Oproep grootmeesters tot nieuwe puntentelling

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Harm Wiersma wrote:De Telegraaf, 25 oktober 2004

DAMMEN

Gisteren werd door de Werelddambond (FMJD) het voorstel besproken om tot een aanpassing van de puntentelling te komen. Een technische commissie heeft zich een aantal weken over de kwestie gebogen en volgens executive vice-voorzitter Pieter Hildering zijn er geen voorstanders van de zogenaamde ’Delftse telling’, die al geruime tijd bij het traditionele Duwo- damtoernooi (in Delft) gehanteerd wordt. In januari 2005 zal de technische commissie met haar eindresultaat komen, dat volgens Hildering vervolgens toegepast zal worden bij het WK 2005 (oktober) in Amsterdam.
De samenstelling van de technische commissie van de FMJD volgens de Almanach van de FMJD in 2001:
Alexander Lehman (rating 1180=2030 FMJD-rating)
Rima Danileviciene (1116)
Mark van Pul (1093)
Henk Fokkink (666)
M. Faugier (????)

Gemiddelde rating van de technische commissie van de FMJD: 1013.
Zijn technische zaken wel in deskundige handen van bij de FMJD?
Dammertje

Post by Dammertje »

Hanco Elenbaas wrote:
Harm Wiersma wrote:De Telegraaf, 25 oktober 2004

DAMMEN

Gisteren werd door de Werelddambond (FMJD) het voorstel besproken om tot een aanpassing van de puntentelling te komen. Een technische commissie heeft zich een aantal weken over de kwestie gebogen en volgens executive vice-voorzitter Pieter Hildering zijn er geen voorstanders van de zogenaamde ’Delftse telling’, die al geruime tijd bij het traditionele Duwo- damtoernooi (in Delft) gehanteerd wordt. In januari 2005 zal de technische commissie met haar eindresultaat komen, dat volgens Hildering vervolgens toegepast zal worden bij het WK 2005 (oktober) in Amsterdam.
De samenstelling van de technische commissie van de FMJD volgens de Almanach van de FMJD in 2001:
Alexander Lehman (rating 1180=2030 FMJD-rating)
Rima Danileviciene (1116)
Mark van Pul (1093)
Henk Fokkink (666)
M. Faugier (????)

Gemiddelde rating van de technische commissie van de FMJD: 1013.
Zijn technische zaken wel in deskundige handen van bij de FMJD?
Als ze kijken naar voor en tegen argumenten en kijken wie die argumenten aandragen hoeven ze misschien niet eens te kunnen dammen. Niet kunnen dammen kan zelfs voordelig zijn. Een technische commissie die niet kan dammen kan misschien wel goed zijn. Historische en culturele kennis is belangrijk, maar je kunt er ook in verstrikt raken. Dat kan vloeken met het maken van een zakelijke afweging. Aan de andere kant, als zo'n technische commissie geschiedenis en heden in verhouding ziet is een beetje kunnen dammen een voordeel.

Van de laatste twintig jaar zijn vijf van de zes wereldkampioenen
uitgesproken voorstander van invoering Delftse telling in toptoernooien. (zie ondertekenaars brief aan FMJD) Eerder was de vraag of wereldkampioenen deskundig zijn als het om damtechnische vragen gaat. Een volgende vraag is of je deskundig(er) bent als je zelf al ervaring hebt opgedaan met het systeem.

De reactie van wereldkampioen Valneris: Zonder ervaring wel open maar met reserveringen. Hij vreest spelvervlakking. Maanden na deelname aan toptoernooi met Delftse telling (in Delft 2004) ondertekent hij met 4 andere wereldkampioenen het verzoek tot invoering van Delftse telling in toptoernooien. Onderzoek op website DOS DELFT leert dat
vier van de vijf ondertekenende wereldkampioenen ervaring hebben opge
daan met de Delftse puntentelling. Ook of juist na spelen in deze telling
zijn zij hier enthousiast over (zie brief aan FMJD). Is dit het effect van
Delftse hersenspoeling of gezond wereldkampioenenverstand in combinatie met de verdiensten van het systeem?

Schwarzman heeft zijn krabbel gezet zonder met Delfts systeem te
hebben gespeeld. Op de website van DOS is zijn naam niet
terug te vinden bij één van de toptoernooien. Wat hem als romantisch en
avontuurlijk topper bezielt om toch zijn handtekening te zetten is onduidelijk, behalve de in brief gezamenlijk gegeven onderbouwing.

Van de uitgesproken tegenstanders van Delftse telling heeft op basis van de website van DOS niemand praktijkervaring met de Delftse telling. Dit ligt voor de hand want waarom spelen volgens een systeem waar je geen voordeel in ziet. Maar de meeste wereldkampioenen hebben al ervaring met het systeem en zijn voor. Als het systeem nadelig was zouden ervaringsdeskundigen en wereldkampioenen dat toch onderkend moeten hebben zouden sommigen zeggen. Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht op de website van DOS. Hebben in de grootmeestergroep toch spelers meegedaan die nu echt geen DT willen? Naar de meestergroep is
niet gekeken, misschien moet dat ook nog gebeuren.

Invoering van Delftse telling op topniveau op basis van de uitgesproken voorkeur van wereldkampioenen met praktijkvaring lijkt een logische zet. Energie niet in verzet maar in voorlichting steken en in zorgvuldige invoering? Zo'n conclusie is natuurlijk koren op de molen van de DT voorstanders. Toch kunnen overwegingen van tegenstanders ook hout snijden. Lastig hoor.
reiger56

Post by reiger56 »

Dammertje wrote: Schwarzman heeft zijn krabbel gezet zonder met Delfts systeem te
hebben gespeeld. Op de website van DOS is zijn naam niet
terug te vinden bij één van de toptoernooien. Wat hem als romantisch en
avontuurlijk topper bezielt om toch zijn handtekening te zetten is onduidelijk, behalve de in brief gezamenlijk gegeven onderbouwing.
Schwartzman heeft in 2001 meegedaan aan het eerste DUWO Toernooi.
Dat dit niet op de website is terug te vinden komt omdat er toen nog geen website was.
Dammertje

Post by Dammertje »

OK. Alle vijf de ondertekenende wereldkampioenen weten dus waar ze over praten. Hebben allemaal in een toptoernooi met deze telling gespeeld.
steenslag

Post by steenslag »

Tim Krabbé gebruikt het grootmeester-voorstel als inleiding voor een aantal gruwelijke schaakremises.
http://www.xs4all.nl/~timkr/admag/remisedood.htm
Nu ben ik toch wel benieuwd naar zijn benedenbuurman...
Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak »

steenslag wrote:Tim Krabbé gebruikt het grootmeester-voorstel als inleiding voor een aantal gruwelijke schaakremises.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het hier gaat om de heer R. Clerc. Leuke rubriek trouwens, zoals de meeste rubrieken van Tim Krabbe (mijn favoriete schaakrubriek).
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Casper van der Tak wrote:
steenslag wrote:Tim Krabbé gebruikt het grootmeester-voorstel als inleiding voor een aantal gruwelijke schaakremises.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het hier gaat om de heer R. Clerc. Leuke rubriek trouwens, zoals de meeste rubrieken van Tim Krabbe (mijn favoriete schaakrubriek).
Die rubriek van 20 november http://www.xs4all.nl/~timkr/admag/brissago.htm is ook de moeite waard.
De schaakwereld heeft het met Kramnik en Leko kennelijk nog veel slechter getroffen dan wij met Tsjizjov en Georgiev.

Als we geluk hebben schenkt de hemel ons spoedig een WK-match Schwarzman - Samb!
Vraagje

Post by Vraagje »

Jammer dat Krabbé geen dammer is, ik heb zelden zulke goede rubrieken gezien.
De meest gehate dammer allertijden.
steenslag

Post by steenslag »

't Heeft nergens mee te maken, maar één van de mooiste reisverhalen die ik ken staat ook op Krabbé's site. Bij mijn weten nooit in boekvorm verschenen: http://www.xs4all.nl/~timkr/tibet/grdoek.html
Klareveld

Post by Klareveld »

Van de FMJD site onder "news":

Alexander Georgiev won the World title match.

To win the match agains 9-time World champin Alexey Chizhov all 3 parts of the match were necessary.

After 15 games with the classic tempo the score was 1-1.

Also the set of 8 rapid games didn't bring to one of opponents the decisive advantage.

Only in the set of ultra-rapid "sudden death" matches Alexander Georgiev proved his right to be called best draughts player in the World.

He won the World title for the third time in row.

Velen of dit forum lijken dolblij met de 2 overwinningen die in de 15 reguliere partijen plaatsvonden. Toch bekruipt mij bij bovenstaand bericht het gevoel dat er snel geluisterd moet worden naar de grootmeesters die oproepen tot verandering
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

WK-match:
50z/2u: 2 beslissingen
50z/30min: 0 beslissingen

Conclusie: Grootmeesters zijn juist meer tijd nodig om hun talenten om te zetten in overwinningen.
Flow with the Go
Mark Hees

Post by Mark Hees »

Klareveld wrote: Toch bekruipt mij bij bovenstaand bericht het gevoel dat er snel geluisterd moet worden naar de grootmeesters die oproepen tot verandering
Natuurlijk, we doen de 17 pagina's discussie gewoon weer even opnieuw.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Klaas van der Laan wrote:WK-match:

Conclusie: Grootmeesters hebben juist meer tijd nodig om hun talenten om te zetten in overwinningen.
Ik denk dat je gelijk hebt.

Andere voorbeelden van de stelling dat versneld dammen niet noodzakelijk leidt tot meer beslissingen:
- de twintig sneldampartijen tussen Wiersma en H. Jansen na afloop van een NK-finale: 1 +, 18 =, 1 -;
- de sneldamdriekamp Georgiew-Tsjizjow-Valneris na afloop van het WK te Zwartewaterland. Een beslissing pas na een partij of 15, als ik me goed herinner.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Conclusie: Grootmeesters zijn juist meer tijd nodig om hun talenten om te zetten in overwinningen.
Je kunt het ook anders bekijken:

slakdammen : 2 beslissingen in 15 dagen
rapiddammen: 0 beslissingen in 1 dag
minimatches : 2 beslissingen in 1 dag
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Jan Pieter wrote:

Je kunt het ook anders bekijken:

slakdammen : 2 beslissingen in 15 dagen
rapiddammen: 0 beslissingen in 1 dag
minimatches : 2 beslissingen in 1 dag
De volgende stap ontbreekt:
Kop of munt: 100% beslissingen
Flow with the Go
Post Reply