Alquerque is volgens van der Stoep (en ik ben het er helemaal mee eens) een voorloper van het Spaanse damspel. De overeenkomsten zijn verbluffend.
De zotte schaakhistorici evenwel hebben ooit beweerd dat dammen van schaken afstamt en Kruijswijk e.a. nemen deze onzin gewoon over. In werkelijkheid hebben schaken en dammen hun eigen wordingsgeschiedenis.
Om alquerque over het hoofd te zien als voorloper van het Spaanse damspel moet je goed je als historicus goed je best doen. Net als dat het een enorme vondst is te beweren dat een dambord uit 1696 in het Hoorns museum met een molenspel achterop niet gebruikt zou zijn voor het damspel (Van der Stoep) maar voor Turks schaken (Kruijswijk) ...
Gelukkig kan ik van de historici dat nemen dat wat geloofwaardig is en mijn eigen weg zoeken in de geschiedenis van het damspel.
Alquerque a doze (met 12 stukken) wordt nog steeds in café's in Spanje gespeeld.
Een spelletje alquerque is goed te spelen op het dambord!
Je neemt een 5x5 bord (gebruik een deel van het dambord).
Je mag de stukken altijd recht verplaatsen naar een naastgelegen veld (ook achteruit dus) maar alleen via de donkere velden mag je diagonaal bewegen en slaan. Natuurlijk kun je afspreken dat je overal diagonaal mag bewegen. Een soort Fries alquerque.
Eén vertakking van alquerque ging richting Spaans damspel.
Alquerque is in veel landen doorgedrongen, waar varianten op het spel ontstonden.
Deze variant van alquerque wordt op Sri lanka beoefend.
Het spel draagt de exotische naam:
Peralikatuma
In Mexico speelt men
Awithlaknannai, op Madagascar
Fanorana.
Meer over de geschiedenis van het damspel op Damwereld, nieuwe website in constructie.