Klopt, de drang om op Hanco te reageren was zo sterk dat ik ben vergeten om aan te geven dat het in het verleden inderaad niet ongebruikelijk is geweest dat spelers een secondant hadden. Ik wil dan ook best geloeven dat dat wenselijk is. Maar het gemis van een secondant geldt dan toch zeker ook voor Georgiev? En als Tsjizjov echt een secondant nodig heeft, dan kan die dat toch zeker van zijn prijzengeld betalen? De kans om zonder secondant te winnen is groter dan wanneer je niet speelt.Bert Zwart wrote: Je negeert het feit dat er te weinig budget is voor Tsjizjov om zijn
secondant mee te nemen.
Men kan zich afvragen in hoeverre Tsjizjov een unieke gave heeft, en in hoeverre hij slechts de beste is van een vrij beperkte groep mensen. Erg belangrijk is dat niet, hij behoort tot de bovenste 0,01% van de mensheid wat dammen betreft, dus hij is gewoon goed. Maar wat koop je daarvoor? Een match tussen Tsjizjov en Valneris leidt niet tot een grotere welvaart. Economisch heeft deze match dan ook weinig nut. (Dit i.t.t. bijv. een WK voetbal, dat duidelijk voor economische impulsen zorgt en vele miljoenen mensen voor de buis brengt.) Er is dan ook geen reden waarom Tsjizjov voor het uitoefenen van zijn hobby betaald zou moeten krijgen. Hij kan van het dammen leven (erg ideaal natuurlijk, ik zou ook graag van mijn hobby kunnen leven en zou ook graag wereldkampioen worden), maar dat betekent niet dat hij zomaar een hoop geld mag verwachten voor iets wat maar weinig toevoegt, al is het natuurlijk logisch dat hij dat wel graag zou ontvangen. Echter als je aan de wereldtitel zo weinig waarde toekent dat je er niet om wilt spelen als er niet genoeg geld op het spel staat, dan gaat het blijkbaar om het geld en niet om de titel. En als die titel dus niets voorstelt, moet je niet gek opkijken dat men de match niet sponsoren wil.Casper van der Tak wrote: Kijk eens naar het aantal partijen in de match, en schat een redelijke hoeveelheid voorbereidingstijd in, neem voor Tsjizjow als verwachte inkomsten van de match 5000 US$ aan, dan kun je ook uitrekenen dat hij weinig overhoudt als beloning voor een unieke gave - minder dan een normaal mens in een normale baan, terwijl hij, als je het over dammen hebt, niet een 'normaal' mens is.
Hoeveel tijd Tsjizjov voor de voorbereiding van een match nodig heeft weet ik niet. Vorige maand speelde hij nog het EK, daarvoor ook nog in Zeeland en Delft (wellicht meer?), en hij speelde al twee keer mee in de NC, dus meer dan een maand zal het niet zijn. Samen met een maandje dammen maakt dat dus zeker 2.000 tot 2.500 dollar per maand. Niet extreem veel, maar veel dammers, die een normale baan hebben en zich daarnaast op een partij tegen Tsjizjov moeten voorbereiden, verdienen niet meer.
Precies, men KAN het zien. Maar hoe vaak bekijken buitenstaanders de uitslagenpagina's van het dammen? Zelden denk ik. Natuurlijk, het zal best wel iemand opvallen dat de uitslag remise regelmatig voorkomt, maar het wordt nog veel duidelijker als topdammers het 'probleem' maar blijven benadrukken. Waarom laten ze het 'probleem' naar buiten toe niet rusten (de journalist of de buitenstaanders die de krant lezen zullen de Delftse telling o.i.d. niet invoeren of tegenhouden) niet rusten, en geven ze als er naar de remises wordt gevraagd aan dat ze zo goed zijn dat ze bijna foutloos kunnen spelen. Dan breng je iets positiefs in plaats van iets negatiefs. Heb je ooit meegemaakt dat een verslaggever op een commerciële zender zei dat een voetbalwedstrijd saai was?Henk de Witt wrote: De grootmeesters brullen niet, hoeven ook niets ingefluisterd te
krijgen, maar bevestigen gewoon wat iedereen kan zien. Topdammen
volgens de oude telling is een remisespel. Het trachten te ontkennen
van de feiten pleit al niet in je voordeel. Het ontkennen van feiten
die iedereen kan waarnemen getuigt van domheid. Sorry, en met alle
respect en zo, maar het is niet anders.