NK rapide

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Kosmos wrote:En om mijn voorstel te associëren met de jodenvervolging / holocaust (Endlösung???) gaat redelijk ver!

Je moet sneller leren denken, Klaas! Dat heet sport!

Een polderwatje die een Endlösung nastreeft.
Wie ziet het kleine tegenstrijdigheidje?
Ik druk me soms wat plastisch en abstract uit om voor de goede verstaander sterker mijn gevoelens en bedoelingen over te brengen. Ik bedoelde dan stop ik er mee.
Bij de PGD wordt de PPK ook al naar dat Russische tempo gebracht. Ik doe daar dus nu niet aan mee. Vindt ik gewoon niet leuk meer.
Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat juist het "lange" nadenken het leukste van het dammen kan zijn?
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote:En om mijn voorstel te associëren met de jodenvervolging / holocaust (Endlösung???) gaat redelijk ver!

Je moet sneller leren denken, Klaas! Dat heet sport!

Een polderwatje die een Endlösung nastreeft.
Wie ziet het kleine tegenstrijdigheidje?
Ik druk me soms wat plastisch en abstract uit om voor de goede verstaander sterker mijn gevoelens en bedoelingen over te brengen. Ik bedoelde dan stop ik er mee.
Bij de PGD wordt de PPK ook al naar dat Russische tempo gebracht. Ik doe daar dus nu niet aan mee. Vindt ik gewoon niet leuk meer.
Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat juist het "lange" nadenken het leukste van het dammen kan zijn?
Neehoor, Klaas, maar daar is de studeerkamer voor.
Sport gaat gepaard met snelheid.
Anderhalf uur is lang genoeg vinden veel dammers.
Ik wil niet het gewone dammen naar een half uur brengen, Klaas.
Daar is nu juist een extra categorie voor nodig, het rapidedammen.
Doe je daar wel aan mee, trouwens?
Heaven is no location, but a state of mind
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Gek eigenlijk. Die uitspraak van Van der Laan is best schokkend maar in dit specifieke geval lijkt het te mogen. Endlosung heeft hij het over. Lees het even na mensen, endlosung en niemand is verontwaardigd.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Fred van Amersfoort wrote:Gek eigenlijk. Die uitspraak van Van der Laan is best schokkend maar in dit specifieke geval lijkt het te mogen. Endlosung heeft hij het over. Lees het even na mensen, endlosung en niemand is verontwaardigd.
Endlosung betekent 'eindoplossing' oftewel definitieve oplossing. Het heeft een gruwelijke bijbetekenis gekregen omdat het door de nazi's werd gebruikt als eufemisme voor de holocaust.
Ik zie geen reden om verontwaardigd te zijn over de manier waarop Klaas van der Laan het woord gebruikt.
Kosmos

Post by Kosmos »

Henk de Witt wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Gek eigenlijk. Die uitspraak van Van der Laan is best schokkend maar in dit specifieke geval lijkt het te mogen. Endlosung heeft hij het over. Lees het even na mensen, endlosung en niemand is verontwaardigd.
Endlosung betekent 'eindoplossing' oftewel definitieve oplossing. Het heeft een gruwelijke bijbetekenis gekregen omdat het door de nazi's werd gebruikt als eufemisme voor de holocaust.
Ik zie geen reden om verontwaardigd te zijn over de manier waarop Klaas van der Laan het woord gebruikt.
Achja, het zijn maar woorden. Ik wil het gewoon over de inhoud hebben. Kijk, ik ken Klaas goed en heb waardering voor zijn vaak wat tegendraadse opvattingen. Over het algemeen ook liefdevol in zijn uitlatingen, dus dat geeft krediet. Ik denk dat Klaas in mij geen tweede Hitler ziet.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Natuurlijk bedoelt Klaas daar niets mee, snap zelfs ik wel beste Henk. Het is alleen altijd zo prachtig om te zien hoe selectief men hier is. Als bijvoorbeeld B. Anoniem dezelfde uitspraak had gedaan was de wereld weer te klein geweest.
Klaas van der Laan

Kosmos wrote:Neehoor, Klaas, maar daar is de studeerkamer voor.
Het gaat natuurlijk om een harmonisch evenwicht in de verhouding tussen de verschillende (sportieve, culturele, sociale, wetenschappelijke enz.)aspecten. En er is verschil tussen recreatieve sport en topsport. En er is verschil tussen aktieve sport en passieve sport. Voor iedereen is die beleving anex prioriteit anders.
Van mij mag je de spelregels zover aanpassen dat het simulair is geworden aan Schaken of Go; als je maar niet de denktijd inkort. Je mag mij noteren voor een nieuwe Killerbondscompetitie; maar alleen als de denktijd zo blijft. Voor anderen ligt dat weer helemaal anders.
Rapid doe ik alleen bij Mellow Coolman om weer even op te warmen voor het nieuwe seizoen. Wel leuk, maar alleen als Fingerspitzentrainierung (Rustig, rustig maar, gewoon een Duits woord).
De meeste dammers wijzen juist tempoversnelling af. Dat heeft het referendum aangetoont. Dus niet zomaar zulke demagogische beweringen roepen.

Met tempoversnelling verdwijnt de rust uit het spel. Dan is het mijn spel niet meer.
Last edited by Klaas van der Laan on Sun Jun 12, 2005 20:49, edited 1 time in total.
Flow with the Go
Kosmos

Post by Kosmos »

Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote:Neehoor, Klaas, maar daar is de studeerkamer voor.
Het gaat natuurlijk om een harmonisch evenwicht in de verhouding tussen de verschillende (sportieve, culturele, sociale, wetenschappelijke enz.)aspecten. En er is verschil tussen recreatieve sport en topsport. En er is verschil tussen aktieve sport en passieve sport. Voor iedereen is die beleving anex prioriteit anders.
Van mij mag je de spelregels zover aanpassen dat het simulair is geworden aan Schaken of Go; als je maar niet de denktijd inkort. Je mag mij noteren voor een nieuwe Killerbondscompetitie; maar alleen als de denktijd zo blijft. Voor anderen ligt dat weer helemaal anders.
Rapid doe ik alleen bij Mellow Coolman om weer even op te warmen voor het nieuwe seizoen. Wel leuk, maar alleen als Fingerspitzentrainierung (Rustig, rustig maar, gewoon een Duits woord).
De meeste dammers wijzen juist tempoversnelling af. Dat heeft het referendum aangetoont. Dus niet zomaar zulke demogogische beweringen roepen.

Met tempoversnelling verdwijnt de rust uit het spel. Dan is het mijn spel niet meer.
Aan welke enquete refereer je, Klaas?
Klaas van der Laan

Die van een jaar of 4 geleden van de KNDB
Kosmos

Post by Kosmos »

Klaas van der Laan wrote:Die van een jaar of 4 geleden van de KNDB
Bedoel je die vragenlijst die destijds door de helft van de deelnemers aan de HF NK is beantwoord?
Jouw beschuldiging van demagogie aan mijn adres is wel stug.
"Veel dammers vinden anderhalf uur genoeg."
Ik baseer me o.a. op het Russisch kampioenschap. Jij wilt dat niet zien. Je moffelt het gegeven weg. En dan ben ik demagogisch bezig!
Kom jij harde conclusies trekken met een enquete die 4 jaar geleden door 20 dammers is ingevuld...
Endlösung.
Demagogie.
Ben ik dan toch Hitler?
Klaas van der Laan

Kosmos wrote:
Klaas van der Laan wrote:Die van een jaar of 4 geleden van de KNDB
Bedoel je die vragenlijst die destijds door de helft van de deelnemers aan de HF NK is beantwoord?
Jouw beschuldiging van demagogie aan mijn adres is wel stug.
"Veel dammers vinden anderhalf uur genoeg."
Ik baseer me o.a. op het Russisch kampioenschap. Jij wilt dat niet zien. Je moffelt het gegeven weg. En dan ben ik demagogisch bezig!
Kom jij harde conclusies trekken met een enquete die 4 jaar geleden door 20 dammers is ingevuld...
Endlösung
Demagogie.
Ben ik Stalin?
Alweer verkeerd begrepen. Het gaat om de grote algemene ledenenquete! Die is tijdens een clubcompetitieronde door verreweg de meeste wedstrijddammers ingevuld. Je kon kiezen tussen een stuk of 4 opties.
Wie ben ik, dat je mijn woordkeus zo interpreteerd?
Beetje lateraler denken Tjalling; Of heb je De Bono nu nog niet gelezen?
Flow with the Go
Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot »

Ik denk dat Klaas refereert aan de enquete die enkele jaren geleden door alle deelnemers aan de bondscompetitie is ingevuld. Daarin werd (tot mijn spijt) zelfs een beperking tot maximaal zes uur speeltijd afgewezen als ik het me goed herinner.
Jasper Daems

Post by Jasper Daems »

Gerard de Groot wrote:Ik denk dat Klaas refereert aan de enquete die enkele jaren geleden door alle deelnemers aan de bondscompetitie is ingevuld. Daarin werd (tot mijn spijt) zelfs een beperking tot maximaal zes uur speeltijd afgewezen als ik het me goed herinner.
Er is ook nogal een verschil tussen het spelen met het tempo 2 uur 50 zetten en uur per 25 daarna op zaterdag bij de Nationale Competitie en het spelen met dit tempo op een NK. Op zaterdag ben je toch je hele dag kwijt, ook met het tempo 1,5 uur 50 zetten. Een NK kun je zo flink in tijd inkorten, wat wel stapavonden scheelt, dus of de plaatselijke horecagelegenheden er blij mee zijn weet ik niet. Misschien zijn er binnekort wel krantenartikelen te lezen waarin staat, dat de horeca negatief staat over het inperken van de snelheid bij het dammen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Kosmos

Post by Kosmos »

Gerard de Groot wrote:Ik denk dat Klaas refereert aan de enquete die enkele jaren geleden door alle deelnemers aan de bondscompetitie is ingevuld. Daarin werd (tot mijn spijt) zelfs een beperking tot maximaal zes uur speeltijd afgewezen als ik het me goed herinner.
In dat geval is de enquete niet relevant.
Ik had het over HF NK en NK.
Nu gaat het plots om de bondscompetitie.
Overigens vond ik het voorstel van twee-en-een-half-uur voor 75 zetten dramatisch slecht! De dood in de pot, zo'n slakkentempo!
Maar maak je niet druk, Klaas.
Na het laatste telefoontje dat ik voerde, weet ik dat er toch niks verandert.
Je kunt eeuwig met 2 uur blijven spelen en de beker blijft.
Klaas van der Laan

Kosmos wrote: Maar maak je niet druk, Klaas.
Na het laatste telefoontje dat ik voerde, weet ik dat er toch niks verandert.
Je kunt eeuwig met 2 uur blijven spelen en de beker blijft.
Druk? Volgens mij gaf ik rustige gemotiveerde opmerkingen.
Maar er is toch altijd nog Killer! Ik heb het nog niet echt gepraktiseerd. Maar het lijkt mij veel moeilijker en tijdrovender. Als dat binnen de 50z/2u blijft is het ook een relatieve versnelling. Het heeft wel iets om op termijn kans van slagen te hebben. Alleen moet je dan niet het huidige spel proberen te veranderen maar het nieuwe spel in competitievorm ernaast gaan spelen. De tijdgeest doet de rest.
Post Reply