KNDB Ledenaantallen

Post Reply
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Re: KNDB Ledenaantallen

Post by playforstacks »

Ton van Namen wrote: Het probleem is dat die 120K niet vrij te besteden is. En daar zit het probleem.
Kijk nu beginnen we het eens te worden.
Het probleem is dat de KNDB in enorme wurg contracten met NOC NSF zit. zo moet de KNDB allerlei uitgaven doen die niet onder het kopje "topsport" vallen van NOC NSF waardoor er geen geld overblijft voor echte breedtesport activiteiten.

U haalt een hoop cijfers aan, u schreef in uw vorige post dat de KNDB 5 mensen in dienst heeft. Laat ik daar eens mee beginnen want dit klopt niet. Hierbij een schema van de werknemers van de KNDB

Arjan de Vries Directeur (deeltijd)
Riana Wassing Directiemedewerker (deeltijd)
Paul Visser Bondsmedewerker (deeltijd)
Johan Krajenbrink Technisch directeur (deeltijd)
Alex Mathijsen Bureaumedewerker (deeltijd)
Rob Clerc Bondscoach
Rik Keurentjes Talentcoach

Arjan de Vries is een NOC NSF man die wij betalen onder het mom van geen topsport. Het enige waar ik deze man heb gezien is als er een WK titel moet worden uitgereikt.
Riana Wassing is directiemedewerker geen idee eigenlijk wat die doet maar die word ook betaald onder het mom van geen topsport (ook verplichting van NOC NSF net als bij Arjan?)
Daarnaast snap ik persoonlijk ook niet waarop de bondscoach fulltime werkt aangezien voor zover ik weet hij geen fulltime werkzaamheden heeft (hij trainde toen ik nog in het programma zat veel minder mensen dat de talentcoach). Ik denk ook doordat er veel minder talenten een status hebben dat de talentcoach ook in deeltijd zou kunnen werken. (maar ik vrees dat dit weer van NOC NSF niet mag)
Daarnaast is het mij ook onduidelijk welk loon precies door wie word betaald. (En wie betaald dan de premies etc?)
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

playforstacks wrote: Kijk nu beginnen we het eens te worden.
Mooi
playforstacks wrote:
Het probleem is dat de KNDB in enorme wurg contracten met NOC NSF zit. zo moet de KNDB allerlei uitgaven doen die niet onder het kopje "topsport" vallen van NOC NSF waardoor er geen geld overblijft voor echte breedtesport activiteiten.
Dan zou ik graag van het bestuur willen horen, welke uitgaven dat zijn.
playforstacks wrote:U haalt een hoop cijfers aan, u schreef in uw vorige post dat de KNDB 5 mensen in dienst heeft. Laat ik daar eens mee beginnen want dit klopt niet. Hierbij een schema van de werknemers van de KNDB

Rob Clerc Bondscoach

Arjan de Vries is een NOC NSF man die wij betalen onder het mom van geen topsport. Het enige waar ik deze man heb gezien is als er een WK titel moet worden uitgereikt.
Riana Wassing is directiemedewerker geen idee eigenlijk wat die doet maar die word ook betaald onder het mom van geen topsport (ook verplichting van NOC NSF net als bij Arjan?)
Daarnaast snap ik persoonlijk ook niet waarop de bondscoach fulltime werkt aangezien voor zover ik weet hij geen fulltime werkzaamheden heeft (hij trainde toen ik nog in het programma zat veel minder mensen dat de talentcoach). Ik denk ook doordat er veel minder talenten een status hebben dat de talentcoach ook in deeltijd zou kunnen werken. (maar ik vrees dat dit weer van NOC NSF niet mag)
Daarnaast is het mij ook onduidelijk welk loon precies door wie word betaald. (En wie betaald dan de premies etc?)
Ik heb de jaarrekening van 2015 (een bestuursstuk) nagelopen en daarin werd genoemd dat de KNDB 5 personeelsleden had.
Misschien heeft de KNDB nu meer personeelsleden ? Of staan niet alle 7 door jouw genoemde personen op de loonlijst van de KNDB en vinden we kosten van 2 personen terug in andere posten ?

(Overigens de cijfers die ik in mijn vorige bericht vermeldde komen allemaal uit die jaarrekening).

Voor de rest goede vragen van je wat iedereen doet. En als je dat combineert met de punten die ik in mijn vorige bericht noemde dan denk ik dat er een hoop duidelijk gaat worden.
playforstacks

Post by playforstacks »

Ton van Namen wrote:
Ik heb de jaarrekening van 2015 (een bestuursstuk) nagelopen en daarin werd genoemd dat de KNDB 5 personeelsleden had.
Misschien heeft de KNDB nu meer personeelsleden ?
Als u het jaarverslag van 2015 erbij pakt Ziet u op pagina 3 dat de KNDB 7 mensen in dienst had in 2015 (toen en ik geloof nu nog steeds)
Ton van Namen wrote:
Voor de rest goede vragen van je wat iedereen doet. En als je dat combineert met de punten die ik in mijn vorige bericht noemde dan denk ik dat er een hoop duidelijk gaat worden.
Jij heeft gezien hoe het bestuur mij te woord staat eerder toch ?
Andere BR leden hebben ,net als ik, ook gevraagt om inzage in contracten en financiële gevolgen. Het bestuur weigerd extra informatie te geven en BR leden krijgen niks meer dan wat openbaar op de site staat. Op deze manier word er dus NIKS duidelijk.

Jij bent net betrokken geraakt bij de damwereld en draagt dus nog niet het verleden mee van de afgelopen 10 jaar van constante ledenverliezen door eenzijdig beleid.
Ik zou jou wel willen uitdagen om een lijstje te maken met 5-10 vragen over de financiën van de KNDB. Deze zal ik dan via de mail als BR lid vragen aan het bestuur. Waarschijnlijk (ondanks dat ze hier meelezen) zullen ze het dan weer vertikken hier op te reageren of zullen ontwijkende antwoorden te geven.
Waarschijnlijk als je bereid bent dit te doen zult u ook inzien waar het probleem mede zit.
Ton van Namen
Real name: Ton van Namen

Post by Ton van Namen »

playforstacks wrote: Ik zou jou wel willen uitdagen om een lijstje te maken met 5-10 vragen over de financiën van de KNDB. Deze zal ik dan via de mail als BR lid vragen aan het bestuur.
Deal.
playforstacks

Post by playforstacks »

Overigens wil ik iedereen die hier meeleest oproepen om vragen die ze hebben ontremd de financiën hier te posten. Ik zal dan een selectie van relevante vragen maken die hier posten en sturen naar het bestuur. De antwoorden zal ik dan ook hier posten.
Ik ben bang dat ik het antwoord krijg dat ik de vragen maar in de vergadering moet stellen (zoals zo vaak) maar misschien zijn ze wel nu bereid transparant te antwoorden aangezien dit topic enorm veel views krijg van betrokken leden die ook bij heel veel hun vraagtekens zetten bij het gevoerde beleid.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Met veel (alles?) van de vorige bijdragen van Fred, Thijs en Ton ben ik het eens.

Het voorstel van Ton om niet allereerst naar (het wel succesvolle)
topsport te kijken vind ik heel goed. De discussie gaat allereerst over (falende) breedtesport en
niet - of in tweede instantie - over (succesvolle) topsport.

Ton haalde de jaarrekening 2015 aan, goed om die erbij te pakken. Voor het gemak een directe link:

https://goo.gl/TLq7gM

Voor het meer inzichtelijk maken van de kostenverdeling is ook een vraag, hoeveel van de niet voor topsport aangestelde bureau tijd wordt gebruikt
voor het ondersteunen van topsport. Ik denk met name aan directietijd (NOC*NSF) en andere medewerkers (ondersteuning beleidsplannen, ondersteuning allerlei logistiek van top trainingen en internationale uitzendingen).

Een aantal losse opmerkingen:

- In mijn herinnering ging de bijdrage van de KNDB aan de organisatie van een NK de 5.000 euro niet teboven. Bovendien was de trend / bestuurslijn om die bijdrage verder af te bouwen. 15.000 euro komt mij dan zeer hoog voor.
- WK's in Nederland worden in principe voor de KNDB budget neutraal georganiseerd. Wellicht dat de forse bijdrage WK match te maken heeft met het feit dat de KNDB optreedt als doorgeefluik tussen subsidieverstrekkers en WK organisaties.
- In het verslagjaar zijn geen activiteiten voor DamZ Totaal ontplooid. DamZ Totaal is of was het vlaggenschip van de KNDB breedtesport activiteiten.
- De paragraaf 'vooruitzichten 2016' laat ondermeer zien dat het bestuur zich bewust was / is van de moeilijke situatie.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Feb 22, 2017 11:11, edited 2 times in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

playforstacks wrote:
Ton van Namen wrote: Het probleem is dat die 120K niet vrij te besteden is. En daar zit het probleem.
Kijk nu beginnen we het eens te worden.

U haalt een hoop cijfers aan, u schreef in uw vorige post dat de KNDB 5 mensen in dienst heeft. Laat ik daar eens mee beginnen want dit klopt niet. Hierbij een schema van de werknemers van de KNDB

Rob Clerc Bondscoach

Het Bestuur maakt het de Bondsraad ook niet altijd gemakkelijk over de transparantie van gegevens. De gegevens wisselen soms regelmatig en onverwacht. Ledenaantal maar ook de financiële consequenties van afbouw van contracten van de technische staf. In de novembervergadering is nog aangegeven dat 2 van de 3 (topsport)contracten afhankelijk waren van de beschikbare financiën, in 3 maanden later in februari volgt de aankondiging dat er het nodige gewijzigd is en dat aan ontbinding van contracten prijskaarten hangen. Tsja en dat veroorzaakt helaas de nodige ruis.
Voor wat betreft de salarissen van de technische staf is het Bestuur (terecht) terughoudend en verwijst naar de betreffende CAO. Als het de CAO Sport is moet je denken aan salarissen van gemiddeld € 4000 - € 4500 per maand bij een volletijds dienstverband. Zie ook http://tools.sportwerkgever.nl/fnm/fnm.aspx en de CAO zelf http://www.sportwerkgever.nl/system/fil ... 032016.pdf Ik heb mijn hele beroepsmatige leven regelmatig aan functiewaardering gedaan en dit zijn alleszins redelijke salarissen voor het werk op topsportniveau wat gedaan wordt. Niks mis mee.

Over de medewerkers in dienst van de de KNDB gaat het alleen om de laatste 5. Arjan en Rianne zijn in dienst van het sportcluster. Overigens deed Rianne heeeel veeeeel aan breedtesport. Een gouden kracht, voor haar heb ik heel veel waardering!!! De laatste tijd is ze door trieste privé-omstandigheden helaas wat uit beeld geraakt.Arjan doet veel meer dan aanwezig zijn bij een WK. Heeft heeeel veeeel betekent bij de onderhandelingen over de sponsoring van het WK en daarnaast zorgt hij voor de dienstverlening over de volle breedte van de dienstverlening vanuit het sportcluster, dus niet alleen topsport, maar ook de bedrijfsvoering van de KNDB en de beleidsmatige ondersteuning en fondsverwerving. Kortom, iedereen "levert waar voor zijn geld". Wat mij betreft heb ik alleen maar waardering voor wat iedereen betekent en doet voor de damsport/dambond.

Het grootste probleem blijft toch de inspanningen om de krimp tegen te gaan. Dat is investeren in vooral school- en jeugddammen. Laten we dit probleem vooral centraal stellen.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Ik ben het met Frans eens dat Rianne een geweldige kracht was voor de breedtesport. Zij heeft ons en het Deltaplan open ontvangen. Ik zei wel eens gekscherend tegen Jaap en Frans dat die Rianne eigenlijk de enige echte kerel was op kantoor. Met ballen. Verder beginnen we het hier aardig met elkaar eens te worden, toch wel bijzonder na al die jaren. Ook ik ben voor het behoud van de topsport, die tak heeft het fantastisch gedaan. Maar wat ik ook zie is dat personen die zich vanuit functie op breedtesport moeten richten liever aanleunen tegen topsport. En zo hun taak verwaarlozen.
playforstacks

Post by playforstacks »

Topsport afschaffen lijkt mij in eerste instantie ook ongewenst. Ook omdat technische staf hun wil heeft laten zien om de topsport in te zetten voor de zichtbaarheid van de damsport.
Maar er moet toch ergens gesneden worden en ook voor topsport KNDB (en topspelers) zal het van levensbelang zijn dat het ledenverlies word teruggedrongen. Dit doe je niet met contributie verhoging.
Na de jaarrekening er ook bij gepakt te hebben. Heb ik al wel een idee waar te beginnen. Ik zou graag andere hun mening willen hierover.

Niet alleen de technisch staf profiteert van het topsport beleid maar ook behoorlijk wat spelers hebben een A-status en daarmee een inkomen buiten de KNDB om.

idee: De KNDB moet stoppen met het vergoeden van reiskosten en verblijfskosten (trainingen?) voor spelers (en technische staf ?) die een inkomen ontvangen van NOC NSF

Zeker ook omdat deze spelers vaak ook nog eens op deze toernooien prijzengeld winnen waarmee ze ook al winst maken.
Fred van Amersfoort

In feite moet je beginnen bij het begin: wil je nog iets van de breedtesport maken en ligt daar een sturende en stuwende rol voor de overkoepelende KNDB? Indien het antwoord daar volmondig ja is , dan moet je voor je verder gaat kijken welke aanpak er de afgelopen 40/45 jaar is geweest, wat heeft gewerkt en wat niet. Als je die analyse niet maakt kom je nooit tot een oplossing en blijven we gemaakte fouten herhalen. Feit is dat de breedtesport er in de periode voorafgaand aan het het profdammen er beter aan toe was dan de periode na het profdammen. Ergens gaat er dus iets mis. Grootste valkuil is alle bekende standaardoplossingen zoals jeugd en kader als DE oplossing te zien. Immers, het ging al mis toen dat kader en die jeugd er nog gewoon was.
Piet Bouma

Post by Piet Bouma »

Ik denk dat iedereen hier nog veel te optimistisch is. Buro Berenschot, die in 2020 7500 dammers prognosticeert, KNDB-bestuur dat een aanvalsplan wil inzetten. Frans de Jonge, die de krimp wil tegengaan. Fred, die denkt dat er nog iets van breedtesport is te maken....
De damsport in Nederland is bezig met een vrije val. Laten we ons daar maar op instellen. Misschien wordt er in 2030 niet eens meer op verenigingsniveau gedamd.
Wat moet je dan doen? Saneren van je begroting en activiteiten ten opzichte van de ledenuitval die plaatsvindt. Daar is geen plaats meer voor uitgaven voor topsport.
De KNDB-organisatie moet m.i. een zachte landing naar beneden gaan maken en zich voorbereiden op een aanzienlijk lager ledental in 2020, 2025 en verder. Mogelijk zelfs tot opheffing later.
Dat is pessimistisch denken, maar in mijn ogen is dat een veel wezenlijker scenario, dan whisful thinking het tij nog te kunnen keren.
Okay, Fred schiet maar.
:snipersmile:
https:toernooibase.kndb.nl More than 457.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 23.000 games broadcasted (semi-)live, more than 13.600 inserted tournaments!
Fred van Amersfoort

Piet, ik ben heel bang dat je gewoon gelijk hebt, ik ben er alleen nog niet aan toe.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Fred van Amersfoort wrote:Piet, ik ben heel bang dat je gewoon gelijk hebt, ik ben er alleen nog niet aan toe.
Dat lijkt ook de houding van bestuur en bondsraad: er nog niet aan toe zijn. Het hoeft niet allemaal op de komende bondsraadsvergadering bedacht en besloten te worden. Maar in deze situatie svp geen extra contributie euro's proberen op te halen, KNDB. Dat is kans- en zinloos.

Ik ben het voor de wat langere termijn met Piet eens voor wat betreft de koers richting saneren van de begroting. In ieder geval het waar mogelijk saneren van in loon- en andere verplichtingen vast zittende contributie euro's. Dat geeft lucht. (Dam)vuur heeft zuurstof nodig om te branden.

Overal in de wereld zijn vrijwilligers driftig en enthousiast aan hun damsport en dam organisatie aan het bouwen. De KNDB - ook als vrijwilligers organisatie - loopt lichtjaren voor op hen. Zeker met alle IT-kennis en IT-infrastructuur die de dambond heeft. Voor 95% ontwikkeld door en drijvend op vrijwilligers.

De KNDB als vrijwilligers organisatie zal dan ook niet het einde zijn, maar een nieuw begin. Hoe je ook naar de situatie kijkt, glas half vol of glas half leeg: met extra contributie verhoging loopt de KNDB extra snel leeg.

Erkennen dat het verhogen van de contributie heilloos is, kan een eerste stap vormen naar - in ieder geval om financieel beleidsvormende redenen noodzakelijke - erkenning dat de KNDB organisatie ingericht moet worden op verdere krimp. Zodat een lichte en flexibele basis overblijft waarop nieuw gebouwd kan worden. Door wie dat wil en door bij wie het vrijwilligersvuur blijft of weer is gaan branden. Het vuur kan dan weer aanwakkeren en overslaan.

Want saneren in de huidige begroting betekent zuurstof voor het vuur. Aanvankelijk aanzienlijke bedragen waar vrijwilligers grote slagen mee kunnen slaan komen dan vrij. 50.000 damsets laten maken met opdruk van Damserver of andere online speel- dan wel community website voor kinderen, scholieren, studenten, vijftigplussers of verzorgingshuis bewoners? De KNDB zou de komende jaren zichtbaarheids- en populariserings projecten van die schaal zonder knipperen kunnen financieren. Mits door vrijwilligers gerund.

En die vrijwilligers rennen dan veel harder. Enerzijds voelen zij zich empowered - zij hebben middelen in handen gekregen waar zij daadwerkelijk wat mee kunnen, ze kunnen echt iets neerzetten - en anderzijds zijn er geen of veel minder scheve blikken (of deze nu wel of niet terecht zijn is een tweede, maar de realiteit is dat die blikken er zijn) naar mensen die betaald worden voor hun werkzaamheden.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Feb 22, 2017 16:05, edited 1 time in total.
Nu: 28.200 DamZ! DamSets. Doel: 100.000 DamZ! DamSets zo snel mogelijk. Doe mee met 1, 10 of 100 DamZ! DamSets. De strategie is onbeperkt schaalbaar. Met club of vrienden snel besteld via marcelkosters@gmail.com.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

En als die vrijwilligers echt een maal aan de gang zijn met als willekeurig voorbeeld een project voor damsets (natuurlijk op een schaal waarvan tevoren is vastgesteld dat deze door beschikbare vrijwilligers kan worden ondersteund, denk met name aan distributie), dan gebruiken zij de schaal van het project om een babbel te maken met een sponsor en verdubbelen zij de schaal van het project naar 100.000 of handhaven de schaal van 50.000 en gebruiken de onderliggende KNDB-gelden voor financiering van een tweede project. Over hoe de overhead van project management te financieren is dan geen hoofdpijn, want alles gebeurt immers op vrijwillige basis.

De KNDB heeft al verschillende van dit soort projecten gehad. Vroeger konden deze ook naast en om het bondsbureau draaien en leverde het bureau een gewaardeerde coordinerende bijdrage. Denk aan de jaarlijkse DamZ uitgaven die in oplage van 15.000 of 20.000 naar clubs en schooldam toernooien gingen. Of de Zorn educatieve methode met ik meen een oplage van 70.000 exemplaren die eveneens naar scholen ging. In die jaren was het (jongere jeugd)ledenbestand groeiende.

Bij het honderdjarig jubileum van de KNDB in 2011 was er een particuliere sponsor die het mogelijk maakte dat ieder KNDB-lid een prachtig jubileumboek kreeg. Dat moet voor de vrijwilligers van het redactie team een enorme motivatie zijn geweest. Niet eerder was in Nederland bij eerste druk een damboek op zo'n grote schaal geproduceerd en gedistribueerd.

Zo heeft vrijwilliger Paul van de Veen ook in samenwerking met ondergetekende en andere vrijwilligers destijds de DGT Elektronische Damborden weten te ontwikkelen. Als dat op professionele basis had moeten gebeuren, was het een project geweest dat vele tonnen had gekost. Nu kostte het 'slechts' een halve ton. Dat geld ging met name zitten in de hardware en firmware ontwikkeling door het bedrijf DGT, daadwerkelijke productie van de borden en ook nog eens de aanschaf van een heleboel computers en beeldschermen om op toernooi locatie een mooie live presentatie te kunnen bieden. Dit werd geheel door particuliere sponsors en subsidiegevers opgebracht en als ik me niet vergis, vloeide er uiteindelijk nog een overschot in de KNDB-schatkist ook. De KNDB had zich aanvankelijk weliswaar garant gesteld voor de ontwikkeling, maar het vuur ging branden en de vrijwilligers vonden - in samenwerking met ondermeer de vrijwilligers in de organisatie van het WK Dammen 2007 in Hardenberg - meer dan 100% externe financiering.

Deze voorbeelden wilde ik noemen om enerzijds het belang van zuurstof te illustreren: als KNDB moet je 'iets nieuws' kunnen doen. En anderzijds om te illustreren dat dit goed mogelijk is met vrijwilligers en dat ook - of misschien wel juist! - vrijwilligers bergen kunnen verzetten.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Feb 22, 2017 17:27, edited 2 times in total.
Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters »

Ik was bijna het tot nu meest bekende en aansprekende voorbeeld van een 100% vrijwilligersproject vergeten: Toernooibase van Piet Bouma!

En in dat verlengde mag ook niet de door vrijwilliger Hendrik Veenstra ontwikkelde Oerterp applet onvermeld blijven. De producten van Piet en Hendrik worden door ieder KNDB-lid (en niet KNDB lid) gebruikt. En er zijn natuurlijk vele andere evenzo kundige en gemotiveerde vrijwilligers in IT en elders die hun bijdrage leveren of leverden. In de meeste gevallen zit daar geen cent KNDB-contributie in. Of het zou een bescheiden onkostenvergoeding zijn, bijvoorbeeld kilometers naar een bijeenkomst met andere dam-ontwikkelaars.

Je kunt als klein dambondje een nieuwe krachtige computer kopen voor een vrijwillige ontwikkelaar met damhart die vervolgens los gaat en een flitsende dam app bouwt die miljoenen keren wordt gedownload. Of je kunt je vastleggen in langlopende professionele verbanden die je je eigenlijk niet kunt veroorloven. Bijvoorbeeld voor IT-producten. Waarbij voor iedere nieuwe gevraagde functionaliteit een planning wordt gemaakt en een factuur gestuurd.
Last edited by Marcel Kosters on Wed Feb 22, 2017 16:41, edited 1 time in total.
Post Reply