NK pupillen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 10 juni 2005

Prijzenkasten van Arwin en Harmjan puilen uit

Door QUIRIJN VISSCHER

EDE - Nog geen jaar lid zijn van damclub DES uit Lunteren en meteen Nederlands kampioen sneldammen worden. Arwin Lammers (10) uit Ede overkwam het. Ook de prijzenkast van zijn broer puilt inmiddels uit.

<center>Image
Topdammers Harmjan (links) en Arwin Lammers.
Foto: Cord Otting
</center>

Twee glimmende bekers met een glimmend granieten voet. Het kampioensexemplaar van Arwin (10) is het grootste. Hij mag zich een jaar lang Nederlands beste sneldammer noemen in de welpencategorie. Een titel die hij niet echt had verwacht binnen te slepen. Zijn broer Harmjan (13) heeft een iets kleiner exemplaar gewonnen, maar een tweede plaats bij het NK dammen blijft een mooie prestatie voor een jonge dammer die zich eerder al Gelders damkampioen bij de pupillen mocht noemen. Toch zijn de broers de bescheidenheid zelfde. Wat moeten ze anders? Harmjan heeft inmiddels dertig bekers op zijn slaapkamer staan, en Arwin net een jaar lid van DES in Lunteren bezit er al twaalf. Zelfs vader Wim Lammers verliest inmiddels regelmatig potjes van zijn zonen.

De familie Lammers is van oudsher een damfamilie. Wim Lammers speelde het bordspel jaren. Toen zijn oudste zoon op de Veldhuizerschool ging schooldammen, pakte hij de draad weer op om hem bij te houden. Later volgden Harmjan en Arwin. Beiden krijgen elke vrijdag op school een beetje damles van een oudere man die zijn spelkennis overdraagt. Arwin haalt z'n schouders erover op. Voor de kersverse nationaal kampioen zijn het vaak gemakkelijke lessen. Moeilijker kan het natuurlijk ook, want geen partijtje of tactiek is hetzelfde. Harmjan laat de dikke werkboeken van de Koninklijke Nederlands Dam Bond zien met opdrachten. De cursus leidt naar een Sijbrands of een Rozenboom-diploma, vernoemd naar Nederlandse oud-wereldkampioenen.

Bij DES spelen de broers Lammers vrijdagavond competitie. "De Lunterse club heeft een goede jongerenafdeling", zegt Wim Lammers uit, die weer lid werd van zijn oude Edese club, De Kroonschijf. Hij vindt dat dammen en sneldammen best wat aandacht mag verdienen. Het is immers een echte denksport.

"Sneldammen doe je snel", zegt Arwin. Zijn broer: "Je krijgt per speler tien minuten. Er staat een klokje bij. Als de tijd om is, valt er een vlaggetje naar beneden."

Harmjan begint te merken dat de damlessen hem slimmer maken. "De eerste keer dat ik meedeed, werd ik bij het Gelders kampioenschap weggemept", zegt hij. "Later ben ik met een beetje geluk kampioen geworden. Dan merk je dat je meer hebt geleerd."

Wim Lammers stimuleert het damtalent van zijn zonen graag. Met Harmjan verdedigt hij binnenkort de eer van het Veenendaalse Ichthus College. Vader geeft er Nederlands, moeder biologie en zoon volgt er z'n opleiding. "Als we die beker winnen, komt-ie niet op je slaapkamer te staan, maar op school", zegt Wim. De aanschaf van een nieuwe prijzenkast voor de kampioensfamilie kan dus een paar maanden worden uitgesteld.
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Image

Gaat WSDV's "dark horse" Gerben van Steenbergen vandaag voor een verrassing zorgen?
WSDVRules

Post by WSDVRules »

WSDV's "dark horse" is in een heuse Coupe Royale gelopen en heeft de partij verloren.
Gilles is bijna kampioen!
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Hanco, wakker worden!!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

WSDVRules wrote:Hanco, wakker worden!!
Sorry Hans, ik droomde over Nico, die dreigde Gilles te royeren. Dat was geen pretje en je zult begrijpen dat het even duurde voordat ik daarvan hersteld was.

Gilles en (vrijwel zeker) Arwin Lammers hebben zich geplaatst voor het EK in het prachtige Sint-Petersburg. Gefeliciteerd, een geweldige prestatie!
Hopelijk vinden Gilles' ouders het goed dat hij meegaat naar Rusland.

Morgen wordt het nog spannend tijdens de 8ste en laatste ronde, want Gilles moet tegen de taaie Alex Ketelaars van DVSB, terwijl Arwin tegen Gerben speelt.
Bij gelijk eindigen geven weerstandspunten de doorslag.

Ronde 7 02-05-2008
Gerben v Steenbergen - Gilles Yeung 0-2
Jan Groenendijk - Arwin Lammers 0-2
Alex Ketelaars - Rutger Oskam 1-1
Martijn v IJzendoorn - Pepijn van den Brink 1-1
Wopke de Vries - Jannes Kromhout 1-1
Jaco Kastelein - Niels Verboon 2-0
Tom Swelsen - Gerwin Schimmel 2-0
Adriaan Molendijk - Hidde Hoekman 2-0
Lisa Aleven - Thimo Werkman 0-2

Code: Select all

1. Gilles Yeung            7  5 2 0 12  55 95

2. Arwin Lammers           7  5 1 1 11  57 82

3. Gerben van Steenbergen  7  4 1 2 9   48 50

4. Alex Ketelaars          7  3 3 1 9   46 50

5. Pepijn van den Brink    7  2 4 1 8   60 65

6. Rutger Oskam            7  2 4 1 8   60 59

7. Martijn van IJzendoorn  7  3 2 2 8   55 57

8. Jannes Kromhout         7  3 1 3 7   58 51

9. Wopke de Vries          7  2 3 2 7   51 44

10. Jan Groenendijk        7  2 3 2 7   47 39

11. Jaco Kastelein         7  3 1 3 7   46 37

12. Tom Swelsen            7  3 1 3 7   39 29

13. Adriaan Molendijk      7  3 0 4 6   48 28

14. Gerwin Schimmel        7  2 1 4 5   45 27

15. Thimo Werkman          7  1 3 3 5   38 18

16. Hidde Hoekman          7  0 4 3 4   44 24

17. Lisa Aleven            7  1 1 5 3   44 13

18. Niels Verboon          7  0 3 4 3   41 12 

Ronde 8 02-05-2008
Gilles Yeung - Alex Ketelaars
Arwin Lammers - Gerben v Steenbergen
Pepijn van den Brink - Jaco Kastelein
Rutger Oskam - Jannes Kromhout
Tom Swelsen - Martijn v IJzendoorn
Jan Groenendijk - Wopke de Vries
Thimo Werkman - Adriaan Molendijk
Niels Verboon - Gerwin Schimmel
Hidde Hoekman - Lisa Aleven

Voor al het nieuws over het NK Pupillen zie de website van VBI Huissen
http://www.dvvbi.nl/cms/
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Het EK was vorig jaar in St. Petersburg. Dit jaar is het ergens in Polen!
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

WSDVRules wrote:Hanco, wakker worden!!
Hanco Elenbaas wrote:Sorry Hans, ik droomde over Nico, die dreigde Gilles te royeren. Dat was geen pretje en je zult begrijpen dat het even duurde voordat ik daarvan hersteld was.
Komop Hanco, niet zo in het klein. Als iemand nu nog eens gaat beginnen over een voorronde daar ergens in Noord-Holland is dat erg laat, onterend, en daarmee jammerlijk.

Eindelijk weer een pupillenkampioen uit onze hoofdstad?! Gilles, zet hem op!. Ook grote steden kunnen jeugdkampioenen voortbrengen, ik heb hier wel eens anders gehoord. Hopelijk wordt je een goede stimulans voor het Amsterdamse jeugddammen!!!
(En dit terwijl ik het natuurlijk Arwin Lammers, lid van "mijn" club DES-Lunteren en kleinzoon van mijn damleraar op de middelbare school, ook van harte gun).
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jaap van Galen wrote:Eindelijk weer een pupillenkampioen uit onze hoofdstad?! Gilles, zet hem op!. Ook grote steden kunnen jeugdkampioenen voortbrengen, ik heb hier wel eens anders gehoord. Hopelijk wordt je een goede stimulans voor het Amsterdamse jeugddammen!!!
(En dit terwijl ik het natuurlijk Arwin Lammers, lid van "mijn" club DES-Lunteren en kleinzoon van mijn damleraar op de middelbare school, ook van harte gun).
Gilles heeft in Gerrit Tigchelaar en John Stins momenteel twee uitstekende damleraren. Ook op de Damschool in IJmuiden leert hij veel van Wim Winter, Martin van Dijk en Jesse Bos. Als hij daar is uitgeleerd zullen grootmeesters als Hein Meijer en Hans Jansen hem het nodige kunnen bijbrengen. Maar de grootste stimulans voor Gilles zijn zijn oudere damvrienden Sandeep, Gadjinder en Balal.

Gisteren zei Gilles dat zijn belangrijkste doel was bereikt, zich plaatsen voor het EK in Polen. Vandaag gaat hij wel proberen kampioen te worden, maar dat vond hij van minder belang dan de plaatsing voor het EK. [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
thijs van den broek

Post by thijs van den broek »

ik hoor uit betrouwbare bron dat giles twee schrijven achter staat tegen alex [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]

KANSEN VOOR ARWIN OP DE TITEL [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kees Romijn heeft namens Hiltex ongeveer tien jaar een Damschool gerund in Amsterdam. Kees was de eerste damleraar van Gilles.
Vorig jaar is Kees verhuisd naar Schiedam en daar zet hij zijn activiteiten voort. Eind maart heeft Frits Luteijn wat foto's op dit forum geplaatst.
Alex wrote:De foto's zijn van het WHDB schooldamkampioenschap bij DC VELO. De Svhiedamse school El Furkan deed mee met 2 teams, maar het hadden er net zo goed 3 kunnen zijn, zoveel reserves hadden ze. Enthousiaste en fanatieke leerlingen!
Luteijn wrote:Afgelopen periode heeft Kees Romijn grote activiteiten ontplooid in Schiedam. Recentelijk werd een tournooi gehouden. Kees stuurde mij wat foto's:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Arwin Lammers is Pupillenkampioen van Nederland 2008 !!
Hartelijk gefeliciteerd en veel succes voor Arwin en Gilles tijdens het EK in Polen !

Ronde 8 03-05-2008
Gilles Yeung - Alex Ketelaars 0-2
Arwin Lammers - Gerben v Steenbergen 2-0
Pepijn van den Brink - Jaco Kastelein 2-0
Rutger Oskam - Jannes Kromhout 2-0
Tom Swelsen - Martijn v IJzendoorn 2-0
Jan Groenendijk - Wopke de Vries 0-2
Thimo Werkman - Adriaan Molendijk 0-2
Niels Verboon - Gerwin Schimmel 1-1
Hidde Hoekman - Lisa Aleven 1-1

Code: Select all

Eindstand JeurissenJanssen NK pupillen 2008   

1. Arwin Lammers           8  6 1 1 13  72 110

2. Gilles Yeung            8  5 2 1 12  75 109

3. Alex Ketelaars          8  4 3 1 11  66 81

4. Pepijn van den Brink    8  3 4 1 10  75 91

5. Rutger Oskam            8  3 4 1 10  74 81 

6. Gerben van Steenbergen  8  4 1 3 9   69 64 

7. Wopke de Vries          8  3 3 2 9   63 64

8. Tom Swelsen             8  4 1 3 9   54 51 

9. Martijn van IJzendoorn  8  3 2 3 8   72 63 

10. Adriaan Molendijk      8  4 0 4 8   61 46 

11. Jannes Kromhout        8  3 1 4 7   74 57 

12. Jaco Kastelein         8  3 1 4 7   64 45 

13. Jan Groenendijk        8  2 3 3 7   62 44 

14. Gerwin Schimmel        8  2 2 4 6   53 33 

15. Hidde Hoekman          8  0 5 3 5   54 31 

16. Thimo Werkman          8  1 3 4 5   52 23 

17. Lisa Aleven            8  1 2 5 4   59 21 

18. Niels Verboon          8  0 4 4 4   53 20

Alex

Post by Alex »

Ik stel voor dat de top-3 van dit NK meedoet aan DNC Open NK.
WSDVRules

Post by WSDVRules »

Voor de volledigheid hierbij de twee nieuwe Nederlandse Pupillen Kampioenen:

<embed src="http://img517.imageshack.us/slideshow/smilplayer.swf" width="426" height="320" name="smilplayer" id="smilplayer" bgcolor="FFFFFF" menu="false" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" flashvars="id=img517/9392/1209836955nij.smil"/>

Gelderland rules!
thijs van den broek

Post by thijs van den broek »

WSDVRules wrote:Voor de volledigheid hierbij de twee nieuwe Nederlandse Pupillen Kampioenen:
Gelderland rules!
let maar op brabant komt er aan [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
WSDVRules

Post by WSDVRules »

let maar op brabant komt er aan
Dat zou heel mooi zijn Thijs, maar dat wordt nog even wachten, want bij het NK welpen op 24 mei zijn het ook twee Gelderse welpen die gaan zegevieren....
Post Reply