KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Groeneveld

Post by Groeneveld »

beste Teun,

een reden te meer om volgend seizoen,nog meer op te letten
voor Damlust...
En gefeliciteerd met de 2e plek,
wist wel dat je goed kunt (snel)dammen

Heb dat aan de lijve kunnen ondervinden [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

F.Groeneveld
Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn »

1e ronde Persoonlijk Limburgs Kampioenschap

Finale:
E. Budé - P. Schellekens 1-1
A. Damen - L. Nagels 2-0
W. Okrogelnik - M. van Gortel 1-1
O. Kamyshleeva - B. Koullen 1-1

Stand:
1. Damen 2 ptn.
2. Budé, Schellekens, Okrogelnik, van Gortel, Kamyshleeva, Koullen 1 pt.
8. Nagels 0 ptn.

zie ook:
www.devastezet.nl
www.jogorissen.nl
Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 6 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Jasper Lemmen:
'Ik ben van helemaal niemand bang'

door Chris Korsten

Zaterdag 6 maart 2004 - Naam: Jasper Lemmen
Leeftijd: 18
Sport: Dammer bij Angarde

Vandaag spelen de dammers van Angarde in eigen huis een promotie-degradatiewedstrijd tegen PWG 's-Gravenpolder. Bij winst damt de Tilburgse equipe volgend seizoen weer in de ereklasse, bij verlies volgt een herkansing tegen Amersfoort. Jasper Lemmen heeft alle vertrouwen in een goede afloop. De 18-jarige clubtopscorer heeft tot nu toe aan de verwachtingen voldaan. De jongeling acteert dit seizoen voor het eerst in de ereklasse.

Een kameleon, daarmee ben je wel te vergelijken zeggen sommigen. Je past je probleemloos aan aan de tegenstander.
"Ik probeer zo veelzijdig mogelijk te zijn. Het klinkt misschien arrogant, maar ik ben van niemand bang. Uiteraard neem ik niet tegen iedereen dezelfde risico's."

Je hebt het grote voordeel elke donderdag tweeëneenhalf uur met niemand minder dan Alexander Baljakin te kunnen trainen.
"Een geweldig goede leermeester. Hij fluistert me regelmatig prachtige varianten in. Zonder een dergelijke training zou ik niet in staat zijn zulke vorderingen te maken. Twee seizoenen geleden beschikte ik nog over een beginnersrating van 972, aan het begin van het nog lopende seizoen staat de teller op 1366. Niet dat ELO-cijfers alles zeggen, maar toch."

Je speelde dit seizoen het best van alle spelers van Angarde, met een plus twee-score. Méér dan bijvoorbeeld Harm Wiersma.
"Natuurlijk ben ik over het geheel gezien tevreden over mijn debuut in de ereklasse. Nee, ik heb absoluut geen last gehad van podiumvrees. Mijn zege op Grotenhuis is waarschijnlijk mijn beste optreden geweest. Ik had vanuit de opening een mooie centrumstand opgebouwd, waarna ik in het late middenspel -mede dankzij een offer- een waterdichte winst op het bord toverde. Het was in feite een partij uit één stuk."

Je bent is opmerkelijk genoeg nog steeds junior.
"Komende zomer hoop ik in het Overijsselse Westerhaar de nationale titel in de wacht te slepen. Iets wat me de voorafgaande jaren niet is gelukt."

Je lijst met individuele prestaties mag er desondanks zijn.
"Ik ben op nationaal niveau twee keer kampioen geweest bij de pupillen en één keer bij de aspiranten. Op internationaal niveau Europees kampioen en vice-wereldkampioen bij de aspiranten, een tweede en vierde plaats bij het Europees kampioenschap voor junioren. Het wie weet zijn er dit seizoen nog meer internationale successen in aantocht. Van de Rijksuniversiteit Nijmegen heb ik in ieder geval een topsportregeling toegekend gekregen, waardoor dispensatie mogelijk is om aan belangrijke toernooien deel te nemen."
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 8 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Achttienjarig damtalent grijpt voor het eerst Zeeuwse titel
Bennie Provoost hoopt op meer
door Eugène de Kok

’S-GRAVENPOLDER - ,,Mwoah“, reageerde Bennie Provoost zaterdagmiddag toen omstanders hem complimenteerden met zijn sterke spel in de laatste wedstrijd van het Zeeuws kampioenschap dammen. Enthousiast was de achttienjarige Aagtekerkenaar niet over het door hem gewonnen duel met Arjo Kousemaker, maar zijn spel was goed genoeg. Provoost werd voor de eerste keer Zeeuws seniorenkampioen.

De organisatoren hadden vooraf alleen maar kunnen hopen op de ontknoping die het Zeeuws kampioenschap zaterdag kreeg. In de elfde en laatste ronde speelden Bennie Provoost en de Zeeuws kampioen van 2003 Arjo Kousemaker hun beslissende wedstrijd voor de titel. Beiden stonden na tien partijen op zestien punten, hadden nog geen wedstrijd verloren en konden niet meer worden ingehaald door de andere deelnemers. De degelijk spelende Provoost, die in een officiële confrontatie nog nooit van Kousemaker verloor, ging in het dorpshuis van ’s-Gravenpolder vol voor de winst. ,,Ik win liever nu het kampioenschap dan dat ik er nog twee of drie wedstrijden voor moet spelen“, zei hij na afloop. ,,Ik heb op winst gespeeld, maar heb tegelijkertijd geprobeerd om de grootste risico’s uit te sluiten.“

Kousemaker opende zaterdag, net zoals in elke wedstrijd van het toernooi, gewaagd. Daaf Kasse, die zijn derde plaats veiligstelde door van Jaap Veerhoek te winnen, zag het al na de openingszetten. ,,Ook nu vliegt hij er weer in. Hij speelt zoals altijd.“ ,,Ik moet toch een keer van hem proberen te winnen“, verklaarde de rustig ogende, maar spectaculair spelende Kousemaker zijn aanvallende speelwijze.

Bijna vijf uur en 54 zetten later bleek dat het Kousemaker ook nu weer niet was gelukt om zijn twaalf jaar jongere tegenstander te verslaan. Na afloop van de spannende partij probeerde de onttroonde kampioen te achterhalen waar hij de mist was ingegaan.

Hoofdschuddend analyseerde hij de partij, terwijl winnaar Provoost aan de bar iets te drinken bestelde. „Op een gegeven moment kon ik een schijfwinst nemen, maar ik wist dat daar een combinatie achter zat. Toch heb ik hem gepakt. Daarna brak hij door.“

Blunder

,,Ik kon dat nog tegenhouden,“ vervolgde Kousemaker, ,,en er kwam een zes-tegen-zes-stand op het bord. Normaal is dat remise, maar in de 48e zet ging ik de fout in. Een blunder, ik zat in tijdnood.“

,,Een fout van Arjo“, oordeelde Provoost al direct na de wedstrijd. ,,Maar, ik heb daarna ook nog lopen prutsen“, voegde hij er direct aan toe, doelend op de zes-tegen-zes-stand. ,,Ik had die doorbraak niet helemaal goed doorgerekend. Het plan was om een paar stenen te offeren voor een doorbraak, maar hij kon dat tegenhouden. De stand op het bord leek toen wel gelijkwaardig, maar was het niet. Ik had meer voordeel. Arjo moest alsnog oppassen dat ik er niet doorheen zou wandelen, maar ik had het beter kunnen spelen. Na de vijftigste zet zag ik dat het gedaan was.“

Provoost vergeleek zijn spel met dat van vorige week tegen Rouppe Bhawanibhiek in de kampioenswedstrijd van PWG tegen Heijmans Excelsior. ,,Vorige week heb ik zeldzaam mooi gewonnen. Cees Rijk analyseert de partijen van PWG altijd met het damprogramma Truus. Dat had totaal geen aanmerkingen op mijn spel, wat maar zelden voorkomt. Nu denk ik dat er wel wat opmerkingen zullen komen.“

Voor tweevoudig Zeeuws kampioen Kousemaker was de nederlaag een tegenvaller, maar onverwachts kwam hij niet. ,,Bennie is een talent. Ik heb een paar jaar geleden, toen hij nog bij de junioren speelde, al gezegd dat hij kampioen zou worden bij de senioren. Zijn rekenwerk is erg sterk en hij speelt altijd erg degelijk.“

Hard werken

,,Ik moet wel altijd hard voor mijn punten werken“, reageerde Provoost. ,,Ik kan goed spelen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook win. Arjo gaat de confrontatie nooit uit de weg. Hij wint altijd makkelijker dan ik van zwakkere tegenstanders.“

De nieuwbakken kampioen hoopt dat zijn eerste Zeeuwse titel bij de senioren (Provoost was eerder juniorenkampioen en in 1999 het sterkst in de promotieklasse) het begin van meer is. ,,Ik hoop dat er de komende jaren nog een aantal zullen volgen.“ De achttienjarige Aagtekerkenaar keek ook al verder. ,,Ik wil binnen een paar jaar de finale halen van het Nederlandse kampioenschap, maar je weet niet hoe het loopt. Kijk maar naar Toby Hage. Die probeert het al jaren, maar het is hem nog niet gelukt. Ik zal de komende tijd mijn zwakke punten nog bij moeten schaven. Vooral het eindspel en de combinaties. Die zijn iets minder, hoewel niet zo slecht dat ik me er zorgen over hoef te maken, maar vandaag was toch weer een voorbeeld. Bij die zes-zes-stand stond ik goed, maar ik had het sterker moeten spelen.“
Hanco Elenbaas

De Stentor, 8 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Kinderen bewijzen dat dammen niet saai is
door Rudi Hofman

8 MAART 2004 - LAREN - Blikken die razendsnel zigzag over het bord schieten, gefronste wenkbrauwen, nerveus gepluk aan de haren, af en toe een nee-schuddend hoofd, en verder een zinderende stilte. Wie vooraf van mening was dat het bekijken van een damwedstrijd dodelijk saai is, komt deze zaterdag tijdens de Gelderse schooldamfinales voor welpenteams (tot en met groep zes) in Laren bedrogen uit. Vooral de partij die Martijn Scholten en Rodee Buist rond het middaguur afwerken is een ware thriller.

Rodee, een negenjarige leerlinge van basisschool Het Drieluik uit Huissen, lijkt aanvankelijk op een zekere winst af te stevenen. Maar Martijn (9) van de Prins Willem-Alexanderschool in Laren weet tot verrassing van de toekijkende ouders, begeleiders en teamgenoten het tij te keren. Eerst glipt hij op een aalgladde manier door de verdedigende linies van zijn tegenstander, behaalt daardoor een dam en weet vervolgens zet-na-zet de partij naar zich toe te trekken. Rodee toont zich na afloop een waardig verliezer en geeft Martijn een handdruk, overigens zonder daarbij een woord te spreken. Dat was een zware partij he Martijn? ‘Ja, maar ze speelde ook wel wat traag‘, antwoordt de glunderende winnaar. Lid van de organiserende damvereniging Denk En Zet is Martijn niet. De in een fel oranje shirt gehulde Larenaar sluit niet uit dat dit in de toekomst verandert. ‘Ik vind dammen heel leuk, maar ik zit ook op voetbal. Vanmorgen heb ik nog gespeeld. Bij voetballen moet je ook nadenken, maar bij dammen meer. Het liefst zou ik beide sporten gaan doen.‘

In de voorbereiding op de Gelderse finales is Martijn een keer of zes, zeven op dinsdagavond naar De Delle gekomen. Dit is de zaal in HCR ‘t Langenbaergh die als thuisbasis dient van Denk En Zet.

Zolang leerlingen van een basisschool uit de gemeente Lochem in de race zitten voor een titelstrijd kunnen zij bij Denk En Zet op dinsdagavond tips krijgen en bepaalde zetten leren, legt speaker en jeugdleider van Denk En Zet Herman Beuzel uit.

Tijdens deze Gelderse welpenfinales is ook De Rank uit Lochem vertegenwoordigd. Fleur Timmerman (9) is een van de teamleden. De eerste twee partijen weet ze in winst om te zeten. De derde wedstrijd tegen de evenoude Geerten Wassink (Eben Haezerschool uit Bennekom) is ze echter kansloos.

Teleurgesteld Fleur? ‘Nee hoor. Ik vind het leuk om mee te doen en het is al mooi dat ik twee partijen heb gewonnen.‘ Dat haar ‘slachtoffers‘ jongens waren, vindt ze niet éxtra leuk. Fleur doet aan gym en jazzgym en damt alleen voor de lol. ‘Volgens mij heb ik ooit met mijn vader voor het eerst een potje gespeeld. Voor dit toernooi heb ik best veel geoefend. Dat gebeurde thuis bij mijn klasgenoot Lennert.‘

In totaal strijden zestien teams om de ereplaatsen. Er wordt op 32 borden gespeeld volgens het ‘Zwitsers systeem‘. Voor de eerste ronde is er vrij geloot. Daarna komen telkens de sterkste dammers tegen elkaar uit. Een partij mag maximaal een uur duren. Daarna wordt aan de hand van de stand op dat moment de uitslag bepaald.

REMISE

Arbiter Gerco Brummelman ziet toe of alles volgens de regels verloopt. Brummelman grijpt onder meer in tijdens partijen waarbij er in het eindspel met drie tegen een dam wordt gespeeld. ‘Het is in dat geval altijd remise. Kinderen weten dat vaak niet en schuiven maar door.‘

De teams van De Rank (elfde) en de Prins Willem-Alexander (negende) weten zich uiteindelijk niet bij de eerste zes te scharen. Deze zes teams plaatsen zich voor de halve finales van het Nederlands kampioenschap. Winnaar in Laren wordt basisschool Bij de Bron uit Putten. Op plek twee eindigt Basisschool Culemborg
Hanco Elenbaas

De Stentor, 8 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Toch damsucces
8 MAART 2004 - LAREN - In Meddo heeft het pupillenteam van de Prins Willem-Alexanderschool uit Laren zich zaterdag geplaatst voor de halve finales van het Nederlands Kampioenschap schooldammen.

Het ‘bovenbouwteam‘ van de Larense school eindigde tijdens de Gelderse titelstrijd op een negende plek. Dat was net voldoende om een startbewijs af te dingen voor de landelijke halve finales. Daar zijn er maar liefst negen van. De beste twee van elke halve finale plaatsen zich voor de landelijke finale.

Gelders kampioen bij de pupillenteams werd overigens basisschool Geldershof in Lent.
Hanco Elenbaas

De Stentor, 8 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

SSS tevreden over belangstelling voor damdag
door Peter van Mierlo

8 MAART 2004 - KAMPEN - Met 54 senioren en 17 junioren achter de borden tijdens de 43ste Kamper Damdag heeft SSS het goed gedaan in de damwereld. Tot die conclusie komt Piet Dijkstra, voorzitter van gastheer damclub SSS.

‘Als je boven de zeventig zit heb je het zelfs uitstekend gedaan. In de regel zit er bij zo‘n toernooi niet meer dan een man of dertig, veertig. In de topjaren zaten er wel 200 tot 300 man in de Stadsgehoorzaal, maar dat aantal is de laatste jaren behoorlijk uitgedund. Dat we het hier nog zo goed doen komt onder andere door een stukje sponsoring, eerst de SNS-Bank en dit jaar voor het eerst door Van Wendel. Daardoor kunnen we aantrekkelijke prijzen aanschaffen.‘

Dat het toernooi een goede uitstraling heeft blijkt ook uit de deelnemerslijst waarop de namen van damliefhebbers uit allerlei windstreken prijken.

Dammers komen van Rotterdam tot Hengelo en van Uithuizen tot Breda naar de Reijersdam in Kampen. Het merendeel komt echter uit de wijde regio. Maar ook leden van gastheer SSS laten zich zien. Aan de tafels bij de senioren zitten voornamelijk grijzende, kalende mannen. ‘De vergrijzing slaat in de damsport toe; het zijn voornamelijk vutters die bij de club komen. De jeugd heeft het te druk met school, andere sporten, computeren of tv-kijken‘, merkt Dijkstra op.

‘Toch geeft een potje dammen een stukje geestelijke rust in deze hectische tijd. Even de drukte van de dag ontlopen. Bovendien kun je er goed je concentratie mee ontwikkelen. Met dammen kun je al vroeg beginnen en het tot op erg hoge leeftijd volhouden.‘

ACTIEVECLUB

SSS poogt op diverse fronten een zo breed mogelijk dampubliek te interesseren. Naast het schooldammen en de Damdag worden er onderlinge wedstrijden georganiseerd, een bekercompetitie en rapidtoernooien. ‘Wat dat betreft zijn we best een actieve club‘, meent Dijkstra die niettemin al content is dat er de laatste jaren sprake is van een bepaalde stabiliteit, zowel in het ledenaantal (40) als deelname aan de Damdag (70-80).

Toch moest de Kamper Damdag het zaterdag na jaren stellen zonder de klasse ‘huisdammers‘. Zegt Dijkstra: ‘Er waren wel wat recreanten, maar die hebben we ingedeeld in de eerste of tweede klasse. Zo is er in Ons Erf op het Kampereiland een ontspanningsclub actief. Enkele dammers hebben zich aangemeld voor de Damdag en dat waarderen we zeer. Zij zullen niettemin de mouwen op moeten stropen.‘

Dit jaar werd in vier categorieën gespeeld. Naast een aparte jeugdklasse was er voor de senioren de keuze uit een hoofd-, eerste en tweede klasse.

WISSELBOKAAL

De heer H. Kamminga uit Dronten bleek dit jaar de beste van het gehele toernooi. Hij mocht de wisselbokaal mee naar huis nemen. In drie van de zestien groepen waar gedamd werd bleek een Kampenaar de sterkste: A. Heikoop in de hoofdklasse C en de heren J. Wezenberg jr en H. de Vries in de tweede klasse E en F. Troostprijzen waren er verder voor W. Dekker (hoofdklasse), A. Hup (eerste klasse), A. Potkamp, S. van Dijk (tweede klasse) en M. Stempher (jeugd).

Overige groepswinnaars. Hoofdklasse: H. Kamminga (Dronten), J. van Olst (Genemuiden). Eerste klasse: J. van Oosterhout (Breda), S. de Groes (Sneek), G.v.d. Meulen (Zuidwolde). E.R. Meiresonne (Genemuiden). Tweede klasse: B. Bijl (Zuidwolde), J. Jansma (Joure), T. Sprink (Voorburg). G. Brouwer (Munnikeburen), G. Pots (Hengelo). Jeugdklasse: Dennis Leunk (Steenwijk), Jarne Hammer (Genemuiden).
Hanco Elenbaas

De Stentor, 8 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Drontenaar wint 43e editie Kamper Damdag
door Peter van Mierlo

8 MAART 2004 - KAMPEN - Met 54 senioren en 17 junioren achter de borden tijdens de 43ste Kamper Damdag heeft SSS het goed gedaan in de damwereld. Tot die conclusie komt Piet Dijkstra, voorzitter van gastheer damclub SSS.

‘Als je boven de zeventig zit heb je het zelfs uitstekend gedaan. In de regel zit er bij zo‘n toernooi niet meer dan een man of dertig, veertig. In de topjaren zaten er wel 200 tot 300 man in de Stadsgehoorzaal, maar dat aantal is de laatste jaren behoorlijk uitgedund. Dat we het hier nog zo goed doen komt onder andere door een stukje sponsoring, eerst de SNS-Bank en dit jaar voor het eerst door Van Wendel. Daardoor kunnen we aantrekkelijke prijzen aanschaffen.‘

REGIO

Dat het toernooi een goede uitstraling heeft blijkt ook uit de deelnemerslijst waarop de namen van damliefhebbers uit allerlei windstreken prijken.

Dammers komen van Rotterdam tot Hengelo en van Uithuizen tot Breda naar de Reijersdam in Kampen. Het merendeel komt echter uit de wijde regio.

Maar ook leden van gastheer SSS laten zich zien. Aan de tafels bij de senioren zitten voornamelijk grijzende, kalende mannen.

‘De vergrijzing slaat in de damsport toe; het zijn voornamelijk vutters die bij de club komen. De jeugd heeft het te druk met school, andere sporten, computeren of tv-kijken‘, merkt Dijkstra op.

‘Toch geeft een potje dammen een stukje geestelijke rust in deze hectische tijd. Even de drukte van de dag ontlopen. Bovendien kun je er goed je concentratie mee ontwikkelen. Met dammen kun je al vroeg beginnen en het tot op erg hoge leeftijd volhouden.‘

ACTIEVECLUB

SSS poogt op diverse fronten een zo breed mogelijk dampubliek te interesseren. Naast het schooldammen en de Damdag worden er onderlinge wedstrijden georganiseerd, een bekercompetitie en rapidtoernooien. ‘Wat dat betreft zijn we best een actieve club‘, meent Dijkstra die niettemin al content is dat er de laatste jaren sprake is van een bepaalde stabiliteit, zowel in het ledenaantal (40) als deelname aan de Damdag (70-80).

Toch moest de Kamper Damdag het zaterdag na jaren stellen zonder de klasse ‘huisdammers‘.

Zegt Dijkstra: ‘Er waren wel wat recreanten, maar die hebben we ingedeeld in de eerste of tweede klasse. ‘

Dit jaar werd in vier categorieën gespeeld. Naast een aparte jeugdklasse was er voor de senioren de keuze uit een hoofd-, eerste en tweede klasse.

WISSELBOKAAL

De heer H. Kamminga uit Dronten bleek dit jaar de beste van het gehele toernooi. Hij kwam uit in de hoofdklasse. De Drontenaar mocht de wisselbokaal mee naar huis nemen.
Hanco Elenbaas

De Stentor, 8 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Warnsveldse dammers terug in hoofdklasse
door Nikhila

8 MAART 2004 - WARNSVELD - De hoofdprijs in district Oost ging naar DZW. De dammers uit Warnsveld bleven op de slotdag DCH Hengelo de baas: 11-5. ‘We zijn na één jaar weer terug in de provinciale hoofdklasse‘, aldus Henk Groen.

De promotie baart aanvoerder Groen ook zorgen. ‘Door de nieuwe regels in de hoofdklasse zijn de krachtsverhoudingen verstoord. De onbeperkte inbreng van landelijke spelers is de boosdoener.‘

Het overwicht van Groen bracht 4-2 op het scorebord. Het spektakel op het eerste bord was cruciaal. Nina Hoekman belandde in speelzaal De Eekschuur in zwaar weer, maar tegenstander Eddy Hoebink durfde niet door te zetten en verloor.

‘Je hebt de winst verzuimd‘, gaf Hoekman ruiterlijk toe. De tegenstand was gebroken. Harry Vos ontfutselde Pieter van Splunter, topscorer van het kampioensteam, een puntje, maar broer Jaap Vos ging in de fout tegen Peter Achterstraat.

BDV Brummen eindigde ongeslagen als tweede: 4-12 bij DEZ 2. Bertus Bosch kwam ook in zijn tiende partij tot winst en was, met een score van honderd procent, de uitblinker in district Oost.

DEZ Laren nestelde zich na de 11-5 zege in Terborg nog net in de bovenste helft van de ranglijst. Het toernooi van Denk en Zet eindigde in een zege voor Willem Slagman. Hij bleef in de finale titelverdediger Tonny Roeterdink de baas, die te lang aarzelde met de aanval op een vooruitgeschoven post.

In de hoofdklasse greep DUO naast de provinciale titel: 7-9 tegen Wageningen. Gerrit Wassink snoepte al snel een schijfje en ook de felle aanval van Wouter Ludwig leverde punten op. De Vordense successen werden overschaduwd door een serie grove fouten.

Jochem Zweerink wilde na de 50e zet op zijn gemak de winst berekenen, maar was in de war met het speeltempo. Zijn tegenstander wachtte gretig op de vallende vlag. ‘Je had 65 zetten moeten doen‘, grijnsde hij.

DOS Heino koestert nog een sprankje hoop op de Overijsselse titel: 10-6 tegen Nijverdal. Het jeugdteam stelde teleur in de gloednieuwe competitie en eindigde in Hengelo op de vierde plaats.

Voor DDC viel het doek. Het degradatieduel in Den Ham ging met 9-7 verloren. De treffers van Frank Nuesink, Theo Olde Hanhof en Johannes Westerink waren ontoereikend voor de hoofdklasser uit Deventer. Clubmakker Dick Halma pakte een tweede prijs tijdens de traditionele Kamper Damdag.
Hanco Elenbaas

De Stentor, 8 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dronten voelt hete adem van rivaal O&O
door Nikhila

8 MAART 2004 - ZWOLLE - De strijd om de Overijsselse damtitel wacht een spannende ontknoping. Dronten behaalde als koploper een moeizame zege (7-9) in Wapenveld, maar ook achtervolger O&O maakte geen fout: 9-7 tegen Lelystad.

DAMMEN

‘We rekenden ons na drie winstpartijen te vroeg rijk‘, vond Dronten-aanvoerder Siep Hamster. De inbreng op de hoogste drie borden was met één puntje mager. Wiebren de Vries gokte te veel op combinaties, maar kwam met de schrik vrij. De voltreffer van voorzitter Johan Akster gaf de doorslag.

Ook O&O dreigde de vroege voorsprong, na een rake slagzet van Hermjan Heutink, uit handen te geven. De digitale klokken speelden in Genemuiden een belangrijke rol. Johan Kleine had een lastige stelling, maar zijn tegenstander verkeek zich op de werking van het uurwerk en ging door de vlag. Het eindspel van Siem van Dalfsen trok de thuisclub bij 7-7 over de streep.

Urk aan Zet greep in Friesland naast de titel. De ploeg was zelf uitgespeeld en reisde af naar Emmeloord. De vriendendienst bleef uit. De thuisclub, verzwakt door ziekte en vakantie, was geen partij voor koploper Bolsward: 5-11. IJsbrand Haven deelde op het eerste bord de punten met Huitema.

Ook in district Noord werd de slotronde gespeeld. Arie Brilman van ONASV ontnam De Kroonschijf de titelkansen. Hij maakte geen fout in het afgebroken 3x1 eindspel. De Nunspeters eindigden op de vijfde plaats na 12-4 winst op hekkensluiter Ederveen, dat met slechts vier man kwam opdagen. Brilman tekende voor de enige treffer óp het bord.

Het Drentse bekeravontuur van De Vechtstreek was van korte duur: 5-3 verlies tegen HDC Hoogeveen. Jan Nijmeijer nam de tegentreffer voor zijn rekening.

De 43e editie van de Kamper Damdag lokte ruim zeventig dammers. Henk Kamminga legde beslag op de bokaal. De Drontenaar bleef na barrage Arie Heikoop van organisator SSS de baas.
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 9 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Jos de Wild breidt zijn voorsprong uit
van onze sportredactie

ZIERIKZEE - In de onderlinge competitie van damclub Zierikzee heeft regerend kampioen Jos de Wild gewonnen van Jan Flikweert. Hij blijft daardoor aan de leiding met drie punten voorsprong op naaste belager Rinus van der Wielen.

De Wild koos voor een rustige opening, maar kwam wel goed in het middenspel terecht. Flikweert kreeg met een zwakke korte vleugel te maken en werd later verrast door een slagzet. Dit betekende vervolgens snel verlies van de partij. Cor Boot, de laatste tijd uit vorm, won nu van Ineke Flikweert. Boot wist door goed randspel tenslotte de korte vleugel van zijn tegenstander te doorbreken. Dit leidde even later naar de winst.

Een mooie wedstrijd was de ontmoeting tussen John Honig en Henk Koese. Gaandeweg de partij kreeg Honig meer vat op het centrum en werd Koese naar de kanten van het bord gedwongen. In het eindspel kon Koese schijfverlies niet meer voorkomen en het resterende afspel werd gewonnen door Honig. Honig is de laatste tijd op dreef, want dit was zijn derde zege op rij.

Jos de Wild-Jan Flikweert. 1. 33-29 20-25; 2. 39-33 14-20; 3. 44-39 10-14; 4. 50-44 4-10; 5. 32-28 17-22; 6. 28x17 12x21; 7. 37-32 7-12; 8. 41-37 19-24; 9. 31-26 2-7; 10. 26x17 12x21; 11. 46-41 7-12; 12. 36-31 11-17; 13. 31-26 1-7; 14. 37-31 6-11; 15. 41-36 21-27; 16. 31x22 17x37; 17. 42x31 11-17; 18. 38-32

Jan Flikweert
[img]http://fmjd.org/dias/save/10788199913.png[/img]
Jos de Wild

18...7-11; 19. 32-27 14-19; 20. 48-42 10-14; 21. 42-38 5-10; 22. 47-42 19-23; 23. 35-30 24x35; 24. 27-21 16x27; 25. 31x22 18x27; 26. 29x16 8-12; 27. 42-37 3-8; 28. 37-31 zwart geeft op.
Jasper Daems

Re: Provinciale Zeeuwse Courant, 9 maart 2004

Post by Jasper Daems »

Hanco Elenbaas wrote:Jos de Wild breidt zijn voorsprong uit
van onze sportredactie

ZIERIKZEE - In de onderlinge competitie van damclub Zierikzee heeft regerend kampioen Jos de Wild gewonnen van Jan Flikweert. Hij blijft daardoor aan de leiding met drie punten voorsprong op naaste belager Rinus van der Wielen.

De Wild koos voor een rustige opening, maar kwam wel goed in het middenspel terecht. Flikweert kreeg met een zwakke korte vleugel te maken en werd later verrast door een slagzet. Dit betekende vervolgens snel verlies van de partij. Cor Boot, de laatste tijd uit vorm, won nu van Ineke Flikweert. Boot wist door goed randspel tenslotte de korte vleugel van zijn tegenstander te doorbreken. Dit leidde even later naar de winst.

Een mooie wedstrijd was de ontmoeting tussen John Honig en Henk Koese. Gaandeweg de partij kreeg Honig meer vat op het centrum en werd Koese naar de kanten van het bord gedwongen. In het eindspel kon Koese schijfverlies niet meer voorkomen en het resterende afspel werd gewonnen door Honig. Honig is de laatste tijd op dreef, want dit was zijn derde zege op rij.

Jos de Wild-Jan Flikweert. 1. 33-29 20-25; 2. 39-33 14-20; 3. 44-39 10-14; 4. 50-44 4-10; 5. 32-28 17-22; 6. 28x17 12x21; 7. 37-32 7-12; 8. 41-37 19-24; 9. 31-26 2-7; 10. 26x17 12x21; 11. 46-41 7-12; 12. 36-31 11-17; 13. 31-26 1-7; 14. 37-31 6-11; 15. 41-36 21-27; 16. 31x22 17x37; 17. 42x31 11-17; 18. 38-32

Jan Flikweert
[img]http://fmjd.org/dias/save/10788199913.png[/img]
Jos de Wild

18...7-11; 19. 32-27 14-19; 20. 48-42 10-14; 21. 42-38 5-10; 22. 47-42 19-23; 23. 35-30 24x35; 24. 27-21 16x27; 25. 31x22 18x27; 26. 29x16 8-12; 27. 42-37 3-8; 28. 37-31 zwart geeft op.
Ik waardeer je inspanning hoor Hanco, maar ik denk niet dat het veel mensen boeit wie er clubkampioen wordt in Zierikzee. De mensen die het wel boeit lezen het daar wel in de plaatselijke krant. Zou je voortaan wel even willen kijken of een bericht enige waarde heeft voor het forum??
Bij voorbaat dank! [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Hanco Elenbaas

Re: Provinciale Zeeuwse Courant, 9 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Double_D wrote: Ik waardeer je inspanning hoor Hanco, maar ik denk niet dat het veel mensen boeit wie er clubkampioen wordt in Zierikzee. De mensen die het wel boeit lezen het daar wel in de plaatselijke krant. Zou je voortaan wel even willen kijken of een bericht enige waarde heeft voor het forum??
Bij voorbaat dank! [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Ik ken nog veel meer mensen die het niets interesseert wat jij denkt. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Helaas kan ik je dus niet van dienst zijn.
Dat de PZC veel aandacht besteedt aan liefhebbers zou een stimulans kunnen zijn voor andere dammers om net als de mensen in Zierikzee de media meer te betrekken bij hun damactiviteiten.
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Goed zo Hanco!! Als ik die 21 pagina's vol zo zie valt het trouwens nog best wel mee met de aandacht die het dammen krijgt in de media!
dam'right

Post by dam'right »

Ik zie ook niet in wat erop tegen is om stukjes uit regionale kranten op
te nemen. Als het je niet interesseert sla je het toch gewoon over ?
Of was die opmerking bedoeld als zeuren om het zeuren , double_d?
Post Reply