Dit lijkt mij eenvoudig op te lossen. Je inventariseert voor aanvang van de interne competitie wie voor rating wil spelen en wie niet. Spelen twee spelers tegen elkaar die voor rating willen spelen, dan telt de rating mee. Wil ten minste een der spelers niet voor rating spelen, dan telt die partij niet mee voor de rating. Iedereen happy toch? Kan Michel gewoon zonder ratinggevaar een biertje blijven drinken, terwijl de rest van zijn club voor rating speelt.Piet Bouma wrote:Ik wil de vier heren hartelijk bedanken voor de one-liners die ze hierboven geplaatst hebben. Nu snap ik weer hoe de damwereld in elkaar zit.
Eén van de meest gestelde vragen, die ik krijg van spelers via e-mail over Toernooibase gaan over rating. Bijvoorbeeld: Waarom is deze partij niet meegerekend? Hoe is mijn rating precies berekend, klopt dit wel? Etc. etc.
En dat zijn niet de toppers, die de vragen stellen, maar gewoon middelmatige dammers net als ikzelf. De rating is een extra dimensie voor gewone spelers. Zelf kijk ik ook regelmatig hoe ik er in Friesland voor sta. Blijf ik nog boven Hendrik Veenstra staan, kan ik Douwe Edelenbos inhalen….
En ook op clubniveau zit dat zo. Nog even en ik heb Anton Schotanus in vizier....![]()
Er zijn flink wat clubspelers, die geen Nationale Competitie of Provinciale wedstrijden spelen. Die krijgen geen rating.
Met een vrijwillige mogelijkheid om onderlinge competities mee te laten tellen in de KNDB-rating biedt de KNDB ook wat voor die spelers.
Natuurlijk, sommigen zullen dan fanatieker hun onderlinge gaan spelen (is daar wat op tegen?). Anderen zullen net zo blijven spelen als voorheen (gezelligheid en wat proberen). Dat doe ik ook in provinciale wedstrijden. We zijn voor 90% recreatieve spelers, waar het mes op tafel al lang verdwenen is. Maar een extra competitief element met weinig rompslomp is toch best aantrekkelijk?
Een ander idee wat makkelijk te realiseren is, durf ik bijna niet meer te opperen.
Het introduceren van provinciale meesters en clubmeesters met een diplomaatje van de KNDB. Maar ja, schiet daar ook maar weer op met wat one-liners. Ik heb een olifantshuid.
Provinciale meester: waarom niet? Punten alleen te verkrijgen bij het provinciaal kampioenschap, dan krijgt dat ook weer een extra impuls. Ook de vrouwelijke variant introduceren?
Clubmeester lijkt me wat ver gezocht, aangezien er ook zeer kleine clubs bestaan.