Bondsraadvergadering 23-06-2012
Re: Bondsraadvergadering 23-06-2012
Zijn er nog belangrijke zaken aan de orde geweest (en besluiten genomen) op de vergadering van afgelopen zaterdag?
-
- Real name: Frans de Jonge
Deze zaterdag van 3 november 2012 is er weer een bondsraad vergadering geweest. De begroting voor 2013 en het Jaarplan 2013 zijn vastgesteld. In december a.s. wordt pas bekend hoe groot de subsidie van NOS*NSF voor de KNDB wordt. De verhoging van de contributie voor 2013 is uitgesteld naar 2014, tenzij de Bondsraad met alternatieven komt voor een sluitende begroting van 2014.corboot wrote:Zijn er nog belangrijke zaken aan de orde geweest (en besluiten genomen) op de vergadering van afgelopen zaterdag?
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
-
Hmm. ik ben wel benieuwd naar een wat vollediger verslag.Frans de Jonge wrote:Deze zaterdag van 3 november 2012 is er weer een bondsraad vergadering geweest. De begroting voor 2013 en het Jaarplan 2013 zijn vastgesteld. In december a.s. wordt pas bekend hoe groot de subsidie van NOS*NSF voor de KNDB wordt. De verhoging van de contributie voor 2013 is uitgesteld naar 2014, tenzij de Bondsraad met alternatieven komt voor een sluitende begroting van 2014.corboot wrote:Zijn er nog belangrijke zaken aan de orde geweest (en besluiten genomen) op de vergadering van afgelopen zaterdag?
Hangt het toekennen/hoogte van de NOC/NSF subsidie nog af van de 55 landen die aan de WK-cyclus mee moeten doen (het Aziatisch en PanAmerikaans kampioenschap zijn nog niet gespeeld, vraag me af of dat nog dit jaar van de grond komt)?
En is de situatie in Gelderland ook besproken (zie ook voor een concept verslag van de extra ledenvergadering de site van de GDB): Concept verslag.
Is het principe van het profijtbeginsel aan de orde geweest?
En laat de Bondsraad zich niet met een kluitje in het riet sturen betreffende de verhoging van contributie in 2014?
Bondsraad kan toch ook het bestuur opdracht geven tot een sluitende begroting (lees: bezuinigen op bepaalde activiteiten/uitgaven - Rutte en Samson lukt dat binnen 54 dagen

En is de verhouding breedtesport/topsport nog aan de orde geweest?
Kortom kunnen kleine clubs nog wat van de KNDB verwachten?
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Na de wedstrijd in Haarlem heb ik vrij uitvoerig een discussie gevoerd met Marcel over beleid en over mijn uitspraken op het forum. Marcel was bijvoorbeeld nogal pissig omdat ik volgens hem suggereerde dat zijn vele buitenlandse reizen op kosten van de KNDB kas zouden gaan. Dat was nooit de kern van mijn beweringen. De kern van mijn betoog is telkens dat o.a. de buitenlandse reizen geen prioriteit zou moeten hebben. Dat vind ik nog steeds. Marcel hield een keurig betoog over hoe de reizen betaald worden, deels uit eigen middelen, deels op uitnodiging etc. Een overtuigend en betrouwbaar verhaal. Het neemt mijn kritiek niet weg. De kritiek blijft immers dat de KNDB en bondsraad zou moeten inzetten op het werk op lokaal nivo in de provincies en niet in eerste instantie in Verweggistan. Dat de intenties van Marcel zuiver zijn staat niet ter discussie. Maar wat als Marcel afhaakt en zijn opvolger geen eigen middelen investeert? Ik zie het dan ook niet als stabiel beleid maar als een privaat initiatief. Een eigen passie dus. Het wordt echter gepresenteerd als officieel onderdeel van het beleid en dan moet het dus zeer transparant en bovenal zinnig zijn. Verder heb ik vragen gesteld waarom er wel een topsportbeleid en commissie is en geen commissie breedtesport. Hier kwamen we niet uit. Het beleid is jeugd, top en buitenland. De hele teneur was dat ik ook eigenlijk niet te veel moet zeggen "want wat draag ik eigenlijk zelf bij". Dat klinkt logisch maar is ook wat populistisch. Immers, de discussie ging wat mij betreft over het draagvlak van de bondsraad, de mate waarin gekozen mensen uitvoeren wat goed is voor de kiezer. Niet de kiezer maar de gekozene heeft op dat moment iets uit te leggen. Mijn aanbod om nog eens naar Haarlem te komen met een visiestuk werd dan ook wat lacherig afgedaan. Ongeveer in de vorm van: "visie is leuk maar laat het maar zien bij jouw eigen club". Maar eigenlijk is dat nu precies mijn kritiek: beleid maken vanuit een bondsraad staat te ver af van de praktijk in de provincies, de praktijk van totale ineenstorting. Vraagtekens vanuit Gelderland en Groningen zijn dus logisch te verklaren. Contributieverhoging vraag je alleen dan als je duidelijk kunt comminceren wat de meerwaarde van het overkoepelende orgaan is. Die meerwaarde is er wel degelijk op vele punten maar niet op het meest essentiele punt: breedtesport. De bondsraad zou er dus goed aan doen beter te communiceren wat hun meerwaarde is en beter moeten uitleggen dat de 3 kernpunten jeugd,buitenland en topsport uiteindelijk iets oplevert voor de basis.
Hallo Fred, ik vind het zeer opvallend wat Marcel heeft gezegd over de "drie kernpunten" Dit kan mijn inziens nooit geaccepteerd zijn door de bondsraad, want de breedtesport ontbreekt hierbij.Fred van Amersfoort wrote:Na de wedstrijd in Haarlem heb ik vrij uitvoerig een discussie gevoerd met Marcel over beleid en over mijn uitspraken op het forum. Marcel was bijvoorbeeld nogal pissig omdat ik volgens hem suggereerde dat zijn vele buitenlandse reizen op kosten van de KNDB kas zouden gaan. Dat was nooit de kern van mijn beweringen. De kern van mijn betoog is telkens dat o.a. de buitenlandse reizen geen prioriteit zou moeten hebben. Dat vind ik nog steeds. Marcel hield een keurig betoog over hoe de reizen betaald worden, deels uit eigen middelen, deels op uitnodiging etc. Een overtuigend en betrouwbaar verhaal. Het neemt mijn kritiek niet weg. De kritiek blijft immers dat de KNDB en bondsraad zou moeten inzetten op het werk op lokaal nivo in de provincies en niet in eerste instantie in Verweggistan. Dat de intenties van Marcel zuiver zijn staat niet ter discussie. Maar wat als Marcel afhaakt en zijn opvolger geen eigen middelen investeert? Ik zie het dan ook niet als stabiel beleid maar als een privaat initiatief. Een eigen passie dus. Het wordt echter gepresenteerd als officieel onderdeel van het beleid en dan moet het dus zeer transparant en bovenal zinnig zijn. Verder heb ik vragen gesteld waarom er wel een topsportbeleid en commissie is en geen commissie breedtesport. Hier kwamen we niet uit. Het beleid is jeugd, top en buitenland. De hele teneur was dat ik ook eigenlijk niet te veel moet zeggen "want wat draag ik eigenlijk zelf bij". Dat klinkt logisch maar is ook wat populistisch. Immers, de discussie ging wat mij betreft over het draagvlak van de bondsraad, de mate waarin gekozen mensen uitvoeren wat goed is voor de kiezer. Niet de kiezer maar de gekozene heeft op dat moment iets uit te leggen. Mijn aanbod om nog eens naar Haarlem te komen met een visiestuk werd dan ook wat lacherig afgedaan. Ongeveer in de vorm van: "visie is leuk maar laat het maar zien bij jouw eigen club". Maar eigenlijk is dat nu precies mijn kritiek: beleid maken vanuit een bondsraad staat te ver af van de praktijk in de provincies, de praktijk van totale ineenstorting. Vraagtekens vanuit Gelderland en Groningen zijn dus logisch te verklaren. Contributieverhoging vraag je alleen dan als je duidelijk kunt comminceren wat de meerwaarde van het overkoepelende orgaan is. Die meerwaarde is er wel degelijk op vele punten maar niet op het meest essentiele punt: breedtesport. De bondsraad zou er dus goed aan doen beter te communiceren wat hun meerwaarde is en beter moeten uitleggen dat de 3 kernpunten jeugd,buitenland en topsport uiteindelijk iets oplevert voor de basis.
Dat zou een duidelijke trendbreuk zijn
Ik begin nu extra geïnteresseerd te worden in de notulen. Ik was 3 november in Portugal, maar heb vooraf aan de andere bondsraadsleden een mailtje gestuurd. Daarin heb ik globaal gereageerd op de jaarrekening/ begroting en het jaarplan.
Heb wat vragen gesteld en mijn mening aangegeven. Ben het met je eens over de persoonlijke intenties van Marcel.
Groet, Daan
-
Hoi Daan, het is in ieder geval mijn interpretatie van zijn woorden. Wellicht corrigeert Marcel mij en dat hij wel degelijk ook breedtesport een beleidspunt vindt. Hij noemde wel het opleiden van kader. De nadruk lag verder vooral op jeugd en bijvoorbeeld niet op 50 plus. ( al zouden eigen initiatieven welkom zijn maar geen beleid) Terwijl ik juist denk dat je daarmee kader,herintredende dammers en werkende mensen bereikt. En dus ook weer openingen naar bedrijven. Zo is er op de KNDB site wel een link voor verenigingsondersteuning maar kan ik niet vinden wat het inhoudelijk betekent. Zoals beloofd ga ik je nog mailen maar daar heb ik wat meer tijd voor nodig.
-
[quote="Ganesha
Hallo Fred, ik vind het zeer opvallend wat Marcel heeft gezegd over de "drie kernpunten" Dit kan mijn inziens nooit geaccepteerd zijn door de bondsraad, want de breedtesport ontbreekt hierbij.
Ik begin nu extra geïnteresseerd te worden in de notulen. Ik was 3 november in Portugal, maar heb vooraf aan de andere bondsraadsleden een mailtje gestuurd. Daarin heb ik globaal gereageerd op de jaarrekening/ begroting en het jaarplan.
Heb wat vragen gesteld en mijn mening aangegeven. Ben het met je eens over de persoonlijke intenties van Marcel.
Groet, Daan[/quote]
In de Bondsraad is wel degelijk aandacht geweest en gevraagd voor de breedtesport. Er worden en zijn zoals beschreven in het Jaarplan 2013 (staat op KNDB site gewoon bij de vergaderstukken van de afgelopen Bondsraadvergadering) een aantal nieuwe commissies gericht op de breedtesport bezig (Dammen op de digitale snelweg, Kader en Verenigingsondersteuning). Er is een werkgroep Recreatiedammen die periodiek bijeenkomt. Een actie om 800 "wilde" dammers bij de KNDB te halen is helaas jammerlijk mislukt. Onderdeell van de breedtesport is ook het project Stimulering schooldammen, vermeld onder de bestuursactiviteiten sinds juni 2012. In de begroting voor 2013 is voor Breedtesport (inclusief de daaronder vallende Wedstrijdsport) een groter bedrag opgenomen voor Topsport (exclusief Vrouwen/meisjes). Ik heb er ook veel vertrouwen in dat de in 2012 ingezette koers uiteindelijk zijn vruchten gaat afwerpen.
Hallo Fred, ik vind het zeer opvallend wat Marcel heeft gezegd over de "drie kernpunten" Dit kan mijn inziens nooit geaccepteerd zijn door de bondsraad, want de breedtesport ontbreekt hierbij.
Groet, Daan[/quote]
In de Bondsraad is wel degelijk aandacht geweest en gevraagd voor de breedtesport. Er worden en zijn zoals beschreven in het Jaarplan 2013 (staat op KNDB site gewoon bij de vergaderstukken van de afgelopen Bondsraadvergadering) een aantal nieuwe commissies gericht op de breedtesport bezig (Dammen op de digitale snelweg, Kader en Verenigingsondersteuning). Er is een werkgroep Recreatiedammen die periodiek bijeenkomt. Een actie om 800 "wilde" dammers bij de KNDB te halen is helaas jammerlijk mislukt. Onderdeell van de breedtesport is ook het project Stimulering schooldammen, vermeld onder de bestuursactiviteiten sinds juni 2012. In de begroting voor 2013 is voor Breedtesport (inclusief de daaronder vallende Wedstrijdsport) een groter bedrag opgenomen voor Topsport (exclusief Vrouwen/meisjes). Ik heb er ook veel vertrouwen in dat de in 2012 ingezette koers uiteindelijk zijn vruchten gaat afwerpen.
-
Deze zin begrijp ik niet Frans.Frans de Jonge wrote:In de begroting voor 2013 is voor Breedtesport (inclusief de daaronder vallende Wedstrijdsport) een groter bedrag opgenomen voor Topsport (exclusief Vrouwen/meisjes).
-
Er is niemand die stelt dat breedtesport formeel niet genoemd is in het beleidsplan. In theorie ziet het er gelikt uit. Het hele meerjarenplan is knap omschreven, duidelijk door iemand die daar bedreven in is.
Dat is de papieren kant van de zaak.
Het is tegelijk duidelijk dat de eerdere doelen voor breedtesport niet gehaald zijn. Verder is helder dat 75% van de financien van extern afkomstig is, een enorme afhankelijkheid dus. Verder valt op dat de restanten van een bedrag jubileum benut gaat worden voor dammen in het buitenland. Kennelijk met het doel om het 55 kanden criterium te halen, om dus subsidies te kunnen behouden. Beleid gericht op het behouden van afhankelijkheid aan externe middelen. Verder denk ik dat breedtesport iets anders is dan je vrijwel volledig richten op jeugddammen.
Als het gaat over een plan voor senioren en herintredende dammers en een scriptie daarover zegt Haijtink: "Daar kijken we nog wel een keer naar". Een andere ker stelt Haijtink dat 2x vergaderen per jaar wel genoeg is. Vreemd gezien de crisis die de damwereld treft. Meest opvallende van vandaag is de reactie van Frans de Jonge. In de discussie over breedtesport zegt hij trots: er gaat meer geld naar de topsport. Verder verwijst Frans naar allerlei documenten, opnieuw de papieren werkelijkheid. En dan moet je nog goed zoeken ook want bij de directe links naar commissie recreatiedammen en verenigingsondersteuning krijg je de melding contact op te nemen met het bondsburo.
Dat is de papieren kant van de zaak.
Het is tegelijk duidelijk dat de eerdere doelen voor breedtesport niet gehaald zijn. Verder is helder dat 75% van de financien van extern afkomstig is, een enorme afhankelijkheid dus. Verder valt op dat de restanten van een bedrag jubileum benut gaat worden voor dammen in het buitenland. Kennelijk met het doel om het 55 kanden criterium te halen, om dus subsidies te kunnen behouden. Beleid gericht op het behouden van afhankelijkheid aan externe middelen. Verder denk ik dat breedtesport iets anders is dan je vrijwel volledig richten op jeugddammen.
Als het gaat over een plan voor senioren en herintredende dammers en een scriptie daarover zegt Haijtink: "Daar kijken we nog wel een keer naar". Een andere ker stelt Haijtink dat 2x vergaderen per jaar wel genoeg is. Vreemd gezien de crisis die de damwereld treft. Meest opvallende van vandaag is de reactie van Frans de Jonge. In de discussie over breedtesport zegt hij trots: er gaat meer geld naar de topsport. Verder verwijst Frans naar allerlei documenten, opnieuw de papieren werkelijkheid. En dan moet je nog goed zoeken ook want bij de directe links naar commissie recreatiedammen en verenigingsondersteuning krijg je de melding contact op te nemen met het bondsburo.
In de Bondsraad is wel degelijk aandacht geweest en gevraagd voor de breedtesport. Er worden en zijn zoals beschreven in het Jaarplan 2013 (staat op KNDB site gewoon bij de vergaderstukken van de afgelopen Bondsraadvergadering) een aantal nieuwe commissies gericht op de breedtesport bezig (Dammen op de digitale snelweg, Kader en Verenigingsondersteuning). Er is een werkgroep Recreatiedammen die periodiek bijeenkomt. Een actie om 800 "wilde" dammers bij de KNDB te halen is helaas jammerlijk mislukt. Onderdeell van de breedtesport is ook het project Stimulering schooldammen, vermeld onder de bestuursactiviteiten sinds juni 2012. In de begroting voor 2013 is voor Breedtesport (inclusief de daaronder vallende Wedstrijdsport) een groter bedrag opgenomen voor Topsport (exclusief Vrouwen/meisjes). Ik heb er ook veel vertrouwen in dat de in 2012 ingezette koers uiteindelijk zijn vruchten gaat afwerpen.[/quote]Frans de Jonge wrote:[quote="Ganesha
Groet, Daan
Vandaag al de notulen mogen ontvangen van de vergadering op 3 november. Frans, weliswaar wordt Breedtesport regelmatig genoemd, maar hoeveel geld er naar topsport en hoeveel geld er naar Breedtesport gaat wordt niet duidelijk gemaakt. Een aantal bondsraadsleden heeft daarom wel gevraagd, maar dit niet gekregen.
Vreemd als dit onduidelijk is waarom wel is ingestemd met de begroting. Zo zijn er meer opvallende zaken, maar die kunnen jullie het best binnenkort (misschien nu al) op de KNDB-site lezen.
-
Vandaag al de notulen mogen ontvangen van de vergadering op 3 november. Frans, weliswaar wordt Breedtesport regelmatig genoemd, maar hoeveel geld er naar topsport en hoeveel geld er naar Breedtesport gaat wordt niet duidelijk gemaakt. Een aantal bondsraadsleden heeft daarom wel gevraagd, maar dit niet gekregen.Ganesha wrote:
Vreemd als dit onduidelijk is waarom wel is ingestemd met de begroting. Zo zijn er meer opvallende zaken, maar die kunnen jullie het best binnenkort (misschien nu al) op de KNDB-site lezen.[/quote]
Dag Daan, de namen van de begrotingsposten werkten verwarrend en zouden mogelijk worden bezien. Het bestuur beschouwt wedstrijdsport ook als onderdeel van breedtesport. Daar kan ik me wel in vinden. Samen is het begrote bedrag voor Wedstrijd- en Breedtesport groter dan de begrote post voor Topsport. Het antwoord op mijn opmerkingen om meer prioriteit, ook in geld, aan breedtesport te besteden en niet te onderschatten, was, dat het vaak om niet betaalde begeleiding gaat en daarom wat beperkter lijkt. Naar mijn mening moeten we ook voor breedtesport meer aan vergoede en meer professionele en regionaal inzetbare vrijwilligers denken. Die discussie moet je niet voeren op basis van een begroting, maar bij de inhoudelijke thema's. Ik verwacht die meer aan de orde te kunnen stellen bij producten van de verschillende werkgroepen.
-
Het is duidelijk dat het onduidelijk blijft
-
Ik krijg net een mailtje waarbij een Gelderse club nav de uitkomsten van e.e.a. besloten heeft per 31-12-2012 het lidmaatschap van de KNDB op te zeggen.Fred van Amersfoort wrote:Het is duidelijk dat het onduidelijk blijft
Een duidelijk signaal dunkt me.
KNDB-bestuur moet dit nu gaan oppikken.
Geen ondersteuning van breedtesport in het buitenland, maar actie in eigen land!
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
-
Ok Piet, een gokje.....Wamel? Verder ben ik het volledig met je eens, komt ook omdat je mijn standpunten steeds vaker overneemt haha. Nog even en we gaan echt samenwerken. Kunnen we mijn vriend Kosmos ook wel bij gebruiken. Verder is Limburg een prachtige provincie, dat zeg ik al jaren. Dieter doet vast ook mee.
-
Beste Fred,Fred van Amersfoort wrote:Er is niemand die stelt dat breedtesport formeel niet genoemd is in het beleidsplan. In theorie ziet het er gelikt uit. Het hele meerjarenplan is knap omschreven, duidelijk door iemand die daar bedreven in is.
Meest opvallende van vandaag is de reactie van Frans de Jonge. In de discussie over breedtesport zegt hij trots: er gaat meer geld naar de topsport. Verder verwijst Frans naar allerlei documenten, opnieuw de papieren werkelijkheid. En dan moet je nog goed zoeken ook want bij de directe links naar commissie recreatiedammen en verenigingsondersteuning krijg je de melding contact op te nemen met het bondsburo.
In mijn reactie was een woord weggevallen, waardoor de zin niet goed klopt. Bedoeld was: "In de begroting voor 2013 is voor Breedtesport (inclusief de daaronder vallende Wedstrijdsport) een groter bedrag opgenomen dan voor Topsport." Natuurlijk zijn begroting en plannen een papieren werkelijkheid. Het moet toch nog maar werkelijkheid worden. Eerst zien, dan geloven dus. Maar het begin is er. Trots over de papieren resultaten op het gebied van breedtesport is de verkeerde typering. Maar de eerste werkgroepen zijn gestart. Ik ben heel benieuwd wat zij opleveren. En ik merk dat ons, met andere bonden gedeelde bondsbureau, met veel enthousiasme veel expertise inbrengt. De voortekenen zijn wat mij betreft veelbelovend, maar het kan natuurlijk altijd beter.