Het is natuurlijk niet de enige reden Gerard, maar hij speelt wel een belangrijke rol. Ik ben ook geschrokken van uitspraken van een aantal jonge talenten die precies dezelfde redenering volgden als ikke. Vandaar ook mijn felle uitval laatst naar de CTO. Een zeer behoudend bolwerk van 'ons kent ons' en 'het zal onze tijd wel duren'.Gerard de Groot wrote:Dit is wel een heel suffe reden om tegen de DT te zijn. Als dat de enige reden van de tegenstanders zou zijn, zou ik de DT persoonlijk meteen invoeren, zelfs als 99% (om deze reden) tegen zou zijn.ikke wrote:Even mijn mening mbt DT:
Alhoewel ik er principieel voor ben, denk ik dat ik misschien wel tegen de DT zal zijn (stemmen): gewoonweg vanwege het feit dat het dan haast onmogelijk is, om tegen een grootmeester (gelijkwaardig) remise te spelen. En dit geldt natuurlijk voor een heel grote groep.
Daarom zal een stemming onder alle leden van de bond nadelig zijn voor de DT (eventuele invoering), overigens ook voor de plusjes.
Ik weet, eigenbelang enz. , maar wel de realiteit!
Natuurlijk is de CTO maar een van de factoren die hier invloed op uitoefenen, maar best is het niet.
Jouw uitval verbaast me wel een beetje, want bij oudere dammers is dit verschijnsel al heel lang bekend. Ik heb er zelf diverse keren over geschreven. Voor met name subtoppers is het heel plezierig om te weten dat je tegen een (veel) sterkere tegenstander een goede remisekans hebt.
Ik heb gehoord (niet zelf met haar daarover gesproken) dat om die reden Golubeva niet gelukkig is met de Delftse telling.
Bij sommige toppers speelt het ook een rol. Het is gemakkelijk om je voor te stellen dat het idee dat je bijna niet kunt verliezen aantrekkingskracht uitoefent. Hoe vaak verliest nu een speler uit de categorie Baljakin, Georgiev, Sijbrands, Tsjizjov, Valneris, Virny, Wiersma? Hoe deze spelers met dit gegeven omgaan, hangt sterk af van hun persoonlijkheid. Gelukkig is er ook een groep topspelers die inziet dat de damsport als geheel hier niet bij gebaat is en dat dit op de lange duur ook hun belangen schaadt.
Topdammers spelen nu meestal al voor een appel en een ei.