Ach, dat maakt Eric waarschijnlijk niet zoveel uit. Als er maar 13 partijen aaneengesloten in 9 dagen worden gespeeld. Die ene zondag klopt volgens mij wel. Haitze merkte op dat als Ben Provoost zich zou plaatsen voor de finale, hij één partij vooruit zou moeten spelen.GuidoB wrote:Dus je weet niet eens waarop je hebt gestemd? Moet je nagaan hoe duidelijk het allemaal was. Ik zat vooraan, misschien heeft dat geholpen om alles te volgen.Eric van Dusseldorp wrote:Is dat zo, van die ene zondag? Dat heb ik niet meegekregen van Haitze Meurs tijdens de vergadering.GuidoB wrote: Aangezien er nu nog maar 1 zondag in het programma zit, zal het wel 7-15 april zijn.

NK-finale 2006
-
- Hanco Elenbaas
Dit was voor mij wel de doorslaggevende reden om tegen te stemmen. Ik heb nog opgemerkt dat de loting zo bepaalt wie er kampioen wordt. Naast de bestaande ongelijkheid dat sommige spelers in de 2e partij van de dag tegen een van de zwakkere broeders mogen, die daarvoor al 6 uur hebben zitten ploeteren voor een puntje, zijn er ook nog twee spelers die een rustdag hebben, terwijl dit de rest niet wordt gegund! Marcel Kosters antwoordde dat ze hier in de loting dan rekening mee moeten houden, maar hoe wil je in vredesnaam rekening houden met het enorme voordeel dat Ben en zijn zondag-tegenstander hebben?Piet Bouma wrote:Ach, dat maakt Eric waarschijnlijk niet zoveel uit. Als er maar 13 partijen aaneengesloten in 9 dagen worden gespeeld. Die ene zondag klopt volgens mij wel. Haitze merkte op dat als Ben Provoost zich zou plaatsen voor de finale, hij één partij vooruit zou moeten spelen.GuidoB wrote:Dus je weet niet eens waarop je hebt gestemd? Moet je nagaan hoe duidelijk het allemaal was. Ik zat vooraan, misschien heeft dat geholpen om alles te volgen.Eric van Dusseldorp wrote: Is dat zo, van die ene zondag? Dat heb ik niet meegekregen van Haitze Meurs tijdens de vergadering.
-
Maar Guido toch,GuidoB wrote:Dit was voor mij wel de doorslaggevende reden om tegen te stemmen. Ik heb nog opgemerkt dat de loting zo bepaalt wie er kampioen wordt. Naast de bestaande ongelijkheid dat sommige spelers in de 2e partij van de dag tegen een van de zwakkere broeders mogen, die daarvoor al 6 uur hebben zitten ploeteren voor een puntje, zijn er ook nog twee spelers die een rustdag hebben, terwijl dit de rest niet wordt gegund! Marcel Kosters antwoordde dat ze hier in de loting dan rekening mee moeten houden, maar hoe wil je in vredesnaam rekening houden met het enorme voordeel dat Ben en zijn zondag-tegenstander hebben?Piet Bouma wrote:Ach, dat maakt Eric waarschijnlijk niet zoveel uit. Als er maar 13 partijen aaneengesloten in 9 dagen worden gespeeld. Die ene zondag klopt volgens mij wel. Haitze merkte op dat als Ben Provoost zich zou plaatsen voor de finale, hij één partij vooruit zou moeten spelen.GuidoB wrote: Dus je weet niet eens waarop je hebt gestemd? Moet je nagaan hoe duidelijk het allemaal was. Ik zat vooraan, misschien heeft dat geholpen om alles te volgen.
We hebben alleen gestemd over een speeltempo.
Zoals terecht werd opgemerkt, staat nergens in het spel- en wedstrijdreglement vermeld dat er in het NK maar één ronde op een dag (etmaal) gespeeld mag worden.
Enfin, Hanco heeft misschien gelijk.
Door dit enorme voordeel is Ben Provoost nu al kampioen van Nederland! [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
- Hanco Elenbaas
Mag Bennie ook eens een keer geluk hebben?Piet Bouma wrote: Door dit enorme voordeel is Ben Provoost nu al kampioen van Nederland!
Zo enorm is dat voordeel ook weer niet, Guido overdrijft. Misschien kan het binnen bepaalde scenario's zelfs pech zijn dat Bennie een partij vooruit moet spelen. Maar ik zou het leuk vinden als Bennie kampioen werd.
Natuurlijk, alleen het speeltempo was gereglementeerd. De rest mag de organisatie zelf bepalen. Maar het schrappen van de rustdagen geeft eens temeer aan dat de organisatie niet op de goede weg is. Er wordt zo een ongelijkheid gecreeerd, terwijl dat niet nodig is.Piet Bouma wrote: We hebben alleen gestemd over een speeltempo.
Nee, ik overdrijf niet. De deelnemers vinden dit punt echt belangrijk. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid protesten komen van de deelnemers en ik kan ze geen ongelijk geven.Hanco Elenbaas wrote: Zo enorm is dat voordeel ook weer niet, Guido overdrijft.
- Hanco Elenbaas
Die deelnemers die willen protesteren kunnen hun tijd beter besteden aan proberen beter te spelen dan Bennie.GuidoB wrote: Nee, ik overdrijf niet. De deelnemers vinden dit punt echt belangrijk. Er zullen naar alle waarschijnlijkheid protesten komen van de deelnemers en ik kan ze geen ongelijk geven.
Het is wel een teken dat niet alleen Kees Thijssen in Bennie een heel serieuze concurrent ziet.
Als er al teveel protesten komen trekt Haitze zich misschien wel terug als sponsor van dat NK.
-
Tja, wat is eerlijk en wat niet. Als er geloot wordt is het bijna per definitie eerlijk omdat iedereen gelijke kansen heeft op een gunstige/ongunstige loting.
Wat dat betreft heb ik me altijd verbaasd over de schakers. Bij rondtoernooien met een even aantal deelnemers is het toch zo dat de helft van de spelers een partij méér met wit speelt. En ik heb mij laten vertellen dat wit in het begin van de partij al erg goed staat en zwart moet zweten om het in eerste instantie gelijk te houden. Gemiddeld toch een verschil van zo'n half punt. Toch heb ik nooit iets gelezen over protesten tegen deze onrechtvaardigheid.
Misschien zijn we in de damwereld wel iets te puristisch.
Wat dat betreft heb ik me altijd verbaasd over de schakers. Bij rondtoernooien met een even aantal deelnemers is het toch zo dat de helft van de spelers een partij méér met wit speelt. En ik heb mij laten vertellen dat wit in het begin van de partij al erg goed staat en zwart moet zweten om het in eerste instantie gelijk te houden. Gemiddeld toch een verschil van zo'n half punt. Toch heb ik nooit iets gelezen over protesten tegen deze onrechtvaardigheid.
Het wordt tijd dat het bestuur eens serieus met het NK omgaat. Het gaat hier over topsport; er staan A-statussen bij het NOC*NSF op het spel. En wat doet het bestuur? Ze proppen het toernooi in 9 dagen en creëren allerlei ongelijke omstandigheden voor de deelnemers. Ik vind dit geen goede zaak.Hanco Elenbaas wrote:Die deelnemers die willen protesteren kunnen hun tijd beter besteden aan proberen beter te spelen dan Bennie.
Het is wel een teken dat niet alleen Kees Thijssen in Bennie een heel serieuze concurrent ziet.
Als er al teveel protesten komen trekt Haitze zich misschien wel terug als sponsor van dat NK.
Overigens is de Meurs Groep slechts één van de handvol sponsors van het NK.
- Eric Sanders
Ik vind dat je het bestuur nu toch ernstig te kort doet.
Nadat een vereniging het NK terug gaf in een te laat stadium om het opnieuw uit te besteden, heeft het bestuur de organisatie zelf ter hand genomen. Om in zo'n korte tijd ueberhaupt een NK te organiseren is een pluim waard. Dat dat in een format wordt gegoten, waar de bondsraad al actief over nadacht, om de organisatie mogelijk te maken is logisch.
Het alternatief, geen NK, vond ik zelf vele malen slechter.
Het bestuur moet wel serieus nadenken hoe om te gaan met dergelijke gevallen in de toekomst, maar beweerde dat ook te doen.
Nadat een vereniging het NK terug gaf in een te laat stadium om het opnieuw uit te besteden, heeft het bestuur de organisatie zelf ter hand genomen. Om in zo'n korte tijd ueberhaupt een NK te organiseren is een pluim waard. Dat dat in een format wordt gegoten, waar de bondsraad al actief over nadacht, om de organisatie mogelijk te maken is logisch.
Het alternatief, geen NK, vond ik zelf vele malen slechter.
Het bestuur moet wel serieus nadenken hoe om te gaan met dergelijke gevallen in de toekomst, maar beweerde dat ook te doen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
Daarom zijn de meeste serieuze schaaktoernooien echt rond: dubbelrondig.Eric van Dusseldorp wrote:
-
Mmm, ik kijk wel eens op teletekst naar die tabellen, maar ik zie bijna steeds enkelrondig met een even aantal deelnemers.Christian van der Schaaf wrote:Daarom zijn de meeste serieuze schaaktoernooien echt rond: dubbelrondig.Eric van Dusseldorp wrote:
-
Ook vorig jaar hing het NK in Groningen aan een zijden draadje. Uiteindelijk met enige kunstgrepen is het nog wel gelukt om een NK te houden.Eric Sanders wrote:Het bestuur moet wel serieus nadenken hoe om te gaan met dergelijke gevallen in de toekomst, maar beweerde dat ook te doen.
Geld is en blijft een groot probleem voor dit toernooi. Opvallend is wel dat (bijna) elk jaar weer goed bedoelende organisatoren weer in deze valkuil vallen en hun energie besteden aan het verzinnen van prachtige nevenactiviteiten en toernooiopzet voordat het geld binnen is. Van het grote enthousiasme blijft uiteindelijk niets meer over als de ene na het andere prachtige plan door geldgebrek in de prullebak verdwijnt. Het concept van uitbesteden bij een vereniging werkt dit ook sterk in de hand. Ieder jaar weer staat er een nieuw organisatiecomite die deze nieuwe fout kan gaan maken. Het kan goed gaan (zoals in Amsterdam), maar dat zijn de uitzonderingen op de regel.
Op dit moment neemt vaak 1 bestuurslid van de KNDB plaats in het organisatiecomite. De afgelopen jaren heeft dat kennelijk niet gezorgd voor voldoende garantie. Vervang dit liever door een vaste, enthousiaste, ervaren NK organisator die het comite meteen op de goede weg zet.
Het is geen garantie voor een geslaagd NK, maar een comite die van begin af aan op het juiste spoor zit heeft wel een betere kans van slagen.
Heb volgens mij weleens gelezen dat Kasparov alleen aan toernooien wilde meedoen als hij een keer meer met wit mocht spelen.Eric van Dusseldorp wrote:Tja, wat is eerlijk en wat niet. Als er geloot wordt is het bijna per definitie eerlijk omdat iedereen gelijke kansen heeft op een gunstige/ongunstige loting.
De meest gehate dammer allertijden.
Misschien is een (HF) NK met oneven aantal deelnemers (in de poules) een optie, heb je ook meteen een (halve) rustdag (behalve dan degene die de 1e en de laatste ronde vrij zijn, maar ja 'elk voordeel heb ze nadeel', zei een oud-Feyenoorder ooit)Vraagje wrote:Heb volgens mij weleens gelezen dat Kasparov alleen aan toernooien wilde meedoen als hij een keer meer met wit mocht spelen.Eric van Dusseldorp wrote:Tja, wat is eerlijk en wat niet. Als er geloot wordt is het bijna per definitie eerlijk omdat iedereen gelijke kansen heeft op een gunstige/ongunstige loting.