Piet Bouma wrote:
Topgrootmeesters overleggen en geven steun aan het Delftse “Wimbledon”. Fantastisch.
Waarom laten ze zich nog niet duidelijker horen?....
....Of ligt alles toch genuanceerder. Zijn de meningen tussen de heren verdeeld en doet men eerder gewoon mee voor het geld? En in ruil daarvoor spreekt men wat goede woorden over de Delftse telling, hetgeen ze vervolgens ook doen bij het Hiltex Zeeland met een andere alternatieve opzet en natuurlijk ook braaf bij WK en NK. Zijn ze zelfs eerder niet gebaat bij toernooien met verschillende opzet en verschillende publiciteit?....
Piet, zoals al door anderen is opgemerkt is er al een petitie geweest van tien topgrootmeesters, waaronder de vijf wereldkampioenen van de laatste vijftien jaar. Rob Clerc bepleit in zijn rubrieken al jarenlang aanpassing van de puntentelling. Ook Gantwarg is al jaren actief op dit terrein en Kees Thijssen heeft zich in enkele kranteninterviews duidelijk uitgesproken. Veel meer kun je denk ik niet verwachten. Het zijn profdammers, geen activisten. Het zijn de bestuurders die een en ander moeten oppakken. We moeten denk ik in alle eerlijkheid constateren dat eigenschappen als visie, durf en leiderschap in de damwereld schaars zijn gezaaid.
Piet Bouma wrote:Besef ook dat er door bonden best wel ruimte gegeven wordt. Het wordt dammers niet verboden om aan toernooien met een andere puntentelling e.d. mee te doen. Dat is soms bij andere sporten wel anders.
Dat is juist en is zeker de winst van de afgelopen jaren. Toch blijft het allemaal halfhartig. Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat een puntenoverwinning weer niet voor de rating mag meetellen. Elders noemt Jelmer de 3-0 die na twee jaar al weer werd afgeschoten. Denk ook aan de partijduur. In 2002 (meen ik) was in de algemene ledenvergadering afgesproken dat de partijduur in de nationale competitie zou worden bekort, alleen kon men het niet eens worden over het precieze speeltempo. De zaak werd verwezen naar de najaarsvergadering. De toenmalige voorzitter Theo van den Hoek heeft enorm veel tijd gestoken in de voorbereiding opdat er tenminste een besluit zou vallen. Dat besluit kwam er, alles zou bij het oude blijven... Er lagen diverse varianten en geen enkele variant kreeg een meerderheid. Het onvermogen om er dan maar via een compromis uit te komen is m.i. tekenend voor de starheid waarmee individuen en groepen in de damwereld opereren.
Dat maakt besturen in de damwereld erg moeilijk en een weinig aantrekkelijke bezigheid.
Piet Bouma wrote:Henk, je hebt het over een symposium. Best wel weer eens een goed idee. Maak twee uurtjes vrij in het Delftse schema.
Laat de topgrootmeesters uitleggen waarom we voor het Delftse systeem moeten kiezen. Nodig bestuurders van FMJD, KNDB en andere nationale bonden uit en laat ze niet discussiëren maar luisteren naar het verhaal van die topgrootmeesters. Zouden de topgrootmeesters bereid zijn en hebben ze een verhaal? Pols ze eens.
Rob Clerc vertelt dat verhaal al twintig jaar. Er wordt niet naar geluisterd.
Ik zie meer in ad hoc gedachtenwisselingen met mensen die iets willen en dan samen de schouders er onder zetten.
Piet Bouma wrote:Vreemd vind ik het ook dat je bestuurders halfslachtig handelen verwijt. Er is best wel wat gebeurd. Maar je dient inderdaad rekening te houden met de hele damfamilie.
En als progressieve krachten, zoals Henk de Witt, na een stemnederlaag zich heel snel weer uit de “welingelichte kringen” en bestuurslaag terugtrekken, dan is het toch ook logisch dat er in “progressieve ogen” niet snel genoeg veranderingen plaatsvinden?
Ik weet niet in hoeverre je bestuurders persoonlijk iets kan/mag verwijten. De damwereld is een moeilijk wereldje. We moeten denk ik waardering hebben voor de enorme hoeveelheid tijd en energie die bestuurders in de damsport steken. Zo bewonder ik ook jouw inzet zeer, zoals ik het waarneem is die waarlijk niet gering.
Ik steek ook nog steeds veel tijd in het dammen, op een manier die denk ik beter bij mij past dan het lidmaatschap van de bondsraad.
Piet, ik hoop dat je niet al te veel vragen meer hebt, of ze anders bewaart voor het moment dat we elkaar weer eens tegen het lijf lopen. Ik was namelijk niet van plan om weer veel tijd op het forum door te brengen.
Groet,
Henk