Oprechte sektariërs in dammen?
Naar aanleiding van de opmerkingen van Piet en Jelmer het volgende:
Hoe meer ik naar de getallen kijk, deste benauwder ik het krijg.
De KNDB heeft op 1 januari 2007 7103 leden, waarvan 5676 seniorleden. In die 5676 zitten 835 leden uit bijzondere bonden en persoonlijke leden. Kortom, leden die niet of dubbel lid van een vereniging zijn. Er zijn dus 4841 seniorleden. Hiervan is nog een groot deel dubbellid. Ik weet niet hoeveel, maar ik denk dat ik met 500 waarschijnlijk nog aan de voorzichtige kant zit. Dan houden we dus aan seniorleden 4341 over. Intussen schrijven we bijna 1 juli 2007. We zitten dit jaar dus al snel aan de 4000 seniorleden. Veel meer zal het niet zijn.
Het zijn deze 4000 leden die de clubs en de bonden(en) moeten dragen. Een veel te grote opgave, gelet op de huidige organisatiestructuur van de KNDB . Dat heb ik al eerder betoogd, maar met deze cijfers wordt het nog veel meer manifest.
Even uit mijn hoofd: toen ik begon te dammen in 1970, waren er in Rotterdam nog 5 grote damclubs en in groot-Rotterdam wel 10. Daarvan zijn er nu nog 3 over! En deze clubs zijn gemiddeld zeker niet groter dan die 10 van toen!
Damclubs zullen door verval vanzelf een steeds grotere regio gaan bestrijken. Dat op zich zal het bezoek aan de clubavonden niet bevorderen. We moeten goed gaan nadenken wat we met dit gegeven gaan doen.
De KNDB heeft op 1 januari 2007 7103 leden, waarvan 5676 seniorleden. In die 5676 zitten 835 leden uit bijzondere bonden en persoonlijke leden. Kortom, leden die niet of dubbel lid van een vereniging zijn. Er zijn dus 4841 seniorleden. Hiervan is nog een groot deel dubbellid. Ik weet niet hoeveel, maar ik denk dat ik met 500 waarschijnlijk nog aan de voorzichtige kant zit. Dan houden we dus aan seniorleden 4341 over. Intussen schrijven we bijna 1 juli 2007. We zitten dit jaar dus al snel aan de 4000 seniorleden. Veel meer zal het niet zijn.
Het zijn deze 4000 leden die de clubs en de bonden(en) moeten dragen. Een veel te grote opgave, gelet op de huidige organisatiestructuur van de KNDB . Dat heb ik al eerder betoogd, maar met deze cijfers wordt het nog veel meer manifest.
Even uit mijn hoofd: toen ik begon te dammen in 1970, waren er in Rotterdam nog 5 grote damclubs en in groot-Rotterdam wel 10. Daarvan zijn er nu nog 3 over! En deze clubs zijn gemiddeld zeker niet groter dan die 10 van toen!
Damclubs zullen door verval vanzelf een steeds grotere regio gaan bestrijken. Dat op zich zal het bezoek aan de clubavonden niet bevorderen. We moeten goed gaan nadenken wat we met dit gegeven gaan doen.
-
Het zou goed zijn dat het beleidsplan 2006-2010 zo snel mogelijk wordt bijgesteld.Leo Mous wrote:Naar aanleiding van de opmerkingen van Piet en Jelmer het volgende:
Daarbij twee speerpunten neerzetten:
- veranderen van organisatiestructuur
- volledige inzet op breedtesport.
Topsport en wedstrijdsport moeten m.i. volstrekt ondergeschikt gemaakt worden.
Trainers en topspelers moeten ingezet worden aan de basis, om clubs te ondersteunen en te activeren bij acties voor het uitbreiden van ledenbestand.
Toppers zullen er ook bij 500 clubdammers blijven en wedstrijden zullen ook altijd georganiseerd worden.
Als we dammen niet als breedtesport in de lucht kunnen houden, worden we een sekte.
Bondsraad en bestuur moeten zich niet meer bezighouden met detailzaken, zoals bijv. het indelen van Nationale Competitie of spelregelwijzingen, maar alle inzet (ook financiele middelen) op ledenwerving focussen.
Anders is het zo rond 2020 schluss.
-
Leo Mous wrote:Hoe meer ik naar de getallen kijk, deste benauwder ik het krijg.....We zitten dit jaar dus al snel aan de 4000 seniorleden. Veel meer zal het niet zijn.
Het zijn deze 4000 leden die de clubs en de bonden(en) moeten dragen. Een veel te grote opgave, gelet op de huidige organisatiestructuur van de KNDB .
Alle andere dingen nauwelijks meer doen lijkt me onwenselijk, wedstrijden moeten gewoon blijven doorgaan, en trainingen zijn vaak subsidiegebonden. Maar ledenwerving echt serieus aanpakken en topprioriteit maken is volgens mij ook noodzakelijk.Piet Bouma wrote:Het zou goed zijn dat het beleidsplan 2006-2010 zo snel mogelijk wordt bijgesteld.
Trainers en topspelers moeten ingezet worden aan de basis, om clubs te ondersteunen en te activeren bij acties voor het uitbreiden van ledenbestand.
Toppers zullen er ook bij 500 clubdammers blijven en wedstrijden zullen ook altijd georganiseerd worden.
Als we dammen niet als breedtesport in de lucht kunnen houden, worden we een sekte.
Bondsraad en bestuur moeten zich niet meer bezighouden met detailzaken, zoals bijv. het indelen van Nationale Competitie of spelregelwijzingen, maar alle inzet (ook financiele middelen) op ledenwerving focussen.
Anders is het zo rond 2020 schluss.
Nadeel van veranderen van organisatiestructuur is dat daar ook tijd in gaat zitten. Doel zou m.i. moeten zijn het creeren van kader voor ambitieuze ledenwerf-acties. Concreet voorbeeld: voeg Midden-Holland, West-Holland en Zuid-Holland-Zuid samen, 1 competieleider, 1 secretaris, 1 penningmeester, 1 voorzitter en wellicht 2 jeugdleiders zijn genoeg. Vooralsnog moet je volgens mij geen tijd verspillen aan nadenken over samenvoegen competities etc, gewoon laten zoals het is, Zuid-Holland met dan dus drie districten. Doel zou moeten zijn de overige bestuursleden, liefst diegenen met de meeste kwaliteiten uit de oorspronkelijke besturen, in te kunnen zetten in van "bovenaf" gestuurde professioneel opgezette projecten voor ledenwervingsacties.
-
Dus jouw steun krijg ik zaterdag bij mijn voorstel om bij bekerdammen bij 4-4 het zwakste team (even kort door de bocht geformuleerd, ik zit in een Thais internetcafe en heb niet al ins en outs bij de hand) te laten verdergaan.Piet Bouma wrote:
(...)
Topsport en wedstrijdsport moeten m.i. volstrekt ondergeschikt gemaakt worden. (...)
Ik zie dus bekerdammen als breedtesport. Geef de kleinere clubs eens een steuntje in de rug.
Een dergelijk voorstel wordt echter volledig weggehoond door bijv. Guido v.d. Berg en (uiteraard) Theo van den Hoek.
Ik hoop dat ik zaterdag steun krijg; het gaat niet alleen om het bekerdammen, maar om het bredere verband daarachter.
Dus, inderdaad, zet sterk ['volledig' vind ik iets te ver gaan, Piet] in op breedtesport.
Last edited by Eric van Dusseldorp on Tue Jun 19, 2007 09:12, edited 1 time in total.
-
In de bondsraad zitten nogal wat vertegenwoordigers die lid zijn van grote verenigingen. Ik heb niet het idee dat zij breedtesport daadwerkelijk ondersteunen, zie bijvoorbeeld enkele krampachtige reacties inzake de 4-4 bij bekerdammen.
Iets verder kijken dan de neus lang is, is kennelijk erg lastig.
Iets verder kijken dan de neus lang is, is kennelijk erg lastig.
-
Die Leo Mous is een aanwinst voor dit forum!Leo Mous wrote: (...)
Een kleinere BR (maximaal 15 leden, misschien nog wel minder), tot stand gekomen via echte landelijke verkiezingen, biedt veel meer garantie voor bestuurlijke kwaliteit, goede discussie en echte, actieve betrokkenheid. Een veel betere en aantrekkelijker partner voor het bestuur. Nu is de BR een onbeheersbare, bonte verzameling van goedwillende mensen die hun eigen prov. bond maar niet los kunnen laten en voor een deel nog met hun hoofd in de bestuurlijke verhoudingen van ver in de vorige eeuw zitten. (...)
Ik ben het er helemaal mee eens. 100% democratische verkiezingen en hooguit 15 man die op basis van hun standpunten worden gekozen.
En dan hopelijk ook in staat zijn om in het belang van de damsport te denken, en niet in alleen in het belang van hun eigen kluppie.
Aan het einde van de wedstrijd tellen we alle schijfjes in de eindstanden van het ene team, en de schijfjes van het andere team. Wie meer schijfjes heeft gaat door. Een soort Delftse teamtelling. Guido zal er wel voor zijn [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Last edited by ildjarn on Tue Jun 19, 2007 10:22, edited 1 time in total.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
-
Guido heeft gelijk.GuidoB wrote:Wat Piet met breedtesport bedoelt, heeft niets, maar dan ook helemaal niets met de bekercompetitie te maken.Piet Bouma wrote:Het zou goed zijn dat het beleidsplan 2006-2010 zo snel mogelijk wordt bijgesteld.
(...)
Breedtesport is het ontwikkelen van activiteiten en ook wedstrijden voor doelgroepen, die we nu niet bereiken of niet kunnen vasthouden.
De nationale bekercompetitie is er voor de (sterke) clubdammer.
Misschien moeten we deze juist zelfs wel afschaffen om aandacht te besteden aan die andere activiteiten/wedstrijden.
Laat ik eens wat noemen:
- het 'bewerken' van scholen van voortgezet onderwijs, zodat we tot een zelfde activiteitenpakket kunnen komen, dat nu voor de basisschoolkinderen wordt ingezet (hier moet gewoon een goed vervolg op komen)
- het introduceren/organiseren van laagdrempelige curssussen/activiteiten voor de senioren (hier is een duidelijke link met de clubcultuur) zodat we die doelgroep, die vroeger voor de gezelligheid naar de damclub kwam, weer kunnen binden en kunnen uitbreiden.
Daarmee doel ik eigenlijk op het volgende: toen ik begon met dammen was er een grote tweede en derde klasse (ook op de eendagstoernooien in Friesland). Deze recreatieve groep dammers is vrijwel geheel weggevallen. De groep prestatiedammers op niveau is alleen overgebleven.
- het bieden van trainingen(aandacht) aan (jeugd)spelers, die het net niet halen. We besteden teveel aandacht aan de top. Laten we juist aandacht besteden aan de groep, die in de voorronden van provinciale wedstrijden uitgeschakeld wordt. Dat is de groep, die afhaakt bij de clubs en die we erbij moeten houden. De toppers blijven wel, die halen resultaat.
- het organiseren van multiculturele activiteiten, mogelijk in samenwerking met andere denksporten. Bijv. het gelijktijdig organiseren van damwedstrijden en dominowedstrijden voor onze Antilliaanse medelanders. Of ook een gezellige Surinaamse maaltijd met damwedstrijd (niet op topniveau maar gewoon op wijkniveau).
Enfin, ik ben nu al bezig met het opperen van ideeen en uitwerking. Dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Maar mogelijk zal ons huidige wedstrijdsport zelfs moeten inkrimpen om activiteiten en wedstrijden voor nieuwe doelgroepen goed van de grond te kunnen tillen.
Last edited by Piet Bouma on Wed Jun 20, 2007 13:10, edited 1 time in total.
-
Eric,Eric van Dusseldorp wrote:Dus jouw steun krijg ik zaterdag bij mijn voorstel om bij bekerdammen bij 4-4 het zwakste team (even kort door de bocht geformuleerd, ik zit in een Thais internetcafe en heb niet al ins en outs bij de hand) te laten verdergaan.Piet Bouma wrote:
(...)
Topsport en wedstrijdsport moeten m.i. volstrekt ondergeschikt gemaakt worden. (...)
Ik zie dus bekerdammen als breedtesport. Geef de kleinere clubs eens een steuntje in de rug.
Een dergelijk voorstel wordt echter volledig weggehoond door bijv. Guido v.d. Berg en (uiteraard) Theo van den Hoek.
Ik hoop dat ik zaterdag steun krijg; het gaat niet alleen om het bekerdammen, maar om het bredere verband daarachter.
Dus, inderdaad, zet sterk ['volledig' vind ik iets te ver gaan, Piet] in op breedtesport.
Als je de bekercompetitie echt naar de "breedte" wilt toe laten gaan, het volgende idee.
In de Friese bekercompetitie is er een prijs voor de teams van de clubs uit de 1e, 2e en 3e klasse, die het verst komen in de provinciale bekercompetitie.
Iets soortgelijks is er ook in Overijssel (een bekercompetitie voor landelijke teams en een bekercompetitie voor niet landelijke teams).
Een "breder" voorstel is dan om juist voor die teams een apart landelijk vervolg te maken. Een beetje vergelijkbaar met de indeling van het NK sneldammen.
Het aantal sterke landelijke teams zou dan maar wat af moeten nemen.
De (landelijke) competitie, incl. de bekercompetitie, daar moet je m.i. op geen enkele manier aan tornen.
Dat is nu juist iets dat uitstekend loopt, relatief weinig werk kost (alleen een overspannen competitieleider) en een geweldige aanzuigende werking heeft. Iedereen kan er aan mee doen. Dat is het mooie van de landelijke competitie in deze constellatie. Ik zie de competitie een beetje als de core business van de KNDB. Het is topsport en breedtesport tegelijk.
Zwakkere teams bij 4-4 door laten gaan zal niet het effect hebben dat sommigen ervan verwachten. Bovendien, sport moet wel sport blijven. Het idee van Piet om de landelijke beker op te delen in twee competities is misschien wel wat. Aan de andere kant: zullen er wel zo veel zwakkere provinciale teams zin hebben om hun zaterdagen in mei en juni op te offeren om helemaal naar Huissen (o.i.d.) te gaan. Ik heb daar mijn twijfels bij. Goed nadenken voor we weer iets dat goed loopt, gaan veranderen, zou ik zeggen.
Voor het behoud van onze sport zal de focus vooral gericht moeten worden op het (weer) binnen halen van jongvolwassenen en senioren. Daarmee is meer te bereiken dan de (overigens ook nog steeds noodzakelijke) inspanning die gericht is op de basisschooljeugd.
Het is ook ontzettend belangrijk dat er weer zwakke spelers op de clubs komen. Zij zijn het die voor een stevige basis kunnen zorgen. Zij vormen veelal het bindmiddel en zijn onmisbaar voor continuiteit en activiteit. Niet de sterke spelers die als duiven van de ene naar de andere til vliegen.
Kortom, een beleid gericht op het werven van ouderen zou wel eens de hoogste prioriteit mogen hebben. Ouderen hebben nog iets met dammen en daar zit misschien nog heel wat latent enthousiasme, dat weer even losgemaakt moet worden. Piet heeft al wat aardige ideeen genoemd. Hij en andere creatieve denkers kunnen vast nog wel meer verzinnen.
Dat is nu juist iets dat uitstekend loopt, relatief weinig werk kost (alleen een overspannen competitieleider) en een geweldige aanzuigende werking heeft. Iedereen kan er aan mee doen. Dat is het mooie van de landelijke competitie in deze constellatie. Ik zie de competitie een beetje als de core business van de KNDB. Het is topsport en breedtesport tegelijk.
Zwakkere teams bij 4-4 door laten gaan zal niet het effect hebben dat sommigen ervan verwachten. Bovendien, sport moet wel sport blijven. Het idee van Piet om de landelijke beker op te delen in twee competities is misschien wel wat. Aan de andere kant: zullen er wel zo veel zwakkere provinciale teams zin hebben om hun zaterdagen in mei en juni op te offeren om helemaal naar Huissen (o.i.d.) te gaan. Ik heb daar mijn twijfels bij. Goed nadenken voor we weer iets dat goed loopt, gaan veranderen, zou ik zeggen.
Voor het behoud van onze sport zal de focus vooral gericht moeten worden op het (weer) binnen halen van jongvolwassenen en senioren. Daarmee is meer te bereiken dan de (overigens ook nog steeds noodzakelijke) inspanning die gericht is op de basisschooljeugd.
Het is ook ontzettend belangrijk dat er weer zwakke spelers op de clubs komen. Zij zijn het die voor een stevige basis kunnen zorgen. Zij vormen veelal het bindmiddel en zijn onmisbaar voor continuiteit en activiteit. Niet de sterke spelers die als duiven van de ene naar de andere til vliegen.
Kortom, een beleid gericht op het werven van ouderen zou wel eens de hoogste prioriteit mogen hebben. Ouderen hebben nog iets met dammen en daar zit misschien nog heel wat latent enthousiasme, dat weer even losgemaakt moet worden. Piet heeft al wat aardige ideeen genoemd. Hij en andere creatieve denkers kunnen vast nog wel meer verzinnen.
-
Leo,Leo Mous wrote:De (landelijke) competitie, incl. de bekercompetitie, daar moet je m.i. op geen enkele manier aan tornen.
Je hebt gelijk dat er eerst goed nagedacht moet worden, voordat je iets gaat veranderen dat goed loopt.
Aan de andere zijde moeten we ook realiseren dat wanneer we niks doen er in 2020 alleen een landelijke competitie is met 1500 (top?)dammers met een rating boven de 1100?
Zo, zou er misschien best ingegrepen kunnen worden in de landelijke competitie. We schreeuwen allemaal om tijd en kader om iets te organiseren.
Ik heb wel eens eerder wat in die richting geopperd. De landelijke competitie zou je kunnen inkrimpen van twaalf naar tien teams.
Je krijgt twee zaterdagen vrij met flink wat kader (want de meerderheid van dat potentiele kader damt ook op die verrekte zaterdag) en tijd om andersoortige activiteiten te realiseren.
Eens een losse flodder: een landelijke straatdamdag (Veilig verkeer organiseert ook jaarlijks een straatspeeldag).
Maar inderdaad, goed nadenken voordat je aan sterke punten iets gaat veranderen.
Het klopt, Piet, dat als er niets gebeurt, we in 2020 alleen nog maar een nationale competitie zullen hebben. Dat is precies het beeld dat ik al jaren zie opdoemen. Maar of dat alleen nog maar 1100+ spelers zullen zijn, betwijfel ik. Er zullen altijd wel zwakkere spelers blijven die het leuk vinden om op zaterdag competitie te spelen. Dat zie je nu ook in de tweede klasse.
Mijn stelling is echter dat de competitie iets is dat goed loopt, populair is en geen aandacht vraagt. Laat dat maar gewoon gaan. Een zaterdag meer of minder zal ook niet zo veel uitmaken voor de uitvoering van nieuw beleid.
Waar het om gaat is dat kader dat nu bezig is allerlei bestuurtjes in stand te houden, structureel vrijgemaakt wordt. Dat kan alleen maar door een drastische verkleining van de bestuurlijke structuur.
Mijn stelling is echter dat de competitie iets is dat goed loopt, populair is en geen aandacht vraagt. Laat dat maar gewoon gaan. Een zaterdag meer of minder zal ook niet zo veel uitmaken voor de uitvoering van nieuw beleid.
Waar het om gaat is dat kader dat nu bezig is allerlei bestuurtjes in stand te houden, structureel vrijgemaakt wordt. Dat kan alleen maar door een drastische verkleining van de bestuurlijke structuur.
-
Toen ik in 1986 als student naar Rotterdam verhuisde, heb ik nog even naar een damclub in het centrum gezocht. De enige die ik vond was Charlois in Rotterdam-Zuid, vanuit de Alexanderpolder kon ik toen net zo goed bij ZDV (Zwijndrecht) blijven. Heb ik destijds zo slechts gezocht?Leo Mous wrote:Even uit mijn hoofd: toen ik begon te dammen in 1970, waren er in Rotterdam nog 5 grote damclubs en in groot-Rotterdam wel 10. Daarvan zijn er nu nog 3 over!
Maar natuurlijk heeft Leo gelijk: het aantal dammers en het aantal clubs vermindert. Toch zou ik ook eens de positieve zaken willen noemen: ten opzichte van 20 jaar geleden is het aantal toernooien geëxplodeerd. De landelijke bondscompetitie bloeit; er kan nu geen club meer bij (alle 2e klasses tellen komend seizoen 12 teams). Internetdammen is soms zo druk dat de server van de KNDB het niet aan kan. Verder heeft de KNDB een organisatie waar menige sportbond jaloers op zou zijn. De woorden van Leo neem ik ter harte, er zijn te veel bestuurders, maar ze zijn er tenminste.
Misschien dat ik eens een balletje ga opgooien bij DVSB, ADG en Bunschoten om één damclub Eemland te vormen. Wel met drie verschillende locaties: één voor ouderwets dammen, één voor serieus dammen met versneld speeltempo (1 uur per partij, als je snel verliest kun je nog een tweede pot spelen) en één locatie waar je zomaar wat sneldamt. Maar je kunt toe met 1 ipv 3 penningmeesters, 1 ipv 3 secretarissen etc. Alle vacatures zijn gelijk vervuld!
Laten we bij de toekomst voor dammen denken vanuit de sterke punten en die verder uitbouwen. Dat is veel inspirerender dan voortdurend de zwakke punten benadrukken. In de politiek kennen ze dit verschijnsel ook: mensen willen bij de winnaars horen en niet bij de losers.
Tenslotte, over sektariërs gesproken: laatst hoorde ik een oude (bekende) anekdote over Max Euwe. Op de radio werd hem gevraagd of je een beetje gek moest zijn om wereldkampioen schaken te worden. Euwe antwoordde: “Nee, het hoeft niet …. maar het helpt wel!”
-
-
De reden is simpel: er is altijd wel iemand lid van twee clubs tegelijk.Eric van Dusseldorp wrote:Fusies van damclubs leiden altijd tot ledenverlies. Altijd. Zonder uitzondering.Jelmer Martens wrote: Misschien dat ik eens een balletje ga opgooien bij DVSB, ADG en Bunschoten om één damclub Eemland te vormen.
Binnen de UPDB hebben we erg veel dubbelleden...