Nationale damcompetitie: sport of klucht

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Casper van der Tak

Re: Nationale damcompetitie: sport of klucht

Post by Casper van der Tak »

sun wrote:Beste Bert Zwart,

Twee maanden wachten is - gezien de reacties die er nu zijn - te lang voor mij.

Jouw antwoord op het onderwerp is sport. Dat is ook mijn antwoord. Piet Bouma noemde bij het onderwerp "transfergeruchten" het een amateursport. De teams in de ereklasse hebben ook zeker professionele neigingen. Zoals Klareveld al schreef: investeren in hun tiental. Internationale inbreng; semi-profs.

Amateur of professioneel, in beide gevallen moet je je sport serieus nemen. Wat bij Culemborg is gebeurd, kan in mijn ogen niet. Deze zaak ongemoeid laten, is slecht voor het dammen. Je krijgt scheve gezichten binnen de damwereld en naar buiten toe is het helemaal kolderiek.
Casper van der Tak wrote: Meurs sponsorde de club gedurende een aantal jaren. Op een gegeven moment stopt hij ermee, en dat is zijn goed recht. Ik neem aan dat hij zich hierbij aan een eventueel sponsorcontract gehouden heeft.

Het lijkt me schadelijk voor de damsport als er een TC onderzoek komt naar sponsoren die zich terugtrekken - dan zijn er al helemaal geen sponsoren meer te vinden.
Lijkt me geen speld tussen te krijgen. Wie is er dan wel verantwoordelijk?
strandwachter wrote: Waar wel de pijlen op gericht zouden kunnen worden zijn bestuurders van verenigingen, die onprofessioneel en onzorgvuldig met sponsoring omgaan. Bij aantoonbare onzorgvuldigheid en ernstige schade voor de belangen van de damsport lijken mij een tuchtprocedure best mogelijk.
Is dit de hoek waar naar de verantwoordelijkheid gezocht moet worden? Dan zou de bondsraad het aangewezen orgaan zijn om een onderzoek in te stellen. Het kndb-bestuur lijkt me daarvoor niet geschikt. De voorzitter van de KNDB kan dan de schijn tegen zich krijgen van machtsmisbruik. (Een sponser en ook clublid heeft problemen met een groep Culemborgers. Als hij dan vervolgens onder de pet van voorzitter van de bond er een tuchtzaak op loslaat, lijkt dat geen zuivere koek)

Iets anders: Ik lees berichten die duidelijk maken dat er onderlinge wrijving is tussen forumleden. Waarom weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Wel hoop ik dat deze wrijvingen niet het onderwerp gaan vergallen. Dat is alles wat ik hierover wil zeggen en ik zal er dan ook verder niet meer op ingaan.
Als het tussen vereniging en sponsor misgaat, dan kan dat aan het bestuur van de vereniging liggen. Daar kan dan eventueel iets aan gedaan worden volgens de procedures van de statuten van de vereniging. In de praktijk zijn bestuursleden, zowel bij de bond als de vereniging, goedwillende amateurs die hun tijd pro bono in hun hobby steken, en daar dus geen cent wijzer van worden. Daarom moet je erg terughoudend zijn met het aanpakken van vermeende misstanden, enige mildheid is op zijn plaats.

Met Hanco ben ik het trouwens eens dat er niet een verantwoordelijke hoeft te zijn.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

sun wrote:Beste Bert Zwart,

Twee maanden wachten is - gezien de reacties die er nu zijn - te lang voor mij.

Jouw antwoord op het onderwerp is sport. Dat is ook mijn antwoord. Piet Bouma noemde bij het onderwerp "transfergeruchten" het een amateursport. De teams in de ereklasse hebben ook zeker professionele neigingen. Zoals Klareveld al schreef: investeren in hun tiental. Internationale inbreng; semi-profs.

Amateur of professioneel, in beide gevallen moet je je sport serieus nemen. Wat bij Culemborg is gebeurd, kan in mijn ogen niet. Deze zaak ongemoeid laten, is slecht voor het dammen. Je krijgt scheve gezichten binnen de damwereld en naar buiten toe is het helemaal kolderiek.
Casper van der Tak wrote: Meurs sponsorde de club gedurende een aantal jaren. Op een gegeven moment stopt hij ermee, en dat is zijn goed recht. Ik neem aan dat hij zich hierbij aan een eventueel sponsorcontract gehouden heeft.

Het lijkt me schadelijk voor de damsport als er een TC onderzoek komt naar sponsoren die zich terugtrekken - dan zijn er al helemaal geen sponsoren meer te vinden.
Lijkt me geen speld tussen te krijgen. Wie is er dan wel verantwoordelijk?
strandwachter wrote: Waar wel de pijlen op gericht zouden kunnen worden zijn bestuurders van verenigingen, die onprofessioneel en onzorgvuldig met sponsoring omgaan. Bij aantoonbare onzorgvuldigheid en ernstige schade voor de belangen van de damsport lijken mij een tuchtprocedure best mogelijk.
Is dit de hoek waar naar de verantwoordelijkheid gezocht moet worden? Dan zou de bondsraad het aangewezen orgaan zijn om een onderzoek in te stellen. Het kndb-bestuur lijkt me daarvoor niet geschikt. De voorzitter van de KNDB kan dan de schijn tegen zich krijgen van machtsmisbruik. (Een sponser en ook clublid heeft problemen met een groep Culemborgers. Als hij dan vervolgens onder de pet van voorzitter van de bond er een tuchtzaak op loslaat, lijkt dat geen zuivere koek)

Iets anders: Ik lees berichten die duidelijk maken dat er onderlinge wrijving is tussen forumleden. Waarom weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Wel hoop ik dat deze wrijvingen niet het onderwerp gaan vergallen. Dat is alles wat ik hierover wil zeggen en ik zal er dan ook verder niet meer op ingaan.
Beste Sun,

Ik begrijp je probleem niet helemaal. Het plotseling stoppen van een sponsor en uiteenvallen van een team komt in elke sport voor, inclusief het (top)-amateurvoetbal. In het profvoetbal hebben we de schandalen in de Serie A gehad en ga zo maar door.

Waarom wil je juist in deze zaak wroeten? Meurs heeft een jaar van te voren aangegeven te stoppen met de sponsoring. Damclub Culemborg heeft in dat jaar geen nieuwe sponsor gevonden, daarmee is de kous af. Als er al iets uitgezocht moet worden, dan is dat een interne zaak voor damclub Culemborg.

Henk Stoop, een prominent lid van die vereniging, heeft wel op dit forum aangegeven dat het vorige bestuur van die vereniging de zaak teveel op zijn beloop heeft gelaten. Nogmaals, lees de relevante threads er eens op na.

Je hebt overigens de schijn tegen je. Je doet je voor als een argeloze buitenstaander op zoek naar gerechtigheid, maar dat lijkt, gezien de ervaringen die we hebben met vele van je anonieme voorgangers op dit forum, te mooi om waar te zijn. Ik verlaat daarom voorlopig deze discussie totdat het wat duidelijker is wat voor vlees we in de kuip hebben.
Klareveld

Post by Klareveld »

Bert Zwart wrote:Je hebt overigens de schijn tegen je. Je doet je voor als een argeloze buitenstaander op zoek naar gerechtigheid, maar dat lijkt, gezien de ervaringen die we hebben met vele van je anonieme voorgangers op dit forum, te mooi om waar te zijn. Ik verlaat daarom voorlopig deze discussie totdat het wat duidelijker is wat voor vlees we in de kuip hebben.
Wat voor schijn heeft Sun nou precies tegen zich? Dat hij misschien niet of juist wel tot jouw innercircle behoort, Bert?

Who cares? Zolang er een relevante discussie plaatsvindt, kun je je daar toch het beste op richten?

Overigens ben ik het inhoudelijk met je eens dat de culemborg affaire jammer is maar verder niet al te belangrijk.

De discussie in hoeverre het dammen zich kan profileren als sport vind ik boeiender.
sun

Post by sun »

Bert Zwart wrote: Ik begrijp je probleem niet helemaal. [...] Waarom wil je juist in deze zaak wroeten? .
Goede vraag. Ik vind het erg jammer dat een grote club als Culemborg zomaar instort. Daarnaast zijn er meer ontwikkelingen in de damwereld die ik betreur (teruglopend ledenaantal e.d.). Als damliefhebber vind ik dat bij tijd en wijle erg frustrerend. Soms lijkt het een zinkend schip waar ik op vertoef.

Ik denk dat ik zocht naar een oplossing waarbij voorkomen kan worden dat verenigingen zomaar instorten. De achterliggende beweegreden daarvan is dat het schip minder snel zinkt en wie weet zich uiteindelijk drijvende houd.

Er zijn nu een aantal dingen gezegd waarbij het voor mij duidelijk is dat ik met mijn stelling van mijn eerste post op het verkeerde pad zat. Ik denk dat dit de belangrijkste argumenten zijn die mijn kleine queeste kortstondig maakt.
Casper van der Tak wrote:In de praktijk zijn bestuursleden, zowel bij de bond als de vereniging, goedwillende amateurs die hun tijd pro bono in hun hobby steken, en daar dus geen cent wijzer van worden. Daarom moet je erg terughoudend zijn met het aanpakken van vermeende misstanden, enige mildheid is op zijn plaats.
Bert Zwart wrote:Als er al iets uitgezocht moet worden, dan is dat een interne zaak voor damclub Culemborg.
Wat resteert is een onmachtig gevoel. Het zou me niet verbazen dat ik na berusting hier bij aansluit:
Casper van der Tak wrote:Met Hanco ben ik het trouwens eens dat er niet een verantwoordelijke hoeft te zijn.
Gezellig

Post by Gezellig »

Image
Post Reply