Het Damspel

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Guest wrote:Vraag voor Hanco.

Het valt me op dat Hanco overal een hoop informatie over heeft. Op elk onderwerp is hij het die met bergen informatie, parallellen en historische overwegingen commentaar/analyses geeft.

Nu het zo slecht gaat met de damsport in Nederland, zou ik professor Hanco willen vragen om eens op te schrijven wat er WEL moet gebeuren om de damsport te redden. Tot nu toe kan ik alleen vinden wat er NIET moet gebeuren volgens Hanco, maar ik mis alteratieven en opties die hij WEL goed vindt.

De optie om "Niets te doen", beste Hanco, beschouw ik als een absoluut zwaktebod:
- de dambond heeft nauwelijks nog leden en de trend is serieus dalend
- de pers beschouwt de damsport inmiddels als een veredelde vorm van ganzeborden en plaatst nauwelijks nog de uitslagen van het WK
- sponsors worden zelfs in bolwerk Huissen nauwelijks nog gevonden

Ik weet dat jij dit allemaal als geen ander weet. Daarom daag ik je uit je kennis eens positief aan te wenden en een helder actieplan aan de forumlezers te presenteren.

Opties als "100 Euro voor beste partij van de dag op het NK" en andere incrementele miezerigheden gaan onze sport ook niet veel verder brengen dus ik hoop, Hanco, dat je een voorraad creatieve ideeen hebt.

Nogmaals: gezien je luidruchtige en uitgebreide participatie op dit forum zijn mijn verwachtingen hooggespannen.

PS: dank voor de ijverige krantenartikel service, overigens

Graag gedaan.
Ik ga er geen gewoonte van maken op anonieme verhaaltjes in te gaan, dus vertel er de volgende keer even bij wie jouw stukje heeft geschreven.

Het idee van Braintag (Frederik Bos) staat me erg aan.
Spelen om 3 punten.
Eerst een 'gewone' partij. Een beslissing levert 3 punten op. Remise 1-1 en daarna -voor straf- rapide en sneldammen en blitz totdat het derde punt is gewonnen.
Zo komt het publiek altijd aan zijn trekken. Zo'n Sijbrands-Clerc met in no time remise in de 'gewone' partij zal leiden tot bloed aan de paal bij de strijd om het derde punt.
Tijdens het komende Bijlmertoernooi wordt een nieuw Elektronisch Dambord gepresenteerd. Reserveer 7 van dit soort niet al te dure borden voor een NK en het publiek zal de handen stuk slaan, als bij de eerste match Harm Wiersma-Hans Jansen, Zwartsluis 2001. Ook bobo's en andere leken kunnen zo genieten van de kijksport dammen.
Maar natuurlijk zal een dergelijk voorstel ook voorgelegd moeten worden aan de achterban, via enquête of referendum. Anders dan degenen die nu in de bondsraad zitten, verbeeld ik me niet de wijsheid in pacht te hebben. Laat staan dat ik vanuit zo'n vermeende wijsheid ons prachtige spel zou gaan verkrachten met een Delftse ramp.
En ook zou met dit nieuwe idee eerst (uitgebreid) geëxperimenteerd moeten worden.

Verder vind ik dat we momenteel in veel opzichten op de goede weg zijn.
Jeugdtrainingen gaan goed. Allerlei uitkeringsgerechtigden kunnen nu belastingvrij tamelijk hoge subsidies opstrijken in ruil voor wat kindertrainingen. Een goede zaak! Vooral in Den Haag en Delft loopt het gesmeerd. Wat niet betekent dat we ons daarom maar aan elk idee uit die omgeving moeten overleveren, dat heeft de hele Jelle Groeneveld-Axioma Orap Open-affaire ons wel geleerd. Om nog maar te zwijgen over wat Anko Baksoellah over zich heen heeft gekregen.

De contributie moet worden verhoogd met 10 euro per senior per jaar, om de activiteiten van nu door te laten gaan.
Met een voor de damwereld nieuw soort bestuurders, Pieter Hildering en Ebbo de Jong, verwacht ik betere sponsoring voor de belangrijke toernooien en daarmee betere fasciliteiten, waardoor ook de media meer aandacht zullen krijgen.
Maar dat gaat natuurlijk niet van het ene op het andere moment.
Onze schoolmeesters, die de afgelopen decennia de dienst hebben uitgemaakt binnen KNDB en FMJD hebben de boel al grondig verpest.
En de afgelopen maanden loopt de DT-clan alle aandacht naar zich toe te trekken, terwijl juist nu de tijd rijp lijkt voor allerlei positieve activiteiten.

Ton Sijbrands is terug in de arena, garantie voor heel veel openingen naar de media.
Over media en krantenartikelen gesproken: het valt me op dat de rest van Nederland nog heel wat kan leren van hoe in Gelderland, Overijssel, Zuid-Holland en Noord-Brabant toegang is verworven voor het dammen.
Ook op dit gebied valt nog veel werk te verrichten voor ons allen.
Maar nogmaals: dit is de laatste keer dat ik inga op een anonieme reactie.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Correctie: De pers beschouwt ganzenborden uiteraard superieur aan dammen. Immers, bij ganzenborden is de remisemarge een stuk kleiner.
Zeer juist om Hanco eens om een constructieve bijdrage te vragen!
Afgezien van de media, het publiek en alles, willen wij dammers niet eens een deugdelijk spel spelen, een spel waarin de vlucht in een 1 om 3 niet langer met een vol punt wordt beloond?
Sommigen denken dat het moeilijk is om het simpele DT uit te leggen aan kinderen. Ik heb zelf juist de ervaring dat kinderen en beginners het heel vreemd vinden dat 3 om 1 de uitslag 1-1 waard is. Zelfs een kind ziet namelijk dat de drie dammen superieur horen te zijn aan een dam (zoals op het 8x8, 8x10, 10x11 en 10x12 bord). Maar sommige dammers denken dat 3 - 1 = 1 - 1 makkelijker uit te leggen is dan 3 - 1 = 3 - 1 = (1,5 - 0,5) X2
Heaven is no location, but a state of mind
Guest

Post by Guest »

Kosmos wrote: Zeer juist om Hanco eens om een constructieve bijdrage te vragen!
De krantenartikelen vind ik overigens ook zeer constructief. Ik weet dus dat hij het prima kan. (zie thread Voorstel Hanco Elenbaas)
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

A.Presman wrote:Toch vond ik ook opmerkelijk dat de laatste editie begint met "gastcolumn" van Erno Prosman, wordt vervolgt door interview met Kees Thijssen waarna kan je nog paar paginas over het toernooi in Delft kan lezen.
Ik heb het nog niet gelezen, maar dit roept herinneringen op aan de Pravda. Of tegenstanders van de DT het ook erg moeten vinden, is de vraag. Eerst verkondigt Henk de W. leugens over steun voor de DT en nu probeert hij wel erg opzichtig de publieke opinie via Het Damspel te manipuleren. Het kan toch niet lang meer duren tot zelfs voorstanders van de DT niet meer samen met hem gezien willen worden?
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Jan Pieter wrote:
A.Presman wrote:Toch vond ik ook opmerkelijk dat de laatste editie begint met "gastcolumn" van Erno Prosman, wordt vervolgt door interview met Kees Thijssen waarna kan je nog paar paginas over het toernooi in Delft kan lezen.
Ik heb het nog niet gelezen, maar dit roept herinneringen op aan de Pravda. Of tegenstanders van de DT het ook erg moeten vinden, is de vraag. Eerst verkondigt Henk de W. leugens over steun voor de DT en nu probeert hij wel erg opzichtig de publieke opinie via Het Damspel te manipuleren. Het kan toch niet lang meer duren tot zelfs voorstanders van de DT niet meer samen met hem gezien willen worden?
De Limburger Bram Verhoef schijnt er anders over te denken. Zijn toppers-in de ogen van Verhoef dan- Koullen en Schellekens zijn voor DT, dus wie is hij om nog naar iemand anders dan Henk de Witt te luisteren?!
Overigens ruikt de voor het draaien van de wind altijd zeer gevoelige Frank Teer wel nattigheid. Teer verkondigt volgens het geruchtencircuit nu links en rechts dat Henk de Witt niet meer zo goed ligt bij hem en de andere Delftse tellers.
Guest

Post by Guest »

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
De Limburger Bram Verhoef schijnt er anders over te denken. Zijn toppers-in de ogen van Verhoef dan- Koullen en Schellekens zijn voor DT, dus wie is hij om nog naar iemand anders dan Henk de Witt te luisteren?!
Overigens ruikt de voor het draaien van de wind altijd zeer gevoelige Frank Teer wel nattigheid. Teer verkondigt volgens het geruchtencircuit nu links en rechts dat Henk de Witt niet meer zo goed ligt bij hem en de andere Delftse tellers.

Ook deze bijdrage staat vol persoonlijke aanvalletjes en roddels. Alexander Presman, je had het over een gezellige plek. Dat bereik je niet door dit soort berichten zonder pardon te laten passeren. Ik verwacht consistentie van je.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Guest wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote: Ik heb het nog niet gelezen, maar dit roept herinneringen op aan de Pravda. Of tegenstanders van de DT het ook erg moeten vinden, is de vraag. Eerst verkondigt Henk de W. leugens over steun voor de DT en nu probeert hij wel erg opzichtig de publieke opinie via Het Damspel te manipuleren. Het kan toch niet lang meer duren tot zelfs voorstanders van de DT niet meer samen met hem gezien willen worden?

Ook deze bijdrage staat vol persoonlijke aanvalletjes en roddels. Alexander Presman, je had het over een gezellige plek. Dat bereik je niet door dit soort berichten zonder pardon te laten passeren. Ik verwacht consistentie van je.
Roddel is kwaadspreken. Hier staan slechts constateringen. Dat het om constateringen van iets kwaadaardigs gaat, ligt aan de betrokkenen.
Van jou verwacht ik dat je je identiteit onthult. Ben je het Omgeploegde Akkertje of ben je Klep Beefbang, de clubgenoot van Alexander?
Guest

Post by Guest »

Hanco Elenbaas wrote: Roddel is kwaadspreken. Hier staan slechts constateringen. Dat het om constateringen van iets kwaadaardigs gaat, ligt aan de betrokkenen.
Van jou verwacht ik dat je je identiteit onthult. Ben je het Omgeploegde Akkertje of ben je Klep Beefbang, de clubgenoot van Alexander?
Blijf niet te lang puzzelen over de vraag wie ik ben. Niet zo interessant voor de discussie. In andere thread leg ik uit waarom ik anoniem blijf. Daarna heb je voldoende haat-mail uitgekraamd om mij alleen nog maar volhardender te maken mbt mijn anonimiteit.

Alexander, gisteren was je er als de kippen bij om in te grijpen op dit forum. Nu ben je lang stil. Mijn vraag: hatelijke beschuldigingen die irrelevant zijn voor de discussie graag verwijderen.
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman »

Guest wrote: Alexander, gisteren was je er als de kippen bij om in te grijpen op dit forum. Nu ben je lang stil. Mijn vraag: hatelijke beschuldigingen die irrelevant zijn voor de discussie graag verwijderen.
Mijne heren. Wat ik vast NIET kan en zal garanderen is mijn permanente aanwezigheid op deze Forum. Ik heb teveel zaken overdag welke grotendeels hebben niets mee te maken met dammen, FMJD en deze site.
Ik zal er graag vanavond kijken wat is er hier gepost en nodige (m.i.) acties ondernemen.
Er werd gisteren gesproken over anonimiteit met daarbij behorende voor- en nadelen.
Maar de enige censuur (moderating) is ook een dune materie van ongeveer dezelfde aard.

In ieder geval de persoonlijke aanvallen en direct beledigende posten zullen hier verwijderd worden.

Als er is iemand hier wie bereid is om te helpen en op zijn schouders de tak van Forum moderating nemen - hoor ik dat graag.
Guest

Post by Guest »

A.Presman wrote:
Guest wrote: Alexander, gisteren was je er als de kippen bij om in te grijpen op dit forum. Nu ben je lang stil. Mijn vraag: hatelijke beschuldigingen die irrelevant zijn voor de discussie graag verwijderen.
Mijne heren. Wat ik vast NIET kan en zal garanderen is mijn permanente aanwezigheid op deze Forum. Ik heb teveel zaken overdag welke grotendeels hebben niets mee te maken met dammen, FMJD en deze site.
Ik zal er graag vanavond kijken wat is er hier gepost en nodige (m.i.) acties ondernemen.
Er werd gisteren gesproken over anonimiteit met daarbij behorende voor- en nadelen.
Maar de enige censuur (moderating) is ook een dune materie van ongeveer dezelfde aard.

In ieder geval de persoonlijke aanvallen en direct beledigende posten zullen hier verwijderd worden.

Als er is iemand hier wie bereid is om te helpen en op zijn schouders de tak van Forum moderating nemen - hoor ik dat graag.
Klinkt logisch. Ik accepteer een vertraging van correcties op ontoelaatbaar gedrag.
Braintag

damspel

Post by Braintag »

Oke, het damspel dus. Een treurig blaadje. De laatste jaren lees ik steeds minder in dit blad. Het blad wekt doorgaans enkel wrevel op. Ik vind het helaas helemaal niks. Waarom?
1. Het ziet er werkelijk niet uit. Een zootje, een rommeltje, gapende witte gaten, er zit totaal geen lijn in. Waarom geen heldere opzet?
- hoofdartikel: reportage of interview
- opinie; column, brieven, maar ook een soort samenvattend artikeltje over wat er leeft in de damwereld afgaande op de damfora en het geroezemoes in de wandelgangen.
- Techniek, wat vaste rubrieken (niet teveel, dat worden dan weer columns) en analyses
- Jeugd, met een soort subhoofdartikel en verder techniek
- En bescheiden aan het eind zakelijk de bestuursmededelingen, damkalender dodenlijst enz.
Nu lopen de zaken vaak erg door elkaar heen, advertenties (als ze er al zijn) zijn nauwelijks te onderscheiden van reguliere artikelen, de hele lay-out is rommelig. Dat zou best soberder mogen. Enkele jaren geleden waren bijvoorbeeld de jeugdpagina’s op geel papier gedrukt, best handig.
2. Journalistiek is het blaadje helemaal waardeloos. De Witt doet enkel aan promotie voor de DT. Zijn interviews zijn ook bijzonder kritiekloos (Fokkink!). Dan is er nog columnist De Rooij, een bestuurslid nota bene! De teneur van zijn columns (datzelfde geldt voor Leeflang) is vaak ‘vroeger was alles beter’. Er wordt een anekdote opgehaald, wat jeugdsentiment bijgesleept en af is de column. Een heel enkele keer krijgen de leden nog een veeg uit de pan omdat ze tegen bestuursvoorstellen zijn (de column wel-le-ke veranderingen). Ook de laatste column was weer beneden peil. De Rooij had het over de damfora. Waarop maar wat gescholden wordt enz. Nog anoniem ook. Vroeger daarentegen, toen ging men op de vuist of schold elkaar en publique de huid vol, dat waren nog eens tijden. Twee duidelijke dubbelrollen in zo’n blad (de Witt en de Rooij) dat kan toch echt niet.

Op de kNDB site is momenteel te lezen dat de huidige redactie niet meer meewerkt aan het plaatsen van artikelen op de kndb-site, een vreemde stap waarvoor ook nergens uitleg te vinden is.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Zeg guest, loop niet zo als een pitbull al die stukken van Hanco af te zeiken. Je hebt je punt nu wel duidelijk gemaakt. Mijn advies: houd je waffel totdat je iets wezenlijks nieuws te melden hebt.

Dankzij jou zielige gejammer overweeg ik nu (hoewel ik in beginsel helemaal met Teun eens ben) ook Hanco bij te staan in een eventuele rechtzaak. Hangt mede af van de manier waarop de bondsraad met de inmiddels vrijgekomen info omgaat.
Guest

Post by Guest »

Bert Zwart wrote:Zeg guest, loop niet zo als een pitbull al die stukken van Hanco af te zeiken. Je hebt je punt nu wel duidelijk gemaakt. Mijn advies: houd je waffel totdat je iets wezenlijks nieuws te melden hebt.

Dankzij jou zielige gejammer overweeg ik nu (hoewel ik in beginsel helemaal met Teun eens ben) ook Hanco bij te staan in een eventuele rechtzaak. Hangt mede af van de manier waarop de bondsraad met de inmiddels vrijgekomen info omgaat.
Pff. Doe eens rustig en wind je niet zo op.

Ik wil weten waar Hanco voor staat en dat heeft hij me verteld. Nu wil ik hem helpen dit idee positief te ontwikkelen. Daar is niks verkeerd mee, Bert. Tot slot wijs ik Hanco/Alexander erop dat niemand op dit forum over de schreef moet gaan met beledingen en dat dit dus ook geldt voor Hanco.

Waarom jij nu in eens zo aggressief moet worden ontgaat me volledig.
Peter de Hek

Post by Peter de Hek »

Kosmos wrote:Correctie: De pers beschouwt ganzenborden uiteraard superieur aan dammen. Immers, bij ganzenborden is de remisemarge een stuk kleiner.
Zeer juist om Hanco eens om een constructieve bijdrage te vragen!
Afgezien van de media, het publiek en alles, willen wij dammers niet eens een deugdelijk spel spelen, een spel waarin de vlucht in een 1 om 3 niet langer met een vol punt wordt beloond?
Sommigen denken dat het moeilijk is om het simpele DT uit te leggen aan kinderen. Ik heb zelf juist de ervaring dat kinderen en beginners het heel vreemd vinden dat 3 om 1 de uitslag 1-1 waard is. Zelfs een kind ziet namelijk dat de drie dammen superieur horen te zijn aan een dam (zoals op het 8x8, 8x10, 10x11 en 10x12 bord). Maar sommige dammers denken dat 3 - 1 = 1 - 1 makkelijker uit te leggen is dan 3 - 1 = 3 - 1 = (1,5 - 0,5) X2
Wat bedoel je hiermee te zeggen Kosmos. Inderdaad vinden beginners en kinderen die met dammen beginnen het vreemd dat een 3 - 1 remise is. Wij moeten ze dan vooral ook niet vertellen dat zo'n stand remise is maar lekker doorlaten dammen dan valt er vanzelf een beslissing.

Je wil toch hopelijk niet beweren dat , omdat kinderen en beginners (terrecht) willen doordammen in een 3 om 1, ze voorstander van zoiets als een Delftse Telling zijn.

Wat mij betreft is voorlopig het huidige spel nog deugdelijk genoeg en kunnen wij er nog jaren mee vooruit.
Braintag

Het damspel

Post by Braintag »

Wat bedoel je hiermee te zeggen Kosmos. Inderdaad vinden beginners en kinderen die met dammen beginnen het vreemd dat een 3 - 1 remise is. Wij moeten ze dan vooral ook niet vertellen dat zo'n stand remise is maar lekker doorlaten dammen dan valt er vanzelf een beslissing.

Je wil toch hopelijk niet beweren dat , omdat kinderen en beginners (terrecht) willen doordammen in een 3 om 1, ze voorstander van zoiets als een Delftse Telling zijn.

Wat mij betreft is voorlopig het huidige spel nog deugdelijk genoeg en kunnen wij er nog jaren mee vooruit.

Hee, wel het onderwerp trouw blijven, voor je eht weet gaat elk onderwerp over de DT
Post Reply