Guest wrote:Vraag voor Hanco.
Het valt me op dat Hanco overal een hoop informatie over heeft. Op elk onderwerp is hij het die met bergen informatie, parallellen en historische overwegingen commentaar/analyses geeft.
Nu het zo slecht gaat met de damsport in Nederland, zou ik professor Hanco willen vragen om eens op te schrijven wat er WEL moet gebeuren om de damsport te redden. Tot nu toe kan ik alleen vinden wat er NIET moet gebeuren volgens Hanco, maar ik mis alteratieven en opties die hij WEL goed vindt.
De optie om "Niets te doen", beste Hanco, beschouw ik als een absoluut zwaktebod:
- de dambond heeft nauwelijks nog leden en de trend is serieus dalend
- de pers beschouwt de damsport inmiddels als een veredelde vorm van ganzeborden en plaatst nauwelijks nog de uitslagen van het WK
- sponsors worden zelfs in bolwerk Huissen nauwelijks nog gevonden
Ik weet dat jij dit allemaal als geen ander weet. Daarom daag ik je uit je kennis eens positief aan te wenden en een helder actieplan aan de forumlezers te presenteren.
Opties als "100 Euro voor beste partij van de dag op het NK" en andere incrementele miezerigheden gaan onze sport ook niet veel verder brengen dus ik hoop, Hanco, dat je een voorraad creatieve ideeen hebt.
Nogmaals: gezien je luidruchtige en uitgebreide participatie op dit forum zijn mijn verwachtingen hooggespannen.
PS: dank voor de ijverige krantenartikel service, overigens
Graag gedaan.
Ik ga er geen gewoonte van maken op anonieme verhaaltjes in te gaan, dus vertel er de volgende keer even bij wie jouw stukje heeft geschreven.
Het idee van Braintag (Frederik Bos) staat me erg aan.
Spelen om 3 punten.
Eerst een 'gewone' partij. Een beslissing levert 3 punten op. Remise 1-1 en daarna -voor straf- rapide en sneldammen en blitz totdat het derde punt is gewonnen.
Zo komt het publiek altijd aan zijn trekken. Zo'n Sijbrands-Clerc met in no time remise in de 'gewone' partij zal leiden tot bloed aan de paal bij de strijd om het derde punt.
Tijdens het komende Bijlmertoernooi wordt een nieuw Elektronisch Dambord gepresenteerd. Reserveer 7 van dit soort niet al te dure borden voor een NK en het publiek zal de handen stuk slaan, als bij de eerste match Harm Wiersma-Hans Jansen, Zwartsluis 2001. Ook bobo's en andere leken kunnen zo genieten van de kijksport dammen.
Maar natuurlijk zal een dergelijk voorstel ook voorgelegd moeten worden aan de achterban, via enquête of referendum. Anders dan degenen die nu in de bondsraad zitten, verbeeld ik me niet de wijsheid in pacht te hebben. Laat staan dat ik vanuit zo'n vermeende wijsheid ons prachtige spel zou gaan verkrachten met een Delftse ramp.
En ook zou met dit nieuwe idee eerst (uitgebreid) geëxperimenteerd moeten worden.
Verder vind ik dat we momenteel in veel opzichten op de goede weg zijn.
Jeugdtrainingen gaan goed. Allerlei uitkeringsgerechtigden kunnen nu belastingvrij tamelijk hoge subsidies opstrijken in ruil voor wat kindertrainingen. Een goede zaak! Vooral in Den Haag en Delft loopt het gesmeerd. Wat niet betekent dat we ons daarom maar aan elk idee uit die omgeving moeten overleveren, dat heeft de hele Jelle Groeneveld-Axioma Orap Open-affaire ons wel geleerd. Om nog maar te zwijgen over wat Anko Baksoellah over zich heen heeft gekregen.
De contributie moet worden verhoogd met 10 euro per senior per jaar, om de activiteiten van nu door te laten gaan.
Met een voor de damwereld nieuw soort bestuurders, Pieter Hildering en Ebbo de Jong, verwacht ik betere sponsoring voor de belangrijke toernooien en daarmee betere fasciliteiten, waardoor ook de media meer aandacht zullen krijgen.
Maar dat gaat natuurlijk niet van het ene op het andere moment.
Onze schoolmeesters, die de afgelopen decennia de dienst hebben uitgemaakt binnen KNDB en FMJD hebben de boel al grondig verpest.
En de afgelopen maanden loopt de DT-clan alle aandacht naar zich toe te trekken, terwijl juist nu de tijd rijp lijkt voor allerlei positieve activiteiten.
Ton Sijbrands is terug in de arena, garantie voor heel veel openingen naar de media.
Over media en krantenartikelen gesproken: het valt me op dat de rest van Nederland nog heel wat kan leren van hoe in Gelderland, Overijssel, Zuid-Holland en Noord-Brabant toegang is verworven voor het dammen.
Ook op dit gebied valt nog veel werk te verrichten voor ons allen.
Maar nogmaals: dit is de laatste keer dat ik inga op een anonieme reactie.