Geloven dammers in God?
- Arjen de Mooij
Ik moet er niet aan denken, jouw grote kut!
Volgens mij hebben we wel meer om ons zorgen te maken! De schattingen zijn dat er in 2010 +- 10 miljard mensen op deze aardkloot zijn. En waarschijnlijk een jaar of 10 later geen olie meer. Al onze landbouwmachines zijn min of meer afhankelijk van olie danwel plastic. En dus:
parched, cracked mouths, empty swollen guts
sun-baked pavement encroaches on us
haves and have-nots together at last
brutally engaged in mortal combat
10 in 2010
10 in 2010
what kind of God orchestrates such a thing?
10 in 2010, 10 in 2010
ten billion people all suffering
10 in 2010, 10 in 2010
truth is not an issue just hungry mouths to feed
10 in 2010, 10 in 2010
forget what you want, scrounge the things you need
10 in 2010, 10 in 2010
10 in 2010
10 in 2010
happy and content it can't happen to you
10 in 2010, 10 in 2010
fifteen years we'll think of a solution
10 in 2010, 10 in 2010
it won't just appear in one day
10 in 2010, 10 in 2010
for ten in twenty-ten we're well on our way
10 in 2010, 10 in 2010
10 in 2010
10 in 2010
like piercing ear darts, I heard the news today
10 billion people...coming your way
10 in 20...
10 in 20...
10 in 2010
Bad Religion - The Gray Race
Kijk je daar ook naar uit Hanco? Of denk je, nee doe dan maar de dag des oordeels, als een soort van saved by the bell?
Volgens mij hebben we wel meer om ons zorgen te maken! De schattingen zijn dat er in 2010 +- 10 miljard mensen op deze aardkloot zijn. En waarschijnlijk een jaar of 10 later geen olie meer. Al onze landbouwmachines zijn min of meer afhankelijk van olie danwel plastic. En dus:
parched, cracked mouths, empty swollen guts
sun-baked pavement encroaches on us
haves and have-nots together at last
brutally engaged in mortal combat
10 in 2010
10 in 2010
what kind of God orchestrates such a thing?
10 in 2010, 10 in 2010
ten billion people all suffering
10 in 2010, 10 in 2010
truth is not an issue just hungry mouths to feed
10 in 2010, 10 in 2010
forget what you want, scrounge the things you need
10 in 2010, 10 in 2010
10 in 2010
10 in 2010
happy and content it can't happen to you
10 in 2010, 10 in 2010
fifteen years we'll think of a solution
10 in 2010, 10 in 2010
it won't just appear in one day
10 in 2010, 10 in 2010
for ten in twenty-ten we're well on our way
10 in 2010, 10 in 2010
10 in 2010
10 in 2010
like piercing ear darts, I heard the news today
10 billion people...coming your way
10 in 20...
10 in 20...
10 in 2010
Bad Religion - The Gray Race
Kijk je daar ook naar uit Hanco? Of denk je, nee doe dan maar de dag des oordeels, als een soort van saved by the bell?
- Hanco Elenbaas
Re: Terugkeer
Matteüs 24:14Kosmos wrote:Dat staat helemaal niet in de bijbel.Vraagje wrote:In de Bijbel staat dat de terugkeer van Jezus niet zal plaatsvinden voordat alle volken het evangelie gehoord hebben. Aan die voorwaarde is het overgrote deel van die 2000 jaar niet voldaan.Kosmos wrote:Een opmerkelijk, verbazingwekkend fenomeen is het eindtijddenken der christenen.
Vanaf Paulus tot nu denkt men dat Jezus in zijn tijd terugkeert. Paulus dacht dat Jezus nog tijdens zijn leven zou terugkeren en was daarom enorm fanatiek bezig zoveel mogelijk mensen te bekeren toto het 'ware geloof'.
De bijbel voorspelt de terugkeer van de Messias in tijden van oorlog en rampen en als de mensen slecht zijn. Kortom de eindtijd wordt door iedere generatie weer verwacht (en zo gaat hjet dan ook) want de Aaarde is ALTIJD in oorlogen verwikkeld en rampen slaan in alle tijden toe! En het lijkt almaar erger te worden! Mensen zijn altijd al slecht geweest (zie de Zondvloed)
Door de geschiedenis heen zijn er talloze voorspellingen geweest van vrome gelovigen over de terugkeer van Jezus. Steeds met voorspelbaar resultaat. Rondom 2000 dacht de vader van een damleerling nog van mij dat de Aarde zou vergaan.
Jan Schippers is niet de enige christen die denkt dat de wederkeer van Christus nabij is.
Zo hebben christenen al 2000 jaar gedacht, zo denken ze nu en zo zullen ze over 2000 jaar nog denken (tenzij het verandert).
Er staat wel dat 'deze generatie' het Koninkrijk Gods met eigen ogen zou zien.
Paulus heeft lange tijd gedacht dat Jezus tijdens zijn leven terug zou komen.
Toon mij eens de bijbeltekst waaruit volgens jou blijken zou dat eerst alle mensen het evangelie gehoord moeten hebben (ook de mensen die allang overleden waren in evangelieloze tijden, Vraagje?) aleer de Messias terugkeert op Aarde!
'En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.'
Over mensen in evangelielozetijden heb ik het niet gehad.
- Hanco Elenbaas
Vraagje, in een van mijn bijbels staat bij Mattheüs 24:14Vraagje wrote:Matteüs 24:14Kosmos wrote:Dat staat helemaal niet in de bijbel.Vraagje wrote: In de Bijbel staat dat de terugkeer van Jezus niet zal plaatsvinden voordat alle volken het evangelie gehoord hebben. Aan die voorwaarde is het overgrote deel van die 2000 jaar niet voldaan.
Toon mij eens de bijbeltekst waaruit volgens jou blijken zou dat eerst alle mensen het evangelie gehoord moeten hebben (ook de mensen die allang overleden waren in evangelieloze tijden, Vraagje?) aleer de Messias terugkeert op Aarde!
'En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.'
'En deze heilsboodschap van het rijk van God zal overal in het universum gepredikt worden, opdat alle ongelovigen de waarheid leren kennen en dan zal het einde voor dit volk gekomen zijn.'
Wat voor bijbel lees jij?
Ik heb hier staan:Hanco Elenbaas wrote:Vraagje, in een van mijn bijbels staat bij Mattheüs 24:14Vraagje wrote:Matteüs 24:14Kosmos wrote: Dat staat helemaal niet in de bijbel.
'En deze heilsboodschap van het rijk van God zal overal in het universum gepredikt worden, opdat alle ongelovigen de waarheid leren kennen en dan zal het einde voor dit volk gekomen zijn.'
Wat voor bijbel lees jij?
Bijbel
vertaling in opdracht van het Nederlands Bijbelgenootschap bewerkt door de daartoe benoemde commissies.
N.V. uitgeversmaatschappij Gebr. Zomer & Keuning Wageningen
Ok, in die tekst staat inderdaad dat het evangelie aan alle volkeren geopenbaard zou worden. Maar volgens mij blijkt uit de context dat de verwachting was dat het evangeliseren niet al te lang zou duren.Vraagje wrote:Matteüs 24:14Kosmos wrote:Dat staat helemaal niet in de bijbel.Vraagje wrote: In de Bijbel staat dat de terugkeer van Jezus niet zal plaatsvinden voordat alle volken het evangelie gehoord hebben. Aan die voorwaarde is het overgrote deel van die 2000 jaar niet voldaan.
Want in Mattheüs 14:16 worden de bewoners van Judea (Judea?) toegesproken.
En we hoeven niet veel verder te gaan in de tekst om te lezen: (Even de moderne Groot Nieuw-vertaling met uwer permissie)
Mattheüs 24:34
De mensen van deze tijd!Ik verzeker jullie: de mensen van deze tijd zullen dit alles nog beleven. Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden blijven.
In het zelfde stuk dat jij aanhaalt staat mijn bewering!
En 2000 jaar later hebben de mensen nog steeds hoop.
Niks, werkelijk niks kan die hoop wegnemen.
Heaven is no location, but a state of mind
Vertaling 1951:
Statenvertaling:Voorwaar, Ik zeg U, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Er is volgens mij ook nog een dergelijke tekst aan Johannes gericht.Kosmos wrote:Vertaling 1951:
Mattheüs 24:34Statenvertaling:Voorwaar, Ik zeg U, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Er staat ook geschreven dat Jezus Zelf het moment van de wederkomst niet weet.
De vraag bij dit soort dingen is natuurlijk hoe je ze moet interpreteren. Zo zou geslacht ook als het Joodse volk kunnnen worden gelezen.
Hoe kunnen de woorden van Jezus 2000 jaar na dato nog zo'n impact hebben als men na 50 jaar al had moeten concluderen dat het onzin is? Blijkbaar is daarvoor dus een reden geweest.
Dat zeg ik toch: Hoop!Vraagje wrote:Er is volgens mij ook nog een dergelijke tekst aan Johannes gericht.Kosmos wrote:Vertaling 1951:
Mattheüs 24:34Statenvertaling:Voorwaar, Ik zeg U, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Er staat ook geschreven dat Jezus Zelf het moment van de wederkomst niet weet.
De vraag bij dit soort dingen is natuurlijk hoe je ze moet interpreteren. Zo zou geslacht ook als het Joodse volk kunnnen worden gelezen.
Hoe kunnen de woorden van Jezus 2000 jaar na dato nog zo'n impact hebben als men na 50 jaar al had moeten concluderen dat het onzin is? Blijkbaar is daarvoor dus een reden geweest.
- Hanco Elenbaas
Re: Isa
Kijk, dit is ook nog een duidelijke passage, uit de (matige) vertaling van 'Récits d'un voyageur de l'Astral' van Anne et Daniel Meurois-Givaudan:Kosmos wrote: Ik kan je dit vertellen, Hanco.
Ik heb eens met een zoekmachine gezocht op het woord 'liefde' in de Koran, ook geen onbeduidende term.
Ik kwam het woord slechts enkele malen tegen en 0 keer in de betekenis van naastenliefde. De evangelische boodschap van Christus komt niet terug in de Koran.
De woord angst, vrees en hel komen bijna iedere soera wel enkele malen voor.
Voor kwaadwillende mensen staan de Heilige Boeken (O.T., Koran en Talmoed) vol met teksten om hun misdaden te verdedigen.
Ik vidn het ook maar vreemd dat God in de bijbel oorlogen aanmoedigt en zelfs hele volkeren laat uitroeien. Geen wonder dan dat de mensheid oorlog als de normaalste zaak van de wereld beschouwt als God zelf oorlogen voert.
Ik had een heel ander beeld van de bijbel totdat ik het ging lezen. Ik was gechoqueerd door het geweld dat wordt gepropageerd. Zulke gewelddadige verhalen lijken me niet goed voor de menselijke ontwikkeling, een heel verkeerd voorbeeld.
In de Koran staan waarschuwingen als niet als eerste aanvallen en transgression (overdreven geweld) wordt afgekeurd, maar het ligt in de menselijke aard om zaken in het eigen voordeel uit te leggen.
Daarom is een boeddhistische benadering, die mededogen voor alle elvende wezens voorstaat, veel gezonder. Net als bij de leer van Christus kunnen mensen het misschien niet opbrengen steeds te vergeven en niet te oordelen, maar het gaat in elk geval de goede kant op.
In het O.T., de Koran en de Talmoed worden de gelovigen (en dat betreft steeds een andere groep per Heilig Boek) superieur geacht aan de ongelovigen, die slechts brandhout voor de hel zijn. Het gebruik van geweld wordt gebillijkt.
Dit is niet een goddelijke visie, maar een puur menselijke visie.
Geen wonder dat groepen mensen zo tegen over elkaar komen te staan en oorlog gaan voeren. En beide groepen denken steeds het gelijk en God aan hun zijde te hebben staan.
De heilige Boeken druipen van het bloed, generaties hebben mensen bekeerd met het Zwaard en zijn vervolgens omgekomen door het Zwaard.
"De mensen op aarde denken altijd. Men denkt, maar aarzelt te zeggen:
"De God van Mozes is geen goede God, de God van Mozes is een wreker, vol toorn, meer geneigd om te straffen dan om te belonen."
En men begrijpt niet goed het verband dat bestaat tussen Hem en degeen die als zijn Zoon wordt voorgesteld: Jezus Christus.
Laten we de volgende vraag stellen:
"Hoe kan Jezus Christus, wiens woord een stroom van liefde is, één en dezelfde geest zijn met een God die zich hoofdzakelijk openbaart door cataclysmen of over het algemeen door beproevingen van fysieke aard?"
Vaak is het woord der waarheid schokkend. Niettemin moet het gesproken worden. De God van Mozes is niet de ware God. Hij is slechts de reflectie, het misvormde beeld van God. Hij is God, geschilderd door mensen, God gemaakt naar het beeld van de mens, teruggebracht tot de schaduw van zijn manifestatie. In de taal der symbolen is hij een zwarte God, dat wil zeggen, de god van de profanen, de god die gevoeligheden treft om geloofd te worden.
Schepselen met een zwakke ziel moeten vrezen om lief te hebben. Mozes liet zijn God vrezen om te verhinderen dat het Hebreeuwse volk zou vervallen in een volslagen veelgodendom.
-Dit zijn woorden die slecht ontvangen zullen worden op aarde. Zij zullen hen die het lichtpuntje dat er in sluimert niet zien kunnen, in opstand brengen. Doe niettemin je best ze zo getrouw mogelijk te reproduceren, voor enkelen tenminste zullen ze een weg openen.
God van het Oude Testament, zal men eens weten dat je slechts de aardse schaduw bent van de oneindige Schepper? Je bent de schaduw van God, zoals de vleselijke mens slechts de schaduw is van zijn eigen geest.
Je hebt God en god, Mens en mens: de god van de oude Hebreeërs is niets anders dan de gezondene op aarde van de goddelijke kracht. Hij kan hoofdzakelijk in één woord worden samengevat: 'Elohim'.
De 'Elohim' zijn de uitvoerende handen van de Zoon des Lichts. Zij zijn wezens van een andere wereld, die trachten aan het mensenras de enig mogelijke weg te wijzen. De Elohim en hun 'leidende geest' hebben het Hebreeuwse volk van strakke wetten voorzien, opdat het de beproeving van de tijd zou weerstaan en in het geheim de traditie kon voortzetten.
Ik heb erover gelezen, een duistere God.Hanco Elenbaas wrote:Kijk, dit is ook nog een duidelijke passage, uit de (matige) vertaling van 'Récits d'un voyageur de l'Astral' van Anne et Daniel Meurois-Givaudan:Kosmos wrote: Ik kan je dit vertellen, Hanco.
Ik heb eens met een zoekmachine gezocht op het woord 'liefde' in de Koran, ook geen onbeduidende term.
Ik kwam het woord slechts enkele malen tegen en 0 keer in de betekenis van naastenliefde. De evangelische boodschap van Christus komt niet terug in de Koran.
Voor kwaadwillende mensen staan de Heilige Boeken (O.T., Koran en Talmoed) vol met teksten om hun misdaden te verdedigen.
Ik vidn het ook maar vreemd dat God in de bijbel oorlogen aanmoedigt en zelfs hele volkeren laat uitroeien. Geen wonder dan dat de mensheid oorlog als de normaalste zaak van de wereld beschouwt als God zelf oorlogen voert.
Ik had een heel ander beeld van de bijbel totdat ik het ging lezen. Ik was gechoqueerd door het geweld dat wordt gepropageerd. Zulke gewelddadige verhalen lijken me niet goed voor de menselijke ontwikkeling, een heel verkeerd voorbeeld.
In de Koran staan waarschuwingen als niet als eerste aanvallen en transgression (overdreven geweld) wordt afgekeurd, maar het ligt in de menselijke aard om zaken in het eigen voordeel uit te leggen.
Daarom is een boeddhistische benadering, die mededogen voor alle elvende wezens voorstaat, veel gezonder. Net als bij de leer van Christus kunnen mensen het misschien niet opbrengen steeds te vergeven en niet te oordelen, maar het gaat in elk geval de goede kant op.
In het O.T., de Koran en de Talmoed worden de gelovigen (en dat betreft steeds een andere groep per Heilig Boek) superieur geacht aan de ongelovigen, die slechts brandhout voor de hel zijn. Het gebruik van geweld wordt gebillijkt.
Geen wonder dat groepen mensen zo tegen over elkaar komen te staan en oorlog gaan voeren. En beide groepen denken steeds het gelijk en God aan hun zijde te hebben staan.
De heilige Boeken druipen van het bloed, generaties hebben mensen bekeerd met het Zwaard en zijn vervolgens omgekomen door het Zwaard.
"De God van Mozes is geen goede God, de God van Mozes is een wreker, vol toorn, meer geneigd om te straffen dan om te belonen."
En men begrijpt niet goed het verband dat bestaat tussen Hem en degeen die als zijn Zoon wordt voorgesteld: Jezus Christus.
"Hoe kan Jezus Christus, wiens woord een stroom van liefde is, één en dezelfde geest zijn met een God die zich hoofdzakelijk openbaart door cataclysmen of over het algemeen door beproevingen van fysieke aard?"
Vaak is het woord der waarheid schokkend. Niettemin moet het gesproken worden. De God van Mozes is niet de ware God. Hij is slechts de reflectie, het misvormde beeld van God. Hij is God, geschilderd door mensen, God gemaakt naar het beeld van de mens, teruggebracht tot de schaduw van zijn manifestatie. In de taal der symbolen is hij een zwarte God, dat wil zeggen, de god van de profanen, de god die gevoeligheden treft om geloofd te worden.
Schepselen met een zwakke ziel moeten vrezen om lief te hebben. Mozes liet zijn God vrezen om te verhinderen dat het Hebreeuwse volk zou vervallen in een volslagen veelgodendom.
-Dit zijn woorden die slecht ontvangen zullen worden op aarde. Zij zullen hen die het lichtpuntje dat er in sluimert niet zien kunnen, in opstand brengen. Doe niettemin je best ze zo getrouw mogelijk te reproduceren, voor enkelen tenminste zullen ze een weg openen.
God van het Oude Testament, zal men eens weten dat je slechts de aardse schaduw bent van de oneindige Schepper? Je bent de schaduw van God, zoals de vleselijke mens slechts de schaduw is van zijn eigen geest.
Je hebt God en god, Mens en mens: de god van de oude Hebreeërs is niets anders dan de gezondene op aarde van de goddelijke kracht. Hij kan hoofdzakelijk in één woord worden samengevat: 'Elohim'.
De 'Elohim' zijn de uitvoerende handen van de Zoon des Lichts. Zij zijn wezens van een andere wereld, die trachten aan het mensenras de enig mogelijke weg te wijzen. De Elohim en hun 'leidende geest' hebben het Hebreeuwse volk van strakke wetten voorzien, opdat het de beproeving van de tijd zou weerstaan en in het geheim de traditie kon voortzetten.
Hij had een naam.
De demagurk ofzo?
Hmmm... weet jij de term, Hanco?
Morrissey
Speciaal voor Eric Sanders de tekst van een song van de nieuwste Morrissey-cd:
Het kan niet anders of de farizeeërs gaan klagen over deze tekst, terwijl de oprechte christenen hun schouders ophalen.
Alsof God / De Kosmos geen humor heeft!
Ik zal je vertellen: De Kosmos / God heeft de humor uitgevonden en kan niet gekwetst worden. God heeft geen ego.
Mocht Jan Schippers willen protesteren bij Morrissey, ik wil zijn adres wel even opzoeken om een interpunctieloos kunstwerkje naar toe te sturen.I have forgiven Jesus:
(....)
but Jesus hurt me
when he deserted me / but
I have forgiven Jesus
for all the desire
He placed in me when there's norhing I can do
about desire
(...)
Het kan niet anders of de farizeeërs gaan klagen over deze tekst, terwijl de oprechte christenen hun schouders ophalen.
Alsof God / De Kosmos geen humor heeft!
Ik zal je vertellen: De Kosmos / God heeft de humor uitgevonden en kan niet gekwetst worden. God heeft geen ego.
- Hanco Elenbaas
Nee, ik weet het niet. Ik zal het De Mysticus wel eens vragen.Kosmos wrote:Ik heb erover gelezen, een duistere God.Hanco Elenbaas wrote:Kijk, dit is ook nog een duidelijke passage, uit de (matige) vertaling van 'Récits d'un voyageur de l'Astral' van Anne et Daniel Meurois-Givaudan:Kosmos wrote: Ik kan je dit vertellen, Hanco.
Hij had een naam.
De demagurk ofzo?
Maak er maar demagurg vanHanco Elenbaas wrote:Nee, ik weet het niet. Ik zal het De Mysticus wel eens vragen.Kosmos wrote:Ik heb erover gelezen, een duistere God.Hanco Elenbaas wrote: Kijk, dit is ook nog een duidelijke passage, uit de (matige) vertaling van 'Récits d'un voyageur de l'Astral' van Anne et Daniel Meurois-Givaudan:
Hij had een naam.
De demagurk ofzo?