Kosmos wrote:Neehoor, Klaas, maar daar is de studeerkamer voor.
Sport gaat gepaard met snelheid.
Anderhalf uur is lang genoeg vinden veel dammers.
Ik wil niet het gewone dammen naar een half uur brengen, Klaas.
Daar is nu juist een extra categorie voor nodig, het rapidedammen.
Doe je daar wel aan mee, trouwens?
Het gaat natuurlijk om een harmonisch evenwicht in de verhouding tussen de verschillende (sportieve, culturele, sociale, wetenschappelijke enz.)aspecten. En er is verschil tussen recreatieve sport en topsport. En er is verschil tussen aktieve sport en passieve sport. Voor iedereen is die beleving anex prioriteit anders.
Van mij mag je de spelregels zover aanpassen dat het simulair is geworden aan Schaken of Go; als je maar niet de denktijd inkort. Je mag mij noteren voor een nieuwe Killerbondscompetitie; maar alleen als de denktijd zo blijft. Voor anderen ligt dat weer helemaal anders.
Rapid doe ik alleen bij Mellow Coolman om weer even op te warmen voor het nieuwe seizoen. Wel leuk, maar alleen als Fingerspitzentrainierung (Rustig, rustig maar, gewoon een Duits woord).
De meeste dammers wijzen juist tempoversnelling af. Dat heeft het referendum aangetoont. Dus niet zomaar zulke demagogische beweringen roepen.
Met tempoversnelling verdwijnt de rust uit het spel. Dan is het mijn spel niet meer.