Henk de Witt wrote:Ik heb een paar dagen geen forum gezien en ben niet zozeer verbaasd over het doorzeuren van deze 'discussie' alswel over de deelnemers eraan.Casper van der Tak wrote:Henk, op het gevaar af van een "Et tu, Caspare" reactie, ik vind Bert's vraag legitiem, en als iemand de vraag kan beantwoorden dan is dat goed.
...
Het verbaasde mij al zeer dat Bert Zwart zich zo naïef voor het krakkemikkige karretje van Eric van Dusseldorp laat spannen...
....
Ik ben teleurgesteld dat mensen als Bert Zwart, Piet Bouma, Koops en Casper van der Tak, die ik toch redelijk hoog heb zitten, zich met deze onzin hebben ingelaten. Gelukkig probeerde Steenslag er wat gezond verstand in te brengen.
En Frank Teer uiteraard ook, als insider en verzender van de verklaring. Frank geeft een bescheiden kijkje in de keuken. Ik heb dat bewust niet willen doen. Het gaat mij om het hoofdgerecht, de verklaring van de tien grootmeesters. De wijze waarop dit is bereid, hoeft niet perse op het forum geopenbaard te worden. Zeker niet wanneer bepaalde lieden een giftig drankje van insinuaties en groteske beschuldigingen proberen te brouwen.
Met geheimzinnigheid heeft dit niets te maken. Er is een behoorlijk aantal mensen betrokken geweest bij het opstellen van de verklaring en niemand van hen heeft ergens aangedrongen op geheimhouding van wat dan ook. Neemt niet weg dat het een kwestie van ethisch bewustzijn is hoe je omgaat met bijvoorbeeld e-mailverkeer tussen betrokkenen. Buiten de direct betrokkenen is er een behoorlijke groep van personen die ook kennis heeft van allerlei détails. Als Bert Zwart me het zou vragen kan ik hem zelfs vertellen op welke tekstverwerker de tekst is geconcipieerd en welke grootmeester daarin een groot aandeel heeft gehad. Dat zijn détails die niet van wezenlijk belang zijn. Hij mag het dan wat mij betreft doorvertellen aan wie hem goeddunkt. Maar nogmaals, op het forum, zeker als een en ander in de sfeer van zieke spelletjes wordt getrokken, vind ik enige terughoudendheid gepast.
Ik ben voor niemands karretje gespannen. Ik vond het zelf een legitieme vraag en stond daarin kennelijk niet alleen. Ik ben verbaasd over je insinuaties dat Casper, Piet, Lambert-Jan en ik kwade bedoelingen zouden hebben en de bedoeling hadden het in de sfeer van zieke spelletjes te willen trekken. Het enige wat ik kan bedenken is de lading van mijn woord "existentiebewijs", inderdaad provocerend. Maar ik had tweemaal eerder al gevraagd naar deze kwestie en geen antwoord gekregen. Ik ben het eerlijk gezegd met Eric van Dusseldorp eens dat overdrijven soms nuttig is.
Dankzij de simpele korte reactie van Frank is deze kwestie de wereld uit. Ik denk dat deze draad daarmee een groot succes is. Ik zal de draad wanneer nodig verversen zodat iedereen zich zal blijven herinneren hoe het zit.