KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 8 januari 2007

Ton Halman bijna zeker van goud in NK

door NIKHILA

DAMMEN - Ton Halman uit Emmeloord maakte in het NK correspondentiedammen de balans op. ‘Er zijn nog drie duels aan de gang, maar ik ben minimaal zeker van de tweede plaats.’
De ontknoping ziet er voor Halman veelbelovend uit. Brion Koullen moet als titelverdediger zijn openstaande partijen alle drie winnen om hem te passeren. Een schier onmogelijke opgave. ‘Bij een gelijke aankomst telt het onderlinge 3-1 resultaat in mijn voordeel’, weet de Emmeloorder.

Halman (55) speelde voor de derde keer mee in de finale, die winnaars kende als Cor Koene uit Nagele en Zwollenaar Jan Groeneveld.

‘Ik beoefen het correspondentiespel sinds 1990 en ben al die jaren tevens wedstrijdleider geweest. Ik ben sterker geworden, ook omdat ik over veel vrije tijd beschik. Vaak ben ik wel zeven uur per dag bezig met de lopende partijen.’

De finale was, met wereldkampioen Hans Vermin en de tienvoudige NK-winnaar Frits Luteyn, heel sterk bezet. Het toernooi, kortweg aangeduid als NK briefdammen, wordt inmiddels per e-mail afgewikkeld.

Daarmee verdwijnen prachtige anekdotes. Van spelers die urenlang bij de brievenbus wachten om, met medewerking van de PTT-man, de zojuist geposte briefkaart- met-blunder te onderscheppen. Of, als ook dat te laat is, naar de andere kant van het land reizen om de bestelling voor te zijn, want alleen de eerste tegenzet is geldig.

‘Ook bij e-mails gebeuren er gekke dingen’, lachte Halman. ‘Zo stuurde Luteyn mij twee zetten tegelijk, want hij had een deel van zijn analyse vergeten te wissen. De keus voor de tegenzet was reglementair aan mij.’
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Culemborgse Courant, 10 januari 2007

Pieter Steijlen beste dammer

Damschool Culemborg start damcursus

CULEMBORG - Dammer Pieter Steijlen wist in Huissen met overmacht het juniorenkampioenschap van Gelderland op zijn naam te schrijven. De 16-jarige Culemborger wist in zijn eerste kampioenschap bij de junioren de concurrentie direct kansloos te laten.

Pieter wist zeven van de acht partijen te winnen en speelde slechts één maal remise. Hij bleef daarmee zijn naaste concurrent liefst vijf punten voor. Pieter plaatste zich daarmee voor de in mei te spelen halve finale van het NK. Robert-Jan van den Akker en Roderick de Raad eindigden als 6e en 9e.

Bij de aspiranten werd Harm-Jan Lammers uit Lunteren kampioen. Culemborger Derk-Jan Riesthuis plaatste zich met 12 punten uit 9 partijen als vierde, net genoeg voor een plaats in de halve finale van het NK. Met 11 punten eindigden Sjuul Verheij en Marc den Hartog als 5e en 7e. Thijs Spreen Brouwer en Raju Talwar eindigden in de 2e helft van het klassement.

Goed vertegenwoordigd

Met vijf van de veertig deelnemers is damvereniging Meurs Denk en Zet goed vertegenwoordigd in de halve finales van het NK senioren. In het eerste speelweekend deden vooral Bennie Provoost en Jeroen van den Akker goede zaken door in hun groep de gedeelde eerste plaats te nemen.

In groep 1 wist Bennie Provoost zijn beide partijen te winnen. Eerst moest Wim van der Kooij uit Den Bosch het onderspit delven en daarna moest ook Anton Schotanus uit Leek de kracht van Provoost ervaren.

In groep 2 had Pieter Steijlen een minder geslaagd debuut. Na een nederlaag tegen Marino Barkel uit Vriezenveen moest hij ook zijn meerdere erkennen in Peter van der Stap uit Maassluis.

Jeroen van den Akker staat na twee ronden op de gedeelde eerste plaats in groep 3. Van den Akker won de eerste wedstrijd van Utrechter Alfons Ottink. De tweede partij tegen Arnhemmer Sven Winkel eindigde in remise. In dezelfde groep speelde Pim Meurs twee remises tegen Roel Boomstra uit Emmen en Danny Slotboom uit Enschede.

Ook Boudewijn Derkx startte met 2 remises. Hij deelde de punten met achtereenvolgend Klaas Leijenaar uit Leeuwarden en Cor van Dusseldorp uit Rijnsburg. De halve finales duren nog tot eind februari.

Damcursus

Damschool Culemborg begint een damcursus voor jong volwassenen. Iedereen van 16 t/m 35 jaar is hiervoor welkom. De cursus is steeds op maandagavond van zeven uur tot halfnegen en start op 15 januari. Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij Henk Stoop, tel. 0345-520457, e-mail stooph@xs4all.nl.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Website De Telegraaf, 10 januari 2006
http://www.telesport.nl/1056784/NOC_NSF ... inen_.html

NOC*NSF start met 'proeftuinen'

PAPENDAL - NOCNSF begint deze maand met de zogenaamde 'proeftuinen nieuwe sportmogelijkheden'. Daar komen er in samenwerking met tal van bonden en clubs dertien van, verspreid door het hele land. Doel is het aanbod van de sportverenigingen te moderniseren.
Dat is een van de speerpunten in de kabinetsnota 'Tijd voor Sport' uit 2005. Dit beleidsplan van het ministerie van VWS dringt aan op een aantrekkelijker sportaanbod door de clubs, laagdrempelig en aangepast aan de veranderende behoeften van oude en nieuwe leden. Tot 2010 is daarvoor in totaal 13,8 miljoen euro beschikbaar.

Met dat geld zijn meerjarige experimenten mogelijk die moeten leiden tot een maximale vernieuwing in de georganiseerde sport, met een grotere en een frequentere deelname. Daartoe worden proeftuinen met verschillende thema's 'aangelegd'. Voorbeelden zijn naschoolse opvang, innovatieve sportconcepten, flexibele lidmaatschapsvormen, combinaties van sport met recreatie, alternatieve competitievormen en lifestyleconcepten (trends, fun, fitheid).

De plaatsen waar de proeftuinen, die als voorbeeld en inspiratiebron moeten dienen voor initiatieven elders, het eerste jaar zijn te vinden zijn: Enschede (365 dagen sport), Nijmegen (naschools), Maastricht (lifestyle senioren), Zwolle (breed), Alkmaar (duur), Rotterdam (nieuwe vorm club en competitie), Groningen (zaal), Amsterdam (balsport), Den Bosch (gezin, handicap), Parkstad Limburg (outdoor, toerisme), Eindhoven/Tilburg (watersport, digitale vereniging), Utrecht (werk, studie, vrouw) en Zeist (voetbal).
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 11 januari 2007
Image

<center>Image
RonHeusdens wrote: Het verblijf is hier zeer aangenaam. Een prima hotel en het eten is waar je ook gaat voortreffelijk.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Limburgs Dagblad, 11 januari 2007
Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Website De Telegraaf, do 11 jan 2007, 19:30
http://www.telesport.nl/1062367/BaltCup ... jakin.html

BaltCup voor Baljakin

VILNIUS - De Nederlandse dammer Aleksandr Baljakin heeft donderdag het toernooi om de BaltCup gewonnen. De voormalige Wit-Rus stelde in de negende en laatste ronde zijn eindzege veilig met een remise tegen naaste belager Aleksandr Getmanski uit Rusland.

Baljakin eindigde in Vilnius op veertien punten, gevolgd door Nikolai Goeljajev (Rus) en Getmanski met twaalf punten. De 44-jarige Schiedammer Ron Heusdens belandde met negen punten op de vijfde plaats in het eindklassement.
Image
BaltCup voor Baljakin

door Harm Wiersma

VILNIUS - De Nederlander Alexander Baljakin heeft vandaag het toernooi om de eerste Baltcup gewonnen. Hij speelde in de slotronde remise tegen zijn voornaamste concurrent Alexander Getmanski, die door minder winstpartijen slechts derde werd.
De tweede plaats was opvallend voor de piepjonge Nikolay Gulyajev uit het Siberische Jakoetsk, die zijn eerste grootmeesterresultaat boekte. Oud-wereldkampioen Guntis Valneris was minder goed op dreef en werd vierde. Het toernooi komt vast op de damkalender, want voor volgend jaar is de organisatie al rond.

Eindstand aan kop 1. Baljakin 14 pnt. 2. Gulyajev 12 pnt. 3. Getmanski 12 pnt 4. Valneris 11 pnt 5. Heusdens 9 pnt.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 13 januari 2007
Image
blondegod

Post by blondegod »

Hanco Elenbaas wrote:
Website De Telegraaf, do 11 jan 2007, 19:30
http://www.telesport.nl/1062367/BaltCup ... jakin.html

BaltCup voor Baljakin

VILNIUS - De Nederlandse dammer Aleksandr Baljakin heeft donderdag het toernooi om de BaltCup gewonnen. De voormalige Wit-Rus stelde in de negende en laatste ronde zijn eindzege veilig met een remise tegen naaste belager Aleksandr Getmanski uit Rusland.

Baljakin eindigde in Vilnius op veertien punten, gevolgd door Nikolai Goeljajev (Rus) en Getmanski met twaalf punten. De 44-jarige Schiedammer Ron Heusdens belandde met negen punten op de vijfde plaats in het eindklassement.
Image
BaltCup voor Baljakin

door Harm Wiersma

VILNIUS - De Nederlander Alexander Baljakin heeft vandaag het toernooi om de eerste Baltcup gewonnen. Hij speelde in de slotronde remise tegen zijn voornaamste concurrent Alexander Getmanski, die door minder winstpartijen slechts derde werd.
De tweede plaats was opvallend voor de piepjonge Nikolay Gulyajev uit het Siberische Jakoetsk, die zijn eerste grootmeesterresultaat boekte. Oud-wereldkampioen Guntis Valneris was minder goed op dreef en werd vierde. Het toernooi komt vast op de damkalender, want voor volgend jaar is de organisatie al rond.

Eindstand aan kop 1. Baljakin 14 pnt. 2. Gulyajev 12 pnt. 3. Getmanski 12 pnt 4. Valneris 11 pnt 5. Heusdens 9 pnt.
Tjonge jonge, als je een toernooi wint mag je toch wel wat blijer kijken toch??

Getmanski snapt het ook niet Image
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

de Volkskrant, 12 januari 2007
http://www.volkskrant.nl/sport/article3 ... crimineerd

Tien jaar in Nederland en nog altijd gediscrimineerd

Interview Van onze verslaggever Robèrt Misset

Image

GRONINGEN - Hij veroverde in grootse stijl de Nederlandse schaaktitel. Maar de ex-Rus voelt zich miskend.

Naar goed Russisch gebruik lopen we op pantoffels naar de sober ingerichte werkkamer van Sergej Tiviakov, waar een computer en een schaakbord een monomaan bestaan doen vermoeden. De 33-jarige Tiviakov woont al bijna tien jaar in Nederland. Maar het frustreert hem dat hij als schaker een buitenlander is gebleven.

‘Ik ben met Nederland twee keer Europees kampioen geworden, maar grootmeesters als Van Wely en Timman krijgen nog altijd meer startgeld dan ik. Ook mijn Nederlandse titel in 2006 heeft niets veranderd. Ik kan het moeilijk accepteren. Het is pure discriminatie, want op grond van mijn kwaliteiten kan ik niet worden genegeerd. Maar ik ben nu eenmaal in Rusland geboren, daarom word ik niet uitgenodigd voor toernooien.’

Misschien heeft het gebrek aan erkenning ook te maken met zijn behoudende speelstijl. Tiviakov is een kind van de Russische school, waar hij vooral leerde om niet te verliezen. ‘Ik heb de klassieke opleiding gevolgd. Ik speel solide, in de stijl van mijn voorbeelden Petrosjan en Karpov.’

En sarcastisch: ‘Misschien moet ik eerst het Corus-toernooi winnen om een hogere status te krijgen in Nederland. Ik heb vorig jaar een partij verloren in de A-groep, toen viel ik als middenmoter niet op.’

Het zal dit jaar vermoedelijk niet anders zijn, nu met de onttroonde wereldkampioen Topalov, Anand en de nieuwe FIDE-kampioen Kramnik de top-3 van de wereldranglijst in Wijk aan Zee verschijnt. ‘Voor mij is Corus een trainingstoernooi, waarin ik veel kan leren. Ik heb niet de illusie dat ik de beste spelers ter wereld kan verslaan.’

Met een Elo-rating van 2.676 is hij 36ste op de wereldranglijst. Een misverstand, aldus Tiviakov. ‘De FIDE heeft een toernooi in Italië niet meegeteld, waardoor ik 15 punten tekort kom. Ik heb er 2.681 en dan sta ik slechts 1 of 2 punten achter Van Wely. Ik heb geprotesteerd, want het scheelt me tien plaatsen op de ranglijst.

‘De rating is bovendien bepalend voor mijn plaats bij de World Cup. Maar de FIDE is nu eenmaal een trage organisatie. Het duurt even voor deze fout is hersteld.’

Juist dankzij de buitenlandse inbreng heeft de Nederlandse schaaksport een hoger niveau bereikt, constateert Tiviakov. ‘Sokolov en ik hebben de lat hoger gelegd. Door de sterke competitie in Nederland hebben we elkaar beter gemaakt. Ook Van Wely heeft ervan geprofiteerd.’

Toch voorziet Tiviakov op langere termijn een forse terugval nu de Nederlandse jeugd het schaken steeds minder als een beroep wenst te zien.

‘Het is ook een mentaliteitskwestie. Talenten als Stellwagen en Smeets richten zich liever op een maatschappelijke carrière. Ze kiezen voor sociale zekerheid. Als meer jongeren hun voorbeeld volgen, stelt het schaken straks niets meer voor in Nederland.’

Je kunt het ze nauwelijks kwalijk nemen, erkent Tiviakov. Ook voor de topschakers wordt het steeds moeilijker van hun sport te leven. Als een nomade trekt Tiviakov jaarlijks langs diverse clubcompetities in Europa om zijn inkomen aan te vullen. Een vetpot is het niet.

‘Toen ik in 1997 Rusland verliet, had je in Nederland diverse toptoernooien. Nu heb je eigenlijk alleen Wijk aan Zee nog. In 2005 kon de schaakbond de deelname aan het WK in Israël niet eens financieren. De KNSB moet de sport veel actiever promoten. Maar de bond heeft veel geld geïnvesteerd in een schaakacademie, die failliet ging.’

Overal in Europa is de recessie in het schaken voelbaar, stelt Tiviakov. Volgens hem heeft de koude oorlog tussen Topalov en Kramnik in hun tweekamp om de wereldtitel het imago van de sport drastisch ondermijnd. ‘De beste grootmeesters ter wereld hebben zich schandalig gedragen.’

‘Kramnik en ik groeiden op in Krasnodar. Ik snap niet waarom hij tijdens die match zo vaak naar het toilet ging, het was ook verdacht. Toch vond ik alle commotie overdreven. Je kunt het de FIDE verwijten dat het conflict niet in de kiem is gesmoord. Deze tweekamp zal een schadelijk effect hebben.

‘Welke sponsor wil zich associëren met wangedrag van topschakers? Dat gedoe prikkelt louter de sensatiezucht. Als Topalov en Kramnik in Wijk aan Zee tegen elkaar spelen, wil iedereen weten hoe vaak ze naar het toilet gaan.’

Tiviakov betwijfelt bovendien of het uiteindelijke doel van de WK-match – de hereniging van de schaakwereld – wordt gerealiseerd. ‘Wie zegt mij dat Kramnik zijn titel wil verdedigen? Bovendien is er nog steeds geen vast systeem voor de WK-cyclus.

‘Het is onduidelijk wanneer de kandidatenmatches worden gespeeld, omdat niemand ze wil organiseren. Ze zullen wel weer in Elista worden gehouden, gefinancierd door FIDE-president Iljoemzjinov. Dan zijn we niets opgeschoten, hoewel het schaken pas echt in een crisis raakt als Iljoemzjinov ermee ophoudt. Zonder hem waren we nog slechter afgeweest.’
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 13 januari 2007
http://www.gelderlander.nl/denksport/article1005239.ece

Januari moet oogstmaand worden voor Denk en Zet

Door ANTON JANSSEN

Zaterdag, 13 januari 2007 - CULEMBORG - Januari moet, met ontmoetingen tegen concurrenten Huissen en Westerhaar, oogstmaand worden voor Denk en Zet. Vandaag komt Huissen op bezoek.
Het Culemborgse damtiental ging de winterstop in met een punt voorsprong op nummer twee Amsterdam. Denk en Zet onderging afgelopen zomer een flinke gedaantewisseling. Auke Scholma en boegbeeld Jeroen van den Akker vertrokken en Kees van den Bosch deed een stapje terug. De grootmeesters Boulatov, Getmanski, Kalmakov en de Afrikaan Kouogueu versterkten de formatie.

Denk en Zet draaide geweldig; de ploeg won verschillende duels met ruime cijfers. Alleen concurrent Amsterdam pakte een punt: 10-10. Amsterdam staat één punt achter de dammers uit de Lekstad en zal van elke misstap van de koploper profiteren.

De wedstrijd tegen Huissen wordt een kraker verwacht Dik de Voogd. Hij is dit seizoen samen met Pim Meurs teamleider bij Denk en Zet. Beide spelers uit de jeugdopleiding van de Damschool Culemborg regelen de voorbereiding op de wedstrijden. Op vrijdagavonden voorafgaand aan de wedstrijden wordt onder leiding van Bennie Provoost getraind én worden de dammers via een groepsgesprek warm gedraaid.

Teamleider De Voogd is duidelijk over het belang van de wedstrijd tegen de Huissenaren: „Dit wordt een belangrijk duel voor ons. Wij hebben aan een gelijkspel (10-10) niet genoeg. Want Amsterdam ligt op de loer.“

„ Wij mogen geen punten morsen. Huissen heeft een sterk team met net als wij vijf grootmeesters. Ze hebben ook enkele zwakke plekken.“ De Voogd in zijn vooruitblik: „Onze spelers krijgen duidelijke opdrachten. Het teamresultaat staat voorop. Wij zijn deze competitie steeds overtuigender gaan spelen. De titel lonkt en de spelers zijn gemotiveerd. Ik zie een positieve uitwerking na de problemen van vorig jaar.“ „In onze wedstrijden tegen Huissen waren de verschillen altijd klein. Wij hebben vaak gewonnen. De ontmoeting in de laatste ronde van vorig seizoen ging onnodig met 11-9 verloren“, aldus De Voogd die een kleine overwinning voor zijn tiental voorspelt: „Wij gaan van onze kracht uit en proberen Huissen op de zwakke plekken aan te pakken.“

Het duel tussen de Gelderse rivalen Denk en Zet en Huisssen begint zaterdag om 12.00 uur in kantine van PW Consulting aan de Stationssingel 29 in Culemborg.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Denk en Zet geeft DV Huissen geen kans

Door ANTON JANSSEN

Maandag, 15 januari 2007 - CULEMBORG - De Huissense dammers slaagden er niet in Denk en Zet in Culemborg een halt toe te roepen. De koploper bleef de Huissenaren met 12 - 8 de baas.

<center>Image
DV Huissen-speler Geert Berends aan zet in het begin van zijn treffen
met Jan Peter Patist van Denk en Zet. Berends zou de partij verliezen.
Foto: Raphaël Drent
</center>

Het tiental uit Huissen staat op de zesde plaats en vervult dit seizoen verder een bijrol in de middenmoot van de ereklasse.

Denk en Zet besliste de Gelderse kraker met twee winstpartijen. Aan Huissense kant verloren de broers Geert en Theo Berends. Speler/teamleider Geert van Aalten en technisch directeur Johan Krajenbrink kwamen tot dezelfde conclusie. „Wij konden het vandaag in de breedte niet bolwerken. Net als tegen Amsterdam was er voor ons niets te halen. Culemborg beschikt over een mooi team dat degelijk speelt en geen kansen weggeeft“, verklaarde het duo.

Voorzitter Joop Hendriksen van DV Huissen was teleurgesteld: „Onze sterke punten komen meestal goed uit de verf. Onze strategie om tot winst te komen, gaat altijd op behalve tegen de absolute top zoals vanmiddag. Op de nederlaag viel weinig af te dingen.“

Guntis Valneris opende de score. De Letse grootmeester trof aan bord 10 in Alexander Getmanski een op resultaatgerichte tegenstander: remise. Van Aalten bereikte aan bord 2 dezelfde uitslag tegen Bas Messemaker. Fred de Koning vond aan bord 3 tegen Andrej Kalmakov direct na de tijdnood een remisevoortzetting.

Intussen zat Geert Berends tegen Jan Peter Patist al een uur lang in zwaar weer. De positie van de dammer aan bord 4 verslechterde zienderogen. Berends leverde een schijf in, stelde de opgave lang uit maar kreeg geen kans op herstel.

Gérard Jansen poogde aan bord 9 lang de positie van Evgueni Vatoetin onder vuur te nemen. De Huissense grootmeester ging in de aanval over zijn lange vleugel. De Wit-Rus liep over het remisepad. Joost Hendriksen moest aan bord 6 tegen Bennie Provoost alle zeilen bijzetten. Hendriksen hield het nadeel binnen de perken: remise.

Krajenbrink was de enige Huissenaar die winstkansen had. Het spel van de speler aan bord 5 tegen Alexander Boulatov oogde kansrijk. De Wit-Rus verdedigde zich correct. Alex Mathijsen ontsnapte aan bord 1 tegen Leopold Kouogueu aan verlies. De Afrikaan bereikte een veelbelovend eindspel maar de winstvoering bleek niet sluitend.

Dat gold ook voor Alexander Baljakin. De Huissense speler, vorige week winnaar van het toernooi om de Balt Cup in Vilnius, stuitte aan bord 8 op jeugdwereldkampioen Pim Meurs die na tijdnood naar een nadelige remise afwikkelde. Baljakin handhaafde zich met 14 punten uit 8 partijen wel als topscorer in de ereklasse.

Theo Berends belandde aan bord 7 tegen oud jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx in een eindspel dat kansloos bleek. Na bijna zes uur staakte Berends het verzet in een verloren stelling. Zijn verlies bracht de eindstand op 12-8.

Denk en Zet - DV Huissen 12-8.

Leopold Kouogueu-Alex Mathijsen 1-1, Bas Messemaker-Geert van Aalten 1-1, Andrej Kalmakov-Fred de Koning 1-1, Jan Peter Patist-Geert Berends 2-0, Alexander Boulatov-Johan Krajenbrink 1-1, Bennie Provoost-Joost Hendriksen 1-1, Boudewijn Derkx-Theo Berends 2-0, Pim Meurs-Alexander Baljakin 1-1, Evgueni Vatoetin-Gérard Jansen 1-1 en Alexander Getmanski-Guntis Valners 1-1.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 15 jan 2007

DUO verstevigt vierde plaats

Door onze verslaggever

Maandag, 15 januari 2007 - DOETINCHEM - De dammers van DUO hebben na de winterstop de draad weer opgepakt met een 9 - 11 zege bij DSVB en consolideren zo de vierde plaats in de ereklasse.
De Doetinchems/Vordense damcombinatie sloot de sterke eerste seizoenshelft af met een nederlaag tegen Amsterdam.

Veel indruk heeft die nederlaag blijkbaar niet gemaakt, want DUO (Dammers Uit Oost) ging zaterdag gewoon door met winnen. Na acht van de tien partijen was de winst al binnen, waardoor Henk Grotenhuis en Henk Ruesink zich een nederlaag in hun partij konden veroorloven. „Henk Grotenhuis heeft nog een kans op een remise laten lopen“, constateert Jochem Zweerink die als eerste klaar was met een zege op Jelmer Martens.

Ondanks de overwinning was Zweerink wel verrast dat de Achterhoekers drie partijen verloren. „Dat is lang geleden, tot nu toe verloren we erg weinig partijen. Gelukkig wonnen we er vier. Maar het komt niet zo vaak voor dat we een wedstrijd spelen met slechts drie remises.“ Een van de nederlagen was niet zo verrassend; Friso Fennema deed voor het eerst sinds een half jaar weer mee. Zweerink: „Hij kwam in tijdproblemen en dat is hem opgebroken.“

Dammers Uit Oost consolideert met de zege de vierde plaats. „Dit is ontspannen spelen, omdat we onze doelstelling van handhaving al binnen hebben“, constateert Jochem Zweerink. „Dat kan wel een gevaar opleveren dat je het te makkelijk opneemt, maar tot nu toe hebben we daar nog geen last van. Na afloop is er al schertsend gesproken om te proberen het podium te halen, maar we hebben nog enkele zware wedstrijden voor de boeg. Als we in het linkerrijtje blijven, is dat een prima prestatie.“
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 15-01-07

DC Lent neemt afstand van degradatieplaatsen

Door onze medewerker

Maandag, 15 januari 2007 - LENT - Damclub Lent heeft in de hoofdklasse door winst op concurrent Harderwijk afstand genomen van de plaatsen 11 en 12 die tot rechtstreekse degradatie leiden.
Het Lentse tiental behaalde een zwaar bevochten zege in Harderwijk. De winst moest van ver komen.

„Het was een zware wedstrijd“, vertelde teamleider Remco van Zelst na afloop. „Dat blijkt ook wel uit het scoreverloop: er vielen zeven beslissingen en er waren slechts drie puntendelingen. Deze winst is nuttig, maar het blijft voor ons moeilijk om de nacompetitie te ontlopen.“

„We staan nu op vijf punten“, vervolgde de teamleider. „Nijverdal op vier, Harderwijk en Spakenburg op twee. We spelen nog tegen Nijverdal, Troesoe/DOG en Apeldoorn. We moeten de achterstand op Het Noorden proberen weg te werken. Toch lijkt het er op dat we ons via een barrage op dit niveau zullen moeten handhaven.“

DC Lent deelde zaterdag de eerste tikken uit. De voor Sander Spaans ingevallen Carlo van den Hurk bewees zijn waarde. Met een slag naar dam besliste hij zijn partij tegen Maarten van Panhuis.

Enkele minuten later voerde Eep van Manen tegen Ruurd Wuestman een combinatie met een winnende naslag uit. Ruud Palmer tastte mis en leed zijn eerste verlies sinds zijn terugkeer bij Lent. Zijn nederlaag tegen Niek Kuijvenhoven was een domper.

In het verdere verloop moesten ook Lianne van Ampting en Marco van Bronswijk tegen Kees de Jong en Fred Elgersma de punten inleveren; Willem van den Berg en Thijs Gerritsen pakten echter de volle buit.

Van den Berg speelde tegen Ton Eekelschot positioneel fraai. Gerritsen ging tegen Patrick Wielemout op de goktoer en had onverwacht succes met een slagzet.

Bij de stand 10-8 in het voordeel van Lent kwam Gerold Kosman met de hakken over de sloot. Hij peurde nog een remise uit de nadelige positie tegen Jan Hendrik Kok.

Ook Remco van Zelst (tegen Cor Koene) en Maarten Nas (tegen Jaap van Hierden) deelden de punten.

Harderwijk - DC Lent 9-11.

Koene - Van Zelst 1-1, Eekelschot - Van den Berg 0-2, Wielemout - Gerritsen 0-2, Van Hierden - Nas 1-1, Kuijvenhoven - Palmer 2-0, Van Panhuis - Van den Hurk 0-2, De Jong - Van Ampting 2-0, Wuestman - Van Manen 0-2, Kok - Kosman 1-1, Elgersma - Van Bronswijk 2-0.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Denk en Zet wint kraker tegen Huissen

Door ANTON JANSSEN

Maandag, 15 januari 2007 - CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet namen tegen Huissen een volgende horde op hun pad naar de landstitel. De Culemborgers wonnen met 12 - 8.

<center>Image
Leopold Kouogueu had aan het eerste bord winstkansen voor
Denk en Zet, maar speelde remise. Foto: Raphaël Drent

</center>

Denk en Zet was zaterdag dik tevreden met de enigszins geflatteerde uitslag. Dik de Voogd die dit keer niet speelde, volgde het treffen vanaf de zijlijn. De teamleider: „We hebben een roulatiesysteem waardoor ik niet meedeed. Even leek ik voor de grieperige Pim Meurs te moeten invallen. Gelukkig was Pim op tijd hersteld.“

De Voogd: „Wij hebben vertrouwen in onze opstelling. Alleen de paring van Pim aan Alexander Baljakin, vorige week winnaar van de Balt Cup in Vilnius, is een risicofactor.“

De Voogd was na afloop blij met het resultaat: „We hadden aan twee winstpartijen voldoende. Alexander Boulatov stond lastig maar vond een mooi verdedigingsplan en Pim Meurs bewees zijn waarde als teamspeler en bereikte de remisehaven. Jan Peter Patist en Boudewijn Derkx wonnen. Aan onze kant hadden Leopold Kouogueu en Bennie Provoost voordelig spel.“

Alexander Getmanski haalde het eerste punt. De remise aan bord 10 tegen Guntis Valneris, oud wereldkampioen en nummer 2 van het WK 2005, was gelijkwaardig. Bas Messemaker deed hetzelfde aan bord 2 tegen Geert van Aalten. Andrej Kalmakov kwam aan bord 3 tegen Fred de Koning tot voordeel maar speelde remise.

Patist speelde aan bord 4 overtuigend tegen Geert Berends. De strategie van de Culemborger leverde hem een winnend aanvalsplan op. De Huissenaar had geen verweer. Na een uur verspilde bedenktijd schikte Berends zich in zijn lot. In de partij van Evgueni Vatoetin aan bord 9 tegen Gérard Jansen werden risico’s gemeden. De onbesliste uitslag was het voorspelbare resultaat.

Bennie Provoost speelde aan bord 6 handig tegen Joost Hendriksen. Het grote voordeel sloeg niet door omdat de trainer het verkeerde plan koos. Boulatov kwam aan bord 5 tegen Johan Krajenbrink steeds meer onder druk maar bleef koel: remise. Kouogueu leek aan bord 1 tegen Alex Mathijsen prima winstkansen te krijgen maar koos een verkeerde weg en moest in remise berusten.

Meurs voerde aan bord 8 zijn remiseopdracht tegen Baljakin, de topscorer van de Ereklasse, goed uit. De stand werd licht nadelig maar de remisegrens werd niet overschreden. Derkx kwam aan bord 7 tegen Theo Berends in het voordeel. Dat zette hij in het eindspel en na bijna zes uur spelen in winst om.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 15.01.2007

CTD Troesoe DOG steekt in bloedvorm

Door onze medewerker

Maandag, 15 januari 2007 - ARNHEM - De dammers van de Combinatie Troesoe/DOG (CTD) steken in een bloedvorm. Huizen werd verslagen en voorbijgestoken op de ranglijst.
Het was in de landelijke hoofdklasse A de vierde overwinning op rij voor de Arnhemmers. De combinatie hoopt in de resterende drie duels de achterstand van acht punten op nummer drie Franeker, en vijf punten op nummer vier Apeldoorn weg te werken om deelname aan de nacompetitie af te dwingen. Wel wacht CTD nog de wedstrijd tegen koploper Excelsior Rosmalen waarvoor Ton Sijbrands damt.

Tegen de gasten uit Leeuwarden liep het prima voor de nieuwe combinatie. Maarten Linssen schakelde de gevaarlijke Schotanus uit (remise), waarna Rommy Moerlie en René Vos met partijwinst een stevige basis voor de winst van hun team legden. De winst van Moerlie was cruciaal voor het wedstrijdverloop. Hij verzon een beslissende slagzet.

Vos toonde zich in het positiespel sterker dan zijn Friese tegenstander.

Wilrick Wonnink accepteerde in zijn gebruikelijke hevige tijdnood een remiseaanbod. Leo Aliar, Rik Twilhaar, en Bart Terwel voegden een gelijkwaardige puntendelingen aan de score toe. Edgar Hartman kwam onder druk te staan, maar berekende een variant waarin hij zeker van een punt was. Jan Beeke liet zich in het late middenspel verrassen en verloor als enige. Erik van de Weerdhof maakte weer een supersterke indruk en pakte zijn overbuurman in.

Univé CTD - Huizum Leeuwarden 12-8. Aliar-Adema 1-1, Hartman-Nagel 1-1, Van de Weerdhof-Huitema 2-0, Twilhaar-Van den Bosch 1-1, Wonnink-Kooistra 1-1, Terwel-Van der Pal 1-1, Beeke-Bouma 0-2, Vos-Heslinga 2-0, Moerlie-Posthumus 2-0, Linssen-Schotanus 1-1.
Post Reply