Rating ook bij onderlinge clubwedstrijden?

AntonvBerkel

Re: Rating ook bij onderlinge clubwedstrijden?

Post by AntonvBerkel »

Piet Bouma wrote:Ik wil de vier heren hartelijk bedanken voor de one-liners die ze hierboven geplaatst hebben. Nu snap ik weer hoe de damwereld in elkaar zit.

Eén van de meest gestelde vragen, die ik krijg van spelers via e-mail over Toernooibase gaan over rating. Bijvoorbeeld: Waarom is deze partij niet meegerekend? Hoe is mijn rating precies berekend, klopt dit wel? Etc. etc.
En dat zijn niet de toppers, die de vragen stellen, maar gewoon middelmatige dammers net als ikzelf. De rating is een extra dimensie voor gewone spelers. Zelf kijk ik ook regelmatig hoe ik er in Friesland voor sta. Blijf ik nog boven Hendrik Veenstra staan, kan ik Douwe Edelenbos inhalen….
En ook op clubniveau zit dat zo. Nog even en ik heb Anton Schotanus in vizier.... :)
Er zijn flink wat clubspelers, die geen Nationale Competitie of Provinciale wedstrijden spelen. Die krijgen geen rating.
Met een vrijwillige mogelijkheid om onderlinge competities mee te laten tellen in de KNDB-rating biedt de KNDB ook wat voor die spelers.
Natuurlijk, sommigen zullen dan fanatieker hun onderlinge gaan spelen (is daar wat op tegen?). Anderen zullen net zo blijven spelen als voorheen (gezelligheid en wat proberen). Dat doe ik ook in provinciale wedstrijden. We zijn voor 90% recreatieve spelers, waar het mes op tafel al lang verdwenen is. Maar een extra competitief element met weinig rompslomp is toch best aantrekkelijk?
Een ander idee wat makkelijk te realiseren is, durf ik bijna niet meer te opperen.
Het introduceren van provinciale meesters en clubmeesters met een diplomaatje van de KNDB. Maar ja, schiet daar ook maar weer op met wat one-liners. Ik heb een olifantshuid.
Dit lijkt mij eenvoudig op te lossen. Je inventariseert voor aanvang van de interne competitie wie voor rating wil spelen en wie niet. Spelen twee spelers tegen elkaar die voor rating willen spelen, dan telt de rating mee. Wil ten minste een der spelers niet voor rating spelen, dan telt die partij niet mee voor de rating. Iedereen happy toch? Kan Michel gewoon zonder ratinggevaar een biertje blijven drinken, terwijl de rest van zijn club voor rating speelt.

Provinciale meester: waarom niet? Punten alleen te verkrijgen bij het provinciaal kampioenschap, dan krijgt dat ook weer een extra impuls. Ook de vrouwelijke variant introduceren?
Clubmeester lijkt me wat ver gezocht, aangezien er ook zeer kleine clubs bestaan.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

Piet Bouma wrote:
Het is onduidelijk hoe de ratingberekening bij de FMJD precies gedaan wordt.
Ik heb nergens een uitleg kunnen vinden.
http://www.fmjd.org/docs/Annexes/Annex% ... system.pdf

Vanaf pagina 3. Is dit een beetje wat je zoekt of totaal niet?
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Okay, helder. :D
Attachments
2015-10-11_0047.png
2015-10-11_0047.png (27.11 KiB) Viewed 7759 times
henk stoop

Post by henk stoop »

Eric van Dusseldorp wrote:Vroeger kreeg een speler, die nog geen rating had, automatisch 2100. Tegenwoordig is dat 1900.
Ik ben al zeker 20 jaar met deze rating bezig. En de startrating is al die tijd 1900. Behalve voor jeugdspelers, daar was de startrating vroeger lager.
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher »

2100 is die rating die gebruikt wordt bij het berekenen van de gemiddelde rating van alle tegenstanders van jou + jouw eigen rating voor mannen uit jouw 'competitie' die geen rating hebben. Voor vrouwen is dit 2000.

Misschien levert dit de verwarring op?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Michel Stempher wrote:2100 is die rating die gebruikt wordt bij het berekenen van de gemiddelde rating van alle tegenstanders van jou + jouw eigen rating voor mannen uit jouw 'competitie' die geen rating hebben. Voor vrouwen is dit 2000.

Misschien levert dit de verwarring op?
Dat zou zomaar kunnen. Ik ben geen ratingexpert en ben er ook niet 20 jaar mee bezig geweest. Wat mij opvalt - en dat zie je vooral bij dammers die een tijdje zijn gestopt en later weer zijn begonnen - is dat spelers met het niveau van een gemiddelde clubdammer in de begintijd van de ratings een rating hadden van 2100-2150. Diezelfde spelers zitten nu op 1950-2000 of misschien iets hoger, terwijl ik zeker niet de indruk heb dat ze zwakker zijn gaan spelen.
Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt en mijn gevoel laat me zelden in de steek. Maar wat klopt er dan niet?

Zie bijvoorbeeld http://www.fmjd.org/?p=pcard&id=11870.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Eric van Dusseldorp wrote:Mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt en mijn gevoel laat me zelden in de steek. Maar wat klopt er dan niet?
Rating werkt net als knikkeren: wat de een wint, verliest de ander. Er gaan geen knikkers verloren. Op dit principe zijn echter 2 uitzonderingen:
1) turbo-factoren e.d. In dat geval kan de ene speler meer winnen dan de ander verliest.
2) als er spelers bijkomen of vertrekken

Bij mijn weten doet de FMJD niet aan turbo-factoren, dus zit het in het tweede punt. Een nieuwe speler krijgt een rating van 1900, en als hij later op een rating van bijvoorbeeld 2100 stopt met dammen, verdwijnen er 200 punten uit de pot. Als in de loop der jaren veel spelers op een hogere rating dan 1900 met dammen stoppen, verdwijnen er dus veel punten uit de pot en moet de gemiddelde rating wel omlaag gaan. Ik betwijfel overigens of het effect zo groot is als jij aangeeft, maar dat terzijde.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Michel Stempher wrote:
Piet Bouma wrote:
Het is onduidelijk hoe de ratingberekening bij de FMJD precies gedaan wordt.
Ik heb nergens een uitleg kunnen vinden.
http://www.fmjd.org/docs/Annexes/Annex% ... system.pdf

Vanaf pagina 3. Is dit een beetje wat je zoekt of totaal niet?
Dank je Michel!

Belangrijk is dat FMJD voor bepaling van de aanvangsrating toch vrijwel dezelfde systematiek van prestatierating hanteert als de KNDB:

3.3.2 Special case for a player who did not yet play 25 games
The new rating after one or more performances is equal to the average performance of the
player:
For the first result the rating is calculated by the formula in article 3.1.1: Rp = Rc + D(P).
To avoid difficulties with players with 0 % or 100 % the maximum is set to 2400 and the
minimum to 1900.
The performance after a next result may be calculated by the linear interpolation formula:
NP0*R0 + NP1*R1
Rp = ————————
NP0 + NP1

Daarnaast zijn er verschillende K-factoren:

3.2.3 The development coefficient K
The development coefficient K is used as stabilizing factor in the system.
K = 25 for a player new to the rating list until he has completed events with at least 30 games
K = 15 as long as a player's rating remains under 2300
K = 10 once a player's published rating has reached 2300 and remains at that level
subsequently, even if the rating drops below 2300.
K may change within one calculation period

Als we ervan uitgaan dat instromende dammers in het begin vaak slechter scoren ten opzichte van het gemiddelde (en pas later bijtrekt) en dat ook de K-factor dan ook heftiger is, lijkt het me inderdaad logisch dat het gemiddelde daalt.
Maar niemand die daar tot dusver statistisch onderzoek naar heeft gedaan, laat staan hoe dat individueel dan uitpakt.

Maar we dwalen wel wat af van het onderwerp :)
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Alex

Post by Alex »

Het laten meetellen van de onderlinge competitie heeft wel iets.

Maar ik denk dat het belangrijker is als er een rating bijkomt, namelijk een rating voor sneldampartijen (3+2, 5+5). De FMJD heeft er al een, maar de KNDB nog niet :? :shock:
Leri
Real name: Maikel van den Esker

Post by Leri »

!De rating ligt eruit bij toernooibase!

http://toernooibase.kndb.nl/rating/rati ... &sorting=2'
Post Reply