Ben Anoniem wrote:Dammen en denken, een moeilijke combinatie?
Het lukt maar niet om voorbeelden van sponsorplaatsen in andere sporten te vinden.
Weet men hier niet wat een sponsor is?
Dat is niet een reglementair aan het organiserend land gegeven delnamerecht. Of een reglementair aan de organisatie gegeven wild-card-recht.
Dat dammen sponsorplaatsen kent weten we nu wel. Sijbrands bij het laatste WK.
Zelfs sponsorrecords (blindsimultaan), waarbij de sponsor wijst op de eerste plaats in de FMJD-rating. Is die rating ook gesponsord?
Zou me niets verbazen, die rating wordt geregeld door een Pool, net als de organisatie van het WK junioren.
Het geven van wildcards is iets wat aan de organisatie van het betreffende toernooi vrij is. Is dit dan geen sponsorplaats omdat het in de statuten staat en bij de fmjd nog niet (het is wel erkent). Is dit dan niet ook een sponsorplaats?
En kan je antwoord geven op de organisatie in de schaakwereld? Er bestaan al jaren 2 bonden omdat kasparov zich heeft afgescheiden vanwege het geld. De wereldkampioen van kasparov's bond wordt als wereldkampioen gezien ter wel de bond verder niets voorstelt. En hoe wordt de uitdager bepaald? Een plaatsingstoernooi gaat er niet aan vooraf volgens mij.
Bij voetbal is het zo dat het land zelf sponsor is. Portugal is er een boel bij ingeschoten omdat echt alle stadions aanpassingen (ofzelfs nieuwbouw) nodig hadden. Is dit dan geen sponsorplaats?
Bij de olympische spelen mag het organiserende land op alle onderdelen inschrijven, dat betekend dus in bepaalde takken van sport totale nitwits. Dit is geen sponsorplaats?
Volgens mij is er amper een voorbeeld te bedenken waarbij er GEEN sponsorplaats is (onder een andere naam). Het is echter bijna altijd iemand uit het organiserende land, dan is het opeens wel vanzelfsprekend?
Om nog een keer terug te gaan naar voetbal. Daar is de verdeling van lander per continent wel erg scheef. Zoveel landen uit Z-Amerika en Europa en zo weinig uit Azië en ook relatief weinig uit Afrika. Is dit gebaseerd op historische/recente krachtsverhoudingen? In de damwereld heeft ieder land maar 3 plaatsen, hoe sterk of zwak ook. Als wij naar sterkte-zwakte verhouding zouden kijken. Dan zouden Nederland en Rusland oververtegenwoordigd zijn. De vraag is een beetje, waar moet je voor kiezen...beide hebben voor en nadelen.
Struikelen jullie dan over het feit dat Benni geen Pool is?
Wie had dan het WK georganiseerd zonder een sponsorplaats? Wie had uberhaupt een WK georganiseerd eigenlijk?
Eerlijk gezegd snap ik niet dat sommige onder jullie zoveel problemen maken.
2 redenen:
1. Het is 1 speler en zoals Wieger schrijft geen meerwaarde. Waarom wordt er dan een probleem van gemaakt? Zit iemand ermee als hij neutraal in de middenmoot eindigt en dat dan wel het WK georganiseerd is wat anders niet gebeurd? Of is juist het probleem dat hij WEL een meerwaarde is?
2. Jullie hebben veel commentaar op een niet ideale situatie (erkent) maar ik mis constructieve oplossingen en daarnaast komt het dus voorzover ik weet in IEDERE sport voor!
En wie organiseert het WK meisjes eigenlijk? Dit wordt erg onregelmatig gehouden en ook op gekunselde manieren (het laatste WK waren de asp./jun. samengevoegd!?). Blijkbaar hebben weinige intresse in deze "zwakke" groep. Is dat omdat het meisjes op zich zijn? Omdat hun niveau ver achterblijft bij dat van de jongens? Of omdat de spoeling wereldwijd bij het meisjesdammen zo dun is dat de meisjes die niveau hebben zich toch wel plaatsen en sponsorplaatsen derhalve niet meer relevant zijn.
In mijn ogen is de Fmjd hier veelste passief mee bezig. Waarom bestaat er geen commissie die de verdeling van alle (jeugd)Wk's onderzoekt/aanpakt. Laat hun maar komen met een evaluatie hoe er in de damwereld omgegaan meot worden met sponsors en sponsorplaatsen.
Voor zover ik uit inlichtingen weet is de FMJD wel accoord met sponsorplaatsen maar zijn de statuten nooit aangepast. Helaas is mijn conclusie dat de damwereld weer slecht georganiseerd is al zeg ik dit misschien wat al te zwaar.