Leuk idee! [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]FeikeBoomstra wrote:Vandaag nog een aardige vorm van toeschouwersparticipatie bedacht:
Zolang de zet nog niet is gespeeld krijgen de internet-kijkers (als ze ingelogd zijn) de positie te zien en een lijst met mogelijke zetten. Zij kunnen er dan een of meerdere uitkiezen, ahw gokken op welke zet wordt gespeeld. Ze moeten op tijd op send drukken, want als de zet is gespeeld, is send geblokkeerd.
Je kunt 1 zet, 2 zetten, 3 zetten of 4 zetten invoeren: 1 uit 1 goed: 4 punten, 1 uit 2 goed: 3 punten, 1 uit 3 goed, 2 punten, 1 uit 4 goed: 1 punt. Aan het eind van de partij wint diegene die de meeste punten heeft.
Als er maar een geldige zet is, heb je even rust.
Na de zet laat je een pie-chart van de vorige zet voorspellingen zien.
Als je de mensen fors laat inzetten heb je niet een paardentoto maar een dam-toto.
Interessante vraag is dan ook of truus iedereen verslaat?
Iets voor de volgende keer.

WK-match in Twente
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
RTV Oost, 21 juni 2009
<center>
foto: Henk Boers
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SrRw5t1mLGc&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SrRw5t1mLGc&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>
RTV Oost Radio Interview met Henk Boers en Alexander Schwarzman
<center>

foto: Henk Boers
<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SrRw5t1mLGc&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SrRw5t1mLGc&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>
RTV Oost Radio Interview met Henk Boers en Alexander Schwarzman
-
-
Ton has won all games except against Andre Bruins, EDC.Jacques PERMAL wrote:What about the results of simultaneous games of GMI TON SIJBRANDS this friday ?
Andre played a draw against Andreiko when he was 11 years old, played recently (2008) another draw against Ton and seems to have won once in the distant past. One day after his draw against Ton, Andre played in the Dutch Biljart Championship . Talented man, this Andre Bruins [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Ik wil trouwens mijn grote bewondering en sympathie uitspreken voor de enorme waaghals, ridder Georgiev. Kijk ook eens hoe sportief hij reageert op de vreugdeskreet van het Dambeest!
Wat een schitterende sportman! [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]
Wat een schitterende sportman! [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_idea.gif[/img]
- Hanco Elenbaas
<center>de Volkskrant, 22 juni 2009 02:45
Dammers eindigen WK in vluggertjes voor gevorderden
REPORTAGE, Van onze verslaggever Bart Jungmann
Enschede - Belangstelling voor strijd om de wereldtitel laat zich vooral aflezen aan ‘hits’ op internet.
Hoe groot is de belangstelling voor het wereldkampioenschap dammen? ‘Erg groot’, had organisator Henk Boers zondagmiddag om half twee gezegd.
Als de match een paar minuten later zijn beslissende fase ingaat, zijn er welgeteld twee getuigen in de speelzaal. Op het moment dat de Volkskrant zijn licht elders opsteekt, blijft er één over: de cameraman van RTV Oost.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Henk Boers naar zijn laptop wees toen hij die vraag beantwoordde. Vanuit dat perspectief telde het WK dammen tot en met zaterdag achtduizend ‘unieke bezoekers’, oneindig veel meer dan het zaaltje op de campus van Universiteit Twente kan bergen.
Het wereldwijde web verbond de damliefhebbers sinds zaterdag 6 juni in bijna alle opzichten met Twente. Niet alleen de zetten werden meteen getoond, ze konden in een chatroom besproken worden en de titelkandidaten waren zichtbaar in een streaming video.
Drie weken lang hebben die twee, de Russen Schwarzman en Georgiev, elkaar in de houdgreep gehad. Vandaag, zondag dus, valt de beslissing in zogenoemde micromatches, vluggertjes voor gevorderden.
De ruim twintig liefhebbers die wel de moeite namen naar Enschede te komen, zullen dat voor de Nederlandse dammer Paul Oudshoorn hebben gedaan. Hij analyseert de zetten in een belendend zaaltje. Maar het analyseren van de vluggertjes valt niet mee. Meestal zit Oudshoorn nog midden in een speculatie als de partij alweer een nieuwe en verrassende wending heeft genomen.
Voor de leek is het duel een fraaie botsing van karakters. Wereldkampioen Alexander Schwarzman is een 41-jarige druktemaker uit Moskou met woest haar. Uitdager Alexander Georgiev, uit Sint-Petersburg en acht jaar jonger, beperkt zijn bewegingen tot het geschuif der damstukken.
Henk Boers haalde beide Russen naar Twente, nadat hun vaderland in gebreke was gebleven. ‘Toen ik Schwarzman vorig jaar aan de telefoon had, bleek dat Rusland geen enkele actie had ondernomen voor het WK.’
Boers ging daartoe onmiddellijk over. Hij ving eerst bot in Zwolle, Noordoostpolder en Wierden om het WK van 2008 (een jaar te laat dus) in Twente onder te brengen. Op een budget van 70 duizend euro heeft hij ruim eenderde opzij kunnen zetten als prijzengeld. ‘En dat zijn toch een hoop roebeltjes.’
Hoewel de twaalf wedstrijden alle in remise eindigden, hebben de twee Alexanders volgens de insiders waar voor hun geld geboden. Het waren hoogstaande partijen waarin de ijzige Georgiev een paar keer wankelde, maar nooit omviel.
Zondag is de verwachting dat Schwarzman zodanig vermoeid is dat de uitdager aan het langste eind zal trekken. Georgiev is bovendien de bedenker van de micromatch, waarbij de spelers ieder twintig minuten bedenktijd hebben in verschillende sessies. Ze kunnen in die tijd een paar partijen spelen, omdat elke zet wordt gehonoreerd met vijf seconden extra bedenktijd.
Toch is het Schwarzman die om kwart over drie met een rauwe overwinningskreet overeind springt. Volgens verliezer Georgiev heeft diens sterker ontwikkelde intuïtie de doorslag gegeven. Schwarzman houdt het zelf op een sterkere mentaliteit.
Maar over vier maanden, als het WK 2009 in Brazilië als toernooi wordt verspeeld, kan Alexander Georgiev al revanche nemen.

Paul Oudshoorn demonstreert
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Persoonlijk vond ik de toernooiformule nogal ongelukkig. Als je dan toch accepteert dat het wk dammen een wk sneldammen wordt, kun je m.i. beter bijv. 6 games van 2 partijen spelen, elk indien nodig gevolgd door een minimatch. Dan valt er elke paar dagen wat te beleven. Nu was het twee weken remise waarna alle beslissingen zich samenbalden in 1 weekend.Wieger Wesselink wrote:Matches met een speeltempo zoals vandaag hebben zeker toekomst lijkt mij. Er viel voor de toeschouwers een hoop te genieten.
Het nieuwe match-systeem waarbij je pas wint na 3 overwinningen komt nu ook volledig tot zijn recht.
Grote lof overigens voor de organisatie van deze match en de manier waarop alles via het internet te volgen was.
Ik ben eigenlijk wel tevreden met deze toernooiformule. De spelers hebben ons prachtig dammen voorgeschoteld. ook inde eerste 12 partijen. Scherper spel dan Ridder Georgiev en Dambeest Schwarzman brengen kan ik me amper indenken .
Er valt natuurlijk altijd wel wat te mekkeren, maar ik heb me goed vermaakt achter mijn pc.
Straks nog even een filmpje over de slotpartij afmaken en op Youtube zetten. Hanco heeft ook al een prachtig filmpje gemaakt met videobeelden en dan kunnen we terugkijken op een geslaagde match. Een match die bijna niet gehouden geworden was met alle trieste gevolgen voor de internationale damwereld van dien. Onze 'mannen uit de Polder' hebben het dammen voorlopig gered en vele dammers -dat weet ik zeker- zijn torts op deze (maar ook andere) damorginisatoren!
Er valt natuurlijk altijd wel wat te mekkeren, maar ik heb me goed vermaakt achter mijn pc.
Straks nog even een filmpje over de slotpartij afmaken en op Youtube zetten. Hanco heeft ook al een prachtig filmpje gemaakt met videobeelden en dan kunnen we terugkijken op een geslaagde match. Een match die bijna niet gehouden geworden was met alle trieste gevolgen voor de internationale damwereld van dien. Onze 'mannen uit de Polder' hebben het dammen voorlopig gered en vele dammers -dat weet ik zeker- zijn torts op deze (maar ook andere) damorginisatoren!
- Hanco Elenbaas
Het YouTube filmpje is gemaakt door RTV Oost! Ik probeer het restmateriaal te pakken te krijgen, want daar zit voor ons waarschijnlijk nog veel kostbaars tussen.Kosmos wrote:Ik ben eigenlijk wel tevreden met deze toernooiformule. De spelers hebben ons prachtig dammen voorgeschoteld. ook inde eerste 12 partijen. Scherper spel dan Ridder Georgiev en Dambeest Schwarzman brengen kan ik me amper indenken .
Ik heb ook nog bijna twee uur demonstraties van Paul Oudshoorn vastgelegd, met correcties door Harm Wiersma. Maar mijn videocutters pakken dat materiaal niet, dus in de loop van de week zal ik het eerst op dvd zetten, in de hoop dat het zich dan wel laat verknippen, want het is grappig om te zien hoe onnavolgbaar het spel van Schwarzman en Georgiev is, zelfs voor een redelijk sterke speler als de Volendamse crack.
-
En Alexander, heb jij het antwoord gekregen?A.Presman wrote:Heel mooi. Organisatie, bedankt!
Ik hoop dat vandaag en morgen krijgen wij antwoord op meerdere vragen. Waaronder "Hoe moet de damsport verder?""
Twee opvallende quote's:
Henk Boers, artikel Trouw:
Boers heeft de spelers voorgesteld elke dag de normale partij bij remise te vervolgen met kortere partijen tot een beslissing is geforceerd. „Desnoods in een tweekamp over zeven ronden met na elke speeldag een rustdag. Dat had veel meer belangstelling opgeleverd, maar ze wilden er niet aan.”
Georgiev op www.wkdammen2009:
Georgiev: "Ik denk dat de opzet zo op zich goed is. Misschien is een match met twintig partijen beter. De blitz-partijen waren in het voordeel van Schwarzman, ik ben beter in de rapidpartijen. Het blitz-onderdeel komt in de micromatches voldoende aan bod, dus ben ik voorstander ervan om deze in de aanloop daarnaar toe af te schaffen. Dit is trouwens geen excuus dat ik heb verloren, want ik ben gewoon met dit reglement akkoord gegaan."
Als die twee gedachtengangen nu eens gecombineerd worden (20 reguliere partijen is natuurlijk niks. Dan wordt het gras wel erg lang):
Zes partijen:
1 reguliere partij, bij 1-1: 1 reguliere rapid partij, bij 1-1: Georgiev-micromatch met beslissing.
Bij 3-3: Barrage: 3 Georgiev-matches.
Aanvang: reguliere partij 11.00 uur. Max 5 uur. (50 zetten in 2 uur, daarna half uur voor beide spelers. Maar 3 partijen van de reguliere match hebben meer dan 5 uur geduurd.).
Aanvang Rapid- en Georgiev partij: 18.30 prime time op Internet. Eindtijd geschat zo rond 22.00 uur. Net op tijd voor het sportjournaal.
- Eric Sanders
Goed idee!Piet Bouma wrote:Zes partijen:
1 reguliere partij, bij 1-1: 1 reguliere rapid partij, bij 1-1: Georgiev-micromatch met beslissing.
Bij 3-3: Barrage: 3 Georgiev-matches.
Aanvang: reguliere partij 11.00 uur. Max 5 uur. (50 zetten in 2 uur, daarna half uur voor beide spelers. Maar 3 partijen van de reguliere match hebben meer dan 5 uur geduurd.).
Aanvang Rapid- en Georgiev partij: 18.30 prime time op Internet. Eindtijd geschat zo rond 22.00 uur. Net op tijd voor het sportjournaal.
Nog een (goed?) idee:
Laat de spelers gewoon vanuit thuis via internet de match spelen. FMJD-functionaris erbij om te controleren dat ze geen hulpmiddelen gebruiken. Dat scheelt een heleboel kosten. Niemand zal het live-dammen missen, want er komt niemand meer kijken.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
Dat gaat me net te ver Eric. Ik wil de emotie van spelers tegenover elkaar zien.Eric Sanders wrote: Nog een (goed?) idee:
Laat de spelers gewoon vanuit thuis via internet de match spelen. FMJD-functionaris erbij om te controleren dat ze geen hulpmiddelen gebruiken. Dat scheelt een heleboel kosten. Niemand zal het live-dammen missen, want er komt niemand meer kijken.
Zorg in ieder geval bij de opening en de sluitingsceremonie voor een knetterende nevenactiviteit. (Iemand, ik weet niet wie, heeft ooit eens gesuggereerd dat de nevenactiviteiten eigenlijk veel belangrijker - en dus ook veel meer organisatieactiviteit inhouden - dan de hoofdactiviteit).
Voor de rest kan een locatie bijv. veel eenvoudiger. Met webcam of streaming video, krijg je het zo de huiskamer binnen.
Het lijkt dan op poker. Zitten ze soms volgens mij ook gewoon op een kleine locatie te spelen.
- Eric Sanders
Vorige week zaterdag was ik in Hengelo om te kijken. Jij was er ook en verder nog een stuk of tien/vijftien Tukkers. En dat was alles. Ik werd daar een beetje somber van. De twee beste spelers van de wereld zitten tegenover elkaar en niemand vindt het de moeite waard te komen kijken. Waarom zou je ze dan nog bij elkaar zetten? Alleen voor jou en mij?Piet Bouma wrote:Dat gaat me net te ver Eric. Ik wil de emotie van spelers tegenover elkaar zien.Eric Sanders wrote: Nog een (goed?) idee:
Een eenvoudiger locatie is ook een optie, maar waarom dan niet meteen radicaal vanuit thuis?Piet Bouma wrote:Zorg in ieder geval bij de opening en de sluitingsceremonie voor een knetterende nevenactiviteit. (Iemand, ik weet niet wie, heeft ooit eens gesuggereerd dat de nevenactiviteiten eigenlijk veel belangrijker - en dus ook veel meer organisatieactiviteit inhouden - dan de hoofdactiviteit).
Voor de rest kan een locatie bijv. veel eenvoudiger. Met webcam of streaming video, krijg je het zo de huiskamer binnen.
Het lijkt dan op poker. Zitten ze soms volgens mij ook gewoon op een kleine locatie te spelen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart