Is dammen een kinderspel?

Post Reply
Henk de Witt

Re: Is dammen een kinderspel?

Post by Henk de Witt »

playforstacks wrote:Voor het overgrote deel komt dit over als een sterk feitelijk verhaal.
Zeer mee eens. Dat is niet verwonderlijk, aangezien ik de auteur van het artikel ben.
playforstacks wrote:Jammer dat het verhaal nogal onderuit gehaald wordt door mensen die de handen uit de mouwen steken ,en damborden gaan verspreiden, neer te zetten als bijbel verkopers die we als damwereld zouden moeten afstoten.
Dit ligt iets anders Thijs. Beide heren hebben een lange geschiedenis in de KNDB, zeker vijftien jaar. Aan hun inzet hoeven we niet te twijfelen. Maar van beleidsontwikkeling hebben ze geen kaas gegeten. Dat is geen schande, ieder mens heeft zo zijn kwaliteiten en zijn beperkingen. Deze harde werkers zijn mede op beleidsbepalende posities gekomen bij gebrek aan beter. Ook dat kun je hen niet aanrekenen. Wat je ze wel kan aanrekenen is dat ze hun beperkingen niet hebben onderkend. Ze hebben zich een rol aangemeten alsof ze er wel verstand van hebben. Niet hun oor te luister leggen, niet reageren op beleidsvoorstellen en ideeën, blokkeren van noodzakelijke hervormingen. Welnu het resultaat is bekend. Hun beleid, of beter gezegd het gebrek aan beleid, is failliet. Echt volledig failliet, daar zul je het toch zonder mee eens zijn. Natuurlijk zijn zij hier niet alleen voor verantwoordelijk, ze hebben gefaald in commissie. Maar dan zou je toch enige bescheidenheid mogen verwachten. Eindelijk eens hun eigen beperkingen onder ogen zien, eens luisteren naar mensen die er meer verstand van hebben. Maar nee, blikopener houdt een ongelooflijk verhaal in de bondsraad over aanvalsplannen en het opentrekken van blikken vrijwilligers. Totaal losgezongen van de werkelijkheid. Luchtfietserij. Bijbelverkoper komt met een plannetje op de proppen om goedkope damborden te verspreiden. Niks mis mee. Maar hij presenteert het als oplossing voor de
de problemen van de damwereld. Daar heeft het natuurlijk helemaal niets mee te maken. Zie ook mijn artikel.

Thijs, als een organisatie problemen heeft dan zijn er grofweg drie fasen om tot verbetering te komen.
A. Helder benoemen wat het probleem is
B. Het probleem analyseren
C. Oplossingen voor het probleem bedenken
Blikopener en bijbelverkoper slaan fase A en B over. Probleem? Ben je gek, er is helemaal geen probleem. We hebben een 'ijzersterk product' (bijbelverkoper). Als er geen probleem is dan hoef je ook niet te analyseren. Gebrek aan vrijwilligers? Nou dan zoeken we toch even vrijwilligers (blikopener). En als we toch bezig zijn zoeken we meteen even goede verkopers van ons 'ijzersterke product'. En dan nog even wat borden verspreiden dan komt het helemaal voor de bakker. Hervormingen, cultuurverandering? Helemaal niet nodig, we zijn op de goede weg. Dezelfde weg die ze de afgelopen vijftien jaar hebben bewandeld. We weten waar die weg ons heeft gebracht. Hard werken is dan geen excuus meer. Dan mag er gerust wat spot en sarcasme over de heren neerdalen.
playforstacks wrote:Er kan prima een verschil in mening zijn hoe effectief het uitdelen van damborden op grote schaal is. Maar dit afschilderen als schadelijk... ?
Dit heb je niet goed begrepen. In mijn actieve periode heb ik honderden borden aangeschaft. Opvouwbare kartonnen borden voor scholen, plastic oprolbare borden voor openluchttoernooien en andere massatoernooien. Dure borden voor toptoernooien. Maar dan in het kader van een beleid. Uit dat beleid vloeien projecten en activiteiten voort. Vervolgens kijk je of er extra borden nodig zijn, zoja wat voor soort borden voor welke activiteiten. Natuurlijk kun je ook zomaar overal borden verspreiden. Nogmaals, niks mis mee. Maar dit presenteren als oplossing voor de problemen van de damwereld, terwijl jezelf onderdeel van het probleem bent, dat gaat wel een beetje te ver.
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Even voor ieders duidelijkheid. Ik ken deze meneer niet.
Heb hem ooit één keer ontmoet toen hij me vroeg of ik gratis ter promotie zijn DUWO festival wilde opluisteren met elektronische borden.
Heb ik toen gedaan. Wat ik de man gedaan heb dat ik deze onzin over me heen krijg, geen flauw idee.

Dat ik weinig aandrang voel om met maffe puntentellingen in de weer te gaan, tja. Jammer dan.
Wel zie ik veel in goed beleid voor je eigen club, voor het dammen in je regio, in je provincie.
Het gaat 'mijn' EDC relatief goed, een van de grootste clubs van Overijssel, net gepromoveerd naar de Hoofdklasse.
Het gaat 'mijn' PODB relatief goed, één van de grootste damprovincies van Nederland. Met een grote levendige provinciale competitie.
Met Damdagen die honderden dammers, zelfs van buiten de provincie trekken.
Dat is niet alleen mijn beleid geweest maar ook het beleid van een hele groep enthousiaste mensen die óók, net als ik, al jaren bezig zijn met schouders eronder. Allemaal mensen die ook geloven in dampromotie.
In mooie toernooien, in PR, b.v. door partijen snel op internet te publiceren, elektronische borden, (tegenwoordig bij elk toernooi de standaard).
Mensen die net als ik ook veel zien in het promoten van dammen in het onderwijs. Sta zelf dagelijks voor de klas en ik zie hoe jeugd best iets leukers wil doen dan gamen in de pauzes. Rubiks Cube is populair tegenwoordig, ik zie ook steeds vaker geschaakt worden.
Daar gaan we nu op inspringen met het op grote schaal verspreiden van heel goedkope, modern vormgegeven, kwalitatief prima dambordjes.
Ja, daar zie ik wat in. En met mij zo veel anderen dat er in no time 9000 damborden besteld zijn en verspreid gaan worden in Nederland en België.
Goedkoper dan zo'n schooldambord á € 10,76 bij Raindroptime want dat deelt niet lekker in grote aantallen uit.
Bestuurders van bijna 100 damclubs en damorganisaties zien de grote waarde ervan. Er komt op 14 april een Nationale Jeugdleidersdag.
Wie een veel beter idee heeft om het dammen te promoten mag het zeggen.

Maar hr. de Witt vind het allemaal maar niks. Man, hou toch eens een keer op met die domme praatjes.
Richt een club op. Ga damles geven. Organiseer een toernooi. Schrijf een boek. Bestel 100 dambordjes en deel ze uit. DOE IETS!
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Helemaal eens met Paul. Ik heb werkelijk geen idee wat die Henk de Witt bezielt om te stellen dat de mensen die nu damborden uitdelen geen visie hebben. Wat is de visie van De Witt?? Geen remises meer en er komen honderden/duizenden nieuwe leden? We zullen naar de mensen toe moeten! Ga er maar van op aan dat die damborden niet worden uitgedeeld zonder verder idee. Te denken valt aan een soort van verplichting deel te nemen aan het schooldamtoernooi als je de damborden in ontvangst neemt. Als ik nu een blik kan openen met 20 mensen die 40 uur per week scholen wil bezoeken heb ik binnen een maand een geweldig plan hiervoor geschreven met als basis het plan Regiowerking Noord. Maar dat blik is er nou eenmaal niet. Dus we proberen het op een andere manier om de kinderen weer aan het dammen te krijgen.

Blijkbaar vat de heer De Witt dit op als handelen zonder enige visie en beleid. Nou, laat het meneer maar lekker denken en lopen zaniken op remises. Van mijn part organiseert meneer een toernooi waar alleen maar overwinningen zijn. Of met sneldammen, of met andere spelregels. Het zal me worst wezen. Het rendement zal zijn: helemaal nul nieuwe geïnteresseerde mensen, laat staan nieuwe leden. Die damborden zorgen in elk geval nog ervoor dat er ergens gedamd KAN worden. En ja, er is zoals ik zei wel degelijk beleid hierbij! Wat een kansloos arrogant schofferen is dit toch ook van De Witt. Het zijn verdomme mensen die hun uiterste best doen nog iets van het dammen te maken.... We willen allemaal hetzelfde!

En ja, simultaan hieraan kan best worden nagedacht over spelvormen bij de absolute top. Het is inderdaad niet bevorderlijk dat in de meeste matches 18 van de 20 partijen remise worden. Maar dit heeft niks met de aanwas van jeugdleden te maken. Helemaal niks.

Nog een aanvulling: ik begin nu te beseffen waarom hardwerkende mensen zoals Cees de Leeuw en Eva Houtjes een schijthekel hebben aan het forum.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Frans de Jonge wrote:Ik zie voor deze draad op het Forum de echte damliefhebbers hun ongezouten opvattingen weergeven. Allemaal hebben ze het damhart op de goeie plaats. En er worden vaak ook heel rake dingen gezegd en wezenlijke vragen gesteld.
Wat gaat het uitdelen van gratis dambordjes nu werkelijk opleveren? Een terechte vraag! Ik ben vreselijk benieuwd naar het rendement (damplezier, toename georganiseerd dammen, enz.) en wat we van elkaar kunnen leren bij onze aanpak hierbij. Ik zie het ook als kans om dammen weer onder de aandacht van kinderen, onderwijzers, ouders maar ook volwassenen en gepensioneerden te brengen.
Het lijkt logisch dat het rendement van het uitdelen toeneemt als je het combineert met acties zoals damles/-toernooien op en tussen scholen, damles/-toernooitjes bij wijkverenigingen, seniorencomlexen en in buurthuizen, simultaans op deze plekken. Laten we onze plannen en ervaringen delen. Een kritische voorbeschouwing mag, maar een succesvolle uitrol wil toch iedere damliefhebber? Is hier trouwens al een concreet "aanvalsplan
" voor?
Frans zijn mening geldt hier nog steeds :D .

Zonder ergens inhoudelijk op in te gaan.
Nieuw beleid/nieuw project is gebaseerd op een visie en een doel. (Plan)
Dat beleid ga je dan implementeren. (Do)
Vervolgens ga je monitoren of het beleid de visie/het doel bereikt (Check)
Daarna ga je aan de hand van de resultaten beleid bijstellen of een project zelfs afblazen (Act).

Zelf heb ik de indruk - en dat gebeurt vaak - dat we (KNDB) de acties Check/Act van deze beleidscyclus vaak overslaan.
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Michel Stempher wrote:Wat een kansloos arrogant schofferen is dit toch ook van De Witt.
Het zijn verdomme mensen die hun uiterste best doen nog iets van het dammen te maken.... We willen allemaal hetzelfde!
Met je tweede opmerking ben ik het helemaal eens.
Met je eerste opmerking verlaag je jezelf tot een niveau waarvan je zelf iemand (en niet terecht naar mijn mening) van beschuldigt. Jammer, en weinig constructief.
GuidoB

Post by GuidoB »

In het kader van kinderspel en prioriteiten vraag ik mij af waar de focus op moet liggen. Ik was laatst op zoek naar een vereniging met een jeugdafdeling in een bepaalde regio. Daarbij stuitte ik op de website http://www.jeugddammen.com/. Ik schrik daar van:

- Nieuws over jeugd NK's uit 2016
- Laatste Tweet uit januari, voorlaatste uit oktober

Is het jeugddammen in Nederland al dood, of is het alleen deze website?

Ik las laatst een mail waarin een bondsraadslid pleitte voor meer geld voor de ToernooiBase server. Het is jammer dat het niet werkt zoals velen zouden willen, maar het lijkt nuttiger om de bestaande infrastructuur te benutten. Zoek vrijwilligers, geef ze een vergoeding en zorg voor content.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

GuidoB wrote:In het kader van kinderspel en prioriteiten vraag ik mij af waar de focus op moet liggen. Ik was laatst op zoek naar een vereniging met een jeugdafdeling in een bepaalde regio. Daarbij stuitte ik op de website http://www.jeugddammen.com/. Ik schrik daar van:

Ik las laatst een mail waarin een bondsraadslid pleitte voor meer geld voor de ToernooiBase server. Het is jammer dat het niet werkt zoals velen zouden willen, maar het lijkt nuttiger om de bestaande infrastructuur te benutten. Zoek vrijwilligers, geef ze een vergoeding en zorg voor content.
- Focus op jeugd. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. En jeugd is de categorie waarin de KNDB het laatste decennium nog nieuwe leden heeft mogen begroeten. Binnen jeugd focus op categorie tot en met 12 jaar: DamZ!. Binnen deze categorie (in eerste instantie, want de kinderen die je binnen haalt wil je natuurlijk binnen houden) focus op kinderen tot en met 10 jaar. Deze kinderen hebben genoeg tijd om voor de overstap naar middelbare school zich het spel eigen te maken en verliefd te worden op het spel. En even belangrijk, in geval van een club: een band op te bouwen met de club en haar (veelal volwassen) leden.

- In de communicatie naar jeugd focus op DamZ! Het is jammer, dat de KNDB zelf concurrentie voor en versnippering van DamZ! heeft georganiseerd met jeugddammen.com en schooldammen.nl. Dat laatste domein valt gelukkig vrij eenvoudig aan damz.nl te koppelen. Conclusie: om te beginnen focus op (herstel en versterking van) het DamZ! merk. Met de bijbehorende doelgroep tot en met 12 jaar. Alles wat met jeugd tot en met 12 jaar te maken heeft, allereerst via damz.nl delen en niet versnipperen tussen schooldammers en clubdammers (jeugddammen.com). Voor schooldammers is leuk, te lezen dat clubdammers van hun leeftijd meedoen aan Europese en Wereldkampioenschappen in allerlei spannende landen. Voor clubdammers, is leuk te lezen dat er een (steeds breder wordende) basis onder hen hangt. En verder zijn zij natuurlijk 'zo ver', dat zij vaak al informatie en media tot zich nemen die gericht zijn op volwassenen. Daar hoef je - in een omgeving waarin vrijwilligers voor content etc schaars zijn en gekozen moet worden - geen apart jeugddammen.com voor op te zetten, die kinderen zijn al enthousiast genoeg.

- De stand van damzaken is donker. Het jeugddammen is in dat kader het enige flauwe lichtpuntje. Dat natuurlijk net als de rest van de bond enorm onder druk staat. Dat hangt met elkaar samen. Minder leden die gemiddeld ouder zijn betekent ook minder vrijwilligers die gemiddeld ouder zijn. En dat heeft evenredige invloed op de ontwikkeling van het jeugddammen. De DamZ! DamSet speelt in op deze omstandigheden en vormt daarom een geheel met de DamZ! website om kinderen zelfstandig aan het dammen te zetten en houden. En is erop gericht, om de vicieuze cirkel van dalend aantal leden, dalend aantal vrijwilligers en daarmee afnemend vermogen om nieuwe kinderen voor het damspel te interesseren, te doorbreken.

- Bestaande infrastructuur gebruiken: eens. Vrijwilligers zoeken voor content en hen een vergoeding geven: niet eens. Nou ja, vrijwilligers zoeken natuurlijk wel. Maar die hoeven geen vergoeding te hebben, anders dan hun onkosten. Bovendien is voor de KNDB - waar op 31 december 2020 ceteris paribus het licht uitgaat - nu meer dan ooit allereerst van belang, dat zij grip krijgt op haar organisatie. En op een wijze, die afhankelijk is van minder vrijwilligers (en professionals!), niet meer. De KNDB moet zichzelf zien als een verzameling provinciale bonden, clubs, leden en evenementen die om een website heen draait.

In dat kader denk ik allereerst aan het inventariseren en met bezoekers van damz.nl delen van datum, locatie en contactgegevens van alle school damtoernooien. Het lijkt vanzelfsprekend, maar dat overzicht is er voor zover mij bekend niet. Er is natuurlijk wel schooldammen.nl als (prima!) aanzet hiertoe. Maar de volgende stap - het daadwerkelijke overzicht - is er nog wel een die gezet moet worden.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Merk svp overigens op, dat het alleen de jeugd is, die de KNDB in staat heeft gesteld om 35 onafgebroken jaren een dalende ledentrend te vertonen. Als de vooralsnog succesvolle en vele malen grotere bridgebond met 120.000 leden vandaag een onafgebroken dalende trend zou inzetten, bestaat zij over 5-10 jaar niet meer.

Vanzelfsprekend houdt het voor de KNDB in haar huidige verschijningsvorm natuurlijk ook een keertje op. Ceteris paribus lijkt dat moment te liggen op 31 december 2020, het eind van de huidige beleids- en subsidiecycli van NOC*NSF en VWS. De KNDB teert immers al drie opeenvolgende jaren in op het eindige eigen vermogen, en het ledental en daarmee samenhangend het aantal vrijwilligers alsmede de inkomsten uit contributie zullen blijven dalen. Dat is een eindige situatie.

Mijn advies aan de KNDB is om voor te sorteren op en in te spelen op die ontwikkeling. En te zoeken naar een benadering die de KNDB ook in kleinere omvang in de lucht kan houden en bovendien perspectief dan wel kans kan blijven geven op groei mogelijkheden. In dat kader is mijn voorstel om de KNDB te definiëren als een hechte verzameling provinciale bonden, clubs, leden en evenementen die om een website heen draait. In dat kader ook lanceren Paul van de Veen en ik de DamZ! DamSet die een geheel met de DamZ! website vormt en die een vrijwillige of professionele arbeids extensieve benadering centraal stelt, gecombineerd met de mogelijkheid en ambitie om ongekend grote volumes te draaien. En zo de website en de wet van de grote getallen hun werk te laten doen.

Natuurlijk mag iedereen sceptisch naar ons initiatief kijken. En zich afvragen: gaat dit werken? Welnu, dat gaan we op afzienbare termijn zien. Tegelijkertijd hoop ik, dat een ieder - sceptisch of niet - bereid is om onder ogen te zien, dat we weinig vrijwilligers en weinig professionals hebben. En dat hun aantal - in lijn met de 35-jarige ontwikkeling van clubs en ledental - verder zal afnemen, niet toenemen. Bij het maken van plannen of het nemen van initiatieven maak je de kans van slagen een stuk groter, als je in ieder geval met dit gegeven rekening houdt.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Arjen

Post by Arjen »

Marcel Kosters wrote:De KNDB moet zichzelf zien als een verzameling provinciale bonden, clubs, leden en evenementen die om een website heen draait.
En die (ene?) website zou dan volgens jou de DamZ website moeten zijn?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Arjen wrote:
Marcel Kosters wrote:De KNDB moet zichzelf zien als een verzameling provinciale bonden, clubs, leden en evenementen die om een website heen draait.
En die (ene?) website zou dan volgens jou de DamZ website moeten zijn?
Als het gaat om alles wat met jeugd tot en met 12 jaar te maken heeft: ja.

Als het gaat om al het andere: kndb.nl, KNDB-app of welk efficient en effectief online communicatiemiddel of verzameling van met elkaar samenhangende middelen je maar kunt vinden. Concreet lijkt kndb.nl me zeer voor de hand te liggen.
GuidoB

Post by GuidoB »

Marcel Kosters wrote:
GuidoB wrote:In het kader van kinderspel en prioriteiten vraag ik mij af waar de focus op moet liggen. Ik was laatst op zoek naar een vereniging met een jeugdafdeling in een bepaalde regio. Daarbij stuitte ik op de website http://www.jeugddammen.com/. Ik schrik daar van:

...
(heel erg veel blablabla)
...
Marcel, ik stel een simpele vraag. Ik krijg een enorm antwoord, waar ik geen wijs uit kan. Ik heb driemaal geprobeerd het te lezen, maar ik haal keer op keer het einde niet. Beantwoord je nu mijn vraag, of niet?

Ik zag ergens in je epistel dat jeugddammen een lichtpuntje is. Het is daarmee volgens jou vast niet dood. Dan is het dus alleen deze website. Ben je het ermee eens dat de KNDB dit nieuw leven in zou moeten blazen? Zijn daar vrijwilligers voor nodig? Zou de KNDB hen daar volgens jou een vergoeding voor moeten geven?
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

GuidoB wrote:(...)Ben je het ermee eens dat de KNDB dit (website damz.nl) nieuw leven in zou moeten blazen?
Ja.
GuidoB wrote:Zijn daar vrijwilligers voor nodig?
De huidige DamServer en DamMentor zijn ontwikkeld door commerciële ontwikkelaars. Het lijkt verstandig, de (kleine) aanpassing van de DamServer door de ontwikkelaar te laten doen. Ik neem daarbij aan, dat de rest van de server functioneert en dat de hosting afdoende capaciteit heeft. Dat zijn echter pas punten, die actueel worden als de server überhaupt door kinderen gebruikt kan gaan worden. De invoer aanpassingen aan DamMentor lijken door een vrijwilliger gedaan te kunnen worden.
GuidoB wrote:Zou de KNDB hen daar volgens jou een vergoeding voor moeten geven?
Een commerciële ontwikkelaar zal betaald moeten worden, tenzij hij in natura sponsort. Zoals Graficelly in Reeuwijk de vormgeving van de DamZ! DamSet in natura sponsort. Een vrijwilliger - ontwikkelaar, invoerder, etc - mag betaald krijgen. Al ben ik daar - zoals eerder op dit forum onderbouwd - in de regel geen voorstander van. Kort gezegd omdat niemand - inclusief de vrijwilliger - daar wijzer van wordt en de KNDB wel armer. Ik zou het geld van de vrijwilliger liever in een snellere server steken en ik denk dat de vrijwilliger ook liever een goed en snel werkende server ziet waarop zijn inspanningen tot hun recht komen, dan een paar tientjes extra op de bankrekening en een goedkopere en daarmee (te) trage server. De KNDB kan haar geld tenslotte maar een keer uitgeven.
GuidoB

Post by GuidoB »

Je beantwoordt mijn vraag dus niet. Wat ben je toch weer ongelooflijk onduidelijk in je communicatie. Ik stelde een vraag over jeugddammen.com en krijg een antwoord over een heel andere site.

Ik houd het maar weer eens voor gezien. Het is me wel weer duidelijk waarom het nooit iets wordt met de infrastructuur van de KNDB. Dat zit net zo in elkaar als de epistels van Marcel Kosters: geen touw aan vast te knopen.
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

GuidoB wrote:Je beantwoordt mijn vraag dus niet. Wat ben je toch weer ongelooflijk onduidelijk in je communicatie. Ik stelde een vraag over jeugddammen.com en krijg een antwoord over een heel andere site.

Ik houd het maar weer eens voor gezien. Het is me wel weer duidelijk waarom het nooit iets wordt met de infrastructuur van de KNDB. Dat zit net zo in elkaar als de epistels van Marcel Kosters: geen touw aan vast te knopen.
Sorry Guido, maar volgens mij ben jij onduidelijk.
Je stelt een vraag over DamZ en krijgt daar netjes van Marcel een duidelijk antwoord (namelijk ja) op. Duidelijker kan volgens mij niet.

Misschien een antwoord wat je niet bevalt. Dat kan, maar je krijgt een fatsoenlijk antwoord.

Dus volgens mij zaai jij nu verwarring ...
Last edited by Ton van Namen on Tue Mar 06, 2018 21:43, edited 1 time in total.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Zoek maar eens naar het huidige aantal jeugdleden. Dat is nog meer schrikken.
Met een gestructureerd plan denk ik dat alleen een stad als Den Haag het totaal aantal KNDB=jeugdleden in Nederland kan verdubbelen. Alleen is de vraag wie doet dat?
Post Reply