Demotiedammen naast internationaal dammen?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Arjen de Mooij wrote:Hahahah. Niet in jezelf praten Eric. Ik vond het een solid plan. Weet iemand ook of Mari van B. voorstander is van een spelvernieuwing? Dan kunnen we daar wat geld lostroggelen.

Ik weet trouwens niet wanneer jij begint met drinken, maar hier is het pas 18.30
Patser heeft al aangekondigd een demotiedamtoernooi te willen sponsoren.
Patser woont in Beijing, maar ook in Laveno en Mombello. Om met Herman Finkers te spreken: het is niet slim om in drie plaatsen tegelijk te wonen. Wellicht is er genoeg geld over voor een aansprekend evenement.

Enne, in Thai is het inmiddels 00.24 uur. Ik heb dus wat meer recht om uit mijn nek te kletsen dan jij.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Omdat deze thread begon met een vergelijking met biljarten. Onderstaand stukje, geplukt van de site van de Nederlandse Biljart Bond.

De vetgedrukte passages heb ik zelf even geaccentueerd.

HET MODERNE BILJARTSPEL

De Franse Revolutie maakt een einde aan vele koningen, die dan ook hun spel niet meer kunnen spelen. De gewone stervelingen nemen het spel over en het biljarten neemt een hoge vlucht tussen 1827, als Mengaud de pomerans uitvindt, en 1860, als men overschakelt op het carambole-spel. Daarmee is het moderne biljartspel geboren.Hoewel dat toch niet zolang geleden is, vecht men nog steeds over de vraag door wie de verfijningen in het spel zijn aangebracht. Zo betwisten meerdere personen het vaderschap van de série américaine. Genoemd worden in dit verband de Amerikanen Sexton en Schaeffer, de Fransman Berger en de Canadese broers Dion.

Als het vrije spel te gemakkelijk gaat worden, doet het kaderspel zijn intrede. Dat is omstreeks 1880, als door de Fransman Edmond Graveleuse een 12 à 15 cm-driestootskader wordt gepresenteerd. Spoedig daarna - in 1883 - zijn het de profs die een Wereldkampioenschap in 21 cm-driestootskader betwisten. Nog vóór er een internationale organisatie was, werden reeds kader 45/2 wereldkampioenschappen georganiseerd: in 1902/03.

PROFESSIONALISME
In 1985 wordt door dr. Werner Bayer de BWA , een professionele biljartorganisatie, in het leven geroepen.
Daarin worden driebandenspelers gecontracteerd, welke in een aantal toernooien die in verschillende landen en werelddelen door die BWA worden georganiseerd, wedstrijden spelen om prijzengeld.
Alhoewel er enige spelers in de wereld waren die de amateurstatus was ontzegd, deed het professionalisme vanaf die tijd officieel zijn intrede. Ook de nationale en internationale biljartorganisaties gaan daarna de amateurs toestaan prijzengeld te ontvangen.

SPELSYSTEMEN
Tot ca. 1985 werd in de gehele internationale biljartsport het systeem AVE gehanteerd. Daarbij wordt de spelers een gelijk aantal beurten toegekend en worden in de eerste ronde van finales de sterkste tegen de zwakste spelers gepland, waardoor de kans dat in de laatste partij de sterkste twee spelers tegen elkaar spelen het grootst is.
Met het prijzengeld doet ook een in de biljartsport nog niet gehanteerd spelsysteem zijn intrede. Het spelen in sets wordt ingevoerd, waarbij kortere partijen worden gespeeld en ook met een groter aantal finalisten kan worden aangevangen.
Waren er bij het systeem AVE meestal 8 spelers, bij het SETsysteem samen met het KNOCK-OUT systeem kan wel met 16 of met 32 spelers worden aangevangen.

Mijn conclusie over het bovenstaande:

Wanneer het spel te gemakkelijk wordt (dus veel gelijke spelen!!!), schakelt men over naar een nieuwe moeilijkere versie (kader - iets moeilijker: Delfts?).

Als de sport echt professioneel wordt, gaat men een nog spectaculairdere en ingewikkelder versie promoten: driebanden, gecombineerd met:
sneller spelen, sets, knock-out.

Gevolg: televisie-minded, sponsor-minded, emotie. Demotie?

Hopelijk zullen de topspelers inzien dat zij toe moeten naar een versie van het dammen, dat ook dergelijke ingrediënten herbergt.
Alleen dan zullen die broodnodige sponsors en televisietijd echt in beeld komen.

Laat de top 200 van Nederland maar eens een congres organiseren over bovenstaand thema, en vervolgens een professionele bond oprichten.
Misschien dat Tjalling (sta je nog bij de 200?) of anders Dieter (hij heeft alle e-mail adressen natuurlijk) het voortouw kunnen nemen.
Een alternatieve wereldkampioen, revolutie, dat lijkt me wel wat. De evolutie, die Henk de Witt wilde inzetten redt het toch niet.

Een profeet wordt tijdens zijn leven nooit geëerd.
composite

Post by composite »

Arjen de Mooij wrote: Ik weet trouwens niet wanneer jij begint met drinken, maar hier is het pas 18.30
Jij komt zeker niet uit het donkere zuiden. Bij ons is niet het tijdstip bepalend, maar de dorst dan wel de behoefte. Ik persoonlijk mag, als het zo uitkomt en het weder zulks toelaat, graag des morgens al in een pintje happen of van een kelkje nippen...
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Ja, zeker, om 18.30 kun je wel drinken, maar om dan al dronken te zijn... das weer wat anders.
Dieter

Post by Dieter »

Ik zou over deze zaak graag stemmen horen vanuit de BR. Wie van de heren plaatst een reactie.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Dieter wrote:Ik zou over deze zaak graag stemmen horen vanuit de BR. Wie van de heren plaatst een reactie.
Dieter, wat bedoel je precies. De dorst in het Zuiden?
Dieter

Post by Dieter »

Piet Bouma wrote:
Dieter wrote:Ik zou over deze zaak graag stemmen horen vanuit de BR. Wie van de heren plaatst een reactie.
Dieter, wat bedoel je precies. De dorst in het Zuiden?
Nee Piet ik probeer on topic te blijven. Ik zou dus graag een reactie horen op de stelling van Eric en mijn eigen eerdere reactie daarop met betrekking tot het aanbieden van meer damspellen door de KNDB.
Maar dat had je toch wel begrepen zeker [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Nieuwe speelwijze

Post by Kosmos »

ktarinus wrote:Ergens wel grappig die damwereld ik bladerde net wat van mijn oude nummers van het Damspel door in de jaren 20 begon hoogland al met pogingen het spel te veranderen. Nu bijna een eeuw later zijn er nog steeds mensen die tevergeefs pogingen wagen... ha ha ha ha
Uit De nieuwe speelwijze in het dammen van Herman Hoogland beschreven door C. H. Broekkamp:

Het damspel, sedert eeuwen in toepassing, was niet altijd zoo, als wij dit thans kennen en spelen.
Vooral in Nederland, Frankrijk en vele andere landen werd dit herhaaldelijk gewijzigd en veranderd, en niemand minder dan de heeren Wijnmalen, Gortmans, van Dam en vele andere geschiedvorschers kunnen hiervan getuigen.
Zijn niet alle veranderingen ook verbeteringen geweest, het staat toch ontegenzeggelijk vast dat het damspel hierdoor vooruitging in studie en ontwikkeling.
Een zaak bleef echter tot op heden steeds onverbeterd en wel de teveel voorkomende remise in de partij, terwijl deze helaas maar al te dikwijls onrechtvaardig moest geaccepteerd worden.
(...)
Ware het dam tegen dam of dam met schijf tegen dezelfde kracht bij bedie spelers, niets zou billijker zijn dan de aanvaarding van remise of gelijkspel; maar, waar een meerderheid tegenover een minderheid staat, moet ook gelegenheid gegeven worden, zulks in het voordeel te kunnen omzetten.

De nieuwe speelwijze behelst dat de dam de vijandelijke dam ook recht en dwars slaat.
In 1925 werd een vierkamp met de nieuwe speelwijze gespeeld tussen Hoogland, van Rees, Hilbers en Carlebur.

Er worden ook eindspelen met de nieuwe speelwijze gegeven in het boek.

Image

Dit schijnt te winnen.
Heaven is no location, but a state of mind
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Ik zie ook nog niet hoe

een idee: door een dam op 46 en op 23 te zetten en dan de krachtzet 23-37 te spelen! Helaas heeft zwart de dam op bv 15 gezet, en speelt hij dan 35-40, en dan is 37-42 15x47 46x50 40-45 remise.
Kosmos

Post by Kosmos »

Arjen de Mooij wrote:Ik zie ook nog niet hoe

een idee: door een dam op 46 en op 23 te zetten en dan de krachtzet 23-37 te spelen! Helaas heeft zwart de dam op bv 15 gezet, en speelt hij dan 35-40, en dan is 37-42 15x47 46x50 40-45 remise.
Je slaat ipv 46x50 46x35 meerslag! (46x49x35)

Na 1.44-50 moet 30-2 maar dan?
Eric van Dusseldorp

Re: Toernooi

Bert Zwart wrote: We hebben nog steeds 1400 euro van Guest (500), ikzelf (500), Eric van Dusseldorp (300) en Piet Bouma (100).
Als de groothertog van de AAA (Afgeserveerde Arrogante Anoniemen) nog interesse heeft, moet hij me maar een PM sturen!
Maar ik strijd nu niet direct in de voorste linies voor de invoering van de demotiedam. Ik bekijk het niet onwelwillend van een afstandje. Voor 'mijn' 300 euro heb ik een andere dam-besteding in mijn hoofd. Daar kom ik binnenkort mee naar buiten, eerst moet de BR en het bestuur meewerken.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Kosmos wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Kosmos wrote: Bastiaannet zou een voorbeeld moeten nemen aan de grote Cornelis Blankenaar.
Die was, zoals je in het boek van Kruijswijk kunt lezen, voorstander van Hooglands nieuwe speelwijze omdat

De ontwikkeling van het damspel belangrijker is dan mijn eigen oeuvre

Overigens hebben de eindsplen van BaBaSti nu ook geen waarde voor het wedstrijdspel. Kunst en sport niet door elkaar halen. Ik speel die Blankenaar-eindspelen toch niet na omdat ik er in de wedstrijdpraktijk iets aan heb?, nee, om de schoonheid ervan!

Demotiedammen lijkt mij de beste oplossing als je echt veel winstpartijen wilt.
Het alternatief is een verdere differentiatie van DT.
Cornelis Blankenaar had wat makkelijker praten dan Johan Bastiaannet, omdat Blankenaar op het moment dat hij zich -uit vriendschap voor Jack de Haas- vóór dat Hoogland-systeem had verklaard, al meer dan tien jaar nauwelijks een dambord had aangeraakt.

Als je meer voor demotiedammen bent dan voor Delfts, dan zou het wel eens verstandig kunnen zijn dat je je propagandatalenten inzet voor het demotiedammen.

Delfts zal na wat vorig jaar allemaal is gebeurd nooit en te nimmer meer een poot aan de grond krijgen in Amsterdam. En om het doel van de vernieuwers te bereiken is demotiedammen uiteraard vééél effectiever.
Het zal je toch niet ontgaan zijn, Hanco, dat ik me al diverse malen voor demotiedammen heb uitgespoken. Binnen 2 maanden te spelen op de Mind Sports Arena.
Zelf geloof ik dat demotie DE kans is om van dammen een win-sport te maken (Win-dammen zou ook een naam kunnen zijn).
Echter, het DUWO-toernooi met DT-experimenten is een lovenswaardig initiatief dat ik alleen maar kan toejuichen. Bovendien is DT een heel keline aanpassing maar, die het huidige eindspel niet vernietigt maar aanvult. Maar zelfs tegen een type-3,5-spel (oud-dammen= type 4, doordammen= type3) is enorme weerstand.
Laten we dus eerst maar buiten de bond om demotiedammen.
Waarom vragen jullie Henk de Witt niet of zijn toernooi volgend jaar geheel aan Demotiedammen kan worden gewijd?
Een groot profeet moet toch het goede voorbeeld kunnen geven, immers:
De ontwikkeling van het damspel is belangrijker dan mijn eigen oeuvre

zei Cornelis Blankenaar al.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Kosmos

Demotie

Post by Kosmos »

Hanco wrote: Waarom vragen jullie Henk de Witt niet of zijn toernooi volgend jaar geheel aan Demotiedammen kan worden gewijd?
Een groot profeet moet toch het goede voorbeeld kunnen geven, immers:
De ontwikkeling van het damspel is belangrijker dan mijn eigen oeuvre

zei Cornelis Blankenaar al.
Van mij mag het!
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Demotiedammen naast internationaal dammen?

Post by Jan Pieter »

Eric van Dusseldorp wrote:Wat vinden we ervan, een aparte sectie demotiedammen of niet?
Toen het eerste Doordamtoernooi werd gespeeld, waren er direct mensen die riepen dat dit de toekomst was. Na het eerste Delftse toernoei idem dito, en nu we een keer gesneldamd hebben met demotie zijn er weer mensen die zeker weten dat dit de oplossing is voor alle kwalen.

Het lijkt mij veel te vroeg om een keuze te maken. Laten we eerst nog maar een paar jaartjes experidammen tot er een bepaalde spelvorm komt bovendrijven. Daarmee bedoel ik niet (alleen) dat die spelvorm populair is op dit forum, maar ook en vooral dat er toernooien mee gespeeld worden waar flink wat dammers op afkomen. Dan, en pas dan, zou de KNDB kunnen overwegen om die spelvorm te erkennen naast het bestaande internationale spel.
Eric van Dusseldorp

Re: Demotiedammen naast internationaal dammen?

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Wat vinden we ervan, een aparte sectie demotiedammen of niet?
Toen het eerste Doordamtoernooi werd gespeeld, waren er direct mensen die riepen dat dit de toekomst was. Na het eerste Delftse toernoei idem dito, en nu we een keer gesneldamd hebben met demotie zijn er weer mensen die zeker weten dat dit de oplossing is voor alle kwalen.

Het lijkt mij veel te vroeg om een keuze te maken. Laten we eerst nog maar een paar jaartjes experidammen tot er een bepaalde spelvorm komt bovendrijven. Daarmee bedoel ik niet (alleen) dat die spelvorm populair is op dit forum, maar ook en vooral dat er toernooien mee gespeeld worden waar flink wat dammers op afkomen. Dan, en pas dan, zou de KNDB kunnen overwegen om die spelvorm te erkennen naast het bestaande internationale spel.
Daar kan ik me wel redelijk in vinden, maar dat experidammen, dat is toch altijd sneldammen in een bepaalde damspelversie?

Demotiedammen is moeilijker dan internationaal dammen, dat heb ik eerder al gesteld. Daarom zou ik een toernooi met topspelers, en dan gewoon met 50 zetten in twee uur p.p., interessant vinden. Eventueel kan zo'n toernooi worden vergezeld van een open groep en dan een aantal ronden Zwitsers, voor de liefhebbers.

Ik vind dat van de besproken damspelvarieteiten het demotiedammen terecht nogal komt bovendrijven aangezien het een erg naturelle manier is om het remisepercentage in te dammen. Als het internationale spel opnieuw had mogen worden uitgevonden, had dat wat mij betreft met de demotiedam mogen zijn. Maar omdat het internationale spel nu eenmalig sterk is ingeburgerd, moeten we, wat betreft het demotiedammen, vooralsnog volstaan met een interessant, maar kleinschalig en particulier initiatief.
Post Reply