Bert Zwart wrote:Kosmos wrote:Bert Zwart wrote:
Bedankt voor deze woorden forumcoach! Dankzij deze stimulerende aanmoedigende woorden zal ik de volgende keer de moeite nemen om twee zetten diep te rekenen.

Als beloning voor de getoonde en beloofde inzet mag je het volgende probleempje oplossen, dat ik net in elkaar geknutseld hebt, maar het is een idee van Teresjko.
Wit speelt en wint in 6 zetten.
Tjonge kosmos, daar laat je me flink zweten. Zes zetten diep. Uit pure frustratie begon ik na verloop van tijd maar een hoop schijven weg te geven... dat bleek me wonderwel op dam te brengen.
Je hebt je wederom uitstekend van je taak gekweten, Bertje. Geven is de sleutel tot succes.
Geven is zaliger dan ontvangen bleek ook laatst weer uit een onderzoek in de VS of geld gelukkig maakt. De conclusie van het onderzoek luidde: Geld maakt gelukkig, mits je het grotendeels weggeeft. Het weggeven van iets geeft een gevoel van geluk.
Bij dammen geldt dit ook: Hoe meer je weggeeft, hoe groter het geluksgevoel. Wel moet je uiteindelijk iets terugkrijgen, anders kan dat overvloedige geven wel eens tot frustraties leiden...
Goed, ik zal je geluksgevoel naar ongekende hoogten opstuwen door je te belonen. Vroeger kreeg je een plaatje in je schrift bij veel goede antwoordjes. Herinner je je nog hoe fijn dat was, Bert? Jij krijgt van mij een heel modern plaatje, met beweging, cool huh?