Artistieke damfoto's

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image
ANP:
12 november 1980,
Vanmorgen diende hij de rechtbank in Assen het kort geding,
dat de wereldkampioen dammen Harm Wiersma (R) en de
secretaris van de werelddambond Wim Jurg tegen Wim Los (links
in gesprek met zijn raadsman), voorzitter van de provinciale
Drentse Dambond en ex-bestuurslid van de Koninklijke Nederlandse
Dambond, hebben aangespannen.

Image
Hans Jansen tijdens zijn kort geding tegen de KNDB, 8 januari 1988
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Image

Het jongste KNDB lid neemt eerste training.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Alexander Presman wees mij op foto's van een denksporttoernooitje op de Filippijnen. Zie ook General Discussion.

Image

Op deze foto spelen de mannen op de voorgrond volgens mij het spel albequerque, de Spaanse voorloper van het damspel.

De Filippijnen waren vroeger een kolonie van Spanje. Albequerque wordt gezien als een vergeten spel, maar is op deze eilandengroep kennelijk nog springlevend.
A.Presman

Post by A.Presman »

A.Presman wrote:Draughts in Philippines

It came out thank to correspondence with Nestor Bedolido that draughts game is quite popular there.
Well it is not recognised as sport yet.
But there are players and tournaments.

Actually they are playing Brazilian 64 version.
Some provinces play with exactly the same rules. Other play on mirrored board.

Image

You can see more pictures in the Album: http://fmjd.org/bb/album_cat.php?cat_id=13
A.Presman

Post by A.Presman »

Eric van Dusseldorp wrote: Op deze foto spelen de mannen op de voorgrond volgens mij het spel albequerque, de Spaanse voorloper van het damspel.

De Filippijnen waren vroeger een kolonie van Spanje. Albequerque wordt gezien als een vergeten spel, maar is op deze eilandengroep kennelijk nog springlevend.

Nee, Eric.
Het is gewoon de Brasiliaanse versie. Dus eigenlijk ons goede bekende internationaal spel op 64 velden.
Bord ziet wat vreed uit. En zij zetten bord scheef.
Maar als je naar de stand kijkt dan zie je dat het is gewoon een normale dampartij van twee goede spelers.

Image
Eric van Dusseldorp

A.Presman wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Op deze foto spelen de mannen op de voorgrond volgens mij het spel albequerque, de Spaanse voorloper van het damspel.

Nee, Eric.
Het is gewoon de Brasiliaanse versie. Dus eigenlijk ons goede bekende internationaal spel op 64 velden.
Maar als je naar de stand kijkt dan zie je dat het is gewoon een normale dampartij van twee goede spelers.

Image
Toch zie ik wel een verschil tussen het 'alquerquebord'-bord en de andere borden:
Het 'alquerque'-bord is 90 graden gedraaid, de damborden zo'n 45 graden.
Het 'alquerque'-bord heeft een opmerkelijke horizontale streep op de derde rij voor beide kleuren. Ofschoon het slecht te zien is, lijken de andere borden die streep niet te hebben. Het echte antieke alquerquebord heeft in elk geval wél zo'n streep.

Overigens worden de Philippijnen binnenkort lid van de FMJD, verwacht ik. In het komende Aziatische kampioenschap zullen al Philippijnse dammers meedoen. (Zie de draad die Rajpal Singh elders geopend heeft.)
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Eric van Dusseldorp wrote:
A.Presman wrote:

Nee, Eric.

Image
Toch zie ik wel een verschil tussen het 'alquerquebord'-bord en de andere borden:
Het 'alquerque'-bord heeft een opmerkelijke horizontale streep op de derde rij voor beide kleuren. Ofschoon het slecht te zien is, lijken de andere borden die streep niet te hebben. Het echte antieke alquerquebord heeft in elk geval wél zo'n streep.

Overigens worden de Philippijnen binnenkort lid van de FMJD, verwacht ik. In het komende Aziatische kampioenschap zullen al Philippijnse dammers meedoen. (Zie de draad die Rajpal Singh elders geopend heeft.)
Voor alquerque ontbreken volgens mij een aantal orthogonale verbindingen, een aantal rechte lijnen dus.
Het lijkt mij dus inderdaad Braziliaans dammen op een lijnenstelsel i.p.v. een veldenbord. Maar wat die horizontale streep daar doet is mij een raadsel.
Last edited by Kosmos on Sun Apr 17, 2005 23:26, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
A.Presman

Post by A.Presman »

Kosmos wrote: Voor alquerque ontbreken volgens mij een aantal orthoganale verbindingen, een aantal rechte lijnen dus.
Het lijkt mij dus inderdaad Braziliaans dammen op een lijnenstelsel i.p.v. een veldenbord.
Nee, wij discuteren niet welke spelsoort zij spelen. Dit is eigenlijk bekend.

Een van de spelers die heeft mij deze fotos toegestuurd en die staat zelf op de foto afgebeeld schreef

"Dear Mr. Presman,
...
Yes, we Filipinos play dama according to the rules in http://brazil.fmjd.org/?t=rules
...."
Eric van Dusseldorp

Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
A.Presman wrote:
Nee, Eric.

Image

Voor alquerque ontbreken volgens mij een aantal orthoganale verbindingen, een aantal rechte lijnen dus.
Het lijkt mij dus inderdaad Braziliaans dammen op een lijnenstelsel i.p.v. een veldenbord. Maar wat die horizontale streep daar doet is mij een raadsel.
Inderdaad alquerque i.p.v. albequerque.
En Filipijnen i.p.v. Filippijnen (volgens de atlas).

Ik denk inmiddels ook wel dat de mannen aan het ('Braziliaans') dammen zijn. Ik blijf me alleen afvragen wat de horizontale strepen op de derde en zesde rij te betekenen hebben.

Het zou leuk zijn als er eens Filipijnse dammers aan een internationaal toernooi zouden meedoen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat ze aan de hoek van de tafel zullen gaan plaatsnemen.
Last edited by Eric van Dusseldorp on Sun Apr 17, 2005 23:23, edited 1 time in total.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Eric van Dusseldorp wrote: En Filipijnen i.p.v. Filippijnen (volgens de altlas).

Ik denk inmiddels ook wel dat de mannen aan het ('Braziliaans') dammen zijn. Ik blijf me alleen afvragen wat de horizontale strepen op de derde en zesde rij te betekenen hebben.

Het zou leuk zijn als er eens Filipijnse dammers aan een internationaal toernooi zouden meedoen. Je moet er dan wel rekening mee houden dat ze aan de hoek van de tafel zullen gaan plaatsnemen.
Welke atlas Eric? Gooi maar weg.
Het is Filippijnen, Filippijns en Filippijnse. Zie Van Dale.
De Islas Filipinas zijn zo genoemd naar de Spaanse koning Filips de tweede.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Image
Marino Barkel,
NK Huissen, 13 april 2004
tegen Kees Thijssen

Image Image

Image
Marino Barkel
NK Huissen, 17 april 2004
tegen Ron Heusdens
Dieter

Post by Dieter »

Succesvolle welpen van Cema/De Vaste Zet[/img]
Attachments
succesvolle welpen van Cema/De Vaste Zet.
succesvolle welpen van Cema/De Vaste Zet.
Onze welpen.jpg (225.48 KiB) Viewed 4751 times
Michele_Borghetti

Post by Michele_Borghetti »

Congratulations to this welpen ! [img]images/smilies/new_olympic1.gif[/img]
Michele
Dieter wrote:Succesvolle welpen van Cema/De Vaste Zet[/img]
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

Image

Jeugdteam Witte van Moort, kampioen van Overijssel bij de pupillen.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Damkoningin wrote:Image

Jeugdteam Witte van Moort, kampioen van Overijssel bij de pupillen.
Nieuwe wervingscampagne jeugdleden:

M vraagt aan een der jeugdleden:

"Zo jongen, jij wilt later zeker dammer word'n?"

Antwoord:
"En zuiplap!"
Heaven is no location, but a state of mind
Post Reply