibase? :P
http://toernooibase.kndb.nl/opvraag/uitleg.php
Dank! Piet wees mij hier ook al op :)
henk stoop

Post by henk stoop »

Tacktiek was bijvoorbeeld om complexe standen te spelen, waardoor de tegenstanders langer moesten nadenken. Zelfs een partie bonnard tegen Jack van Buuren (remise).

Rondjes tellen was niet mogelijk, aangezien Jeroen geen rondjes liep, maar tactisch bepaalde spelers wat vaker bezocht om tijdnood te voorkomen.
Dit verklaard mogelijk de winst van Ludy Brink die op een hoek zat en daardoor vermoedelijk minder is bezocht.

Dat er na vier uur veel partijen uit waren wekt de schijn dat hij zijn tijd over minder partijen hoefde te verdelen. In vergelijking met 2008 kwam de score echter veel langzamer op gang. Pas na twee uur was het 4-0, in 2008 was dat al binnen het uur en dat geeft toch iets meer lucht.

Verder natuurlijk een prima voorbereiding waarbij Jeroen weinig aan het toeval heeft overgelaten.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Inmiddels heb ik met wat conversieslagen de partijen aangeleverd door Henk en Tijn allemaal in Toernooibase gezet. Sommigen zijn incompleet (niet correcte notatie of niet te ontcijferen). Dit wordt indien mogelijk nog aangevuld.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Dieter

Post by Dieter »

Na de tweede ronde nog 8 koplopers.
Ron Heusdens had een veredelde rustdag door een openingswinst tegen Woolschot. Na 16 zetten was het uit. Verder heel veel leuke partijen en een schitterende combinatie van Theo Schippers tegen Johan Strous, een voorschotje op de combinatieprijs van het toernooi.
AnDa

Post by AnDa »

Ik kom later deze week nog wel een keer kijken (als het rooster van de baas het toelaat).
Morgen de wedstrijd Peter - Paul, voor de eerste plek op de ranglijst! (en beste Limburger, sorry Brion :D ).
Raes 2 blijkt een goede school te zijn...

Zet hem op Raes-genoten! Jullie verrichtingen worden nauwlettend gevolgd!!!

Andy

P.S.
Dieter, er zijn toch geen oneven aantal deelnemers? Ik zie tweemaal R staan, bij de partijen van Katinka Blanken :?
Post Reply