Course in draughts

Post Reply
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Re: Course in draughts

Post by ildjarn »

Paul Nitsch besteedt aandacht aan de CID in zijn rubriek in De Limburger van 9 juli 2015.
Attachments
limburger-20150709.png
limburger-20150709.png (997.03 KiB) Viewed 13502 times
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Koen
Real name: KOEN POPPE

Post by Koen »

Staat er een vertaling in het Haags gepland?
Alex

Post by Alex »

Koen wrote:Staat er een vertaling in het Haags gepland?
Kom maar eens langs op de dinsdagavond bij DC Den Haag.
ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

ildjarn wrote:Paul Nitsch besteedt aandacht aan de CID in zijn rubriek in De Limburger van 9 juli 2015.
Helaas is het eindspel in het artikel niet helemaal scherp. In plaats van 4. ... 17-12 is 14-10 ook eenvoudig gewonnen. Overigens ook hier wel leerzame eindspelvariantjes.
1) 28-32 17-12 x 10-04 18-23 04-15 W+
2) 28-33 17-12 x 10-04 18-23 04-10 23-29 10-15 W+
3) 07-12/11 x 28-32 10-05 32-38 05-32 x 08-02 (of 03) 27-32 02-24 32-37 24-47 W+
4) 07-12/11 x 28-33 10-05 33-39 (33-38 zie hierboven) 05-28 39-43 28-39 43x25 08-02 W+
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Ik weet niet of Alex plannen heeft voor een vertaling in het Haags.
Zo'n vertaling is voor Alex kakkuh zondah dâwée.

De cursus is dus al vertaald in 8 talen en binnenkort kan ik hopelijk een negende taal aankondigen.
Er is echter niemand in Nederland op het idee gekomen de cursus te vertale ... wel wordt wel eens gevraagd of ik dat ga doen.
Well ... ik heb wel meer te doen, ik ben uitgenodigd voor China en heb mijn huilp aangeboden in Tsjechië. Gisternacht teruggekomen uit Praag. Heb een week damlessen gegeven op het Summercamp in Karlovy Vary, een schitterend oord waar zich de beroemde bronnen van Spa bevinden. en daarna nog wat privélessen gegeven op het nieuwe damkantoor in het Hemelse centrum van Praag.
Verder werk ik aan deel 2 van The Art of Winning, maak veel composities, schrijf wekelijks voor het Friesch Dagblad, schrijf artikelen voor Hoofdlijn en voor De Problemist schrijf ik over forings en over partijpoblematiek. Ik heb dus geen tijd voor vertalingen in het Nederlands. De agenda voor de komende weken staat ook boordevol dampromotionele activiteiten.
Deel 1 is inmiddels vertaald, maar de andere delen niet. Waarom eigenlijk niet? In het buitenland is de urgentie hoger, maar ook in het Nederlands zijn er niet zo heel veel damboeken over strategie.
Het zou ook mooi zijn als de animatie-site die in het Frans is, vertaald wordt in in het Nederlands, Spaans en Engels.
Heaven is no location, but a state of mind
Alex

Post by Alex »

Kosmos wrote:
Ik weet niet of Alex plannen heeft voor een vertaling in het Haags.
Zo'n vertaling is voor Alex kakkuh zondah dâwée.
Zoals de meeste Hagenezen, ken ook ik me mauie dialek nie sgreivuh. Koen Poppe is een oud-lid van DC Den Haag, vandaar mijn eerdere opmerking.
Koen
Real name: KOEN POPPE

Post by Koen »

Beetje late reactie, maar ik ben nooit lid geweest van DC Den Haag hoor! Ik kwam er natuurlijk wel eens, maar alleen om tégen ze te spelen.

Tegenwoordig beperk ik me tot wel eens wat lezen over dammen, zoals damrubrieken, dit forum (komt niet altijd even vriendelijk over trouwens). En net in Amerika twee stokoude boeken over draughts gekocht. Maar dat bleek over checkers te gaan :-).

Koen
Kosmos

Post by Kosmos »

http://www.federdama.it/

Deel 1 van A course in draughts is inmiddels ook vertaald in het Italiaans door Milena Szatkowska.
Attachments
Italia.png
Italia.png (375.55 KiB) Viewed 12879 times
Kosmos

Post by Kosmos »

Nogmaals wil ik de Nederlandse damwereld vragen of iemand een deel van de Course in het Nederlands wil vertalen.
Vertaling van de Franse animatie-site zou ook mooi zijn.

Ook wil ik nogmaals vragen of iemand me kan helpen om het Pdf-bestand van The introcutory course om te zetten in een Word-bestand of ander bestand waaarmee ik de tekst kan redigeren.
composite

Post by composite »

Kosmos wrote:Nogmaals wil ik de Nederlandse damwereld vragen of iemand een deel van de Course in het Nederlands wil vertalen.
Vertaling van de Franse animatie-site zou ook mooi zijn.

Ook wil ik nogmaals vragen of iemand me kan helpen om het Pdf-bestand van The introcutory course om te zetten in een Word-bestand of ander bestand waaarmee ik de tekst kan redigeren.
Als je maar een paar docu's hoeft om te zetten, zou je een maand gratis deze proefversie kunnen gebruiken (Adobe). https://acrobat.adobe.com/nl/nl/how-to/ ... erter.html :idea:
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Kosmos

Post by Kosmos »

Diverse dammers hebben hun hulp aangeboden om de pdf om te zetten naar een bestand dat ik kan bewerken. Het ziet er goed uit, ik kan hiermee aan de slag.
Dank voor de hulp, heren.

Image

Dit miniatuurtje maakte ik eergisternacht. Na de economische afgever moet zwart oppositie vermijden en verliest het eindspel, waarvan de hoofdvariant eenduidig en scherp is.
Kosmos

Post by Kosmos »

Didactische problematiek, samengesteld voor The Art of winning (deel 2).

Image

Forcing TG & J. Lemmen (center play - coup Napoleon)

Image

TG - forcing (right wing attack)
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Image

Pre-Course in Draughts now interactive!

We announce a new item in Toernooibase. Books/magazines! You can find the link under the tile Positions on the homepage of Toernooibase. Users with an account can make an insert in Toernooibase of a digital book/(club)magazine,articles etc. (with chapters) in pdf or jpg or html with an external link (It is also possible to link it with a attachment of the Dumpstore).
So we can create a database of digital information about draughts. Of course one must obey the official copyright rules of the books/magazines/articles.
The item Books/magazines has also a major advanced function: creating applets of the book/magazine/article, so you can play animated applets on the screen of the subject.

Today is also the day that a year ago draughtspromotor Tjalling Goedemoed passed away.
As a tribute to his work Course in Draughts (and many other activities in the draughts world) we have made the Pre-Course of Draughts completely interactive. You can play applets from each chapter, you can try to solve the exercises on applet and you can replay the solutions.
We are curious how Tjalling (we miss you every day my friend) would respond to this new possibility. Probably something like: “It is wol goed jongens…”(no translation).
We hope you like this new item in Toernooibase. It is a beta-function, so it will be developed further. Also a manual will be included in the future. But the main frame is working, everybody can contribute to this item of Toernooibase and create for example “Skills tests” in Toernooibase.

Piet Bouma and Hendrik Veenstra, 6 mei 2017
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Vandaag is een nieuwe taal (Duits) toegevoegd aan
https://fmjd.org/promo/cid.php

Maar ik wil ook direct iets anders vragen.
Ik zie op Wikipedia geen stukje over Tjalling.
Ik denk dat hij dat toch wel verdient.
Is er iemand die dat wil schrijven? Ik zal graag helpen met het publiceren als dat nodig is.
Post Reply