KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Jasper Daems

Re: Brabants Dagblad, 26 februari 2004

Post by Jasper Daems »

Arjen de Mooij wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Schlemielige nederlaag kost Hage finaleplaats
door Chris Korsten

Donderdag 26 februari 2004 - Nog nooit was dammer Toby Hage zó dicht bij een NK-finale. In de laatste ronde van de halve finale moest de secretaris van het Tilburgse Angarde verrassend het loodje leggen tegen hekkensluiter Arjen de Mooij.

'Verschrikkelijk frustrerend'. Andere woorden schoten Hage niet te binnen, kort nadat hij onverwacht de handdoek in de ring moest werpen. Lange tijd zag het er namelijk naar uit dat hij gewoon twee punten ging scoren. Dat zou rechtstreeks kwalificatie voor de nationale eindstrijd, die in april in het Gelderse Huissen plaatsvindt, tot gevolg hebben gehad. Maar het liep anders. "Aanvankelijk had ik een prachtige aanval. In het late middenspel rekende ik een variant uit van een zet of zes diep. Ik was van plan een offervariant te spelen naar een idee van Ton Sijbrands. Ik taxeerde dat het plan grote winstkansen zou opleveren. Maar plotseling stak De Mooij, die volgens mij niks berekend had, daar een stokje voor. Ik ben ervan overtuigd dat het meer geluk dan wijsheid was. Ik verloor een schijf, zonder over compensatie te beschikken. Een ontzettend knullige nederlaag dus", lichtte Hage gedesillusioneerd toe.
Hein Meijer versloeg zoals verwacht Arjo Kousemaker en werd en passant groepswinnaar. Jeroen van den Akker en Laurens Fijn van Draat eindigden na een onderlinge barrage respectievelijk als tweede en derde.
In de drie andere groepen werd ook hevig strijd geleverd. Een opvallend feit was dat Michiel Kloosterziel zich eveneens heeft verzekerd van deelname aan de eerstvolgende halve finale. De Angarde-speler kwam in de slotronde remise overeen met Martin Dolfing, de kampioen van 2002.
Wim van der Kooij boekte in de laatste ronde een opmerkelijke overwinning tegen Jos Stokkel. Daardoor heeft de Bosschenaar nog uitzicht op de derde of vierde plaats. Binnenkort volgt nog een noodzakelijke barrage met drie andere spelers. Verder was er in Arnhem sprake van een primeur. Tanja Chub zegevierde over Bill Neven en plaatste zich daardoor als eerste vrouw in de geschiedenis voor een NK-finale.

Nou nou nou zeg. Ok ik had niet veel berekend, maar dat die uitstoot niet kon, dat weet iedere kip, daar ga ik geen kostbare rekentijd aan verspillen.
Dat in de krant staat dat Hage heeft gezegd dat je dit niet had gezien, wil niet zeggen dat hij dit daadwerkelijk heeft gezegd, Chris Korsten is namelijk sensatiebelust en heeft nogal een grote interpretatievrijheid. Hij laat mensen vaak dingen zeggen die hij zelf verzint, kan ik uit ervaring melden. Maar als het een totaal onzinnige zet was en je hebt er geen aandacht aan geschonken maakt dat ook niet uit, de winnaar heeft altijd gelijk tenslotte!!
Hanco Elenbaas

De Stentor, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Professioneel dammen verbannen naar verleden
door Jolanda de Vries

1 MAART 2004 - APELDOORN - Een professioneel damteam op het hoogste niveau van Nederland lijkt voor Apeldoorn tot het verleden te behoren. Wat betreft de dragende krachten achter DC Apeldoorn mogen de mensen daarvoor de Koninklijke Nederlandse Dam Bond bedanken.

Een jaar of zes geleden gingen een paar mensen van ADC eens bij elkaar zitten om serieus over de toekomst te praten. Wat moesten ze doen? Een beetje door kwakkelen zoals ze op dat moment deden, of moesten ze nu eens een plan uitstippelen om binnen een paar jaar in de ereklasse te spelen. Het werd de laatste optie. En hoewel niet iedereen het er mee eens was en het dus ook een aantal leden kostte, werd er gekozen voor een min of meer professioneel opgezet eerste team.

Die opzet lukte. Vorig jaar bereikte ADC de ereklasse en dit jaar had de laatste stap gezet moeten worden: meedoen om de landstitel. Op papier zag het er goed uit en een plaats bij de eerste drie was mogelijk. In de eerste competitieronde werd zelfs één van de concurrenten al verslagen. Maar toen stortte het stevig opgebouwde bolwerk binnen 24 uur geheel in.

De boosheid en woede daarover is bij de vereniging nog duidelijk voelbaar. Tjalling Goedemoed had een andere dammer op het internet uitgescholden. Dat hoort niet, vinden ze ook bij ADC, maar de Apeldoornse club vindt het niet terecht dat de hele club onder die fout moet lijden. Pas de ochtend van het duel kregen speler en club te horen dat Goedemoed werd geroyeerd. Daardoor was het te laat een vervanger op te roepen. Bovendien werd het royement uitgesproken door het bestuur, terwijl dat alleen mag worden gedaan door de tuchtcommissie. En hoewel de bond het royement weer introk, bleef de nederlaag die daardoor werd opgelopen gewoon in de boeken staan.

De nederlaag betekende dat ADC niet meer voor de titel meedeed en het dus ook geen zin meer had om negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov over te laten komen uit de Oekraïne. ‘De hele situatie heeft de spelers behoorlijk geraakt en dat sijpelde ook de weken daarna nog door‘, zegt Cees Groen, spelersbegeleider en één van de drijvende krachten achter de professionalisering van ADC.

Bovendien hebben enkele geldschieters, waaronder de voorzitter van DCA Allard van Tongeren, hierdoor besloten om te stoppen met het financieren van het team. ‘Het heeft op deze manier geen zin. Je bent jaren bezig om iets op te bouwen, maar op deze manier vraag je je af waar je nu helemaal mee bezig bent. Met zo‘n amateuristische bond is het pure geldverspilling‘, vindt Van Tongeren.

Wat er met het huidige eerste team zal gebeuren, is nu nog niet zeker. Volgens Groen zijn er meerdere opties. Maar zoals het er nu voorstaat, lijkt het er niet op dat er volgend jaar weer een team staat dat goed kan meedraaien in de ereklasse. ‘Als er geen geld is, vertrekken waarschijnlijk zeven van de tien spelers.‘ Alleen een nieuwe sponsor kan wat dat betreft uitkomst bieden. Zonder sponsor kunnen we proberen om te fuseren met een andere club waar goede spelers zijn, of uit onze eigen club mensen in het eerste zetten. Maar in dat laatste geval worden we waarschijnlijk elke competitieronde van het bord geveegd‘, zo schat Groen in.

Voor juli moet ADC een besluit nemen over wat het volgend jaar gaat doen, omdat dan de teams moeten worden doorgegeven aan de bond. ‘We hebben de spelers ingelicht en gezegd dat ze in principe op zoek kunnen gaan naar een andere club‘, zegt Groen. ‘Want zoals het er nu voor staat, is er volgend jaar zeker geen sprake meer van een professioneel team. Alles wat we hebben opgebouwd is in een klap vernietigd door het onrechtmatige handelen van de bond. En daarmee hebben ze flink aan kapitaalvernietiging gedaan.‘
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Tomahaôk/Westland boekt eerste thuiszege
NAALDWIJK | De dammers van Tomahaôk/Westland hebben de eerste thuisoverwinning van het seizoen geboekt. Het sterke team van Witte van Moort uit Westerhaar moest buigen voor het Westlandse team, dat daarmee het seizoen goed afgesloot en op de zevende plaats van de ranglijst terecht is gekomen.

Arjan van Leeuwen was zaterdag tegen Witte van Moort als eerste uit tegen Peter Schuitema. Na drieeneenhalf uur spelen waren er geen winstkansen meer, zodat hij besloot tot remise. Peter van der Stap speelde tegen Laurens Fijn van Draat een flankcentrumaanval. Fijn van Draat omsingelde deze stand, waardoor Peter steeds minder ruimte kreeg om zijn aanval verder te ontwikkelen. Toen hij noodgedwongen nog verder naar voren moest, kon Fijn van Draat hiervan profiteren. Vanaf dat moment ging het snel bergafwaarts en ging de partij verloren.

Fred de Koning leverde een knappe prestatie door de sterke Mark Podolski op remise te houden.
Niek Kuijvenhoven speelde een omsingeling tegen Edwin Twiest vanuit de zogenaamde Keller opening. Twiest speelde de aanval goed, waardoor de omsingeling van Kuijvenhovenniet goed uit de verf kwam. Kuijvenhoven kwam in het middenspel met een volle korte vleugel te zitten, die hij niet goed kon ontwikkelen. De aanvalsstand van Twiest werd steeds sterker, waardoor Kuijvenhoven moest capituleren.

Wim Bremmer kwam goed uit de verf tegen Sven Winkel. In tijdnood kon hij op gedegen wijze de stand naar winst te voeren. Winkel liet uiteindelijk zijn vlag vallen en verloor doordat hij een zet te weinig had gedaan, maar de resterende stand was toch al gewonnen voor Bremmer.

Ndiaga Samb speelde een iets mindere partij voor zijn doen tegen Danny Slotboom en moest berusten in remise.

Walter Thoen had wat goed te maken na enkele mindere wedstrijden eerder dit seizoen. Dit lukte goed tegen de NK finalist Marino Barkel. Thoen kon na een knappe partij de punten bijschrijven.

Ton van Adrichem moest het opnemen tegen Yuri Geisenblass. Geisenblass leek in de opening uit te zijn op remise en ging elke spanning uit de weg. Hij gebruikte echter veel tijd voor relatief eenvoudige zetten. Dit brak hem later op waardoor de winst naar Van Adrichem ging.

Hans Jansen speelde tegen Gil Salome een goede partij en kwam tot voordeel. Toch moest hij genoegen nemen met een remise.

Ook Eduard Autar moest tegen Gerlof Kolk berusten in remise. Maar toen was de teamoverwinning al een feit.
Hanco Elenbaas

Haagsche Courant, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

RDG/DIO moet extra duel spelen voor handhaving
DEN HAAG | De dammers van RDG/DIO verloren de laatste wedstrijd in de hoofdklasse thuis met 13-7 van Dordrecht. De Haagse ploeg eindigden op de laatste plaats en moet in een beslissingswedstrijd het behoud in deze klasse veiligstellen.

RDG/DIO won in het verleden altijd van Dordrecht. Een snelle 4-0 achterstand maakte echter al na een half uur aan de illusies een einde. Simons dacht een eenvoudige combinatie te nemen, maar bezorgde zichzelf een schijf achterstand. Bruyns liet zich ook met een slagzetje te grazen nemen.

Kopman Ivens deed het beter. Hij wist met een fraaie omsingeling de aanval van zijn tegenstander te smoren en de partij met winst te bekronen.

Na een kansloze nederlaag van Baksoellah en een enigszins fortuinlijke winst van Paauw speelde zich een klein drama af aan bord 10. Scheeres zag de seconden op de digitale klok aan voor minuten en overschreed de bedenktijd in een remisestand.
Hierna won alleen Toet nog zijn partij. Nederlagen van Mondt en Malahé –de laatste verloor pas na zes uur een ingewikkeld eindspel– brachten de marge op zes punten. Invaller Pronk boekte de enige remise van de match waardoor de bezoekers met 13-7 wonnen.

RDG/DIO mag over twee weken de positie als hoofdklasser verdedigen in de nacompetitie tegen Schagen. Voor wie de club dit doet is nog niet zeker, want er zijn vergevorderde gesprekken om de vereniging te laten fuseren met ODB. Of deze combi-vereniging ook nog prijsstelt op een plaats in de hoofdklasse, is nog maar de vraag.

Damclub Den Haag boekte de tiende overwinning en eindigde hiermee met een score van honderd procent in de tweede klasse. Gorinchem wist de kampioen echter wel de zwaarste tegenstand te bieden (11-9).

Vroom en Kok legden de basis voor deze zege. Verdere overwinningen werden niet geboekt. Jeugdspeler Stapper was overigens dit seizoen de sterkste speler bij DC Den Haag (17 uit 10).
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers PWG stranden opnieuw in het zicht van de haven
De Leeuw voelt zich schlemiel
door Eugène de Kok

's-GRAVENPOLDER - ,,PWG heeft altijd op mij kunnen rekenen, maar nu, in misschien wel de belangrijkste wedstrijd in de historie van de club, laat ik het team in de steek.“ Dammer Johnny de Leeuw verborg zaterdag zijn teleurstelling niet over zijn ongelukkig verloren partij. PWG speelde met 10-10 gelijk tegen Heijmans Excelsior en strandde opnieuw in het zicht van directe promotie naar de ereklasse.

„Is de vlag al gevallen?“, vroeg Johnny de Leeuw even over half vier aan wedstrijdleider Ton van Alphen. Het antwoord wist hij al. Van Alphen knikte meewarig ’ja’ en De Leeuw schudde de hand van tegenstander Mari van Ballegooijen, sloeg zijn handen voor zijn ogen, kon zijn tranen nauwelijks bedwingen en verdween direct uit de zaal. De Leeuw was even daarvoor een fractie van een seconde te laat geweest met het intikken van zijn klok, een foutje dat de meervoudig Zeeuws kampioen de partij en PWG twee punten kostte.

Arjo Kousemaker, die zelf in één uur Karen van Lith van het bord veegde, zag de bui eerder op de middag al hangen. „Ik heb er nog wel vertrouwen in, maar als ik naar de klokjes kijk, wordt het moeilijk. Normaal is iedereen wat sneller, maar omdat er vandaag veel op het spel staat denkt iedereen nog eens extra na. Ik denk dat vooral Johnny de Leeuw en Erwin Hamers op moeten passen dat ze niet in tijdnood komen.“

Iets geks

Kousemakers vrees werd nog geen uur later werkelijkheid toen hij De Leeuw zag verliezen. „Ik stond erbij en zag dat, precies toen hij hem in wilde drukken, de klok versprong.“

De 38-jarige De Leeuw zocht na afloop van zijn partij naar een verklaring voor het verlies. „Ik had nog veertien seconden voor twee zetten. Op zich te doen, maar toen keek ik naar rechts, zag de stand op andere borden en dacht opeens dat ik moest winnen. Er zat minimaal al een remise in. Ik stond gewoon goed. Vervolgens verraste hij me met twee zetten. Hij zag dat hij normaal niet kon winnen en moest iets geks doen.“

De Leeuw schudde nog eens zijn hoofd. „Maar, ik had mijn tijd natuurlijk gewoon moeten halen“, zei hij. „Op de klok verliezen is veel erger dan normaal. Jaren geleden heb ik hetzelfde gehad tegen Daaf Kasse op het SNS Open, maar toen stond er niets op het spel. Misschien kwam het nu door de spanning. Ik was meer gespannen dan normaal. We zitten al twee jaar tegen promotie aan te hikken en nu was er een goede kans. Ik wilde vandaag dan ook zeker spelen en gebruikte veel tijd voor mijn verdediging. Daarom ben ik misschien in tijdnood gekomen. Winst of remise kan veel schelen“, mijmerde De Leeuw aan de bar van het dorpshuis in ’s-Gravenpolder. „Door mijn partij gaan we misschien niet door. Afgrijselijk. Ik moet maar proberen om daar niet aan te denken.“

Aart Walraven, die remise speelde tegen Frank Teer, kon het De Leeuw niet kwalijk nemen. „Als Johnny een fractie van een seconde eerder zijn steen verzet, win je met 11-9. Maar ja, zo is er altijd wat. Met een beetje geluk hadden we tegen De Vaste Zet (12-8-verlies in de achtste ronde) met 10-10 gelijk gespeeld. Arjo Kousemaker verliest daar onnodig en ik laat remise lopen tegen Wadim Wirny. Soms kunnen fouten opgevangen worden door medespelers, soms niet.“ Ondanks zijn nuchtere kijk was Walraven teleurgesteld over de gemiste kans en keek al naar volgend jaar. „Ik had graag nog een jaar in de ereklasse gespeeld, maar ik denk dat de nu de tijd is gekomen om jongere, talentvolle spelers een kans te geven.“

De achttienjarige Bennie Provoost kreeg die kans al eerder en bewees zaterdag opnieuw een betrouwbare kracht te zijn. De dammer uit Aagtekerke won zijn wedstrijd van Rouppe Bhawanibhiek. „Over mijn partij ben ik dik tevreden. Dit soort spelers is altijd op remise uit en dat ligt mij niet zo.“ Over de 10-10-eindstand was Provoost, die tijdens zijn partij regelmatig de andere borden in de gaten hield, minder te spreken. „Ik ben zwaar teleurgesteld, ja. Jammer dat het nu weer net niet lukt. Het zou fantastisch geweest zijn om tegen oud-wereldkampioenen te spelen. Het gelijkspel was niet nodig geweest. Dat Johnny verliest op de klok is zonde. Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad in de wedstrijd tegen Rinsumageest.“

Teamleider Cees Rijk, die ruim na alle anderen zijn partij tegen René van Oosterhout winnend afsloot en daarmee de 10-10 op het bord zette, blikte teleurgesteld terug.

„Heijmans was heel sterk opgekomen, verdorie nog aan toe! Blijkbaar wilden ze toch dolgraag winnen (voor het team uit Rosmalen stond er niets meer op het spel). Het is een anticlimax. We doen er verschrikkelijk veel voor en het was fantastisch geweest als we al dat werk hadden kunnen bekronen met een kampioenschap. Het zou de eerste keer zijn dat een Zeeuwse ploeg naar de ereklasse zou promoveren. Nu zitten we in dezelfde ellende als vorig jaar en moeten we ons weer opnieuw opladen“, zei Rijk nadat duidelijk was geworden dat concurrent Troesoe punten had laten liggen tegen Nijverdal.

Door het gelijkspel van de damclub uit Arnhem blijft er net als vorig jaar een mogelijkheid voor PWG om alsnog naar de ereklasse te promoveren. Johnny de Leeuw wilde er nog niet aan denken. „We worden nu weer tweede, net zoals vorig jaar. Toen lukte het net niet. Het lijkt wel alsof wij geen kampioen mogen worden.“

PWG ’s-Gravenpolder - Heijmans Excelsior 10-10. Bennie Provoost - Rouppe Bhawanibhiek 2-0, Cees Rijk - René van Oosterhout 2-0, Johnny de Leeuw - Mari van Ballegooijen 0-2, Aart Walraven - Frank Teer 1-1, Dominique de Rooij - Gilles Delmotte 0-2, Erwin Hamers - Jean-Paul Plantin 1-1, Daaf Kasse - Wim van der Kooij 0-2, Arjo Kousemaker - Karen van Lith 2-0, Andres van den Berge - Adri Vermeulen 1-1, Henk Gunter - Jan van den Hooff 1-1.
Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers PWG gaan op herhaling
’s-GRAVENPOLDER - Ondanks het verspelen van de titel aan De Vast Zet hebben de dammers van PWG de komende weken nog twee kansen om promotie naar de ereklasse af te dwingen.

Zaterdag 13 maart speelt het Zeeuwse tiental tegen Angarde uit Tilburg.

Een saillaint detail bij dat duel is dat PWG’er Johnny de Leeuw in het verleden drie jaar voor deze tegenstander in de ereklasse speelde. Ook de Thoolse dammer Toby Hage speelde ooit bij deze club.

De winnaar van het duel PWG-Angarde speelt volgend seizoen in de ereklasse. De verliezer krijgt een week later een herkansing tegen Wolter&Dros/ ADG, de ploeg van meervoudig wereldkampioen Ton Sijbrands. De winnaar speelt volgend seizoen in de ereklasse, de verliezer in de hoofdklasse.

Ditzelfde traject moest PWG vorig jaar ook bewandelen en toen gingen beide duels verloren.
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

DV Huissen geeft titel extra glans
Door onze verslaggever

HUISSEN - DV Huissen heeft het landskampioenschap extra glans gegeven. De Huissense damploeg won op de slotdag van het seizoen in de ereklasse thuis met 11 - 9 van Tilburg en handhaafde daarmee de ongeslagen status. En passant zag DV Huissen zijn voorsprong oplopen tot liefst zeven punten omdat runner - up Westerhaar met dezelfde cijfers verloor van De Lier.

De tiende competitieoverwinning van DV Huissen - alleen tegen de onttroonde landskampioen Denk en Zet (Culemborg) werd een puntje gemorst - ontstond door winst van Mark Kemperman en Gérard Jansen en de nederlaag van Martijn Vissers. Aan de overige zeven borden werden de punten gedeeld.

Kemperman was de eerste winnaar. Zijn overbuurman Jasper Daems nam een dure slagzet naar dam en raakte daarna het spoor volledig bijster. Het was vlot een gelopen koers. Jansen voerde tegen de altijd taaie Ad van Tilborg de druk voortdurend op en won overtuigend. Het was zijn vierde opeenvolgende competitiezege, een opsteker voor het komende NK.

Alexander Baljakin kwam tot remise in een theoretische partij met Harm Wiersma. Guntis Valneris stuitte op Ad de Hoon die een narrow escape beleefde. Joost Hendriksen, Marcel Janssen en Alex Mathijsen remiseerden met respectievelijk Edgar Haagh, Ruud Palmer en Michiel Kloosterziel. Geert van Aalten had, zoals zo vaak in dit kampioensjaar, onvoldoende voordeel tegen oud-jeugdwereldkampioen Wiebe van der Wijk.

Martijn Vissers ging onderuit tegen Jasper Lemmen. Het ging in het eindspel mis met Vissers. De speler aan bord 10 belandde tegen de dammer uit Bemmel in zetdwang en had geen goed verdedigingsplan meer. Bij de 10-8 stand trok Geert Berends de winst over de streep. Hij moest in de slotfase tegen Toine Brouwers, met een schijf meer, secuur spelen maar dat was hem wel toevertrouwd.

DV Huissen-Tilburg 11-9: Geert Berends-Toine Brouwers 1-1, Mark Kemperman-Jasper Daems 2-0, Alexander Baljakin-Harm Wiersma 1-1, Gérard Jansen-Ad van Tilborg 2-0, Geert van Aalten-Wiebe van der Wijk 1-1, Alex Mathijsen-Michiel Kloosterziel 1-1, Joost Hendriksen-Edgar Haagh 1-1, Guntis Valneris-Ad de Hoon 1-1, Marcel Janssen-Ruud Palmer 1-1, Martijn Vissers-Jasper Lemmen 0-2.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Denk en Zet klimt alsnog naar vierde plaats
Door onze medewerker

CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet wonnen ook het vierde duel in 2004. Op deze manier gaven de Culemborgers een niet al te voorspoedig gestart seizoen alsnog een behoorlijk slot. Na de 14 - 6 zege op Dammers uit Oost uit de Achterhoek beëindigen de Culemborgse dammers dit seizoen in de ereklasse daardoor op de vierde plaats. Voor DUO viel na de nederlaag het doek op het hoogste niveau.

DAMMEN

landelijke ereklasse

Denk en Zet-DUO 14-6

Tegenstander DUO dat nog stilletjes hoopte op de afwezigheid van de Russen Boulatov en Vatoetin bij de thuisploeg, kwam zeker in dat opzicht bedrogen uit. Denk en Zet was namelijk op volle oorlogssterkte. De Culemborgers veroordeelden DUO met de fklink uitgevallen overwinning tot degradadatie naar de landelijke hoofdklasse.

Denk en Zet had zaterdag een gemakkelijke middag tegen de fusieclub. Sinds de fusie tussen Vorden en Doetinchem tot DUO mist de ploeg het niveau van de ereklasse. De bezoekende dammers werd en dan ook aan vijf borden opgerold en speelden een kansloze wedstrijd.

Het begon in Culemborg met een vlotte remise aan bord 2 tussen John van den Borst en Nederlands kampioene Nina Hoekman- Jankovskaja.

Toen volgden er vijf Culemborgse partijzeges op rij en was de beslissing gevallen want Denk en Zet stond op dat moment al met 11-1 voor.

Boudewijn Derkx overrompelde de Afrikaan Leopold Sekongo aan het zesde bord. Sekongo zocht zijn heil tevergeefs in een zelfmoordcombinatie en was daarna kansloos.

Zijn teamgenoot Evgueni Vatoetin profiteerde aan het derde bord eveneens goed van enkele opbouwfoutjes van Bert Woolschot.

De derde winnaar aan Culemborgse kant was Bas Messemaker. De Katwijker koos aan bord 9 tegen Henk Ruesink voor het spannendste plan. Messemaker overspeelde zijn overbuurman helemaal nadat deze verkeerde reageerde.

Ook Tjeerd Harmsma kwam tot een overwinning. De Culemborgse captain verschalkte aan het vijfde bord oud-clubgenoot Henk Hoekman. In een vijf om vijf stand ging Hoekman in de fout, waarna Harmsma in de laatste wedstrijd van het seizoen toch nog een competitiezege kon noteren.

Alexander Boulatov was eveneens weer goed voor twee punten. De Wit-Rus pakte aan het zevende bord tegen Henk Grotenhuis ten Harkel het centrum. In tijdnood werd het nog superspannend toen de dammer uit Minsk voor drie schijven naar dam combineerde. De winstvoering bleek geen probleem: met een leuke slagzet werd het vonnis uitgevoerd.

Jan Peter Patist stond aan het vierde bord kansrijk tegen Friso Fennema. Patist, die in het middenspel bewust schijfwinst liet lopen, kwam tot winnend voordeel. In tijdnood sleepte Fennema echternog een deling van de punten uit het vuur.

Kees van den Bosch speelde aan het tiende bord tegen Jochem Zweerink beslist onfortuinlijk. De Culemborger verspeelde in tijdnood zijn kansen en verloor vervolgens.

De laatste twee partijen eindigden onbeslist. Jeroen van den Akker had aan het eerste bord tegen Wieger Wesselink licht voordeel maar de grootmeester bij DUO hield het nadeel binnen de perken.

Dik de Voogd stond aan bord 8 tegen Gerrit Wassink erg voordelig en miste een positionele winst. Nu kabbelde ook deze partij naar een deling van de punten.

Met deze 14-6 zege heeft Denk en Zet het seizoen, waarin de landstitel werd verdedigd, een waardige afsluiting gegeven. Na een matige eerste competitiehelft krabbelden de Culemborgers na de jaarwisseling op. De vierde klassering is een goed resultaat voor dit jonge team dat als enige DV Huissen, de nieuwe landskampioen, een punt afhandig maakte.

Denk en Zet had dit seizoen zes dammers die in de plus scoorden. Van den Akker, Boulatov, Derkx, Patist en Vatoetin waren het productiefste. Ze haalden 14 punten uit 11 partijen. Messemaker haalde met plus 1 (12 uit 11) ook meer dan vijftig procent. Van den Bosch en Harmsma scoorden met 10 uit 11 net onder het gemiddelde.
Hanco Elenbaas

De Stentor, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Ontsnapping voor DUO blijft uit
door Nikhila

1 MAART 2004 - VORDEN - DUO nam afscheid van de hoogste klasse. De Vordense damvereniging, in de beste jaren goed voor brons, kon het tij niet meer keren. ‘Het wonder is in de laatste ronde uitgebleven‘, treurde teamleider Henk Grotenhuis na de 14-6 nederlaag in Culemborg.

De fusie met Doetinchem biedt voor de Dammers Uit Oost niettemin hoop voor de toekomst. ‘We houden de ploeg bij elkaar‘, weet Grotenhuis. Ook speler/trainer Wieger Wesselink blijft zijn oude cluppie trouw. ‘Voor de talentvolle jeugd een belangrijk signaal. Bovendien komt Marcel Knipper terug na de sponsorproblemen in Apeldoorn. Een belangrijke versterking.‘

Wouter Ludwig (17) was zaterdag op wintersport, maar hij werd uitstekend vervangen door Jochem Zweerink (16). ‘Jochem maakte een fantastisch debuut‘, beaamde Grotenhuis. ‘Zijn doorstoot was riskant, maar zorgde wél voor verwarring.‘

De benjamin zette het klassieke standje uiteindelijk met kennis van zaken in winst om. Het was het enige lichtpuntje in Culemborg.

Op veel borden rammelde de verdediging. Leopold Sekongo dreef de spot met alle positionele wetten. Ook zijn Afrikaanse bravour kon hem niet meer redden.

Henk Ruesink werd eveneens geruisloos uitgeteld. ‘Ik heb niets van de stelling begrepen‘, erkende hij. ‘De aanval van mijn tegenstander oogde niet gevaarlijk.‘

Ook Grotenhuis bleef dit seizoen weinig bespaard. De aanvoerder gaf grootmeester Boelatov goed partij, maar verloor in de slotfase de realiteit uit het oog. ‘Ik speelde nog op een geintje‘, erkende hij. ‘En dat kostte mij meteen de kop.‘

DOS Heino verzekerde zich na de derby in Raalte (5-15) van de belangrijke vijfde plaats. ‘Een geslaagd debuut op het landelijke podium‘, stelde aanvoerder Frits Gerritsen. ‘Met een promotiewedstrijd tegen Harderwijk als beloning.‘

De Heinose ploeg snoepte op veel borden al vroeg een schijfje. Ook Gerritsen pakte tegen oud-clubgenoot Dick Peppelenbos de volle winst. Na een duel met een hoog kampioensgehalte. ‘Na mijn komst in Heino in 1971 werd hij voor de vijftiende keer clubkampioen‘, weet Gerritsen, die een jaar later zelf een serie van 25 titels op gang bracht.

DamRa, zonder de kopstukken Bulstra en Terlouw, kon weinig terugdoen. Ook topscorer Henk Lageweg kreeg geen vat op zijn tegenspeler. De solide strategie van Robert de Abreu, goed voor de enige tegentreffer, onttrok zich aan de malaise.

Ook DDC hoopte (minimaal) de vijfde plaats veilig te stellen, maar de promotiekansen werden hardhandig verstoord door Lelystad: 5-15. ‘Een totale off-day‘, mopperde teamleider Rob Hendriks. ‘Niemand mag verliezen, was ons uitgangspunt. En dan krijg je zes nederlagen om de oren.‘

De openingstreffer van Henk Groen werkte niet inspirerend. Ondoordachte zetten, riskante plannen en gruwelijkse missers maakten de Deventer ploeg snel kansloos. Ook Hendriks miste een opgelegde kans.

‘Ik blufte met mijn 51e zet en geef zo onnodig de winst weg.‘ Peter Achterstraat, die zich gewonnen gaf in een remisestand, was echter de grootste pechvogel.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Lent ontspringt de dans met 10-10 evenwichtige stand tegen Hijken
Door onze verslaggever

LENT - Op het nippertje redden de dammers van DC Lent het vege lijf. Met één wedstrijdpunt én enkele bordpunten meer verlengde DC Lent haar verblijf in de eerste klasse. De 10 - 10 tegen Hijken DTC 2 was voldoende.

DC Lent bleef buiten bereik van WSDV Wageningen dat volgens verwachting won van hekkensluiter Warffum. Met één wedstrijdpunt én enkele bordpunten meer verlengde DC Lent dus haar verblijf in de eerste klasse.

WSDV moet samen met Harderwijk en Warffum degradatiewedstrijdspelen.

De 10-10 voor Lent kwam geen moment in gevaar want het was thuisclub DC Lent die het scoreverloop bepaalde.

De zonder de zieke teamleider Remco van Zelst spelende thuisclub speelde doelgericht. Er vielen drie Lentse winstpartijen op rij. Maarten Nas hield aan zijn slagenwisseling naar dam tegen Joël Palmans een gezonde plusschijf én partijwinst over. Joop Geurts had een ijzersterke positie op het bord tegen Pim Mostert en won overtuigend.

Ook Carlo van den Hurk incasseerde in tijdnood twee punten. De Drent Hans van der Laan verslikte zich in een doorbraakactie en kon na de weerlegging van Van den Hurk direct opgeven. Toen was het voor de alsmaar groeiende aanhang van DC Lent duidelijk dat haar ploeg zich aan de dreigende degradatiewedstrijden ging ontworstelen. Na de remise van Eep van Manen verloor Rob Everts via een eindspelfinesse van de sterkste Drent Johannes van der Veer. Willem van den Berg deelde de punten met de piepjonge Zainal Palmans. Gerold Kosman bereikte hetzelfde resultaat. Sander Spaans raakte tegen Chris Thio steeds verder in de verdrukking en belandde na de tijdnoodfase in een verloren eindspel.

Lianne van Ampting, vervangster van Van Zelst, realiseerde het tiende bordpunt. Ze had een voordelig eindspel op het bord maar winst was te hoog gegrepen.

Anton Janssen behandelde het eindspel tegen Rob Knevel onzorgvuldig. Met dit partijverlies kwam de eindstand op 10-10.

Willem van den Berg-Zainal Palmans 1-1, Rob Everts-Johannes van der Veer 0-2, Eep van Manen-Maarten Wichgers 1-1, Joop Geurts-Pim Mostert 2-0, Carlo van den Hurk-Hans van der Laan 2- 0, Lianne van Ampting-Arnold Scharft 1 -1, Gerold Kosman-Harry Vosmeijer 1-

1, Maarten Nas-Joël Palmans 2-0, Anton Janssen- Rob Knevel 0-2, Sander Spaans-ChrisThio 0-2.
Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Dammers Excelsior onthouden PWG titel
van een verslaggever

Maandag 1 maart 2004 - Voor Heijmans Excelsior stond er zaterdag in de slotronde van de damcompetitie niets meer op het spel. Het Rosmalense tiental speelde gelijk bij PWG in 's-Gravenpolder en eindigde daardoor op de vijfde plaats. Voor de Zeeuwen had de 10-10 wel nare gevolgen.

De titel in de hoofdklasse en de daaraan verbonden promotie naar de ereklasse ging op de valreep aan de neus van PWG voorbij. Cema/De Vaste Zet, dat met 8-12 bij DES Lunteren won, kwam qua punten op gelijke hoogte met PWG, maar de Limburgers scoorden 13 bordpunten meer. Na één seizoen keert Cema/De Vaste Zet weer terug op het hoogste niveau. PWG begon wel goed aan de wedstrijd door de winst van Arno Kousemaker op Karen van Lith, maar via Van Ballegooijen en Delmotte kwam Excelsior sterk terug. De overwinning van Wim van der Kooij op Daaf Kasse betekende uiteindelijk de doodsteek voor PWG. Aan de winst van Rijk op Van Oosterhout in de langstdurende partij van de dag had PWG weinig.

PWG 's-Gravenpolder - Heijmans Exelsior 10-10. 1. Provoost - Bhawanibhiek 2-0; 2. Rijk - Van Oosterhout 2-0; 3. De Leeuw - Van Ballegooijen 0-2; 4. Walraven - Teer 1-1; 5. De Rooij - Delmotte 0-2; 6. Hamers - Plantin 1-1; 7. Kasse - Van der Kooij 0-2; 8. Kousemaker - Van Lith 2-0; 9. Van de Berge - Vermeulen 1-1; 10. Gunter - Van den Hooff 1-1.
Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Twente’s Eerste ontsnapt aan dreigende degradatie
De laatste strohalm ontpopte zich voor Twente’s Eerste/Maas van ’t Hoog als een heus reddingsvlot.

De Hengelose dammers ontsnapten op de slotdag aan de schijnbaar onontkoombare nacompetitie. De overwinning (8-12) op de verbleekte sterren van Hiltex was - in samenhang met de nederlaag van concurrent Angarde - net voldoende.

Denk en Zet/Witte van Moort verloor met 11-9 in De Lier, maar zag de tweede plek niet in gevaar komen. ‘Een slechte wedstrijd’, mopperde aanvoerder Gil Salomé.
Hanco Elenbaas

De Stentor, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Strijt Sonder Spijt doet afstand van rode lantaarn
door Nikhila

1 MAART 2004 - ZWOLLE - Strijt Sonder Spijt deed in de slotronde afstand van de rode lantaarn. De ploeg uit Kampen, debutant op het landelijke dampodium, bleef met fris spel ONASV uit Nunspeet de baas: 12-8.

DAMMEN

‘Het was een alles-of-niets duel‘, vond voorzitter Piet Dijkstra. De kennismaking met de nationale competitie smaakt voor SSS naar meer. ‘We zijn in vrijwel geen enkele wedstrijd weggespeeld. Na de herindeling hopen we volgend seizoen in de middenmoot mee te draaien.‘

Het duel met ONASV leidde bij 8-8 tot een spectaculaire ontknoping. Het 2x2 eindspel van Arie Heikoop was remise, maar tegenspeler Hilco Aarten had geen oog voor de redding en gaf zich gewonnen. Ook Wim Dekker, topscorer van SSS, stuitte op taaie tegenstand. Met vingervlugge zetten ging hij een herhaling van zetten uit de weg. Zijn tegenstander Jenne Vis ging door de vlag, maar de stand op het bord was remise.

Lelystad deed de promotie van DDC teniet: 5-15. ‘Revanche‘, lachte aanvoerder Cyril Sluisdom. ‘In 1989 verstoorden de Deventenaren ons kampioensfeestje.‘ De Flevoploeg kwam na de 2-0 achterstand terug met zes treffers. De tegenspeler van Sluisdom gaf zich gewonnen in een remisestand.

DEZ Hattem consolideerde de tweede plaats: 7-13 in Almelo. Gert Jan Hoeve boekte zijn negende overwinning en is topscorer in 2B. Met de zege van broer Florian en Arjen Zijderveld had de jeugd andermaal een belangrijke inbreng. De jeugd in Westerhaar, actief in Witte van Moort 3, werd te licht bevonden: 6-14 tegen OG Wapenveld. Marthy van Houtert, topscorer van OG, had al na dertien zetten beet. Ook Aalt en Henk Mostert waren na lichte slagzetjes snel klaar.

Tamek was niet opgewassen tegen kampioen EDC: 6-14. Ook het materiaal liet het afweten in Marknesse. Henk Smit moest tot drie keer toe een defecte wedstrijdklok vervangen.

DOS Heino eindigde als vijfde en verzekerde zich daarmee van een promotiewedstrijd tegen eersteklasser Harderwijk. De derby in Raalte was een makkie: 5-15. Hans Mensink uit Zwolle ontpopte zich als de beste schutter.

De Vechtstreek was de sterkste in het foutenfestival met Hengelo 2: 14-6. Topscorer André Nijmeijer kreeg drie schijven cadeau na een vermeende combinatie van zijn tegenspeler.
Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Nederlaag Daems kost Angarde de kop
door Chris Korsten

Maandag 1 maart 2004 - Angarde heeft in de laatste competitiewedstrijd nipt met 11-9 het onderspit moeten delven bij Huissen, dat al eerder beslag wist te leggen op het landskampioenschap. Doordat concurrent Maas van 't Hoog in Amsterdam verrassend zegevierde over Hiltex, moet de Tilburgse equipe binnenkort alsnog één of twee degradatiewedstrijden spelen om lijfsbehoud te realiseren.

Hoofdschuldige voor de teamnederlaag was toch wel Jasper Daems. De jonge Dongenaar moest het opnemen tegen Mark Kemperman, stond gewonnen, maar ging toch onderuit. Even later diende zich een tweede verliesbeurt aan. Ad van Tilborg had weinig in de pap te brokkelen tegen Gérard Jansen. Clubtopscorer Jasper Lemmen deed iets terug door Martijn Vissers in een klein klassiekje beet te nemen. In de laatste partij ging Toine Brouwers ten onder tegen Geert Berends.
In de eerste klasse sloot TDV het seizoen goed af door in Nieuwegein, pal naast de Hervormde Kerk, het plaatselijke NDG met 11-9 af te troeven. Behalve de eer stond er voor de Tilburgers niets meer op het spel; twee weken geleden was al bekend dat de ploeg volgend seizoen in de hoofdklasse speelt.
Hanco Elenbaas

Re: Brabants Dagblad, 1 maart 2004

Post by Hanco Elenbaas »

Double_D wrote: Dat in de krant staat dat Hage heeft gezegd dat je dit niet had gezien, wil niet zeggen dat hij dit daadwerkelijk heeft gezegd, Chris Korsten is namelijk sensatiebelust en heeft nogal een grote interpretatievrijheid. Hij laat mensen vaak dingen zeggen die hij zelf verzint, kan ik uit ervaring melden.
Chris Korsten wrote:Nederlaag Daems kost Angarde de kop
door Chris Korsten

Maandag 1 maart 2004 - Angarde heeft in de laatste competitiewedstrijd nipt met 11-9 het onderspit moeten delven bij Huissen, dat al eerder beslag wist te leggen op het landskampioenschap.
...
Hoofdschuldige voor de teamnederlaag was toch wel Jasper Daems. De jonge Dongenaar moest het opnemen tegen Mark Kemperman, stond gewonnen, maar ging toch onderuit. Even later diende zich een tweede verliesbeurt aan. Ad van Tilborg had weinig in de pap te brokkelen tegen Gérard Jansen.
De ex-TDV-ers bij concurrent DAVO krijgen van Chris inderdaad zo vaak mogelijk onder uit de zak!
Verder doet Chris het leuk, juist door dat sensatiebeluste.
Post Reply