barrage HF senioren

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie plaatsen zich via de barrage voor het NK?

Sven Winkel
16
40%
Bas Messemaker
12
30%
Wim van der Kooij
5
13%
Bennie Provoost
7
18%

Total votes: 40

Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Hoe je het ook wendt of keert Dominique, het begint erbij dat Bennie niet op 6 maart de barrage wilde spelen.
Of ADG dan wel of niet meewerkt aan vooruitspelen is weer een aparte kwestie, maar als Bennie gewoon volgens de kalender had gespeeld had hij dit probleem niet veroorzaakt.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: barrage HF senioren

Post by Jan Pieter »

Jochem Zweerink wrote:Kan een club (volgens het SWR) zomaar weigeren om een wedstrijd vooruit te spelen? Bennie kan de 12e immers niet vanwege een andere KNDB activiteit.
ADG heeft alle recht om te weigeren. In het Handboek KNDB, afdeling D, onder Regelingen staat:

1. Verenigingen, uitkomend in de nationale competitie, kunnen een verzoek tot vooruit spelen bij de wedstrijdleiding indienen.
2. De regeling is van toepassing op alle leden van de KNDB die als basisspeler voor een team in de NC zijn opgegeven, en die:
1) door een nationale bond waarvan ze lid zijn, worden afgevaardigd voor deelname aan een officieel internationaal titeltoernooi;
2) door een nationale bond waarvan ze lid zijn, worden afgevaardigd als begeleider en/of secondant van een of meer deelnemers aan een officieel titeltoernooi;
3) als arbiter betrokken zijn bij een officieel internationaal titeltoernooi;
4) als bestuurder van de KNDB, de EDC of de FMJD worden afgevaardigd naar internationale vergaderingen.

Aan geen van deze 4 punten is voldaan. Dat is ook wel logisch, want bij het opstellen van de regeling heeft men alleen gedacht aan een conflict tussen nationale en internationale evenementen. De nationale damkalender wordt zo opgesteld dat de verschillende activiteiten elkaar niet in de weg zitten (behalve dan wanneer de KNDB buigt voor christen-fundamentalisten).

Punt 3 is ook wel leuk trouwens:

3. De aanvraag dient niet later dan vier weken voor de datum van de desbetreffende competitiewedstrijd bij de wedstrijdleiding te worden ingediend.
Dominique

Post by Dominique »

Eric Sanders wrote:Hoe je het ook wendt of keert Dominique, het begint erbij dat Bennie niet op 6 maart de barrage wilde spelen.
Of ADG dan wel of niet meewerkt aan vooruitspelen is weer een aparte kwestie, maar als Bennie gewoon volgens de kalender had gespeeld had hij dit probleem niet veroorzaakt.
Mee eens.
Maar het is een halfslachtige oplossing om enerzijds de mogelijkheid te bieden vooruit te spelen en anderzijds dit niet verplicht te stellen aan de tegenpartij.
Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin »

Eric Sanders wrote:Hoe je het ook wendt of keert Dominique, het begint erbij dat Bennie niet op 6 maart de barrage wilde spelen.

Beter gezegd, Bennie had dus op zondag moeten spelen.
Ik vind dat dat niet hoeft. Als je principes hebt dat je op zondag niet speelt i.v.m. geloof, vind ik dat dat gewoon kan.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Damkoningin wrote:

Beter gezegd, Bennie had dus op zondag moeten spelen.
Ik vind dat dat niet hoeft. Als je principes hebt dat je op zondag niet speelt i.v.m. geloof, vind ik dat dat gewoon kan.
Beter gezegd, ADG moet vooruit spelen.
Ik vind dat dat niet hoeft. Als je principes hebt dat je niet vooruit speelt, vind ik dat dat gewoon kan.
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Damkoningin wrote:Als je principes hebt dat je op zondag niet speelt i.v.m. geloof, vind ik dat dat gewoon kan.
Dat kan ook, want niemand is verplicht om mee te doen. Maar als je geloof consequenties heeft, moet je niet proberen die op andere personen af te wentelen.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Dominique wrote:
Mee eens.
Maar het is een halfslachtige oplossing om enerzijds de mogelijkheid te bieden vooruit te spelen en anderzijds dit niet verplicht te stellen aan de tegenpartij.
Ik denk dat het de minst slechte oplossing is. Men kan ADG niet verplichten mee te werken aan vooruitspelen. Zou je het beter hebben gevonden als Bennie bij voorbaat al zou moeten kiezen tussen de persoonlijke barrage en de team barrage?
GuidoB

Post by GuidoB »

Ik blijf van mening dat de KNDB het niet kan maken om twee activiteiten op dezelfde dag te plannen. Ze hadden ofwel geen rekening moeten houden met de geloofsovertuiging van de deelnemers (in tegenstelling tot het beleid in de reguliere wedstrijden van de halve finales) en op zondag 6 maart laten spelen, ofwel een andere geschikte datum vinden. Het probleem verplaatsen naar ADG door Bennies wedstrijd vooruit te laten spelen, is geen optie. ADG werkt hier m.i. terecht niet aan mee. Als het dan zo belangrijk is dat er op 12 maart een barrage wordt gespeeld, verplaats dan de hele nacompetitiewedstrijd, bijvoorbeeld naar 19 maart. Van vooruit spelen kan geen sprake zijn, omdat niet aan de voorwaarden voldaan wordt.
Dominique

Post by Dominique »

Eric Sanders wrote: Ik denk dat het de minst slechte oplossing is. Men kan ADG niet verplichten mee te werken aan vooruitspelen.

Nee, blijkbaar niet. Waarom een competitieleider hier geen allesoverheersend oordeel over mag vellen is me overigens niet geheel duidelijk.
Eric Sanders wrote:Zou je het beter hebben gevonden als Bennie bij voorbaat al zou moeten kiezen tussen de persoonlijke barrage en de team barrage?
Het is logisch dat ADG niet meewerkt. Als je niet moet, waarom zou je dan? Hoewel ik natuurlijk niet helemaal kapot ben van het feit dat ADG niet meewerkt, kan ik het goed snappen.
Maar hiermee wordt dus toch indirect de situatie gecreëerd voor Bennie waarin hij die moeilijke keuze moet maken tussen team en persoonlijke wedstrijden. Dus of het nu direct of via een omweg gebeurt, dat maakt niet uit.

Ik zou het beter gevonden hebben als:
- de persoonlijke barrage gewoon doorgegaan was
- een andere datum gekozen was voor of persoonlijke of teambarrage
- het toestaan van het vooruitspelen van een wedstrijd ook meteen betekent dat de tegenpartij verplicht wordt mee te werken.

Nog een leuke om te overdenken:
Stel je voor dat niet Bennie, maar alleen Wim principieel tegenstander was van op zondag spelen.... hoe was deze kwestie dan aangepakt? Zou er dan een andere datum gevonden zijn voor persoonlijke of teamwedstrijden? Zo ja, moeten dan in het onderhavige geval opeens negen medespelers van Bennie de dupe zijn van een probleem dat niet alleen door Bennie wordt veroorzaakt?
m

Post by m »

Dat kan ook, want niemand is verplicht om mee te doen. Maar als je geloof consequenties heeft, moet je niet proberen die op andere personen af te wentelen.
Precies!
Vengaboy

Post by Vengaboy »

m wrote:
Precies!
Het probleem ligt bij de organisatie van de Halve Finales, die hebben in het reguliere tournooi wel rekening gehouden met de geloofsovertuiging van de spelers. Maar er geen rekening mee gehouden dat er misschien van die mensen er 1 of in dit geval 2 mensen zich zouden plaatsen voor de barrages.
Door deze organisatorische fout word het een beetje een janboel op baragegebied.
......door politie en dominee geweerd.....
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Dominique wrote:Ik zou het beter gevonden hebben als:
- de persoonlijke barrage gewoon doorgegaan was
- een andere datum gekozen was voor of persoonlijke of teambarrage
- het toestaan van het vooruitspelen van een wedstrijd ook meteen betekent dat de tegenpartij verplicht wordt mee te werken.
De oplossing van een andere datum ligt zo vreselijk voor de hand dat ik vermoed dat de KNDB daar zelf ook wel op is gekomen. Ik neem dan ook aan dat er echt geen andere data voorhanden waren.
Barrages zijn sowieso ondingen, omdat je nooit van te voren weet of ze wel of niet gespeeld moeten worden.
Dominique wrote:Nog een leuke om te overdenken:
Stel je voor dat niet Bennie, maar alleen Wim principieel tegenstander was van op zondag spelen.... hoe was deze kwestie dan aangepakt? Zou er dan een andere datum gevonden zijn voor persoonlijke of teamwedstrijden? Zo ja, moeten dan in het onderhavige geval opeens negen medespelers van Bennie de dupe zijn van een probleem dat niet alleen door Bennie wordt veroorzaakt?
Ik zou zeggen dat een barrage alleen verplaatst wordt op verzoek van een deelnemer als alle betrokken spelers daarmee instemmen. In dit geval zou Wim dus pech hebben gehad.
Eric Sanders

Post by Eric Sanders »

Vengaboy wrote:Het probleem ligt bij de organisatie van de Halve Finales, die hebben in het reguliere tournooi wel rekening gehouden met de geloofsovertuiging van de spelers. Maar er geen rekening mee gehouden dat er misschien van die mensen er 1 of in dit geval 2 mensen zich zouden plaatsen voor de barrages.
Door deze organisatorische fout word het een beetje een janboel op baragegebied.
Gezien de overvolle damkalender is de enige oplossing dan geen rekening houden met de geloofsovertuiging van de spelers.
Vengaboy

Post by Vengaboy »

Eric Sanders wrote:
Vengaboy wrote:Het probleem ligt bij de organisatie van de Halve Finales, die hebben in het reguliere tournooi wel rekening gehouden met de geloofsovertuiging van de spelers. Maar er geen rekening mee gehouden dat er misschien van die mensen er 1 of in dit geval 2 mensen zich zouden plaatsen voor de barrages.
Gezien de overvolle damkalender is de enige oplossing dan geen rekening houden met de geloofsovertuiging van de spelers.
Overvolle damkalender ?
......door politie en dominee geweerd.....
Maartuhhh

Re: barrage HF senioren

Post by Maartuhhh »

Dominique wrote:
Bert Zwart wrote: Ik ben benieuwd of Bennie in staat zal zijn om op tijd bij het clubgebouw van ADG te arriveren. Als hij deze klip omzeilt zal hij het tegen zijn meest waarschijnlijke tegenstander Bollebakker zwaar krijgen. Het feit dat hij Bollebakker in Barnsteen 2003 fraai inmaakte kan op dit moment alleen maar tegen hem werken.
Ik ben benieuwd of PWG ueberhaupt gaat spelen. Laatste bericht dat ik heb is dat ADG niet wenst mee te werken aan het vooruitspelen van de wedstrijd van Bennie......
Zou wel zwak zijn van PWG om niet te spelen. Als PWG geen sterke 11de man heeft, hebben ze zoiezo niks te zoeken een klasse hoger! En tja PWG zit volgend seizoen toch altijd met het probleem dat Bennie niet kan??? Of gaat hij niet meer voor een ander team spelen? Misschien een goede test voor PWG waar ze staan zonder Bennie...

Omdat de groep niet-zondag spelers zo klein is, vind ik het wel begrijpelijk dat er niet direct rekening mee wordt gehouden. Ze moeten niet klagen, in de HF hebben ze er al wel rekening mee gehouden.
Wie bedenkt nou van te voren dat er een niet-zondag speler zich plaatst voor de barrage EN tegelijkertijd toevallig ook met zijn team heeft geplaatst voor de nacompetitie??? Maar ach, de mening over "aan wie het ligt" blijft toch verdeeld.
Post Reply