Bondsraad

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Paat wrote: Beste Marcel,

Hoe kun je enezerzijds de contributie willen verhogen en anderzijds constateren dat het ledenaantal onder druk staat. Bovendien zou het m.i. beter zijn een eenmalige bijdrage van alle clubs te vragen, daarmee krijg je voor dit jaar de begroting sluitend en kan het bestuur op zoek naar andere middelen om de boel draaiende te houden. Een begroting waarin een gedeelte sponsorgeld is opgenomen is net zo duurzaam maar schept verplichtingen op het moment dat een sponsorcontract afloopt. Maar daar hebben we een bestuur voor, regeren is ook in deze vooruitzien!!!
Alles heeft een prijs en dammen vormt daar geen uitzondering op.
Producten die gratis of voor bijna niets worden weg gegeven, wek-
ken argwaan. Dat kan immers nooit wat zijn. Het kan dus helemaal geen kwaad als in de damwereld wat meer centen worden geïnd om de be-
groting gezond te krijgen.

Terugtredend ledental staat los van contributie. Sterker nog,
in tijden van economische malaise is men geneigd zich tot relatief goed-
kope sporten als dammen te wenden. Ook na contributieverhoging blijft
dammen goedkoop.

Als er 'jeugd met pijp' is, die struikelt over een beetje contributieverho-
ging (wat kost de tabak in die pijp eigenlijk?), dan willen we die 'jeugd'
niet. Jeugdleden die enthousiast zijn geworden voor het dammen, zullen
ook niet meteen omvallen als ze horen dat training, trainingsmateriaal en
clublidmaatschap wat kosten. Ze geven met een avondje stappen of met
het kopen van één computerspelletje al meer uit dan een jaar dammen
kost. Voor schrijnende uitzonderingssituaties kunnen clubs zelf
regelingen treffen, maar daar kan de KNDB geen beleid op baseren.

Een terugtredend ledental betekent ook dalende inkomsten en die moeten
gecompenseerd, net als verhoogde lasten a.g.v. inflatie. Hoe eerder de
contributie dekkend is en jaarlijks aan de hand van inflatie opnieuw wordt vastgesteld, hoe beter.

Sponsorgelden gebruik je niet om je contributieinkomsten aan te vullen.
Contributie is bedoeld voor het laten draaien van de KNDB zodat zij kan
voldoen aan de basisvoorwaarden. Dat er bijvoorbeeld ieder jaar een NK
georganiseerd kan worden in een dorpshuis of schuur. Als je het NK in bijvoorbeeld Amsterdam in bijvoorbeeld een Passenger Terminal
wilt organiseren, komt er nog een hele zak sponsorgeld bij. Sponsorgeld
is voor het extra, voor het cachet. Dat vinden sponsors interessant.
Voorts crëeert het opnemen van verwachte sponsorbijdragen in de begro-
ting naast verplichtingen ook een heleboel financiële onzekerheid en on-
rust. Dat kan niemand gebruiken. Naar sponsors wordt toch wel gezocht,
want de KNDB ziet een NK liever op een mooie lokatie dan in één of ander
achteraf zaaltje.
Last edited by Marcel Kosters on Mon Dec 22, 2003 16:41, edited 1 time in total.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Paat wrote: De bezuinigingen afwikkelen op de leden door een contributieverhoging ipv zelf op zoek te gaan naar andere bronnen is slechts een voorbeeld van het kiezen van de makkelijkste weg.
Het bestuur bestaat uit leden van de KNDB, die enkel van veel andere
leden verschillen omdat zij zich inzetten voor hun sport. Zij
'wentelen' dus helemaal niets af. Zij berekenen door, verdelen de lasten.
Daarbij kiezen ze ook niet voor 'de makkelijkste weg' want contributie-
verhoging komt niet voor in het hoofdstuk populaire maatregelen.

Een bestuur dat contributie durft verhogen als dit nodig is, heeft ruggegraat. Een bestuur dat basale kosten afwentelt (om jouw woorden te gebruiken) op sponsoren en daarmee geen impopulaire maar noodzakelijke maatregelen durft nemen, is zwak.

In plaats van een solide financiële basis kiest men een wankele basis, onttrekt gelden aan promotionele activiteiten binnen de damsport en dit alles omdat een paar bekrompen krentenpikkers niet een paar euro meer wil (ik heb het nadrukkelijk niet over kan) betalen. Ik hoop met dit en mijn twee vorige berichten enig tegengas te hebben gegeven aan de absurde en ronduit naïeve klaagverhalen - die ik zeker niet alleen op dit forum hoor - over wat dammen allemaal wel niet kost en dat het absoluut niet duurder mag worden. Onzin!
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Marcel Kosters wrote:
In plaats van een solide financiële basis kiest men een wankele basis, onttrekt gelden aan promotionele activiteiten binnen de damsport en dit alles omdat een paar bekrompen krentenpikkers niet een paar euro meer wil (ik heb het nadrukkelijk niet over kan) betalen. Ik hoop met dit en mijn twee vorige berichten enig tegengas te hebben gegeven aan de absurde en ronduit naïeve klaagverhalen - die ik zeker niet alleen op dit forum hoor - over wat dammen allemaal wel niet kost en dat het absoluut niet duurder mag worden. Onzin!
Op zich ben ik helemaal met je eens, Marcel.
Maar er blijkt toch iedere keer weer een mentaliteitsverschil te zijn tussen bewoners van de Randstad en die van de buitengewesten. Verhoging van de bondscompetitie met een paar dubbeltjes (per week of per maand of per wat eigenlijk) heeft in het verleden best tot beroering gewekt in provincies als Friesland en Groningen. Ook bij leden van 'wilde bonden' is er soms het argument dat men niet wil meebetalen aan de bondscontributie.
Ik weet ook niet precies wat wijsheid is. Maar ik wil nog wel even terugkomen op mijn voorstel om een 'gouden' lidmaatschap in het leven te roepen voor mensen die dammen als hun prominente hobby zien en daar ook wat extra voor willen betalen (100 euro per jaar of zo, misschien in ruil voor een paar kleine voorrechten). Idee?
anoniempje

Post by anoniempje »

Eric van Dusseldorp wrote:
Marcel Kosters wrote:
Op zich ben ik helemaal met je eens, Marcel.
Maar er blijkt toch iedere keer weer een mentaliteitsverschil te zijn tussen bewoners van de Randstad en die van de buitengewesten. Verhoging van de bondscompetitie met een paar dubbeltjes (per week of per maand of per wat eigenlijk) heeft in het verleden best tot beroering gewekt in provincies als Friesland en Groningen. Ook bij leden van 'wilde bonden' is er soms het argument dat men niet wil meebetalen aan de bondscontributie.
Ik weet ook niet precies wat wijsheid is. Maar ik wil nog wel even terugkomen op mijn voorstel om een 'gouden' lidmaatschap in het leven te roepen voor mensen die dammen als hun prominente hobby zien en daar ook wat extra voor willen betalen (100 euro per jaar of zo, misschien in ruil voor een paar kleine voorrechten). Idee?
jaaaaa, wie het meest betaalt mag meedoen aan het nk
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Marcel Kosters wrote:Ik hoop met dit en mijn twee vorige berichten enig tegengas te hebben gegeven aan de absurde en ronduit naïeve klaagverhalen - die ik zeker niet alleen op dit forum hoor - over wat dammen allemaal wel niet kost en dat het absoluut niet duurder mag worden. Onzin!
Het spijt me, Marcel, maar je slaat de plank volkomen mis. Zo'n 27 jaar geleden, in Dammagazine DB, nummer 31, maakte Wim Jurg ook al een opmerking over (Friese) zuinigheid. Hierop volgde in nummer 32 een lange brief van Roel Bergsma met daarin de volgende tekst:

Je zou beter doen die "zuinigheid" eens in een breder perspectief te plaatsen. Dan zou je tot de conclusie komen, dat de plattelander (en Friesland is bij uitstek een plattelandsprovincie) voor kulturele en ideële doeleinden veel meer uitgeeft dan de stedeling. Een dorp van 500 inwoners heeft een damclub met 20 leden. Van die 20 zijn er misschien 2, die het dammen als eerste hobby hebben, want er zijn nog een twintigtal verenigingen en in een kleine ge­meenschap is ieder zoveel mogelijk lid van alles, juist om het gemeen­schapsleven in stand te houden.
Op alle terreinen, kultureel en ideëel (donaties, lidmaatschappen, kollek­tes) ligt de stad zeer ver achter bij het platteland.
Een dorp met 500 inwoners met 20 georganiseerde leden bij de K.N.D.B. is hier normaal. Amsterdam heeft 2000 maal zoveel inwoners. Waar zijn de "nor­male" 40.000 Amsterdamse K.N.D.B.-leden? En zo ligt dat op vele terreinen. Nog een voorbeeld? Het nogal "rechtse" Friesland telt 22.500 V.O.O. (ver. openb. onderwijs) leden, Amsterdam met tweemaal zoveel inwoners geen 45.000, maar 3.500 en dat van een stad, die nog al als links be­kend staat.
Is het een wonder, dat op het veel intenser met alles meelevende platte­land, waar de lonen ook nog lager liggen, de mensen voor hun vijfde of zes­de hobby hun grenzen (moeten) trekken, wat de financiën betreft? Of wil je de K.N.D.B. renoveren tot het ideaal van sommigen: dan maar terug tot 2000 K.N.D.B.-ers, die jaarlijks Fl. 100 afdragen: weg financiële zorgen, weg dat gepingel om onnozele dubbeltjes, kwartjes, guldens en tientjes. Is dat het ideaal van een sportbond? Ik dacht van niet: breedte is in elke amateur­sport belangrijker dan diepte.

En daarin had Bergsma volkomen gelijk. Mensen als jij en ik blijven wel dammen als de bondscontributie omhoog gaat, maar voor heel veel KNDB-leden is stoppen met dammen, of bij een wilde bond spelen, een reëel alternatief.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Jan Pieter wrote:
Het spijt me, Marcel, maar je slaat de plank volkomen mis. Zo'n 27 jaar geleden, in Dammagazine DB, nummer 31, maakte Wim Jurg ook al een opmerking over (Friese) zuinigheid. Hierop volgde in nummer 32 een lange brief van Roel Bergsma (..)
Hoi JP, ik heb geen moment gedacht aan de argumenten die Bergsma
aanvoert. Helaas heb ik de betreffende nummers van de Brouwerij niet,
ik ben dan ook benieuwd naar de reactie van Jurg. Als je gelegenheid daarvoor hebt, zou je deze dan ook hier willen plakken? N.a.v. Bergsma's brief (beter laat dan nooit) een paar punten:

1. Ongetwijfeld is de sociale samenhang en daarmee het lidmaatschap
van verenigingen op het (Friese) platteland groter dan in de Randstad,
maar zou ook hier niet een flinke schifting hebben plaats gevonden? Kort-
om, is Bergsma's betoog nog (even) aktueel? Forumbezoekers van buiten
de stad, geef s.v.p. uw mening.
2. Als Bergsma's betoog nog steeds klopt, wordt de KNDB gespon-
sord door een heleboel hobbyisten die eigenlijk niet zo veel met dammen
hebben. En andere sponsors zouden volgens Paat deze sponsors weer op
de been moeten houden. Een in meerdere opzichten ongezonde situatie.
3. Hoe gaan clubbesturen met 'armlastige doch maatschappelijk geënga-
geerde" leden om? Verhogen zij de contributie dan ook niet, als bijvoor-
beeld de zaalhuur omhoog gaat?
4. Over welke bedragen gaat het? Momenteel is de jaarlijkse (!) afdracht van een senior aan de bond 16,90 euro. Ook voor de hobbyist zouden hier
toch wel een paar euro's bovenop kunnen denk ik.
5. Naast een bescheiden verhoging van de algemene contibutie (ervan
uitgaande dat Bergsma's verhaal opgaat) zou dan mogelijk toch gezocht
moeten worden in de richting van het gold membership van Eric van Dus-
seldorp. Wil je landelijke competitie spelen? Prima, maar dan geldt de
contributie voor landelijke spelers.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Marcel Kosters wrote:
Wil je landelijke competitie spelen? Prima, maar dan geldt de
Lijkt me een goed idee om daar al -in redelijkheid- een onderscheid te maken.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Marcel Kosters wrote:Helaas heb ik de betreffende nummers van de Brouwerij niet, ik ben dan ook benieuwd naar de reactie van Jurg. Als je gelegenheid daarvoor hebt, zou je deze dan ook hier willen plakken?
Als aankondiging schrijft Jurg: Hieronder volgen twee brieven van resp. Roel en Pieter Bergsma. Beiden zijn het op een aantal punten niet eens met mijn stukje over Friesland in het vorige nummer. En dat is in belangrijke mate terecht. Inderdaad is het zo dat ik dit stukje te snel in elkaar heb gedraaid. Het is goed dat erop gereageerd is.
Kortom, is Bergsma's betoog nog (even) aktueel?
Ik denk dat het nog steeds aktueel is. Afgelopen jaar heb ik met Schagen meegespeeld tegen Blauwhuis in de eerste 'interland' Fries dammen. Als ik het me goed herinner heeft Blauwhuis zo'n 500 inwoners waarvan er 30 (!) lid zijn van de damclub Fries spel. Het was dus een heel vreemde wedstrijd tussen getalenteerde dammers zonder ervaring met dit spel en recreatiespelers met veel ervaring. Prachtig vond ik de verbaasde, licht verontwaardigde opmerking van een der Friezen: 'Maar jullie rekenen alles van tevoren uit!' Voor hen ging het duidelijk om het sociale aspect en het was inderdaad heel gezellig in cafe 'De Freonskip'. En natuurlijk waren ze allemaal ook lid van de fanfare en/of andere verenigingen in het dorp.
Als Bergsma's betoog nog steeds klopt, wordt de KNDB gespon-
sord door een heleboel hobbyisten die eigenlijk niet zo veel met dammen
hebben.
Lijkt me duidelijk. In de landelijke competitie en de provinciale hoofdklassen samen spelen nog geen 2000 dammers.
Over welke bedragen gaat het? Momenteel is de jaarlijkse (!) afdracht van een senior aan de bond 16,90 euro. Ook voor de hobbyist zouden hier toch wel een paar euro's bovenop kunnen denk ik.
De vraag is niet of men het kan, maar vooral of men het wil betalen. Veel dammers hebben het idee dat ze voor die bondscontributie helemaal niets terug krijgen, en waarom zou je het dan betalen?
Volgens de website van de PFDB heeft Friesland 21 wilde clubs (tegenover ruim 50 aangesloten verenigingen) en wie weet worden dat er meer bij een contributieverhoging. Je kunt lullige opmerkingen maken over zuinigheid, maar het lijkt mij correcter om te zeggen dat de mensen die hier spelen kennelijk geen meerwaarde zien in een bondslidmaatschap.
Wil je landelijke competitie spelen? Prima, maar dan geldt de
Ik zie wel wat in zo'n profijtbeginsel, maar het mag (moet) wat mij betreft voor meer zaken gelden, zoals bijvoorbeeld trainingen.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Jan Pieter wrote: Je kunt lullige opmerkingen maken over zuinigheid, maar het lijkt mij correcter om te zeggen dat de mensen die hier spelen kennelijk geen meerwaarde zien in een bondslidmaatschap.
Ik heb inderdaad weinig voeling met wat een hele grote groep dammers
lijkt te zijn. Lullige opmerkingen over zuinigheid heb ik gemaakt zonder
rekening te houden met Bergsma's verhaal, mijn excuus voor dit onrecht!
Ik heb me never gerealiseerd dat we dammen niet alleen extern als sport
moeten verkopen, maar ook intern. Ik moet het even verwerken allemaal.
Bedankt trouwens voor het plaatsen van het citaat van Jurg, Jan Pieter.
Post Reply