Splitdammen

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Splitdammen

Post by Kosmos »

Er zijn ernstige beschuldigingen tot mij doorgedrongen omtrent het zogenaamde onnatuurlijke aspect van splitdammen. Het splitten van de dam in twee schijven zou onnatuurlijk zijn...
Er is niks onatuurlijks aan het splitten van twee identieke zaken, het hele leven is erop gebaseerd! Als bewijs voer ik het volgende beeldmateriaal aan, een document over celdeling.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7hQ5xXJSmK4[/youtube]
Heaven is no location, but a state of mind
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Bij schaken bestaat dit overigens al: Augsburg chess. Stukken kunnen daar 'bij elkaar' gaan staan, en samen verder gaan. Even later kunnen ze weer splitsen. Een dame kan in een toren+loper gesplitst worden. Zie
http://www.janko.at/Retros/Glossary/Augsburg.htm
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp »

Koos van Amerongen wrote:Zo zijn er wel meer dingen mogelijk.
Ik vind splitdammen het mooist als de schijven van de dam ook echt in twee verschillende richtingen worden gesplitst. Maar dat is aan de bedenker van het splitdammen natuurlijk...

Weer eentje:
Image
Wit wint door 43-32/34 (50x30) 35x11 6x17 26-21!* 17x26 49-43

* natuurlijk bijoplosbaar met 37-32.

Edit: jammer dat ook 43-38/34 wint.
Volgens de originele regels van splitdammen wint zwart na 43-38/34 met 50x30/33.

Deze originele regels, waarvan kennis is opgedaan na het Leidens Ontzet (1574) nadat de Spanjolen hun stellingen hadden verlaten, zijn bewaard gebleven in het Museum van Oudheden. Tijdens de bezetting van de Fransen onder Napoleon echter, zijn deze geschriften vernietigd, aangezien de Fransen angst hadden dat de daadwerkelijke origine van het split dammen bekend zou worden.
In Leiden echter staat deze overlevering nog centraal op de jaarlijkse 3-october viering.

:)
Post Reply