OMG, wat word ik misselijk van dit soort posts. Waarom zit je weer eens een heel forum voor te liegen, Eric? Waar is dat nou voor nodig? Maar even de feiten.
Eric van Dusseldorp wrote:Er was een enqueteformulier voor de deelnemers met o.a. de vraag: Vind je dat Den Haag Open volgend jaar met de puntenoverwinning moet worden gespeeld of met de klassieke telling.
Later werd dit door Fred Ivens mondeling genuanceerd met: ben je bereid om Den Haag Open volgend jaar met de puntenoverwinning te spelen als die wordt ingevoerd? Maar toen had ca. 80% van de deelnemers het formulier al ingevuld en ingeleverd.
Mijn tegenstander GMI E. Vatoetin had weinig tijd nodig om de vraag te beantwoorden. Hij stemde tegen de p.o. Hetzelfde zag ik GMI V. Virny, die naast mij zat, doen. Maar die twee horen dan ook tot de 41 GMI's die de inmiddels bekende 'brief van de tien grootmeesters' niet hebben ondertekend...
Ik heb letterlijk de volgende vraag gelezen op het formulier:
Enquete formulier wrote:
6. Er is veel discussie over de zogeheten Delftse telling, die - vooral op (groot)meestersniveau – het aantal remises moet tegengaan. Als organisatie willen wij graag weten wat u hiervan vindt, zonder hieraan consequenties te verbinden.
q voor
q tegen
q geen mening
Als jij op jouw formulier een vraag hebt gezien over met welke telling gespeeld moet worden, dan verbaast me dat heel erg.
De organisatie zou weinig hebben aan het antwoord op deze vraag. Het is voor hen niet echt relevant of pak 'm beet Hein van Winkel voor of tegen de Delftse telling is. Vandaar dus de toelichting van Fred Ivens om de vraag te interpreteren als: bent u bereid om met een vorm van puntenoverwinning (niet noodzakelijk de Delftse telling) te experimenteren.
Of 80% van de mensen het formulier al had ingevuld toen Fred de toelichting gaf, weet ik niet. Ik heb ze niet geteld. Iedereen had het formulier in elk geval nog in zijn bezit, want er was niet eens verteld waar ze moesten worden ingeleverd. Iedereen heeft dus de mogelijkheid gehad om de vraag te beantwoorden met de bedoelde interpretatie. Of dit ook is gebeurd, valt erg te betwijfelen. Ik vrees met je mee van niet, wat zou betekenen dat we niet erg veel aan de uitslag hebben...
Eric van Dusseldorp wrote:Op de dag dat de enqueteformulieren werden uitgereikt, liep ook Henk de Witt schichtig door de speelzaal. Ik hoop niet dat ze hem de opdracht hebben gegeven de stemmen te tellen. Want om een berucht Russisch heerser halverwege de vorige eeuw te citeren: het interesseert niet wat de mensen stemmen, het interesseert me wie de stemmen telt.
Henk de Witt heeft helemaal niets met deze enquete te maken. De vragen gaan over de tevredenheid van de deelnemers aan het Axioma Open. Wat heeft Henk de Witt hiermee van doen? Waarom sleep je hem hier nu weer bij? Alleen omdat het woord Delftse telling valt? Henk is van de week op verschillende dagen in Den Haag geweest. Niet zo gek voor een damliefhebber die in de buurt woont en bovendien een hoop bekenden kan ontmoeten.
Eric van Dusseldorp wrote:De exacte uitslag van de enquete is mij niet bekend. Wel lichtte Fred Ivens in de slottoespraak een tipje van de sluier op. Toernooi-organisatie, ga op de oude voet verder, was de strekking. Er volgde een denderend en ovationeel applaus. Vanuit een ooghoek zag ik Henk de Witt het gebouw via een achterdeur snel verlaten.
In zijn slottoespraak had Fred het over de enquete in het algemeen en niet over de ene vraag over de puntentelling in het bijzonder. De andere vragen gingen over de opzet van het toernooi, de behoefte aan veranderingen, de lokatie en de nevenactiviteiten. Waarom betrek je een algemene opmerking van Fred alleen op één vraag uit de enquete? Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat Fred daarop doelde.
Ik heb Henk de Witt trouwens nog na de prijsuitreiking gesproken.