Grootmeestertoernooi World Draughts Club 19-23 januari 2007

Jasper Daems

Post by Jasper Daems »

Hanco Elenbaas wrote:
Dit eerste WDC-toernooi is in tien dagen uit de grond gestampt en deelnemers en organisatie zijn tevreden. Zelf vind ik het ook heel jammer dat doorgeven live partijen en andere informatievoorziening mislukt zijn, maar ik kreeg niet de indruk dat de organisatoren daar erg mee zaten, omdat het toernooi bedoeld was voor de spelers en niet voor publiek.
Bij het volgende WDC-toernooi eind dit jaar wordt wel publiek toegelaten, maar dat moet dan 10 euro entree per persoon per keer betalen.
Dit geld vloeit naar de spelers, dus ik vind entree heffen een uitstekend idee.
Er komen zo al weinig mensen kijken naar dammen, om die 'gekken' dan ook nog eens 10 euro te vragen vind ik meer een poging om die paar mensen ook nog proberen thuis te houden.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Double_D wrote:Er komen zo al weinig mensen kijken naar dammen, om die 'gekken' dan ook nog eens 10 euro te vragen vind ik meer een poging om die paar mensen ook nog proberen thuis te houden.
De gekken blijven juist weg bij 10 euro entree. Een professioneel idee dus!
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Hanco Elenbaas wrote:Het is inderdaad niet aardig van Harm om al die toernooien waar jij bij betrokken bent gebrek aan professionaliteit te verwijten, dus ik kan me je rancuneuze gevoelens een beetje voorstellen.
Dank voor je inlevingsvermogen, maar 'al die toernooien waar ik bij betrokken ben', is echt te veel eer. Met veruit de meeste evenementen waarover Harm zijn kritische, verongelijkte stukjes schrijft, heb ik niets te maken. Het gaat ook niet om de vraag of kritiek aardig is, maar of het terecht is. En ik vind het niet terecht wanneer iemand begrip verlangt voor de moeilijkheden waarmee hij te maken heeft gehad, als hijzelf dat begrip nooit getoond heeft tegenover anderen.
Overigens pleit ik er zeker niet voor om louter positieve verslagen te schrijven. Daar trapt toch niemand in. Het gaat me vooral om de zure toon van de Telegraaf-stukjes, met de impliciete suggestie dat alles beter zou gaan wanneer me maar zouden doen wat Harm Wiersma zegt.
blondegod

Post by blondegod »

Hanco Elenbaas wrote:
Double_D wrote:Er komen zo al weinig mensen kijken naar dammen, om die 'gekken' dan ook nog eens 10 euro te vragen vind ik meer een poging om die paar mensen ook nog proberen thuis te houden.
De gekken blijven juist weg bij 10 euro entree. Een professioneel idee dus!
Dan blijf ik dus thuis!

10 euro entree voor wat???
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jan Pieter wrote:En ik vind het niet terecht wanneer iemand begrip verlangt voor de moeilijkheden waarmee hij te maken heeft gehad, als hijzelf dat begrip nooit getoond heeft tegenover anderen.
Harm Wiersma vraagt nergens begrip voor zijn moeilijkheden. Zijn toernooi is niet te vergelijken met de toernooien waarop hij kritiek levert in De Telegraaf.
De toernooien waar Harm namens zijn krant naartoe gaat zijn officiële toernooien, meestal titeltoernooien, toegankelijk voor publiek, waar de damsport verkocht moet worden.
Dit WDC toernooi was bedoeld voor de spelers, publiek werd op afstand gehouden en een van de laagste prioriteiten was de informatievoorziening, waaronder het doorgeven van de live partijen.
Dus wie nu denkt zijn gram te halen voor alle honende woorden van Harm Wiersma komt bedrogen uit.
Dit eerste WDC toernooi was slechts warmdraaien voor en brainstormen over het toernooi dat eind dit jaar wordt gehouden. Tijdens dat toernooi kunnen Harm's vijanden zich, als ze daar behoefte aan hebben, pas echt in de handen wrijven als er iets fout gaat. Nu worden kritische verhaaltjes alleen maar weggelachen door de spelers die in Doorwerth genoten hebben.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

blondegod wrote: Dan blijf ik dus thuis! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

10 euro entree voor wat???
De strategie is om de damliefhebbers eerst flink te laten betalen voor het aanwezig mogen zijn bij dampartijen tussen grootmeesters.
In de volgende fase kan een enkele keer worden toegestaan dat men gratis naar binnen kan, waarna men in groten getale zal toestromen, want eindelijk is het weer eens gratis! Op dat soort momenten worden de media uitgenodigd die zullen zien hoeveel publiek op damwedstrijden afkomt. Door over de grote aantallen bezoekers te berichten zullen de media sponsors naar het dammen trekken.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Piet Bouma wrote:Zijn de uitslagen van de laatste ronde al bekend?
Hanco,

Jij bent goed ingevoerd:

Heeft Ndjofang het toernooi gewonnen, of heeft Lagoda nog een GMI-resultaat gescoord?
En Eric, bij winst een MI-resultaat!
Kortom, waar blijven de uitslagen (of moeten we daar ook voor betalen [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] ?
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De spelers zijn aan het eten en vergaderen Piet. Laat ze maar even.
Joeri Lagoda geeft de uitslagen wel door aan Nick Stepanjoek: http://www.ukrshashki.com/
Of er komt een stukje van Harm op de website van De Telegraaf: http://www.telesport.nl/
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Sasja Getmanski won van Slawa. De rest remise.

<center>Image
foto uit 2004 van Jan Pieter Drost
</center>

Eindstand:
1. Jean-Marc Ndjofang 7-10
2. Aleksander Getmanski 7-8
3. Joeri Lagoda 7-8
4/5. Harm Wiersma en Auke Scholma 7-7
6. Wjatsjeslav Sjtsjogoljev 7-6
7/8. Jos Stokkel en Eric van Dusseldorp 7-5
Last edited by Hanco Elenbaas on Tue Jan 23, 2007 19:43, edited 2 times in total.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

H. Wiersma - J. Stokkel 1-1
A. Getmanski - W. Sjtsjocholjew 2-0
A. Scholma - E. van Dusseldorp 1-1
J. Lagoda - J.-M. Ndjofang 1-1

Kleuren kunnen anders zijn.

Als Lagoda niet een simpele eindspelwinst had gemist tegen Scholma, dan had hij een GMI-norm behaald.
Als ik niet een beginnersfout (nou ja, min of meer dan) had gemaakt tegen Lagoda, dan had ik een MI-norm gehaald. Maar dan had Lagoda weer geen GMI-norm gehaald. Maar voor die eventuele norm heb ik niet meegespeeld.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kun je je partij tegen Jean-Marc laten zien Eric?

Alle uitslagen plus tabel en links op Nick Stepanjoek's Ukrshashki:
http://www.ukrshashki.com/index.php?sub ... om=&ucat=6&
Eric van Dusseldorp

Hanco Elenbaas wrote:Kun je je partij tegen Jean-Marc laten zien Eric?
Nou nee. Harm heeft alle notatieboekjes (helaas waren er geen dubbelzijdige notatiebiltjetten - een verbeterpuntje, dunkt me) en hij geeft ze zaterdag aan onze clubgenoot Klaas. Die verwerkt ze in TD zodat de partijen i.e.g. zijn veilig gesteld.

Natuurlijk zijn er nogal wat dammers van het type Jan Pieter Drost die vinden dat ik helemaal niet in een dergelijk toernooi thuishoor. In wezen hebben ze ook wel gelijk. Ik heb geen enkele kans op een klassering in de bovenste toernooihelft en in iedere partij blijk ik na een tiental zetten slechts uitzicht te hebben op een uiterst nipt gelijkspel.

Maar ja, een scherprechter ben ik wel in zo'n toernooi. Harm, Alexander, Slawa, Auke en Jos sloegen me urenlang tegen de touwen zonder mij k.o. te krijgen. Jean-Marc vloerde me -op een moment dat ik het eigenlijk al niet meer verwachtte- met een keiharde rechtse hoek. Daarom -maar ook door zijn overwinningen op Slawa en Jos- verdiende hij de toernooizege. Wat een geweldenaar!
MenO

Post by MenO »

Eric van Dusseldorp wrote: Maar ja, een scherprechter ben ik wel in zo'n toernooi. Harm, Alexander, Slawa, Auke en Jos sloegen me urenlang tegen de touwen zonder mij k.o. te krijgen. Jean-Marc vloerde me -op een moment dat ik het eigenlijk al niet meer verwachtte- met een keiharde rechtse hoek. Daarom -maar ook door zijn overwinningen op Slawa en Jos- verdiende hij de toernooizege. Wat een geweldenaar!
Tsja... zonder jou en Jos Stokkel was er welgeteld 1 overwinning geweest in een toernooi met 5 GMIs en Lagoda.
Benieuwd naar de invitaties voor het 'echte' toernooi later dit jaar.

Overigens, wat betreft het idee om 10 euro toegang te vragen bij het volgende toernooi: dan kunnen die electronische borden ook de prullenbak wel weer in. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze dat gaan combineren, toegang vragen en ondertussen live-partijen uitzenden.
jellegroeneveld

Post by jellegroeneveld »

De tot nu toe niet bekende World Draught Club Friesland (WDC) heeft een internationaal damtoernooi in Doorwerth georganiseerd.

Wat is eigenlijk het precieze doel en de status van de WDC? Hoe is de WDC georganiseerd? Hoe is het bestuur samengesteld? Is de WDC een vereniging, een stichting of een besloten vennootschap? Is de WDC ingeschreven in een wettelijk register? Is de WDC bekend aan de KNDB of FMJD?

Op de website van de WDC wordt hierover geen enkele informatie verstrekt.

Uit de publicaties op dit Forum kan worden opgemaakt dat het een invitatie trainingstoernooi betrof.
In dit toernooi konden (groot) meesterpunten en een NOC-status worden verdiend. Het toernooi was niet toegankelijk was voor het publiek.
Eric van Dusseldorp

MenO wrote:
Tsja... zonder jou en Jos Stokkel was er welgeteld 1 overwinning geweest in een toernooi met 5 GMIs en Lagoda.
Benieuwd naar de invitaties voor het 'echte' toernooi later dit jaar.
Voor het volgende toernooi wordt sterk overwogen om jou uit te nodigen. Dan vallen er in ieder geval veel meer beslissingen.
Post Reply