Ton Sijbrands Ridder in de orde van Oranje-Nassau

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Maar ik vind 'm wel leuk.
Alex

Post by Alex »

Als je de humor van een pannenkoek hebt wel ja...
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Alex wrote:Als je de humor van een pannenkoek hebt wel ja...
Onlangs is uit een test gebleken dat pannekoeken meer humor hebben dan oliebollen en appelflappen om van donuts maar te zwijgen...
Wat betreft dat paard: Ton is wel schaakkampioen van Voorst geweest hoor.
Bovendien heeft Ton teckel Bas, een hond met de moed van een Sjtstjogoljew.
Loek van Wely heeft wel een paard trouwens (gewonnen in Wolvega), is die al geridderd?
Heaven is no location, but a state of mind
Alex

Post by Alex »

Een lintje krijgen voor iets wat je werk is, lijkt me een beetje overdreven, al is de blindsimultaan wel iets bijzonders. De mensen die naast hun werk zich vrijwillig inzetten (op wat voor vlak dan ook) voor de medemens, die verdienen pas echt een lintje!
Eric van Dusseldorp

Alex wrote:Als je de humor van een pannenkoek hebt wel ja...
Ik heb liever de humor van een pannenkoek dan het IQ van een pannenkoek, Alex.
Alex

Post by Alex »

Zijn pannenkoeken zo slim dan? [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] De laatste keer dat ik getest heb, kwam ik op ca 125 uit... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Eric van Dusseldorp

Alex wrote:Zijn pannenkoeken zo slim dan? [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] De laatste keer dat ik getest heb, kwam ik op ca 125 uit... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Jij?

Daar geloof ik niks van.
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

... they are a changin'...

Post by Klaas van der Laan »

Van Oranje-Vrijstaat naar Oranje-Nassau.
Eric van Dusseldorp

Re: ... they are a changin'...

Klaas van der Laan wrote:Van Oranje-Vrijstaat naar Oranje-Nassau.
Ik heb niet het IQ van een pannenkoek, hoop ik, maar deze mis ik even. Kun je het uitleggen?
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Re: ... they are a changin'...

Post by Klaas van der Laan »

Eric van Dusseldorp wrote:
Klaas van der Laan wrote:Van Oranje-Vrijstaat naar Oranje-Nassau.
Ik heb niet het IQ van een pannenkoek, hoop ik, maar deze mis ik even. Kun je het uitleggen?
Sorry, maar dat is een lange geschiedenis die eigenlijk iedere zichzelf respecterende dammer moet kennen. Maar goed hier een citaatje ter illustratie: ... Maar genoeg over de dammer Sijbrands. Er bestaat namelijk nóg een Sijbrands, een jongen van 20 jaar, geboren op 15 december 1949 in Amsterdam. Heeft vele landen gezien, vele mensen ontmoet, vele meningen horen verkondigen. Hij blijft bij de zijne: "De wereld moet veranderen. De mensen moeten veranderen. Ze zijn te materialistisch, ze hechten te veel aan status en geld. Ik vind dat niet fijn en ik wil er zo consequent mogelijk iets aan doen. Als ik oud genoeg was, zou ik bij de Amsterdamse gemeenteraadsverkiezingen stemmen op Amsterdam Kabouterstad van Roel van Duyn. Die heeft me ook ambassadeur van Oranje Vrijstaat gemaakt. Dat heeft mijn leven niet ingrijpend veranderd, maar ik ben wel blij dat Van Duyn uitgerekend mij daarvoor gekozen heeft."
Sijbrands vertelt in simpele bewoordingen wat Oranje Vrijstaat nu eigenlijk wil zijn: "Het is gewoon een verzetsactie die zich manifesteert onder het mom van een alternatieve maatschappij. Schelden op de huidige samenleving is terecht, natuurlijk, maar met schelden alleen zijn we er niet. De mensen vragen zich af wat die progressieve jongeren nou precies willen. Onze Oranje Vrijstaat wil laten zien wat ze, wij bedoelen. We willen het aan de hand van duidelijke voorbeelden tonen. We willen af van het autoritaire systeem, we willen niet dat een paar mensen verantwoordelijk zijn voor de massa. We willen dat de macht niet gecentraliseerd wordt, zoals momenteel steeds meer gebeurt, maar integendeel de macht moet gedecentraliseerd worden. We willen vooral, en dat is in mijn ogen misschien het belangrijkste, dat we loskomen van die militaristische greep, waarin zowel het Westen als het Osten zich gevangen voelen. De wereld is er voor de mensen, voor alle mensen, niet alleen voor de machthebbers en de uitverkorenen.
Dit is Ton Sijbrands ten voeten uit: een revolutionair, een oproerkraaier die het verschrikkelijk goed met iedereen voorheeft. Zijn geloof is het anarchisme, waarbij Sijbrands denkt aan een systeem ter bevrijding van de onderdrukten. De mensen die zich in zijn bewondering mogen verheugen komen uit hetzelfde straatje: de onlangs overleden dichter Ed Hoornik ("Ed Hoornik is in Dachau en Buchenwald gestorven. Na de oorlog heeft hij alleen nog lichamelijk voortgeleefd"), Harry Mulisch en natuurlijk Roel van Duyn.
Ton Sijbrands zegt het allemaal zo even, zonder emotie, beheerst. Als uitsluitend revolutionair zal hij weinig met zijn ideeën kunnen doen. Als wereldkampioen/revolutionair zal hij een belangrijke spreekbuis voor de politiek bewuste jeugd kunnen zijn...
Nagelslag

Post by Nagelslag »

Site Gemeente Muiden over verstrekking lintjes:

Dhr. T. Sijbrands (58 )

De heer Sijbrands is grootmeester dammen en is een fenomeen in binnen- en buitenland. Hij heeft sinds 1965 activiteiten ontplooid voor de samenleving op het terrein van de damsport.

Nationaal werd hij bekend werd toen hij op 5 juni 1965 wereldkampioen Wjatsjeslav Sjtsjogoljev versloeg. De Nederlandse kampioenschappen volgenden elkaar gauw op, zes keer maar liefst, in 1967, 1969, 1970, 1971, 1973 en 1988. Hij werd vier keer Europees kampioen in 1967, 1968, 1969 en 1971, gevolgd door het wereldkampioenschap in 1972 – 1973.

De heer Sijbrands is ook vooral bekend vanwege het blindsimultaan dammen.

Vorig jaar nog wist hij zijn oude record te verbeteren door in deze poging, die maar liefst 28 uur en 23 minuten duurde, in 25 partijen 21 keer te winnen en 4 remises te spelen, een score van 92%.

Daarnaast schreef hij talloze boeken over dammen.

De heer Sijbrands wordt gewaardeerd voor al het goede dat hij voor de damsport en voor Nederland heeft gerealiseerd en is benoemd tot Ridder in Orde van Oranje-Nassau.
Nagelslag

Post by Nagelslag »

Van de site van RTV-Veluwezoom:

De heer J. Haijtink
De heer Haijtink uit Brummen, is 65 jaar. En heeft veel betekend voor de damsport. Hij heeft 24 jaar de rol van trainer en voorzitter bij de Utrechtse damvereniging vervuld. Ook gaf hij damles op de basisschool en was negen jaar redacteur bij van het clubblad waarvan hij nog steeds de productie in handen heeft. Vanaf 1989 tot heden is hij trainer van de senioren van de damvereniging Brummen en in 2001 kwam daar de rol van jeugdtrainer en bestuurslid jeugdzaken bij. Tevens is hij ruim 12 jaar voorzitter van de Gelderse Dambond. Deze bond is met ongeveer 1500 leden de grootste provinciale bond in Nederland. Ook is hij zeven jaar hoofdbestuurslid van de Koninklijke Nederlandse Dambond geweest. En was hij tien jaar betrokken bij het grote internationale damtoernooi in Nijmegen. Sinds 1998 is de heer Haijtink bestuurslid van het Kellerfonds, dit fonds verleent financiële ondersteuning aan jeugdige damtalenten in Nederland. Daarnaast is hij oprichter, secretaris en penningmeester van de Federatie van Nederlandse Denksportbonden. Dit is een overlegorgaan en samenwerkingsverband van de dambond, de schaak-en bridgebond en de Go-bond dat de gemeenschappelijke belangen van de denksporten in Nederland behartigt.

De heer Haijtink is ruim veertig jaar actief in het kerkelijk leven, voorheen als voorzitter in Linschoten. En inmiddels alweer twaalf jaar in Brummen. Als onder andere eindredacteur van het oecumenische blad “De Wegwijzer” en verzorgt hij de wekelijkse liturgie voor de zondagochtenddiensten.
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Alex wrote:Een lintje krijgen voor iets wat je werk is, lijkt me een beetje overdreven
De militaire Willemsorde en andere onderscheidingen voor militairen moeten dus worden afgeschaft?
Alex

Post by Alex »

Bert Zwart wrote:
Alex wrote:Een lintje krijgen voor iets wat je werk is, lijkt me een beetje overdreven
De militaire Willemsorde en andere onderscheidingen voor militairen moeten dus worden afgeschaft?
Ja, vind ik van wel. Iemand kiest er zelf voor bij het leger te gaan, hij had ook bakker, slager, boekhouder of weet ik wat kunnen worden.
En als de bakker op de hoek t.g.v. een bedrijfsongeval overlijdt, staat dat hooguit in een "paaltje" op pagina 24, terwijl een soldaatje dat door een mijn overlijdt op de voorpagina komt te staan. Lijkt me beide (voor de nabestaanden) even erg.
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

Alex wrote:
Bert Zwart wrote:
Ja, vind ik van wel. Iemand kiest er zelf voor bij het leger te gaan, hij had ook bakker, slager, boekhouder of weet ik wat kunnen worden.
En als de bakker op de hoek t.g.v. een bedrijfsongeval overlijdt, staat dat hooguit in een "paaltje" op pagina 24, terwijl een soldaatje dat door een mijn overlijdt op de voorpagina komt te staan. Lijkt me beide (voor de nabestaanden) even erg.
Bij deze risicoanalyse vergeet je voor het gemak dat een soldaat een veel hoger risico loopt om te overlijden. Een soldaat neemt bewust dit risico. Erg moedig. Volplakken met medailles dus.
Heaven is no location, but a state of mind
Post Reply