De Stentor, 11 juli 2008
Stempher is niet achter dambord weg te slaan
door Bert-Jan Lukje
<center>
Michel Stempher tussen de damstenen.
De Kampenaar speelt vanaf maandag het NK aspiranten in Wapenveld.
foto Henri van der Beek</center>
KAMPEN - Zijn ouders moeten hem soms achter de computer vandaan halen om een maaltijd te nuttigen.
Michel Stempher brengt heel wat uurtjes door op internet of met zijn neus in het damboek.
De opsomming van het aantal damuren per week is imposant "Acht uur training. Twintig, misschien wel dertig uur op internet. En dan komen daar nog clubavonden bij. Het komt voor dat ik 8,5 uur achter de computer zit te dammen."
De school van de 16-jarige Kampenaar werkt goed mee. Dat komt doordat Stempher door zijn tweede plaats op het NK voor aspiranten van vorig jaar de status van nationaal talent heeft gekregen. "De school is heel soepel daardoor. Het toernooi in Salou viel bijvoorbeeld een week na de meivakantie, daar heb ik vrij voor gekregen."
Salou valt in het rijtje Sint Petersburg en Ufa. Aan die Russische steden bracht Stempher een bezoek voor het EK en WK voor aspiranten. Stempher beleefde vorig jaar heel wat tijdens het EK in Sint Petersburg. "We konden er niet fatsoenlijk slapen door de slechte bedden. En we speelden niet met damschijven, maar met damdopjes. Te vergelijken met bierdopjes, maar dan zwart en wit. We speelden op een plastic bord met een witte streep in het midden. Dat was wel wat anders dan het WK."
In Ufa was alles beter. "De omstandigheden waren supergoed. Als we eten of drinken wilden dan konden we zo iets pakken. Zelfs om half drie 's nachts."
Stempher, die SSS Kampen gaat verruilen voor Denk en Zet in Hattem, begint maandag aan het NK aspiranten in Wapenveld. "Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik heb op het WK gekeken hoe ik het op NK zou kunnen doen. De meeste mensen die in Wapenveld komen kijken zijn toch voor mij. Maar als ik aan het dammen ben heb ik toch niet in de gaten wie er staat te kijken. En ze kunnen natuurlijk live op internet kijken." Bij het NK in Wapenveld speelt men op elektronische borden. "Er zitten viltjes onder de stenen, maar dat is alleen maar fijn. Daardoor is er minder lawaai, het geluid van een koelkast kan soms al irritant zijn", zegt de Kampenaar aan de keukentafel.
Op internet speelt Stempher vele potjes. Soms tegen grote namen uit het verleden, zoals Eran Binenbaum, de Nederlands kampioen bij de aspiranten van 1977. Ook Rob Clerc en Martin Dolfing begeven zich volgens Stempher op de digitale snelweg om te dammen. "Maar eigenlijk leer ik er niet zoveel van, want je bent soms ook met andere dingen bezig op de computer."

NK Aspiranten 2008
- Hanco Elenbaas
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
-
- Hanco Elenbaas
De Stentor, vrijdag 18 juli 2008
Stempher koploper in damstrijd Wapenveld
door Nikhila
WAPENVELD - Michel Stempher gaat na de zesde ronde aan de leiding op het NK aspiranten.
De 16-jarige Kampenaar, ook lid van het organiserende Ons Genoegen, toont veerkracht in het titeltoernooi. Hij raakte woensdag na een onverwachte nederlaag achterop, maar sloeg in de krachtmeting met koploper Harmjan Lammers al dezelfde avond keihard terug. "Een kostbare zege", erkende hij. "Met een riskante omsingeling speelde ik alles-of-niets en dwong vanuit een heel ongebruikelijke stelling de winst af."
Gisteren kroop zijn tegenstander door de mazen van het net. De stuurlui langs de wal duwden de teleurgestelde Stempher een beter plan onder de neus. "Die variant slaat nergens op", reageerde hij geïrriteerd. "Daarmee zou ik zelfs in de problemen zijn gekomen."
De talentvolle jeugdspeler weet waarover hij praat, want qua speelsterkte steekt hij bijna alle senioren in de regio naar de kroon. Op de gloednieuwe lijst van de KNDB stijgt zijn rating van 993 naar 1214 en daarmee is hij de hoogst genoteerde speler op het NK. Op de jaarlijkse ratinglijst maakte slechts één van de 2500 clubdammers een nog grotere sprong voorwaarts.
De verschillen zijn met drie ronden te gaan minimaal in Wapenveld. Stempher, vorig jaar al goed voor zilver op het NK, sprokkelde tot nu toe acht punten bij elkaar. Dezelfde score als vier van zijn rivalen, maar het reglement werkt voorlopig in zijn voordeel. "Ik noteerde een extra winstpartij", weet de publiekslieveling. "Ook staat er een plusje achter mijn naam na de voordeelremise van vandaag. Twee criteria die bij een gelijke aankomst de doorslag kunnen geven."
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Hanco Elenbaas
Tegenstander 'vloeren' met een appel
door Henry Jonker
Opperste concentratie bij de deelnemers aan het NK dammen voor aspiranten in Wapenveld.
foto Henri van der Beek
WAPENVELD - Tien jeugdige dammers turen deze week vele uren achtereen op het geblokte motief van het dambord. Zij zijn verwikkeld in de strijd om het Nederlands Kampioenschap Aspiranten 14-16 jaar. Negen 'dampotjes' worden in het senioren inloopcentrum afgewerkt van gemiddeld zo'n 3,5 uur.
Woordvoerder van de organiserende Wapenveldse damclub Ons Genoegen Erik Bakker is in zijn nopjes dat het toernooi in Wapenveld wordt gehouden. "We hebben al eens een halve finale gehad, nu voor het eerst een NK." Er wordt fanatiek gespeeld, het gaat echt om iets, vervolgt hij.
In de speelzaal is het erg stil. Opperste concentratie. "Natuurlijk is het voor de jongens ook vakantie, dus bieden we naast de wedstrijden een ontspannend programma. Dinsdag werd gebarbecued, vandaag (donderdag) gaan we boerengolf spelen. De spelers zijn voor het merendeel ondergebracht bij gastgezinnen in Wapenveld."
Bij het damspel komt nog heel wat aan tactiek kijken. "Wat het mooi maakt is de eenvoud", meent Bakker. "Het is wat dat betreft nog te vergelijken met voetballen: kies je de aanval of laat je je tegenstanders fouten maken vanuit een meer verdedigende opstelling."
Harmjan Lammers (16) is net klaar met zijn partij. Hij heeft gistermiddag remise gespeeld en geldt als een favoriet voor de eindwinst van het NK. Gevraagd naar zijn spelwijze antwoordt Harmjan dat hij het liefst verdedigend speelt en op foutjes van de tegenspeler loert. De 'catenaccio-speelstijl' dus, in voetbalterminologie. Van een staaltje psychologische oorlogsvoering is hij niet vies. "Natuurlijk zijn er techniekjes om de tegenstander uit zijn concentratie te halen. In de ogen kijken bijvoorbeeld, of een appel gaan eten onder de wedstrijd."
Zaterdagavond wacht het afsluitende feest. Bakker: "Veel kan er nog niet over gezegd worden, maar het zal iets zijn dat dammers nog niet vaak hebben meegemaakt."
De winnaar en nummer 2 van het NK-toernooi gaan naar het EK te Polen in de eerste week van augustus. Harmjan Lammers (lid van damclub DES Lunteren) neemt in ieder geval het dambord mee op vakantie naar Zwitserland. Hij hoopt zich met winst in Wapenveld te plaatsen voor het EK. "Precies tussen die twee toernooien door gaan we op vakantie. Mijn broer damt ook."
Zijn broer Arwin werd in mei Nederlands Kampioen bij de pupillen tot 14 jaar. De broederstrijd zal op het dambord tijdens de vakantie dan ook nog flink wat keren worden uitgevochten.
Geen voorbeeld
De meest bekende anekdote uit de damsport is die van de bekende damspeler Jannes van der Wal, die zich in de trein versliep en daardoor een NK toernooi miste en meerdere keren tussen Groningen en Zwolle op en neer reed.
Voor Harmjan Lammers geldt hij evenwel niet als voorbeeld. "Nee, zo beschouw ik hem en bijvoorbeeld Ton Sijbrands toch niet."
De Stentor, maandag 21 juli 2008
Stempher zorgt voor vuurwerk in Wapenveld
door Nikhila
WAPENVELD - Michel Stempher pakte na een grandioze eindsprint de kampioenstitel in het NK aspiranten. De zestienjarige Kampenaar besloot het damfestijn in Wapenveld met een dubbele overwinning. De druk voor de strijder van het organiserende Ons Genoegen was groot. "Ik was mij daar goed van bewust", erkende de plaatselijke favoriet. "Achter het bord kon ik die druk echter heel makkelijk van mij afschudden."
De aanvallende en onconventionele speelstijl van Stempher wekte bewondering. Soms leidde dat tot halsbrekende capriolen zoals in de voorlaatste ronde. "Ik speelde een variant die mijn trainer mij ten sterkste had afgeraden", lachte hij. "Toch kreeg ik een mooie aanval in handen en nadat ik het centrum had volgepropt forceerde ik de winst met een leuk offertje."
Op de slotdag hielden zijn fans opnieuw de adem in. "Mijn opening was geen succes, maar ik knokte mij terug en verraste mijn tegenstander met een doorbraak." Het eindspel benadrukte de geweldige mentaliteit van Stempher. "Ik heb twintig minuten nagedacht om alles door te rekenen. Na het puntverlies van mijn naaste concurrent zou remise ook voldoende zijn geweest, maar ik wilde winnen."
Het thuispubliek glom van trots na de zege van Stempher. De huldiging werd opgeluisterd met vuurwerk en natuurlijk ging de kampioen met de platte wagen door Wapenveld. De jeugdige winnaar was al in gedachten bij het volgende toernooi. "Ik ben geplaatst voor het EK in Polen, dat in de eerste week van augustus zal worden gespeeld. Ik ben vorig jaar in Sint-Petersburg in de middenmoot geëindigd. Dat moet nu beter kunnen."