NK 2009 in Huissen, 8-18 april 2009

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Fred Ivens wrote: Roel Boomstra exponent nieuwe lichting topspelers

door Paul Visser

HUISSEN – Harm Wiersma was dertien toen hij in 1967 met een derde plaats achter de vier jaar oudere kampioen Ton Sijbrands en oud-wereldkampioen Piet Roozenburg debuteerde op het Nederlandse kampioenschap dammen. Roel Boomstra is zestien als hij volgende maand zijn opwachting mag maken tussen de nationale damelite.

Image
Roel Boomstra
foto: Peter Derkx

Het toptalent uit Ter Apel is hét affiche op het Jansen Totaal Wonen NK Dammen 2009 dat van 8 tot en met 18 april in 't Koelhuis in Huissen wordt verspeeld. Boomstra mag samen met finalist en NOC*NSF high potential Pim Meurs na het fameuze duo Sijbrands-Wiersma worden beschouwd als de aanvoerders van een nieuwe generatie topspelers die ons land eindelijk weer eens aan de wereldtitel moeten helpen.

De jongste NK-finalist reist de hele wereld rond - hij was vorig jaar ook present op de World Mind Games in Beijing - en heeft ondanks zijn leeftijd al een indrukwekkende erelijst. Een greep: veelvoudig nationaal, Europees en wereldkampioen bij de jeugd en - net als de thans 55-jarige Wiersma - in het bezit van de B-status van NOC*NSF.

Technisch directeur van de KNDB Johan Krajenbrink: “Hij kan diepe analyses maken met erg veel varianten en gigantisch veel cijfertjes. Zijn vroegere trainer Henk Stroetinga, zei lang geleden alweer tegen mij: ‘Je moet op Boomstra letten’. Dat wordt zo vaak van een jeugdspeler gezegd maar nu is er eindelijk één waarbij het waar blijkt”.

Jonge garde

Waar erkende cracks als Auke Scholma, Gérard Jansen, Jos Stokkel en Anton van Berkel in de halve finales bleven steken, wisten Jochem Zweerink en Martijn Vissers, net als Boomstra, voor het eerst naar het damwalhalla door te stoten. Ook Boudewijn Derkx, Sven Winkel en Jeroen van den Akker mogen zich nog tot de jonge garde rekenen. Vijfvoudig nationaal kampioen Kees Thijssen is er weer bij evenals de routiniers Hans Jansen, Wim van der Kooij en nestor Frits Luteijn. Daarnaast is de top-drie van vorig jaar van de partij: Ron Heusdens, Alexander Baljakin en Hein Meijer.

Het kampioenschap gaat niet alleen om de nationale titel. De werelddambond (FMJD) heeft de Nederlandse dambond (KNDB) laten weten dat het NK in Huissen ook geldt als kwalificatietoernooi om één (extra) plaats voor het wereldkampioenschap dammen dat in november in Brazilië wordt gehouden.

De 75-jarige Damvereniging VBI treedt voor de vijfde keer in haar geschiedenis op als gastheer. Het NK wordt behalve door Jansen Totaal Wonen ook financieel ondersteund door de gemeente Lingewaard en de KNDB. Als arbiter in ‘t Koelhuis fungeren Johan Haijtink, die met ingang van 20 juni Haitze Meurs opvolgt als bondsvoorzitter, en Anton Janssen uit het Gelderse Wamel.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Telegraaf, di 24 mrt 2009, 18:18

Boomstra (16) blikvanger dammen

door de redactie

AMSTERDAM - De pas 16-jarige Roel Boomstra is de grote blikvanger op het Nederlands kampioenschap dammen
Behalve Boomstra zijn onder anderen ook vijfvoudig nationaal kampioen Kees Thijssen en de top drie van vorig jaar - Ron Heusdens, Alexander Baljakin en Hein Meijer - aanwezig. Op het NK is behalve de nationale titel ook één (extra) ticket te verdienen voor het WK dammen in Brazilië in november.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Telegraaf, di 24 mrt 2009, 18:18

NK dammen met nieuwe lichting

van onze dammedewerker

AMSTERDAM - Het NK dammen dat op 8 april in het Gelderse Huissen begint heeft opvallende debutanten. Roel Boomstra uit Drenthe is de jongste deelnemer (16) en vertegenwoordigt samen met Pim Meurs (21) de nieuwe lichting, die de succesvolle periode van Sijbrands en Wiersma moeten doen herleven.

Image
Damtalent Roel Boomstra

De jonge garde probeert definitief door te breken en de winnaar van dit NK mag uiteindelijk meedoen aan het WK-toernooi in Brazilië, dat dit najaar plaatsvindt. Titelverdediger is Ron Heusdens en vijfvoudig kampioen Kees Thijssen zijn al gekwalificeerd voor het WK. De jonge Tilburgse student Jochem Zweerink wist zich verrassend ook te plaatsen.

Voormalig jeugd-wereldkampioen Boudewijn Derkx speelt zijn derde NK op rij en oud-kampioen Hans Jansen heeft een jubileum van 25 keer deelname. De confrontatie van de nieuwe generatie en de gevestigde top zal het meest opmerkelijke onderwerp zijn bij het NK dat tot en met 18 april duurt.

Deelnemers: Boomstra, Meurs, Zweerink, Derkx, Winkel, van den Akker, Thijssen, Vissers, Heusdens, Baljakin, Meijer, Jansen, van der Kooij, Luteijn.
wellnesswrotter

nk2009

Post by wellnesswrotter »

van de FMJD site
The Executive Board of the FMJD has decided that the FMJD wild card for the world Championship 2009 will be given to the Netherlands.

After it became clear in November 2008 that Russia could not organize the World Title match international draughts between their two players world Champion Alexander Schwarzman and challenger Alexander Georgiev the FMJD was very happy with the candidature of the Netherlands to organize this match.

After the cancellation of the World Title match Georgiev-Tchizjov in 2006 it would be very bad for the draughts world if again it would be impossible to organize the match for the title.

The Netherlands has shown again their great commitment to international draughts by organizing the match between Schwarzmann and Georgiev. We thank everybody involved very much.
As a reward for organizing this title match the FMJD wild card has been given to the Netherlands who will use it to qualify a player from the national championship 2009.
Piet Bouma

Re: nk2009

Post by Piet Bouma »

De website van het NK 2009 is on-line: http://nk2009.dvvbi.nl/

Image
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Piet Bouma wrote:De website van het NK 2009 is on-line: http://nk2009.dvvbi.nl/

Image
Ziet er goed uit die website Image. Erg overzichtelijk.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Wieger Wesselink wrote: Ziet er goed uit die website [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]. Erg overzichtelijk.
De partijen worden semi-live via EntryDambo op de website van het NK 2009 getoond.
De organisatie wil/durft de elektronische damborden niet gebruiken en vindt o.m. dat deze nog steeds in een testfase zitten.
Hoewel ik me in het verleden ook regelmatig redelijk kritisch heb uitgelaten over de kinderziektes van de elektronische borden, vind ik dit nu een gemiste kans.

De laatste (test)toernooien in Enschede wijzen uit dat e.e.a. steeds beter wordt c.q. perfect is.
In de laatste test van 24-03-2009 een 100% zetherkenning (dankzij nieuwe software van Wieger Wesselink en Huib v.d. Wetering volgens mij). Daarnaast blijken de problemen in Beijing veroorzaakt door niet goed werkende USB-convertors. Ook dit hardwareprobleem is getackeld.

Hoewel semi-live een alternatief is, hebben de elektronische damborden een schitterende meerwaarde.
In het sneldamtoernooi Enschede 17-02-2009 waren de zetten live goed ‘mee te nemen’. Hetzelfde zal het geval zijn in de tijdnoodfase bij de wedstrijden van het NK. Een gemiste kans.

En ook als de borden nog steeds verder geoptimaliseerd worden, is het natuurlijk nodig dat zij in meerdaagse toernooien aan de tand gevoeld worden.
De KNDB had naar mijn idee moeten verordonneren (zij is immers uiterst nauw betrokken bij de ontwikkeling) dat zij ingezet worden bij het belangrijkste titeltoernooi onder haar auspiciën.
Misschien dat wat overleg tussen KNDB, Paul v.d. Veen en de organisatie toch nog tot inzet van de elektronische damborden kan leiden. Ik zou het toejuichen. Verdere professionalisering van de damsport moet niet worden tegengehouden door ‘koudwatervrees’.
Wieger Wesselink

Piet Bouma wrote:
Wieger Wesselink wrote: Ziet er goed uit die website [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]. Erg overzichtelijk.
De partijen worden semi-live via EntryDambo op de website van het NK 2009 getoond.
De organisatie wil/durft de elektronische damborden niet gebruiken en vindt o.m. dat deze nog steeds in een testfase zitten.
Hoewel ik me in het verleden ook regelmatig redelijk kritisch heb uitgelaten over de kinderziektes van de elektronische borden, vind ik dit nu een gemiste kans.

De laatste (test)toernooien in Enschede wijzen uit dat e.e.a. steeds beter wordt c.q. perfect is.
In de laatste test van 24-03-2009 een 100% zetherkenning (dankzij nieuwe software van Wieger Wesselink en Huib v.d. Wetering volgens mij). Daarnaast blijken de problemen in Beijing veroorzaakt door niet goed werkende USB-convertors. Ook dit hardwareprobleem is getackeld.

Hoewel semi-live een alternatief is, hebben de elektronische damborden een schitterende meerwaarde.
In het sneldamtoernooi Enschede 17-02-2009 waren de zetten live goed ‘mee te nemen’. Hetzelfde zal het geval zijn in de tijdnoodfase bij de wedstrijden van het NK. Een gemiste kans.

En ook als de borden nog steeds verder geoptimaliseerd worden, is het natuurlijk nodig dat zij in meerdaagse toernooien aan de tand gevoeld worden.
De KNDB had naar mijn idee moeten verordonneren (zij is immers uiterst nauw betrokken bij de ontwikkeling) dat zij ingezet worden bij het belangrijkste titeltoernooi onder haar auspiciën.
Misschien dat wat overleg tussen KNDB, Paul v.d. Veen en de organisatie toch nog tot inzet van de elektronische damborden kan leiden. Ik zou het toejuichen. Verdere professionalisering van de damsport moet niet worden tegengehouden door ‘koudwatervrees’.
Toevallig ben ik een beetje op de hoogte van de situatie bij het NK 2009. Voor zover ik het begrijp is er met name een gebrek aan vrijwilligers die in staat zijn om de electronische borden te installeren (tijdens het toernooi moet de speelzaal regelmatig worden ontruimd) en om de bijbehorende software te bedienen. Het zou natuurlijk heel mooi zijn als er alsnog mensen worden gevonden die e.e.a. willen doen.

Hoe goed de software nu is moet nog blijken. Aan de user interface van EBS (electronic board server) is de afgelopen maanden flink wat verbeterd door Huub. Aan Boco is voor zover ik weet weinig veranderd, men heeft geprobeerd om de fouten te omzeilen door aanpassingen in de hardware. Aan de zetherkenner is niets veranderd sinds Beijing. Er is onvoldoende testdata beschikbaar om daaraan verder te werken.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Wieger Wesselink wrote:
Toevallig ben ik een beetje op de hoogte van de situatie bij het NK 2009. Voor zover ik het begrijp is er met name een gebrek aan vrijwilligers die in staat zijn om de electronische borden te installeren (tijdens het toernooi moet de speelzaal regelmatig worden ontruimd) en om de bijbehorende software te bedienen. Het zou natuurlijk heel mooi zijn als er alsnog mensen worden gevonden die e.e.a. willen doen.

Hoe goed de software nu is moet nog blijken. Aan de user interface van EBS (electronic board server) is de afgelopen maanden flink wat verbeterd door Huub. Aan Boco is voor zover ik weet weinig veranderd, men heeft geprobeerd om de fouten te omzeilen door aanpassingen in de hardware. Aan de zetherkenner is niets veranderd sinds Beijing. Er is onvoldoende testdata beschikbaar om daaraan verder te werken.
Jammer dat één van de best georganiseerde verenigingen in het land die knowhow en mankracht niet heeft.
Wie de partijen van de onderlinge competitie EDC Enschede van 24-03-2009 afspeelt in Toernooibase (positie 8 t/m 15 van de live-applets), ziet dat er 100% zetherkenning is (nergens komen de rode zetten in beeld).
Betekent dit dat die software in Beijing al goed was Wieger, en dat alleen de hardware de bottleneck was?
Ook voor testdata zou je het NK 2009 dus broodnodig hebben, om hier verder aan te werken!!!

Mogelijk zijn er vrijwilligers in het land, die al ervaring met de electronische borden hebben, die het organisatiecomite de helpende hand kunnen bieden?
Zelf was ik van plan in ieder gaval 1 dag naar Huissen te gaan. Overigens, met telefonische ondersteuning van Paul v.d. Veen - zo heb ik gemerkt in Emmeloord - kom je ook een heel eind.
Wieger Wesselink

Piet Bouma wrote: Wie de partijen van de onderlinge competitie EDC Enschede van 24-03-2009 afspeelt in Toernooibase (positie 8 t/m 15 van de live-applets), ziet dat er 100% zetherkenning is (nergens komen de rode zetten in beeld).
Betekent dit dat die software in Beijing al goed was Wieger, en dat alleen de hardware de bottleneck was?
In Beijing traden soms storingen op in het netwerkverkeer als gevolg van ongeschikte hardware. Door fouten in de driver-software Boco, die daar op een verkeerde manier mee omgaat, is in Beijing de helft van de partijen corrupt geraakt.

Op basis van Beijing is het moeilijk vast te stellen hoe goed de zettenreconstructie gewerkt heeft. De meeste problemen ontstaan namelijk door langdurig ontbrekende of overtollige schijven. En je weet niet in hoeverre dit soort gevallen door falende hardware zijn veroorzaakt. Ik zou zeker niet willen beweren dat de zetherkenning nu al nagenoeg perfect is.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

8 april start het NK.

Op de officiele KNDB-site nog geen enkele aandacht.
Je zou toch echt verwachten dat het artikeltje van Roel Boomstra met een verwijzing naar de NK-site daar in de nieuwsitems zou staan (ook op DamXL zou het niet misstaan).
En dat terwijl de auteur ook op het Bondsbureau werkt.

We weten onze sport totaal niet te verkopen........
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Gelderlander, vrijdag 03 april 2009

Van den Akker en Meurs richten blik op WK-ticket

door Anton Janssen.

Image
NK-deelnemer Pim Meurs pijnigt zijn hersenen in een partij voor zijn
club Huissen. foto Mariska Hofman

CULEMBORG/GELDERMALSEN - De Culemborgers Jeroen van den Akker en Pim Meurs en Boudewijn Derkx (Geldermalsen) zijn strijdvaardig, de een nog meer uitgesproken dan de ander. Alledrie willen ze excelleren op het NK dammen, dat volgende week woensdag begint in Huissen.

De titelstrijd is opgewaardeerd: voor de deelnemers staat een extra (derde) ticket op het spel voor het WK, later dit jaar in Brazilië. Titelverdediger Ron Heusdens en vijfvoudig kampioen Kees Thijssen hebben al een ticket op zak.

Van den Akker (28) heeft van het Betuwse drietal de meeste ervaring. De onderzoeker aan het AMC begint aan zijn negende NK. Derkx (22), die binnen enkele maanden als master milieukunde afstudeert, is voor de derde keer op rij actief. Meurs (21), student voeding en gezondheid, beleeft zijn tweede NK op rij.

De drie spelers, afkomstig van de succesvolle Damschool Culemborg, hebben gemeen dat ze een jeugdwereldtitel behaalden. Van den Akker en Meurs willen zich in Huissen mengen in de strijd om een WK-plaats, Derkx verwacht dat die doelstelling voor hem te hoog gegrepen is. "Dan zou ik in het toernooi moeten groeien."

Van den Akker, voor wie de derde plek in 2007 de beste prestatie was, wordt als een gevaarlijke outsider voor de titel gezien. De speler zegt over zijn kansen. "Ik hoop het podium te halen. Verder is een plaatsbewijs voor het WK mijn doel. De concurrentie is stevig. Enkele deelnemers zijn vrijwel volledig bezig met dammen. Ik heb een drukke baan en kan weinig tijd in de voorbereiding steken."

"Ik heb met mijn club Schiedam via de barrage de landstitel veroverd. De NK-strijd wordt zwaar. Door mijn ervaring op dit niveau raak ik niet onder de indruk van het toernooiverloop" , klinkt het uit zijn mond.

Derkx, in 2007 debuterend met een zesde plaats: "Ik heb me via de halve finales probleemloos geplaatst en wil beter presteren dan in het NK 2008. Ik richt me op een plusscore. Ik bereid me deze week speltechnisch voor zodat ik 'in vorm' raak. Ik hoor op het NK nog tot de jonge garde."

Meurs geldt als één van de meest veelbelovende talenten in de damwereld en heeft de High-Potential status. Zijn debuut in 2008 met de zesde plaats was verdienstelijk. Dit keer legt hij de lat hoger.

"Ik gok op een hoge klassering. Mijn spel is gegroeid. Ik heb er zin in, ga er vol tegenaan en wil me mengen in zowel de strijd om de titel als op een plaats op het WK."

" Beroepsdammer wil ik niet worden, maar ik heb ik voor de komende jaren nog volop ambities om mezelf te bewijzen. Dit NK is voor mij een nieuwe kans het WK te halen. Op het kwalificatietoernooi, eind februari in Berlijn, lukte het net niet", verduidelijkt de optimistische Culemborger.

Bij de opening van het NK wordt het topsportmanifest ondertekend. Van den Akker en Sven Winkel hebben daarover namens de topdammers met de bond onderhandeld. De toppers willen meer aanzien voor het NK door betere speelomstandigheden, passende spelregels en meer publiciteit.

Van den Akker: "Experimenten zien we niet zitten. Het NK mag geen speeltuin worden. Het is ons belangrijkste toernooi."

Derkx en Meurs noemen het topsportmanifest een goede zaak.
Peter van Heun

Post by Peter van Heun »

De Gelderlander, vrijdag 03 april 2009

Van den Akker "... Enkele deelnemers zijn vrijwel volledig bezig met dammen. Ik heb een drukke baan en kan weinig tijd in de voorbereiding steken."

Meurs " ... Beroepsdammer wil ik niet worden, maar ik heb ik voor de komende jaren nog volop ambities om mezelf te bewijzen. ..."

Bij de opening van het NK wordt het topsportmanifest ondertekend. ... De toppers willen meer aanzien voor het NK door betere speelomstandigheden, passende spelregels en meer publiciteit.

...
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

De vooruit te spelen partij Ron Heusdens - Wim van der Kooij uit de zesde ronde van het NK in Huissen kan live gevolgd worden op

http://www.livedraughts.com/NK2009/ronde6/LiveGames.htm
Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens »

Marcel Kosters wrote:De vooruit te spelen partij Ron Heusdens - Wim van der Kooij uit de zesde ronde van het NK in Huissen kan live gevolgd worden op
http://www.livedraughts.com/NK2009/ronde6/LiveGames.htm
Over de opening: de zet 10.38-33 is alleen eerder gespeeld in Mac. N’Diaye-Clerc, WK 1992. Zwart wijkt op de 11e zet af (Clerc speelde 1-6), maar op de 13e zet komen we via zetverwisseling in Wiersma-vd Wal, WK 1980. Heusdens wijkt met 13.34-30 weer af (Wiersma speelde 14.50-44). Diagram:
[img]http://fmjd.org/dias2/save/12388436799.png[/img]
Wat vinden de Forum-lezers van vd Kooij’s dubbele ruil 14..19-23x24x23? Zijn er lezers die de voorkeur geven aan de enkele ruil 19-23x23?
Post Reply