Geloven dammers in God?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Bestaat God?

Ja, ik geloof in God en dus in een leven na de dood.
36
40%
Nee, ik geloof niet in (een persoonlijke) God, maar wel in een leven na de dood.
20
22%
Nee, ik geloof noch in God, noch in een leven na de dood.
34
38%

Total votes: 90

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

peper wrote:
Kosmos wrote:
peper wrote:zit ik hier een beetje relaxt en onschuldig over dit forum te cruisen kom ik dit soort ongein tegen, wat heeft dit onderwerp in godsnaam verdomme met dammen te maken?
Alles in de Kosmos is 1.

Surf ik wat over het fmjd, kom ik me toch een interessant stuk van Hanco tegen!
Van die 7 chakra's klopt wel.
Je hartchakra is het makkelijkst te voelen. Vooral als je verliefd bent staat dat chakra wagenwijd open.
Wieger vertelde dat hij zijn derde oog wel eens geactiveerd had.
ja, dat er vele sjakraasjes aan je lijf open kunnen staan zou best kunnen, maar lijkt je een ander forum geen zinnigere plaats om te ouwehoeren over goddeloze rommel? ik bedoel ook nog eens, die kosmos van jou vind ik allemaal prima hoor, die wieger kan beter zijn verstand eens activeren zodat hij kan nadenken over hoe het damspelletje zich zou kunnen ontwikkelen, in plaats van er boven op te gaan zitten zodat niemand er iets aan mag veranderen (hé, is dit onderwerp toch nog ergens goed voor, ben weer een beetje opgelucht)
Nina Hagen heeft op 'Nunsexmonkrock' wel eens verteld:
"Once upon a time when Jesus was walking down his way on Earth
He met this man who was possessed by a demon.
And Jesus asked the man:
'Why do you speak so funny and why do you behave like that?'
And the man said:
'Well Jesus, because I'm possessed by a demon.'
'GO OUT!!!' Jesus said and the demon went out into the pig and the pig was running away, screaming.
And the man was free, do you see?
'If you only could believe', Jesus said, 'Everything is possible for those who believe.'
Damsaurus

Post by Damsaurus »

In dit topic kwamen Chakra's naar voren. Zelf ben ik mij aan het verdiepen. Een goede site over Chakra's is naar mijn mening:
heel helder, niets zweverigs

http://www.skhm.org/sol/chakra.html

Gegroet
Damsaurus
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Ik vond het derde oog chakra al mooi maar nu zie ik dat er ook een derde been- chakra is Image

Image
Braintag

Re: Chakra's

Post by Braintag »

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
peper wrote:zit ik hier een beetje relaxt en onschuldig over dit forum te cruisen kom ik dit soort ongein tegen, wat heeft dit onderwerp in godsnaam verdomme met dammen te maken?
Alles in de Kosmos is 1.

Je hartchakra is het makkelijkst te voelen. Vooral als je verliefd bent staat dat chakra wagenwijd open.
Je derde oog is makkelijk te activeren door wat goede wiet, liefst Jamaicaanse Sinsemilla.
Kan ook met Jamaicaanse zaaddragende planten.
Op Curaçao kwam ik dammers, jagers van Saint Vincent tegen die vertelden dat op sommige eilanden van hun archipel net als op Jamaica het eiland vol stond met uitstekende marihuana. Zij rookten de wiet puur, zonder tabak. Bob Dylan kwam daar graag.
Aan de Thaise wiet kleeft bloed, net als aan de Columbiaanse. In Nederlandse skunks zitten vaak chemicaliën.
Spijtig genoeg is naast Cannabis Indica ook Cannabis Sativa door het IOC op de lijst van verboden middelen geplaatst.
Het CDA probeert al jaren het Amsterdams vrijgeven van Cannabis Indica en Cannabis Indica te bestrijden, vooralsnog gelukkig tevergeefs.
Pas op met skunk!!
Zijn die chemicaliën alleen slecht voor de gezondheid of vindt je het effect hierdoor ook minder?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Tweederde van de dammers gelooft in leven na de dood, een hiernamaals. Toch best verrassend.
Bijna veertig procent gelooft in God.
Gezien de uitslag van de poll moeten we misschien toch maar rekening houden met de wens van een aantal dammers om niet op zondag te spelen. Althans bij officiële KNDB-wedstrijden.
Alleen jammer dat dammen bij hen niet als een vorm van rust, ontspanning wordt gezien. Dammen is toch geen werken?

Ik sluit leven na de dood zeker niet uit. Verhalen over bijnadoodervaringen en 'herinneringen' aan vorige levens vind ik buitengewoon interessant. Gesprekken met 100%-gelovigen, maar ook met 0%-gelovigen komen bij mij maar moeilijk tot stand. Het Boeddhisme en de leer van Rudolf Steiner spreken mij meer aan dan de monotheïstische geloven. Die laatste roepen bij mij minstens evenveel vragen op dan dat ze antwoorden verschaffen.
Hanco Elenbaas

Re: Chakra's

Post by Hanco Elenbaas »

Braintag wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote: Alles in de Kosmos is 1.

Je derde oog is makkelijk te activeren door wat goede wiet, liefst Jamaicaanse Sinsemilla.
Kan ook met Jamaicaanse zaaddragende planten.
Op Curaçao kwam ik dammers, jagers van Saint Vincent tegen die vertelden dat op sommige eilanden van hun archipel net als op Jamaica het eiland vol stond met uitstekende marihuana. Zij rookten de wiet puur, zonder tabak. Bob Dylan kwam daar graag.
Aan de Thaise wiet kleeft bloed, net als aan de Columbiaanse. In Nederlandse skunks zitten vaak chemicaliën.
Spijtig genoeg is naast Cannabis Indica ook Cannabis Sativa door het IOC op de lijst van verboden middelen geplaatst.
Het CDA probeert al jaren het Amsterdams vrijgeven van Cannabis Sativa en Cannabis Indica te bestrijden, vooralsnog gelukkig tevergeefs.
Pas op met skunk!!
Zijn die chemicaliën alleen slecht voor de gezondheid of vindt je het effect hierdoor ook minder?
Die chemicaliën zijn slecht voor je gezondheid en daarom vanzelfsprekend ook slecht voor de positieve effecten. Logisch toch?
Tot zover een kort bericht uit Amsterdam.

Om het iets langer te maken, Frederik, want ik heb je nog niet helemaal afgeschreven,
Die hele skunkhandel is in deze omgeving in handen van de Hell's Angels, met wie ik al enkele hardhandige aanvaringen heb gehad. Ik ben nu eenmaal niet zo schijterig als Barend & Van Dorp, en hoop dat ook nooit te worden.
Jij wel Frederik?
Vraagje

Re: Terugkeer

Post by Vraagje »

Kosmos wrote:Een opmerkelijk, verbazingwekkend fenomeen is het eindtijddenken der christenen.
Vanaf Paulus tot nu denkt men dat Jezus in zijn tijd terugkeert. Paulus dacht dat Jezus nog tijdens zijn leven zou terugkeren en was daarom enorm fanatiek bezig zoveel mogelijk mensen te bekeren toto het 'ware geloof'.
De bijbel voorspelt de terugkeer van de Messias in tijden van oorlog en rampen en als de mensen slecht zijn. Kortom de eindtijd wordt door iedere generatie weer verwacht (en zo gaat hjet dan ook) want de Aaarde is ALTIJD in oorlogen verwikkeld en rampen slaan in alle tijden toe! En het lijkt almaar erger te worden! Mensen zijn altijd al slecht geweest (zie de Zondvloed)
Door de geschiedenis heen zijn er talloze voorspellingen geweest van vrome gelovigen over de terugkeer van Jezus. Steeds met voorspelbaar resultaat. Rondom 2000 dacht de vader van een damleerling nog van mij dat de Aarde zou vergaan.
Jan Schippers is niet de enige christen die denkt dat de wederkeer van Christus nabij is.
Zo hebben christenen al 2000 jaar gedacht, zo denken ze nu en zo zullen ze over 2000 jaar nog denken (tenzij het verandert).
In de Bijbel staat dat de terugkeer van Jezus niet zal plaatsvinden voordat alle volken het evangelie gehoord hebben. Aan die voorwaarde is het overgrote deel van die 2000 jaar niet voldaan.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Vraagje wrote:
Kosmos wrote:Een opmerkelijk, verbazingwekkend fenomeen is het eindtijddenken der christenen.
Vanaf Paulus tot nu denkt men dat Jezus in zijn tijd terugkeert. Paulus dacht dat Jezus nog tijdens zijn leven zou terugkeren en was daarom enorm fanatiek bezig zoveel mogelijk mensen te bekeren toto het 'ware geloof'.
De bijbel voorspelt de terugkeer van de Messias in tijden van oorlog en rampen en als de mensen slecht zijn. Kortom de eindtijd wordt door iedere generatie weer verwacht (en zo gaat hjet dan ook) want de Aaarde is ALTIJD in oorlogen verwikkeld en rampen slaan in alle tijden toe! En het lijkt almaar erger te worden! Mensen zijn altijd al slecht geweest (zie de Zondvloed)
Door de geschiedenis heen zijn er talloze voorspellingen geweest van vrome gelovigen over de terugkeer van Jezus. Steeds met voorspelbaar resultaat. Rondom 2000 dacht de vader van een damleerling nog van mij dat de Aarde zou vergaan.
Jan Schippers is niet de enige christen die denkt dat de wederkeer van Christus nabij is.
Zo hebben christenen al 2000 jaar gedacht, zo denken ze nu en zo zullen ze over 2000 jaar nog denken (tenzij het verandert).
In de Bijbel staat dat de terugkeer van Jezus niet zal plaatsvinden voordat alle volken het evangelie gehoord hebben. Aan die voorwaarde is het overgrote deel van die 2000 jaar niet voldaan.
Dat hebben de katholieken er vast bijgezet Erik!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Bert Zwart wrote:
Vraagje wrote:
Dat hebben de katholieken er vast bijgezet Erik!
Ja, dat moet haast wel!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Damsaurus wrote:In dit topic kwamen Chakra's naar voren. Zelf ben ik mij aan het verdiepen. Een goede site over Chakra's is naar mijn mening:
heel helder, niets zweverigs

http://www.skhm.org/sol/chakra.html

Gegroet
Damsaurus
Mooie site Damsaurus!
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Hanco Elenbaas wrote:Neem beter niet alles serieus in het Oude Testament Tjalling.
Er staan genoeg mooie dingen in, naast al die Babylonische onzin.
Veel in het Oude Testament is overgenomen uit oudere Babylonische en Sumerische 'bijbels'.

Verwar wat Jezus vertelt niet met al die boevenstreken uit het Oude Testament. En het is bewijsbaar dat in het Nieuwe Testament ook veel veranderd en geknoeid is door de Rooms-Katholieke kerk.
Bekijk bijvoorbeeld wat Augustinus, door de katholieken Sint-Augustinus hernoemd, allemaal voor heilige boeken heeft vernietigd of opgeborgen in het Vaticaan. Of de bibliotheekbrand in Alexandrië rond 60 na Christus, waarbij de meeste boeken zijn gered en overgebracht naar de kilometers diepe bibliotheek van het Vaticaan.
Mede daarom zou het een voortreffelijke zaak zijn als de Wederkomst zich spoedig zal voltrekken, zodat ook in de Bijbel het kaf van het koren kan worden gescheiden.

Een mooi bericht van Appie, Tjalling, om je even wat rust te geven van je lijdensweg bij bestuderen van Oude Testament en Koran:
Appie wrote:
Dag Braintag,

Weet je wel wat je zegt??? Je wilt de Godsdienstvrijheid afschaffen, dus dat zou betekenen geen vrijheid van meningsuiting in Nederland en willen wij dit??? Ik vind het belachelijk voor woorden om de Godsdienstvrijheid af te schaffen. Iedereen is vrij om te geloven wat hij of zij denkt dat goed is. Het geloof bespotten is eigenlijk ook het bespotten van God en daar kan ik het niet mee eens zijn. Dan bid ik dat God jullie de ogen mag openen, want God is er altijd. Ik zal eens een voorbeeld geven.

De wind: We weten dat de wind aanwezig is. Je kunt het merken aan de bomen. Je hoort de wind suizen langs je oren, maar je kunt de wind niet zien. Zo weet ik ook dat God er is. Hij is aanwezig en ik kan de Heilige Geest voelen in mij. Jezus leeft!!!

Ik heb een vraag voor jullie: Heb je ooit een keer in je leven opengestaan en gevraagd of Jezus in je hart wil komen wonen??? Of de Heilige Geest over je mag komen??? Als dat niet zo is dan vraag ik je om dat wel te doen, want dan zul je ook de liefde van God ervaren. Geloof me ik heb het zelf ook meegemaakt.
Nog een passage erbij uit een oud boek:
"Maar er zijn zeven chakra's en niet zes.
Het zevende neemt echter een speciale plaats in,want het bevindt zich niet langs de wervelkolom . Het is boven op het hoofd geplaatst, het opengaan van zijn kelk is tevens het hoogtepunt van het aardse leven.
Als de korst die het zevende wiel omvat wegvalt, herontdekt de mens zijn oorspronkelijke persoonlijkheid, die hem tot een geest maakt.
Zo ontvouwt zich de zevende plexus, die van de hersenen, de 'lotus met de duizend bladeren'. Hij is de zetel van het Christusbewustzijn die in elk individu sluimert.
Het Christusbewustzijn is het verlichte en oneindige bewustzijn, reflectie van de volmaakte intelligentie. Zij is uitgegaan van de ondoorgrondelijke mysteriën van het ongeschapene.
De 'duizendbladige lotus' communiceert met de buitenwereld door het spirituele centrum bij de neuswortel, tussen de beide ogen, dat iedereen kent onder de naam 'derde oog'.
Laat men vooral niet zeggen: dat is hindoeïstisch, dat is boeddhistisch; volkomen fout, het is gewoon universeel. De ingewijden van alle religies, christelijk, islamistisch en andere weten het.
Luister naar Lucas, de evangelist (11:34-36): 'Je oog is de lamp van je lichaam: als je oog in goede staat is, is je hele lichaam verlicht, maar als je oog in slechte staat is, is je lichaam in duisternis. Wees dus op je hoede dat het licht in je niet verduisterd wordt. Als dus je hele lichaam verlicht is en geen enkel deel ervan is in de duisternis, zal het geheel verlicht zijn zoals wanneer je verlicht wordt door een lamp.'
Het gezonde verstand van het volk, geholpen door een vage herinnering aan een vroegere kennis, heeft van de plaats van het derde oog de zetel van de intuïtie gemaakt.
De mensen hebben ook gezegd dat het de Ster van het Oosten was of ook wel, het oog van Shiva, Shiva de vernietiger van de wereld der illusie, hij die het wiel van karma breekt."
Op de site van Damsaurus zie ik nog over de Holy Spirit:

CHAKRA 7
Image
Chakra 7

Code: Select all

De sanskriet-naam = Sahasrara 
 De betekenis = duizendvorm 
 De plaats = kruin 
 Het element = gedachten 
 Energievorm = informatie 
 Funktie (psychisch) = inzicht 
 De uitdrukking = kennis 
 Kleur = violet/paars 
 Lichaamsdelen = centraal zenuwstelsel, hersenschors 
 Werkwoorden = ik weet 
En over het zesde chakra, hypofysechakra:
Image

Code: Select all

De sanskriet-naam = Ajna 
 De betekenis = waarnemen 
 De plaats = voorhoofd 
 Het element = licht 
 Energievorm = voorstelling 
 Funktie (psychisch) = intuïtie 
 De uitdrukking = verbeelding 
 Kleur = indigo 
 Lichaamsdelen = ogen 
 Werkwoorden = ik zie 
Last edited by Hanco Elenbaas on Thu May 27, 2004 19:51, edited 1 time in total.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Vraagje wrote:
Dat staat helemaal niet in de bijbel.
Er staat wel dat 'deze generatie' het Koninkrijk Gods met eigen ogen zou zien.
Paulus heeft lange tijd gedacht dat Jezus tijdens zijn leven terug zou komen.

Toon mij eens de bijbeltekst waaruit volgens jou blijken zou dat eerst alle mensen het evangelie gehoord moeten hebben (ook de mensen die allang overleden waren in evangelieloze tijden, Vraagje?) aleer de Messias terugkeert op Aarde!
Heaven is no location, but a state of mind
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kosmos wrote:
Vraagje wrote:

Toon mij eens de bijbeltekst waaruit volgens jou blijken zou dat eerst alle mensen het evangelie gehoord moeten hebben (ook de mensen die allang overleden waren in evangelieloze tijden, Vraagje?) aleer de Messias terugkeert op Aarde!
Het vervelende is ook dat er zoveel verschillende versies van de Bijbel bestaan. Ik heb hier minstens drie versies van het Nieuwe Testament, alledrie vaak volkomen verschillend van elkaar en ook weer van andere versies op het web en weer andere bijbeluitgaven van vrienden, familie en bekenden.
Echt één grote Babylonische spraakverwarring!
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote:
Vraagje wrote: In de Bijbel staat dat de terugkeer van Jezus niet zal plaatsvinden voordat alle volken het evangelie gehoord hebben. Aan die voorwaarde is het overgrote deel van die 2000 jaar niet voldaan.

Het vervelende is ook dat er zoveel verschillende versies van de Bijbel bestaan. Ik heb hier minstens drie versies van het Nieuwe Testament, alledrie vaak volkomen verschillend van elkaar en ook weer van andere versies op het web en weer andere bijbeluitgaven van vrienden, familie en bekenden.
Echt één grote Babylonische spraakverwarring!
Ja, maar voor Vraagje is er maar 1 bijbel en daar hebben we het nu over.
Ken je het Evangelie van de heilige Twaalfen trouwens, Hanco?
Een evangelie op boeddhistische leest geschoeid!
Heaven is no location, but a state of mind
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kosmos wrote: Ja, maar voor Vraagje is er maar 1 bijbel en daar hebben we het nu over.
Ken je het Evangelie van de heilige Twaalfen trouwens, Hanco?
Een evangelie op boeddhistische leest geschoeid!
Nee, nooit van gehoord!?
Kun je iets citeren? Dat krokodillengedicht uit het boek Job bijvoorbeeld?
Post Reply