Reglementswijzigingen

Alex

Post by Alex »

Eric Sanders wrote:
Alex wrote:
Eric Sanders wrote:Lijkt me wel stijlvol om een wedstrijd met 9 punten te winnen.
Volgens mij kan dat niet, wel met 10. Of vergis ik mij?
7 x 1-1
1 x 2-0
2 x 0-0
Ja zo wel. Dan wordt met terugwerkende kracht Tomahaôk - Hiltex 1-0...
Piet Bouma

Re: Reglementswijzigingen

Post by Piet Bouma »

Eric van Dusseldorp wrote:
Alex wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: 2. 0-0 laten meetellen in de rating is niet zo'n probleem. Gewoon als een 0.
En hoe wilde je dan het tabelletje in het blauwe boekje gaan gebruiken? Of stel je even voor het gemak voor de ratingpunten die eraf gaan, dat de ander gewonnen heeft?? Dat kan betekenen dat er bij de één meer afgaat dan bij de ander.
Voor beide spelers kan dan toch de score tellen als ware het 0-2?
Ik heb nooit ratings berekend, maar er moet toch een mouw aan te passen zijn.
Ik denk dat in zo'n geval de partij niet meegerekend wordt voor de rating.
Vergelijkbaar met die wedstrijden waar een tegenstander niet komt opdagen.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Jan Pieter wrote:In persoonlijke wedstrijden is zo'n 0-0 een zware straf, maar in de bondscompetitie maakt het weinig uit. Volgens art. 50.4 telt bij gelijk eindigen namelijk eerst het bordpuntensaldo en daarop heeft een 0-0 geen invloed. Pas als dit gelijk is wordt er gekeken naar het aantal behaalde bordpunten.
Het valt me net op dat onder punt 10 van de wedstrijdvoorwaarden alleen over bordpuntensaldo gesproken wordt. In dat geval heeft een 0-0 uitslag nooit enige invloed op de teamklassering. Weet iemand of dit een bewuste afwijking is van art. 50.4, of heeft de samensteller van het boekje ten onrechte gedacht dat bordpuntensaldo toch op hetzelfde neerkomt als behaalde bordpunten?
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

Alex wrote:Is het eigenlijk mogelijk om voor de 35e zet een stand te bereiken van 1 dam tegen 2 stukken waarvan tenminste 1 dam? Dan zou het nl voor de 40e zet reglementair remise zijn...
Er is een snellere methode: standherhaling (9.2c).

Kan waarschijnlijk nog wat sneller, maar hier is een voorbeeld:

1. 34-30 17-21 2. 39-34 12-17 3. 43-39 8-12 4. 48-43 3-8 5. 33-29 18-22 6. 39-33 12-18 7. 29-24 20x29 8. 34x3 22-27 9. 31x22 17x48 10. 3x26 48x25 11. 26-3 25-48 12. 3-26 48-25 13. 26-3 25-48 14. 3-26 48-25
ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn »

13.5 kan overigens ook dubieus zijn. Ik zou wel eens willen weten welke arbiter in de volgende stand de uitslag in 0-0 verandert:

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11583270848.png[/img]
PeterHt

Post by PeterHt »

Eric Sanders wrote:Lijkt me wel stijlvol om een wedstrijd met 9 punten te winnen.
Wanneer win je eigenlijk een wedstrijd: wanneer je 11 of meer bordpunten hebt gehaald (11-9 of beter) of wanneer je meer bordpunten dan de tegenstander hebt gehaald (dan voldoet 9-7 ook).

Stel, uitslag team A - team B = 10-8 (8x 1-1, 1x 2-0 en 1x 0-0)
Krijgt team A dan 2 wedstrijdpunten (want meer bordpunten dan team B in deze wedstrijd) of 1 wedstrijdpunt (want van de te behalen 20 bordpunten de helft gepakt)?
Alex

Post by Alex »

PeterHt wrote:
Wanneer win je eigenlijk een wedstrijd: wanneer je 11 of meer bordpunten hebt gehaald (11-9 of beter) of wanneer je meer bordpunten dan de tegenstander hebt gehaald (dan voldoet 9-7 ook).

Krijgt team A dan 2 wedstrijdpunten (want meer bordpunten dan team B in deze wedstrijd) of 1 wedstrijdpunt (want van de te behalen 20 bordpunten de helft gepakt)?
Artikel 22.4 is duidelijk daarin: "Aan de uitslag van een teamwedstrijd is de toekenning van 'wedstrijdpunten' verbonden.
Het team waarvan de spelers samen de meeste bordpunten hebben behaald, krijgt als winnaar van de wedstrijd twee wedstrijdpunten. Indien de beide teams even veel bordpunten behalen, krijgt elk team één wedstrijdpunt. De uitslag van een teamwedstrijd kan derhalve 2-0, 0-2 of 1-1 zijn."

2 punten bij de 10-8 uit het voorbeeld dus.
PeterHt

Post by PeterHt »

Alex wrote:
PeterHt wrote:

Artikel 22.4 is duidelijk daarin: "Aan de uitslag van een teamwedstrijd is de toekenning van 'wedstrijdpunten' verbonden.
Het team waarvan de spelers samen de meeste bordpunten hebben behaald, krijgt als winnaar van de wedstrijd twee wedstrijdpunten. Indien de beide teams even veel bordpunten behalen, krijgt elk team één wedstrijdpunt. De uitslag van een teamwedstrijd kan derhalve 2-0, 0-2 of 1-1 zijn."

2 punten bij de 10-8 uit het voorbeeld dus.
Dank je, Alex. Ik was een beetje lui...
hans andriessen

Post by hans andriessen »

Piet Bouma wrote: Ik denk dat in zo'n geval de partij niet meegerekend wordt voor de rating.
Vergelijkbaar met die wedstrijden waar een tegenstander niet komt opdagen.
0 - 0 is toch een gelijkspel
Alex

Post by Alex »

hans andriessen wrote: 0 - 0 is toch een gelijkspel [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Nee, want bij een gelijkspel worden de punten gelijk verdeeld over beide spelers/teams en als 0-0 een gelijkspel is, zou dat betekenen dat er 0 punten te verdelen zijn. Soms wordt bij een gelijkspel een aantal van de te verdelen punten weggelaten (zie bijv. voetbal, hockey), maar nooit alle...
hansie

Post by hansie »

T is maar goed dat ik gister ff de regelementen heb doorgelezenanders had de wedstrijd Harderwijk franeker 7-11 als uitslag gekregen mijn tegenstander bood namenlijk op de 34e zet remise aan en zou t bijna aannemen
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

Zo te zien nog steeds geen 0-0 uitslagen. Dat is vreemd, want zaterdag zagen wij, terwijl we zelf tegen DOS Delft speelden, dat in een van de partijen bij DOS Delft 2 - DEZ Reeuwijk na 33 zetten remise werd overeengekomen.

Commentaar van de arbiter toen hij er op werd geattendeerd: 'Die regel geldt hier toch niet...'
GuidoB

Post by GuidoB »

Jan Pieter wrote:Zo te zien nog steeds geen 0-0 uitslagen. Dat is vreemd, want zaterdag zagen wij, terwijl we zelf tegen DOS Delft speelden, dat in een van de partijen bij DOS Delft 2 - DEZ Reeuwijk na 33 zetten remise werd overeengekomen.

Commentaar van de arbiter toen hij er op werd geattendeerd: 'Die regel geldt hier toch niet...'
Wie stelt de uitslag vast? Ik denk toch de arbiter. En in dit geval heeft die besloten om geen 0-0 toe te kennen. Lijkt me niets aan de hand.
Jan Pieter

Post by Jan Pieter »

GuidoB wrote:
Jan Pieter wrote:Zo te zien nog steeds geen 0-0 uitslagen. Dat is vreemd, want zaterdag zagen wij, terwijl we zelf tegen DOS Delft speelden, dat in een van de partijen bij DOS Delft 2 - DEZ Reeuwijk na 33 zetten remise werd overeengekomen.

Wie stelt de uitslag vast? Ik denk toch de arbiter. En in dit geval heeft die besloten om geen 0-0 toe te kennen. Lijkt me niets aan de hand.
Artikel 13.4: Een partij waarin remise wordt overeengekomen voordat wederzijds veertig zetten zijn gedaan, wordt voor beide spelers verloren verklaard.

Dit laat de arbiter geen enkele beleidsvrijheid en dus moet je concluderen dat de arbiter in strijd met het reglement heeft gehandeld. Noem dat maar niets aan de hand.

Overigens ben ik het met je eens dat het in principe de arbiter is die de uitslag vaststelt. Nu hij daarbij een fout gemaakt heeft, zou een protest zeker toegewezen moeten worden. Maar ja, wie gaat het protest indienen?
Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp »

Jan Pieter wrote:Overigens ben ik het met je eens dat het in principe de arbiter is die de uitslag vaststelt. Nu hij daarbij een fout gemaakt heeft, zou een protest zeker toegewezen moeten worden. Maar ja, wie gaat het protest indienen?
De speler met de hoogste rating lijkt mij. Een reglementaire 0-0 telt niet mee voor zijn rating, bij een 1-1 verliest hij rating [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Post Reply