KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dagblad De Limburger, 8 maart 2007
Image
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Dagblad De Limburger, 15 maart 2007
Image
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Brabants Dagblad, 9 maart 2007

'Toen ik twee was liep ik al met een dambord in huis'

door Piet Lauwen

Vrijdag 9 maart 2007 - DEN BOSCH - Ze is nog piepjong, maar toch heeft Arfidah Beset al een duidelijk doel voor ogen. Als damster wil ze hetzelfde niveau halen als haar roemruchte clubgenote Karen van Lith. De Rosmalense sprokkelde elf nationale titels bij elkaar en was ooit de nummer twee van de wereld. Inmiddels is Van Lith gestopt met wedstrijddammen en staat Beset aan het begin.

<center>
Image
Arfidah Beset.
Foto Marc Bolsius
</center>

"Ik wist al heel vroeg, dat ik later wilde gaan dammen. Toen ik twee jaar was liep ik al met een dambord door het huis. Maar mijn vader heeft dat lang tegen kunnen houden. Ik moest eerst maar leren lezen en schrijven vond hij. Die wijze vader is Arnold Beset, samen met zijn dochter, lid van Heijmans Excelsior in Rosmalen.
In de clubcompetitie zitten ze nu samen in het derde tiental, soms pal naast elkaar. Geen hoogvliegers dus, maar Arfidah is in de damzalen meestal met een straatlengte voorsprong de jongste van allemaal. "Het is eens wat anders dan wanneer ik bij jeugdwedstrijden steeds tegen dezelfde jongens of meisjes speel. Begin dit jaar heb ik ook meegespeeld in de halve finale van het Nederlands kampioenschap voor vrouwen. Weliswaar eindigde ik als voorlaatste, maar ik heb wel mooi remise gespeeld tegen Leonie de Graag, die zich plaatste voor de finale. En ook tegen Iepie Poepjes, toch een begrip in de damwereld."
Voorlopig richt ze haar pijlen voornamelijk op de wedstrijden bij de jeugd. "Ik heb bij de meisjes zowel bij het NK voor welpen, pupillen en aspiranten meegespeeld." In elke leeftijdscategorie werd ze derde van Nederland. Dit jaar is haar laatste jaar bij de aspiranten. Daarna stapt ze over naar de junioren, de oudste jeugdgroep bij de jeugd.
"Dat laatste NK bij de aspiranten moet iets speciaals worden. Heijmans Excelsior houdt het toernooi in mei in Den Bosch. Daar wil ik natuurlijk wel bij zijn. Volgende maand worden de halve finales gespeeld. Daar moet ik me kwalificeren voor de finale. En eerste worden. Om dat te bereiken, zal ze flink moeten trainen. Dat doet ze al op de jeugdafdeling van haar club onder leiding van Rene van Oosterhout. Ze zit verder ook in de Brabantse jeugdselectie, waar Tilburger Cor Kuijstermans haar nog wat kneepjes bijbrengt.
"En ik heb ook nog persoonlijke training gehad van Karen van Lith. Twee uur op vrijdagavond, maar dat was nogal vermoeiend na een week hard studeren", zegt de havo-scholiere.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

PZC, 8 maart 2007

Damtitels vallen in het noorden van Zeeland

HEINKENSZAND - Leerlinge Nikita van Berkel van basisschool De Zonnewijzer uit Zonnemaire bedenkt vanachter het dambord een volgende zet.

Image
foto Willem Mieras

Concentratie en spanning is van de kindergezichten af te lezen tijdens de Zeeuwse Schooldamkampioenschappen in De Stenge. In de categorie welpen (groep 5 en 6) deden zes teams van verschillende basisscholen mee. Bij de pupillencategorie voor de groepen 7 en 8 damden acht teams tegen elkaar voor de tickets die toegang geven tot de halve finales van het Nederlandse Schooldamkampioenschap. Basisschool Ter Tolne uit Tholen won in die categorie en bij de welpen legde basisschool J.L. de Jonge uit Zierikzee beslag op de tickets.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 12 maart 2007

'Lekker rustig zitten bij dammen'

door Bert Nijenhuis

LAREN - Dat de hedendaagse basisschooljeugd niet alleen warm loopt voor 'gamen' en 'chatten', bleek zaterdagmiddag bij zaal Stegeman in Laren.

Daar stond het Gelders kampioenschap dammen voor welpen (scholieren uit groep 6 en lager) op het programma. De gemeente Lochem werd vertegenwoordigd door de Barchschole uit Barchem en de Branink en de Prins Willem Alexanderschool uit Laren.

Op de parkeerplaats van Stegeman lijkt zaterdagmiddag even na tweeën wel een straatvoetbaltoernooi plaats te vinden. Het zijn echter dammertjes die stoom afblazen en zich opladen voor een volgende partij. Binnen is het muisstil en hoor je de hersens bij de verschillende schooldamviertallen bijna kraken.

De welpen van de Barchschole nemen het op dat moment op tegen de Troubadour uit Arnhem. Alsof het sneldammen is, zo vlug zijn de eerste partijtjes afgelopen.

Voor Barchshole-leerling Martijn Woestenenk (10) betekent het zijn vierde verliespartij op rij. Nadat hij door zijn vader is getroost, vertelt Martijn hoe het komt dat hij keer op keer van het bord wordt geveegd. "Ik moet telkens dammen op het eerste van de vier damborden. Dat betekent dat ik steeds de allerbeste spelers tegenover me heb."

Teamgenootje Dennis van der Molen (10) zet zijn partij even later om in winst. ,,Drie gewonnen, één gelijk, één verloren", constateert hij tevreden. ,,En ik heb vooraf niet eens geoefend." Na de eerste vijf potjes heeft Dennis de smaak flink te pakken gekregen. "Het leukste is om je tegenstander erin te luizen."

Dat is zijn school vorig jaar heel goed gelukt, want toen werd de Barchschole uiteindelijk tweede bij de Nederlandse kampioenschappen.

Het geeft aan dat de denksport in de regio leeft en het niveau hoog is. Tot tevredenheid van de organiserende Larense damvereniging Denk en Zet (DEZ).

"Wij hebben op het moment vijftien jeugdleden", zegt Herman Beuzel, jeugdleider van DEZ. ,,Dat is meer dan we in jaren hebben gehad. Het schooldammen zit weer in de lift en dat levert ons aanwas op." PWA-scholier Jeffrey Koeslag (10) wil nog wel even uitleggen waarom hij dammen leuker vindt dan pakweg voetballen. ,,Je kunt er zo lekker rustig bij zitten!"
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 3 maart 2007

Sander Spaans: Verslaafd aan grote tijdnood

door Leo Heus

Zaterdag, 3 maart 2007 - LENT - Sander Spaans voelt zich vooruit gaan als dammer. Dat hij vorig jaar begon met de studie psychologie op de universiteit van Nijmegen doet daar niets aan af.

<center>
Image
Sander Spaans maakt zijn zus Jorien wegwijs in de geheimen van dammen op internet.
De speler van DC Lent strijdt vandaag met zijn ploeg tegen directe degradatie uit de hoofdklasse.
</center>

"In het verleden deed ik te weinig aan theorie, daar heb ik soms een beetje spijt van", zegt de 19 - jarige, langharige speler van DC Lent.
Inmiddels meldde hij zich bij de Nijmeegse profdammer Johan Krajenbrink. " Ik leer enorm veel van hem. Met Marco van Bronkhorst (ploeggenoot bij Lent, red.) probeer ik onze openingskennis bij te spijkeren."

Partijen spelen heeft hij vanaf zijn achtste altijd gedaan. Vorig jaar stond hij zelfs als driedubbellid bij de dambond ingeschreven. "Toen speelde ik ook nog bij Driel, een gezellig team met vooral veel oudere mannen. Maar Driel is opgeheven. Naast Lent speel ik nu ook nog voor DJZ uit Slijk-Ewijk. Met mij erbij hebben ze negen spelers. Voor een wedstrijd in de competitie van Gelderland-Zuid moet je er acht hebben."

In de zomermaanden struint hij de grote nationale toernooien af. "Altijd Nijmegen, soms Den Haag en Brunssum."

In het laatste toernooi presteerde hij het in 2005 om tegen ex-wereldkampioen Alexander Schwarzman remise af te dwingen. Maar wat hij ook in het damcircuit doet, DC Lent blijft het belangrijkste. Daarmee promoveerde Spaans vorig jaar naar de landelijke hoofdklasse. De grote vraag is of hij en de Lentse ploeg zich op dat niveau zullen handhaven.

DC Lent kan nog rechtstreeks degraderen. Bij een gelijkspel vandaag in de slotronde tegen DC Apeldoorn is dat gevaar geweken en zakt Harderwijk (twee punten en zes bordpunten minder) samen met het reeds opgegeven Barnsteen af naar de eerste klasse. "Ik denk dat we het met een kleine nederlaag ook nog net zullen redden", vermoedt Spaans, voor wie het seizoen dan nog niet voorbij is. Lent zal daarna via de nacompetitie klassebehoud moeten zien af te dwingen.

Mocht de beslissing omtrent directe degradatie van één partij afhangen, dan zou dat wel eens aan het bord van Spaans kunnen zijn. "Ik ben altijd lang bezig. Met tijdnood kan ik goed omgaan."

Sterker nog: " Ik voel me lekker in tijdnood, ik ben dan erg scherp, zie veel. Zo langzamerhand kan ik niet meer anders. Soms kost het punten, want het is natuurlijk niet goed. Maar je zet de tegenstander onder druk. Ik won er wel eens alsnog een verloren partij mee. Het was tegen een klein jongetje, maar toch. Hij begon opeens fouten te maken."

Een marathonpartij dammen op niveau vergt veel. Vanavond zal Spaans zich uitgeput, met holle ogen, op de bank vleien. "Dan drink ik een paar biertjes en verder niets. Nee, alsjeblieft geen verjaardagen."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

PZC, 5 maart 2007

Provoost verovert nationale titel met damploeg Meurs/Denk en Zet

door Koen de Vries

GOES - Dammer Bennie Provoost is zaterdag met Meurs/Denk en Zet kampioen van Nederland geworden. De inwoner van Aagtekerke had met zijn ploeg uit Culemborg in de elfde en laatste speelronde genoeg aan een 10-10-gelijkspel bij Maas van 't Hoog uit Hengelo. Het is de eerste nationale titel die Provoost in zijn carrière behaalt.

Provoost (21) verkaste twee jaar geleden van PWG 's-Gravenpolder naar Denk en Zet. In zijn eerste jaar eindigde hij als zevende. Dit jaar was hij met het team dat bol staat van het talent verrassend te sterk voor onder meer Hiltex en Van Stigt Thans, die als tweede en derde eindigden. De ploeg wordt gedragen door sterke Oost-Europeanen als Vatoetin, Getmanski en Kalmakov en Afrikaans kampioen Kouogueu. Talenten als Provoost zorgen voor een succesvolle mix.

Ondanks het behalen van de titel bij Denk en Zet speelt Provoost volgend seizoen voor grote concurrent Hiltex uit Amsterdam. Het is het tiental van Pieter Hildering, de 'textielmagnaat' die de laatste jaren het Hiltex Zeeland Open sponsort. Aan dat zomertoernooi in het Goese Sportpunt Zeeland doen steevast tal van wereldtoppers mee.

Provoost vertrekt bij Denk en Zet omdat sponsor Haitze Meurs - tevens voorzitter van de nationale dambond - ermee stopt. Hij gaat zich richten op ontwikkelingswerk in Brazilië. Provoost: "Ik was graag bij Meurs/Denk en Zet gebleven maar het team valt uit elkaar. Aart Walraven uit Zoutelande heeft de contacten met Pieter Hildering gelegd. We waren er snel uit. Ik denk dat ik me bij Hiltex verder kan ontwikkelen."

Provoost wordt bij Hiltex teamgenoot van onder meer veelvoudig nationaal kampioen Kees Thijssen en veelvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizov.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Stentor, 12 maart 2007

Unieke dubbelslag voor dammer Olde Hanhof

DEVENTER - Paul Olde Hanhof onderstreepte zijn bloedvorm binnen een week met twee kampioenstitels: met twaalf voltreffers naast tien remises. De Deventenaar tilde DDC als topscorer naar de landelijke eerste klasse en deelde ook mee in de vreugde in Warnsveld, waar DZW voor het eerst beslag legde op de provinciale titel. Ook hier was Olde Hanhof de koningsschutter. Met Henk Groen en Fred van Amersfoort vierden nog twee spelers een dubbel feestje.

DOG Gorssel eindigde de competitie in mineur. De ploeg, met Roelof-Jan de Haan als uitblinker, valt na het 6-6 gelijkspel tegen DZW 2 terug naar de derde klasse.

Na de vijfde ronde in Heino, met 45 deelnemers in drie categorieën, nadert de strijd om de PODB-cup de ontknoping. Dennis Stevens zakte naar de tweede plek, maar de achterstand van de Deventer jeugdkampioen is nog overbrugbaar.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Brabants Dagblad, 6 maart 2007

Goede sfeer blijft bij Angarde, zelfs na degradatie

door Paul Driessen

Dinsdag 6 maart 2007 - TILBURG - De degradatie van Angarde Informatica uit de ereklasse hing al een tijdje in de lucht. De Tilburgse dammers behaalden in de aanloop naar het laatste duel in de gehele competitie slechts drie punten. Bij winst van de laatste wedstrijd was er nog kans op nacompetitie, maar de laatste strohalm werd niet gegrepen.
Zaterdag werd er van Hiltex verloren, dit keer met 6-14. Het betekende het voorlopige einde van Angarde in de ereklasse, waar de ploeg met tussendoor een kort uitstapje naar de hoofdklasse ongeveer dertig jaar verbleef.

De 46-jarige Peter Kort uit Tilburg damt bij Angarde en kijkt terug op het ongelukkige seizoen.

Hoe was de sfeer na het verlies van de laatste wedstrijd tegen Hiltex? "De sfeer was eigenlijk heel goed. We wisten dat we het in de twee wedstrijden daarvoor verprutst hadden. Tegen onze concurrenten speelden we twee keer 10-10, daar schoten we in de stand dus niet veel mee op. Als je dan naar de nummer twee Hiltex moet, kun je alleen hopen op een stuntje. Natuurlijk, je probeert het altijd nog. Maar het zat er helaas niet in, we hebben naar waarde gestreden en zijn naar waarde geklopt. Als je al zolang meedraait in de ereklasse kan het wel eens misgaan."
Wat is er dit seizoen misgegaan met Angarde?
"De competitie-indeling was niet echt gunstig voor ons. We hebben veelal oudere spelers die in de zomerstop niet veel toernooien spelen. Daardoor zijn we vlak na de zomerstop, bij het begin van de competitie in september, nog niet echt in vorm. Door de loting van de competitie kregen we juist in het begin de tegenstanders waar we normaal gesproken punten tegen pakken. We zagen dus al aan ons speelschema dat het een moeilijk jaar voor ons zou worden, dat is uiteindelijk ook gebleken. We moeten kijken of we daar voor volgend seizoen misschien iets aan kunnen doen?"
Gaat er wat veranderen binnen het team?
"Gelukkig niet zoveel. Als je degradeert is het toch altijd maar afwachten of er niet een aantal spelers vertrekken. Dat is bij ons niet het geval. Zondagmiddag kreeg ik van de laatste speler te horen dat hij blijft. Edgar Haagh twijfelde eerst of hij wel door zou gaan, maar door de goede sfeer binnen de club heeft hij toch besloten te blijven."
Er gaan dus geen spelers weg, komt er wel iemand bij?
"Ja, volgend seizoen komt Joeri
Hezemans bij ons spelen. Die jongen is zeventien jaar en is één van de beste dammers van Nederland in zijn leeftijdscategorie. Een aanwinst; ik denk namelijk dat verjonging wel goed is voor ons."

Jij bent ook voorzitter van de vereniging, heeft zo'n degradatie nog gevolgen voor de club zelf?
"Nee, doordat iedereen blijft, heeft het eigenlijk niet zoveel gevolgen. We gaan volgend seizoen gewoon proberen om vanaf de hoofdklasse weer terug te keren in de ereklasse. Ik denk dat we daar uiteindelijk toch het meeste thuis horen."
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AD, 4 maart 2007

Feestje zonder bestuur

Door BRAM VAN SCHAIK

Damclub Meurs Denk en Zet uit Culemborg werd dit weekeinde voor de derde keer in de geschiedenis kampioen van Nederland.

Het Culemborgse tiental sleepte in de slotronde tegen Maas van t Hoog in Hengelo een remise uit het vuur (10-10) en hield één punt voorsprong op achtervolger Hiltex Amsterdam. Anders dan bij de vorige titels, in 2003 en 2005, was echter nauwelijks sprake van feestelijk vertoon. Iedere betrokkene besefte dat het kampioenschap het eind markeert van een bizarre periode.

De opluchting was groot bij teamcaptain Dik de Voogd die, evenals Bas Messemaker, zijn partij inleverde. De zeges van de Russen Boelakov en Kalmakov compenseerden de verliespunten en dat was maar goed ook. ,,Anders waren we gelijk geëindigd met Hiltex en had over twee weken een beslissingswedstrijd gevolgd. Dat hadden we nooit gered, want onze buitenlandse spelers zouden er niet meer bij zijn, terwijl Bas op reis is.’’

Zaterdagavond acht uur. Terwijl de spelers, gehuld in clubshirt en met de kampioensmedaille om de nek, gezamenlijk een buffet nuttigden in de kantoorvilla van sponsor Haitze Meurs in Beusichem, wachtte het bestuur van de damvereniging vergeefs in het Culemborgse clubgebouw. ,,Er is totaal niet gecommuniceerd, dus zijn we maar hier gaan zitten, zei Meurs, terwijl hij een sateetje wegwerkte. Hij is niet alleen als sponsor aan de denksport gelieerd, maar is ook vader van de getalenteerde Pim (18) en sinds twee jaar voorzitter van de dambond.

Gisteren zei bestuurslid Henk Stoop van Denk en Zet, niet aanwezig in Beusichem: ,,We hadden het graag gevierd, maar er zijn enkele mensen die er een andere mening op na houden.

De twee verschillende lezingen tonen aan hoe club en team, inclusief sponsor, uit elkaar zijn gegroeid. Dat bleek vorig jaar toen Stoop tijdelijk zowel zijn club- als bondslidmaatschap opzegde uit onvrede met een beslissing van het bondsbestuur, c.q. Meurs. Stoop kon zijn geliefde sport echter niet lang missen en keerde op zijn schreden terug. Dat leidde tot een scheuring binnen de club waar Stoop sinds kort deel uitmaakt van een nieuw bestuur en waar een aantal prominenten vertrekt, onder wie de sponsor zelf.

De titelrace was dan ook niet minder dan een persoonlijke missie van Meurs, die vorig jaar aankondigde dat dit seizoen zijn laatste zou zijn als damsponsor maar toen nog niet wist dat hij de club helemaal de rug zou toekeren. ,,Dit moest even, geeft de markante Culemborger toe. ,,De drang naar een derde titel kwam voort uit irritatie na het vertrek van Jeroen van den Akker.

Dit clubicoon, een geboren Culemborger die groot werd via het damschooltje van Stoop en inmiddels grootmeester is, was na Auke Scholma de tweede coryfee die vorig seizoen uit de Lekstad vertrok. ,,Logisch,’’ meent Stoop. ,,Onverwacht, werpt Meurs tegen. Teamcaptain De Voogd over wat volgde: ,,Haitze stelde ons voor de keus: als Culemborgse spelers werden we betaald maar dan kwamen we waarschijnlijk niet ver. Of we speelden voor niks en hij zou zijn budget steken in buitenlandse toppers. We hebben voor het laatste gekozen.’’ De inbreng van de twee Russen, twee Wit-Russen en de Kameroenees die door Meurs werden binnengehaald was niet voor niets en al vanaf de openingsronde meldde Denk en Zet zich als titelkandidaat. ,,Maar het team is onthecht geraakt van de club, bevestigt Meurs. ,,Het kón niet anders, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen katterig gevoel bij heb.

Nu het eerste team uit elkaar valt is de vraag of er nog een vierde titel volgt. Stoop: ,,Er is minder geld, maar de jeugdopleiding staat en blijft staan. Wel moeten we hard op zoek naar een naamsponsor om de plaats in de ereklasse te houden.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Algemeen Dagblad, 4 maart 2007

Verscheurde damclub viert zelfs titelfeest niet samen

Door BRAM VAN SCHAIK

Damclub Meurs Denk en Zet uit Culemborg werd dit weekeinde voor de derde keer in de geschiedenis kampioen van Nederland. .

Het Culemborgse tiental sleepte in de slotronde tegen Maas van t Hoog in Hengelo een remise uit het vuur (10-10) en hield één punt voorsprong op achtervolger Hiltex Amsterdam. Anders dan bij de vorige titels, in 2003 en 2005, was echter nauwelijks sprake van feestelijk vertoon. Iedere betrokkene besefte dat het kampioenschap het eind markeert van een bizarre periode.

De opluchting was groot bij teamcaptain Dik de Voogd die, evenals Bas Messemaker, zijn partij inleverde. De zeges van de Russen Boelakov en Kalmakov compenseerden de verliespunten en dat was maar goed ook. ,,Anders waren we gelijk geëindigd met Hiltex en had over twee weken een beslissingswedstrijd gevolgd. Dat hadden we nooit gered, want onze buitenlandse spelers zouden er niet meer bij zijn, terwijl Bas op reis is.’’

Zaterdagavond acht uur. Terwijl de spelers, gehuld in clubshirt en met de kampioensmedaille om de nek, gezamenlijk een buffet nuttigden in de kantoorvilla van sponsor Haitze Meurs in Beusichem, wachtte het bestuur van de damvereniging vergeefs in het Culemborgse clubgebouw. ,,Er is totaal niet gecommuniceerd, dus zijn we maar hier gaan zitten, zei Meurs, terwijl hij een sateetje wegwerkte. Hij is niet alleen als sponsor aan de denksport gelieerd, maar is ook vader van de getalenteerde Pim (18) en sinds twee jaar voorzitter van de dambond.

Gisteren zei bestuurslid Henk Stoop van Denk en Zet, niet aanwezig in Beusichem: ,,We hadden het graag gevierd, maar er zijn enkele mensen die er een andere mening op na houden.

De twee verschillende lezingen tonen aan hoe club en team, inclusief sponsor, uit elkaar zijn gegroeid. Dat bleek vorig jaar toen Stoop tijdelijk zowel zijn club- als bondslidmaatschap opzegde uit onvrede met een beslissing van het bondsbestuur, c.q. Meurs. Stoop kon zijn geliefde sport echter niet lang missen en keerde op zijn schreden terug. Dat leidde tot een scheuring binnen de club waar Stoop sinds kort deel uitmaakt van een nieuw bestuur en waar een aantal prominenten vertrekt, onder wie de sponsor zelf.

De titelrace was dan ook niet minder dan een persoonlijke missie van Meurs, die vorig jaar aankondigde dat dit seizoen zijn laatste zou zijn als damsponsor maar toen nog niet wist dat hij de club helemaal de rug zou toekeren. ,,Dit moest even, geeft de markante Culemborger toe. ,,De drang naar een derde titel kwam voort uit irritatie na het vertrek van Jeroen van den Akker.

Dit clubicoon, een geboren Culemborger die groot werd via het damschooltje van Stoop en inmiddels grootmeester is, was na Auke Scholma de tweede coryfee die vorig seizoen uit de Lekstad vertrok. ,,Logisch,’’ meent Stoop. ,,Onverwacht, werpt Meurs tegen. Teamcaptain De Voogd over wat volgde: ,,Haitze stelde ons voor de keus: als Culemborgse spelers werden we betaald maar dan kwamen we waarschijnlijk niet ver. Of we speelden voor niks en hij zou zijn budget steken in buitenlandse toppers. We hebben voor het laatste gekozen.’’ De inbreng van de twee Russen, twee Wit-Russen en de Kameroenees die door Meurs werden binnengehaald was niet voor niets en al vanaf de openingsronde meldde Denk en Zet zich als titelkandidaat. ,,Maar het team is onthecht geraakt van de club, bevestigt Meurs. ,,Het kón niet anders, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen katterig gevoel bij heb.

Nu het eerste team uit elkaar valt is de vraag of er nog een vierde titel volgt. Stoop: ,,Er is minder geld, maar de jeugdopleiding staat en blijft staan. Wel moeten we hard op zoek naar een naamsponsor om de plaats in de ereklasse te houden.

Denk en Zet, opgericht in 1936, was decennia achtereen een degelijke maar niet meer dan provinciale damclub tot eind jaren tachtig Stoop zich in Culemborg vestigde, bij de damclub aanklopte en een jeugdopleiding startte. Enkele jaren later kwam het gezin Meurs tegenover hem te wonen en al snel gingen de kinderen op damcursus. Ondernemer Meurs zag de uitdaging de talenten die Stoop bij bosjes ontdekte te faciliteren en zo de club hogerop te helpen. De chemie leidde tot een gestage opmars en in 1999 kwam Meurs Denk en Zet voor het eerst uit in de ereklasse, het hoogste platform. In het vierde seizoen, 2002/3, kon voor het eerst de vlag in top. Nu valt het eerste team uit elkaar en of na deze derde titel er nog eentje volgt, is ongewis.

Stoop: ,,Er is minder geld, maar de jeugdopleiding staat en blijft staan. Wel moeten we hard op zoek naar een naamsponsor om de plaats in de ereklasse te houden.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Culemborgse Courant, 7 maart 2007

Culemborgse dammers van Meurs Denk en Zet landskampioen

CULEMBORG - Meurs Denk en Zet heeft in de slotronde met de hakken over de sloot de landstitel weten te veroveren. De Culemborgers hadden in Hengelo tegen het laag geklasseerde Maas van 't Hoog duidelijk last van zenuwen. De Rus Andrej Kalmakov en de Wit-Rus Alexander Boulatov troffen de makkelijkste tegenstanders en konden zo een voorsprong van vier punten opbouwen. De overige spelers hadden het duidelijk moeilijker. Bas Messemaker en Dik de Voogd gingen onderuit. Omdat in de zes andere partijen de veilige remise haven werd bereikt wist Denk en Zet het punt veilig te stellen voor het kampioenschap.

Drie deelnemers NK finales

Liefst drie spelers van damvereniging Meurs Denk en Zet hebben zich geplaatst voor de finale van het NK dammen. Jeroen van den Akker, Boudewijn Derkx en Bennie Provoost. Het drietal zal in de 1e helft van april in Soest met 11 anderen strijden om de nationale titel.
In groep 1 van de halve finales toonde Bennie Provoost zich met 13 punten de sterkste. Hij bleef ongeslagen. Zijn naaste achtervolgers eindigden op 2 punten achterstand.
Jeroen van den Akker was met 14 punten met afstand de beste speler in groep 3. In deze groep eindigde Pim Meurs met 10 punten op de vierde plaats en weet zich verzekerd van directe plaatsing voor de halve finales van 2008.
Boudewijn Derkx eindigde op de 2e plaats in zijn poule. Derkx (20 jaar) zal in Soest de jongste deelnemer in de nationale finale zijn.
Pieter Steijlen (16 jaar) leverde een uitstekende prestatie.Hij kwam in groep 2 op de 7e plaats.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 12 maart 2007

Ereklasse is nog ver weg voor DES

Maandag, 12 maart 2007 - LUNTEREN - De dammers van DES verloren de promotiewedstrijd tegen Hengelo. De Twentse ploeg handhaafde zich met de forse 15 - 5 uitslag in de ereklasse.
<center>
Image
Ook Daniël Merkus kan niet verhinderen dat zijn ploeg DES kansloos verliest van Hengelo.
Foto: Cord Otting
</center>

Het kwaliteitsverschil was voor de ploeg uit Lunteren te groot. De gasten wonnen vijf partijen en speelden vijf keer remise. Het hoogste clubniveau is voor DES ver weg, zoveel werd duidelijk.

De eerste uitslag zette de toon. Evert van de Pol ging na twee uur speeltijd hard onderuit. Grootmeester Jos Stokkel trakteerde de teamleider na een achterloop op een vernietigende rondslag.

DES kwam die snelle tik niet meer te boven en verloor het geloof in de kansen. Het was frappant dat de borden na elke beëindigde partij vlot weer in de kast verdwenen. DES koesterde kennelijk geen hoop op een verlenging met een barrage in het sneldammen.

Van de Pol die de andere partijen volgde, was onder de indruk van het machtsvertoon van Hengelo. "Voor ons was dit duel een toetje, niet meer en niet minder. Kansen om iets te doen aan de achterstand bleven uit."

"Hengelo is met het beschikbare spelerspotentieel veel te sterk voor ons. We waren kansloos, zonder dat we aanwijsbare grote fouten hebben gemaakt."

DES-voorzitter Jaap Heij treurde niet om het verlies. "Een kansloze missie. Wij stonden te snel achter. De routine bij Hengelo deed de rest. Hun zwakkere spelers schoven handig naar remise. Ondanks dit verlies zijn we tevreden over de competitie. We zetten elk jaar een stap vooruit. Er komen weer enkele talenten aan, zoals Matthias de Kruif en Harmjan Lammers."

Na de eerste verloren partij incasseerden ook Aalt van der Kuilen (tegen ex-DES-speler Michiel Kroesbergen), Richard Cousijnsen, Hermen Kroesbergen en Daniël Merkus een nederlaag. Merkus was als laatste bezig en verslikte zich in het eindspel.

Van der Kuilen en Cousijnsen raakten door het scherpe positiespel van hun overbuurman een schijf achterop. Kroesbergen liep zich stuk op de stelling. Merkus trok na de tijdnoodfase dik drie kwartier uit voor een reddend plan, maar strandde in het zicht van de remisehaven.

De beste individuele prestatie kwam op naam van Marcel Monteba. De Veenendaler ging tegen grootmeester Vadim Virny in de aanval en hield zijn hoofd koel. Monteba omzeilde de trucs van de sterkste speler bij de gasten en pakte een gelijkwaardige remise.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 12 maart 2007

DC Lent redt zich via beslissingsduel

door Anton Jansen

Maandag, 12 maart 2007 - LICHTENVOORDE - DC Lent speelt volgend seizoen opnieuw in de landelijke hoofdklasse. De Lentse dammers ontliepen degradatie door zaterdag in Lichtenvoorde het beslissingsduel tegen het plaatselijke DIOS ruim te winnen: 8 - 12.

<center>
Image
Willem van den Berg is namens DC Lent op weg naar remise in zijn partij met Mark Sanders van DIOS.
De Lentse dammers wonnen het beslissingsduel om een plaats in de landelijke hoofdklasse met 8-12.
Foto: Jan van den Brink
</center>

DC Lent eindigde in de reguliere competitie op de tiende plaats en moest via het beslissingsduel klassebehoud af zien te dwingen. Opponent DIOS eindigde als tweede in de eerste klasse A en speelde in zalencentrum 't Zwaantje in Lichtenvoorde, clublokaal van de Eibergse club, voor promotie.

DC Lent sloeg aan drie borden zijn slag. Marco van Bronswijk, Sander Spaans en Ruud Palmer klopten hun tegenstander en alleen Lianne van Ampting verloor. Met de 8-12 winst in dit promotie/degradatieduel bewees DC Lent in de hoofdklasse thuis te horen.

Maarten Nas zette de eerste uitslag neer. Hij deelde na een principieel gevecht de punten met Frits Zegelink.

Daarna sloeg Van Bronswijk zijn slag. In zijn partij met Bert van Oosterom leidde zijn plusschijf tot een scherp winnend eindspel. Ook Sander Spaans toonde de vorm van de dag. Zijn positionele aanpak leidde tot een doorbraak naar dam. De speler van Lent trapte niet in een geintje van zijn overbuurman Chris Jurriëns en werkte het eindspel perfect af.

De derde winstpartij rolde van het bord van Palmer. De grootmeester van Lent, met vijftien punten uit twaalf partijen clubtopscorer, creëerde zich tegen Jan Dallinga kansen en wikkelde onberispelijk af naar de volle winst.

Daarvoor had Van Ampting na de keuze voor een verkeerde variant haar partij tegen Ko Besuijen verloren. Die uitslag bracht de stand op 8-10 waarna Palmer won en zijn teamgenoten in de vreugde liet delen. De overige puntendelingen in dit duel waren aan Lentse kant van Gerold Kosman (tegen Jaap Knipper), Remco van Zelst (Theo Stoverinck), Thijs Gerritsen (Han Seinhorst) en Eep van Manen (Gennadi Shapiro).

DIOS-DC Lent 8-12:
Han Seinhorst-Thijs Gerritsen 1-1, Mark Sanders-Willem van den Berg 1-1, Jan Dallinga-Ruud Palmer 0-2, Frits Zegelink-Maarten Nas 1-1, Theo Stoverinck-Remco van Zelst 1-1, Gennadi Shapiro-Eep van Manen 1-1, Ko Besuijen-Lianne van Ampting 2-0, Jaap Knipper-Gerold Kosman 1-1, Chris Jurriëns-Sander Spaans 0-2, Bert van Oosterom-Marco van Bronswijk 0-2.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, 5 maart 2007

Denk en Zet geeft titel niet meer weg

door Anton Janssen

Maandag, 5 maart 2007 - CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet pakten zaterdag in Hengelo de landstitel. Dat ging moeizamer dan de Culemborgers zich hadden voorgesteld. De 10 - 10 betekende het tweede verliespunt voor de kampioensformatie die eerder alleen tegen de directe concurrent Amsterdam een punt inleverde.

<center>Image
Feest bij het Culemborgse Denk & Zet.
De dammers veroverden zaterdag voor de derde keer de landstitel.
</center>

Het kampioenstreffen werd nog onverwacht spannend doordat Bas Messemaker en Dik de Voogd hun partij verloren. De Culemborgers gingen op dat moment met twee winstpartijen aan de leiding. De Russen Andrej Kalmakov en Alexander Boulatov hadden de zwakste plekken bij de ploeg in Hengelo aangepakt. Ze wonnen van Leo Faber en Egbert van Hattem.

Het duel was bij 1-1 begonnen omdat de Afrikaanse kampioen Leopold Kouogueu de vooruitgespeelde partij tegen Vadim Virny op remise had gehouden. Na winst van Kalmakov volgden remises van Boudewijn Derkx (tegen Gabriël Heerema), van Alexander Getmanski (tegen Jos Stokkel) en van Pim Meurs (tegen Rik Keurentjes).

Boulatov verruimde de voorsprong. Provoost, die net als Meurs goede vooruitzichten op winst had, moest in remise berusten. Daarna stokte de score. Messemaker verslikte zich in zijn stelling en ging verliezen. Een 'zuur' afscheid voor de dammer uit Katwijk die vandaag voor bijna een jaar naar Midden en Zuid Amerika vertrekt.

Evgueni Vatoetin liet tegen Jeroen Goudt het tiende en beslissende punt op het scorebord zetten. De titel was binnen. De Voogd zat in zwaar weer tegen Michel Kroesbergen en kon zijn partij niet redden. Na zes uur speeltijd keerde de formatie terug naar Beusichem voor een chinees etentje en een drankje ten huize van de familie Meurs. Daar was de stemming onder spelers en aanhang opgelaten.

Bennie Provoost, de trainer van de succesvolle formatie, verwoordde de gevoelens van de spelers: "Wij hebben ons er bij neergelegd dat dit landskampioenschap geen vervolg krijgt. Ik heb begrepen dat er geen geld is om dit team op de been te houden."

Jammer maar wel de realiteit." Haitze Meurs zette Provoost, De Voogd en zoon Pim in de bloemen en keek terug op het seizoen: "In de situatie van vorige zomer heb ik een kwaliteitsteam geformeerd. Daarmee hoopte ik op een mooie competitie. Het vertrouwen binnen het team is snel gegroeid. De Russen en Kouogueu hebben een geweldige inbreng geleverd. Het team heeft juist in de confrontaties met de concurrenten zijn kracht getoond."

Vatoetin en Meurs waren met 17 punten uit 11 dit seizoen de productiefste spelers bij de landskampioen. Derkx en Boulatov volgden op één punt. Van de overige basisspelers scoorden Messemaker 14 uit 11, Kalmakov 13 uit 9, Provoost 13 uit 11, Kouogueu en Patist 10 uit 8, De Voogd 10 uit 9 en Getmanski 9 uit 7.

Uit het huidige team hebben Vatoetin, Derkx, Jan Peter Patist en Messemaker ook in 2003 en 2005 de landstitel voor Denk en Zet gehaald. Vatoetin: "Het is voor mij duidelijk: dit is het sterkste team waarvoor ik ooit heb gespeeld. Wij kenden geen zwakke plekken." Derkx: "De kracht van dit team zit in de solide basis. Er werden bijna geen partijen verloren. Die twee verloren partijen van vandaag zijn uitzonderlijk." Patist, ook een speler uit de eigen kweek: "Het is fijn dat ik er drie keer bij was. Erg goed. Ik weet niet of en waar ik blijf dammen. Ik moet er nog over nadenken."
De Gelderlander, 5 maart 2007

Succesverhaal lijkt ten einde voor Denk en Zet

Maandag, 5 maart 2007 - CULEMBORG - De derde landstitel in vijf jaar tijd is naar alle waarschijnlijk voorlopig de laatste in de clubgeschiedenis. Binnen de Culemborgse damclub was al enige tijd een strijd om de macht gaande, die een maand geleden resulteerde in het opstappen van het bestuur en de vroming van een geheel nieuw bestuur.

Image

Het is al zeker dat de succesvolle formatie niet in de huidige samenstelling doorgaat. Sponsor Haitze Meurs gaf aan het begin van het seizoen al aan dat dit zijn laatste jaar als geldschieter was. Tot op heden heeft de club nog geen nieuwe geldschieter gevonden.

Pim Meurs en Bennie Provoost spelen volgend seizoen voor Amsterdam, de voornaamste concurrent van de Culemborgers dit seizoen. Jeroen van den Akker, vorig seizoen nog de Culemborgse kopman, stapte afgelopen zomer al over. De overige spelers van de kampioensformatie weten nog niet waar hun toekomst op het dambord ligt.

Intussen zijn er hardnekkige geruchten dat in Culemborg een verdere scheiding van de dammers op handen is. Naast Denk en Zet zou in Beusichem een nieuwe damclub worden opgericht waar verschillende spelers van Denk en Zet die onvrede met de huidige situatie hebben, hun damactiviteiten voortzetten. Dammers als de broers Meurs, De Voogd en de broers Marten en Reinier Stortelder zouden bij het initiatief van 'DC Beusichem' betrokken zijn.

Reinier Stortelder is enige tijd geleden als voorzitter van Denk en Zet teruggetreden. Het nieuwe bestuur van Denk en Zet was zaterdagavond niet aanwezig bij de samenkomst van het kampioensteam.
Post Reply