Het attractiviteitsklassement

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Vraagje

Post by Vraagje »

Is het met de huidige computertechniek niet mogelijk een attractiviteitsklassement te objectiveren? Je kunt dan bepaalde waarderingen geven aan het bezetten van (bepaalde combinaties van) velden of een bepaalde lengte of mate van verrassendheid (aantal soortgelijke combinaties in de database) van een combinatie/scherp eindspel.

Dit lijkt me overigens wel een systeem waarbij partie bonnards hogere ogen gooien dan rustig maar o zo dodelijk positiespel, fijnzinnig uitgevoerde strategiën lijken me minder geschikt voor beoordeling van een computer.
De meest gehate dammer allertijden.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Jan Pieter wrote: Sporten??? Bij welke andere sport (met objectief meetbare prestatie) dan schansspringen speelt de jurywaardering een rol? Ik kan er zo niet een bedenken.
Bij judo kent men aftrek wegens passiviteit. Ook een vorm van subjectieve beoordeling.

Ik ben het wel met Tjalling en Casper eens dat een titeltoernooi beter niet (mede) door attractiviteitspunten beslist kan worden. Attractiviteitsprijzen, los van de punten, bij een titeltoernooi kan mijns inziens weer wel.
Klareveld

Post by Klareveld »

Henk de Witt wrote:
Jan Pieter wrote: Sporten??? Bij welke andere sport (met objectief meetbare prestatie) dan schansspringen speelt de jurywaardering een rol? Ik kan er zo niet een bedenken.
Bij judo kent men aftrek wegens passiviteit. Ook een vorm van subjectieve beoordeling.

Ik ben het wel met Tjalling en Casper eens dat een titeltoernooi beter niet (mede) door attractiviteitspunten beslist kan worden. Attractiviteitsprijzen, los van de punten, bij een titeltoernooi kan mijns inziens weer wel.
Jurering: kunstschaatsen, turnen, rythmische gymnastiek, hippische sporten
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Klareveld wrote:
Henk de Witt wrote:

Jurering: kunstschaatsen, turnen, rythmische gymnastiek, hippische sporten
Jawel, maar bedoeld werden sporten waar jurering wordt gecombineerd met objectief meetbare prestaties. Bij schansspringen speelt de afstand een rol, maar ook de schoonheid van de sprong.
Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem »

Schansspringen is natuurlijk veel suffer dan dammen. Dammen is fysiek zo zwaar dat de finale, zoals onlangs bij Van Stigt Nooit, vervangen wordt door handjeklap, schoon hoor.
Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf »

Omdat attractiviteit en subjectief gegeven is, zou ik er geen klassement van maken.

Misschien is het een idee om, zoals bij veel schaaktoernooien gebruikelijk is, per ronde een geldprijs te geven voor de mooiste partij. Als het bedrag hoog genoeg is, moet dat toch ook de moeite waard zijn voor de deelnemers.
Henk de Witt

Post by Henk de Witt »

Christian van der Schaaf wrote:Omdat attractiviteit en subjectief gegeven is, zou ik er geen klassement van maken.

Misschien is het een idee om, zoals bij veel schaaktoernooien gebruikelijk is, per ronde een geldprijs te geven voor de mooiste partij. Als het bedrag hoog genoeg is, moet dat toch ook de moeite waard zijn voor de deelnemers.
Ja, dat bedoel ik ook. Een dergelijke prijs is volgens mij goed te combineren met een titeltoernooi.
MichelG

Post by MichelG »

Vraagje wrote:Is het met de huidige computertechniek niet mogelijk een attractiviteitsklassement te objectiveren? Je kunt dan bepaalde waarderingen geven aan het bezetten van (bepaalde combinaties van) velden of een bepaalde lengte of mate van verrassendheid (aantal soortgelijke combinaties in de database) van een combinatie/scherp eindspel.

Dit lijkt me overigens wel een systeem waarbij partie bonnards hogere ogen gooien dan rustig maar o zo dodelijk positiespel, fijnzinnig uitgevoerde strategiën lijken me minder geschikt voor beoordeling van een computer.
Die vraag kan ik wel beantwoorden (ik ben programmeur van beroep): Nee

Het heeft verder ook niets met de snelheid van computers te maken. Zelfs in science fiction films kunnen computers niet aangeven of een mens iets mooi vindt; een computer uitleggen wat mooi/verassend/etc duurt gewoon heel erg veel langer dan het geven van een waardeoordeel.
Post Reply