Royement

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Mijn reactie is dezelfde als die van Gerard de Groot: Lidmaatschap opzeggen.

En laten we er met zijn allen voor zorgen dat Tjalling een goede advocaat krijgt.

En kan Gep Leeflang niet een artikel over dr. Jozef Linssen en de Gelderse dambond schrijven?
Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter »

Bert Zwart wrote:Mijn reactie is dezelfde als die van Gerard de Groot: Lidmaatschap opzeggen.

En laten we er met zijn allen voor zorgen dat Tjalling een goede advocaat krijgt.
Ik zou zeggen, laten we nog even wachten. Het royement door de GDB is pure boosaardigheid, maar dat de KNDB het heeft overgenomen lijkt vooral te getuigen van onvoorstelbare knulligheid. Haijtink krijgt royementsbrief, wat doen we daar ook alweer mee, o ja, overnemen. Belt snel een paar bestuurders, die zijn ergens anders mee bezig, horen dat zo'n royement altijd wordt overgenomen en zeggen doe maar. Stuitend amateurisme waarvoor alle betrokkenen zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen, maar ik verwacht toch echt dat het bestuur, eenmaal wakker geworden, dit royement razendsnel terugdraait.
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan »

Ooit was Nelson Mandela ook geroyeerd. Misschien brengt dit ook een ommekeer voor een moderne toekomst van het dammen.
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Jan Pieter wrote:
Bert Zwart wrote:Mijn reactie is dezelfde als die van Gerard de Groot: Lidmaatschap opzeggen.

Ik zou zeggen, laten we nog even wachten. Het royement door de GDB is pure boosaardigheid, maar dat de KNDB het heeft overgenomen lijkt vooral te getuigen van onvoorstelbare knulligheid. Haijtink krijgt royementsbrief, wat doen we daar ook alweer mee, o ja, overnemen. Belt snel een paar bestuurders, die zijn ergens anders mee bezig, horen dat zo'n royement altijd wordt overgenomen en zeggen doe maar. Stuitend amateurisme waarvoor alle betrokkenen zich de ogen uit hun hoofd moeten schamen, maar ik verwacht toch echt dat het bestuur, eenmaal wakker geworden, dit royement razendsnel terugdraait.
Ik ben het helemaal met Jan Pieter eens.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Kijk, onder Schotanus moest je gewoon je muil houden, dat waren tijden en alles liep prima. De arrogantie droop eraf maar het was zo doorzichtig dat het gewoon leuk was om naar te kijken. Alles wat daarna kwam was pure imitatie. Daarom zeg ik: Anton for president. En die De Rooij weer naar De Efteling. Of misschien een bijrol als wethouder van Juinen. Dan hebben we nog Jozef.....hmmmm tja ik heb lang zitten denken wat hij eigenlijk kan gaan doen maar dat valt helemaal niet mee. Zo, bijna genoeg mensen beschadigd, nu Stoop nog. Let op daar komt ie: Stoop ik heb de brieven gelezen en ik vind je eng. Heel erg eng. Krijg ik nu ook een schorsing?
Bert Zwart

Post by Bert Zwart »

Fred van Amersfoort wrote:Kijk, onder Schotanus moest je gewoon je muil houden, dat waren tijden en alles liep prima. De arrogantie droop eraf maar het was zo doorzichtig dat het gewoon leuk was om naar te kijken. Alles wat daarna kwam was pure imitatie. Daarom zeg ik: Anton for president. En die De Rooij weer naar De Efteling. Of misschien een bijrol als wethouder van Juinen. Dan hebben we nog Jozef.....hmmmm tja ik heb lang zitten denken wat hij eigenlijk kan gaan doen maar dat valt helemaal niet mee. Zo, bijna genoeg mensen beschadigd, nu Stoop nog. Let op daar komt ie: Stoop ik heb de brieven gelezen en ik vind je eng. Heel erg eng. Krijg ik nu ook een schorsing?
Ik ben het helemaal met Fred eens.

Ben benieuwd wat Jozef nu gaat doen. Fred, weet jij nog een club in Gelderland waar ik lid kan worden?
Last edited by Bert Zwart on Mon Nov 03, 2003 11:00, edited 1 time in total.
nadinevantiel

Post by nadinevantiel »

Toen ik net van deze kwestie op de hoogte was, wilde ik ook het allerliefst mijn lidmaatschap per direct opzeggen. Gelukkig heb ik in deze niet impulsief gehandeld, want het lijkt me overbodig. Volgens mij keurt de meerderheid van dammend Nederland de handelswijze van zowel de GDB als de KNDB af. Zelfs de meerderheid van het KNDB bestuur is boos over de gang van zaken.

Dit geeft voor mij aan dat alles zeker goed komt. Wel denk ik dat de betrokken bestuurders hier niet zo maar mee weg dienen te komen. Als dit soort besluiten op zo'n amateuristische wijze genomen worden dan moet daar in mijn ogen een sanctie tegen over staan. Mijn eerste gedachte gaat er naar uit om de betrokken bestuurders uit hun functie te laten ontheven (als ze inderdaadal niet zelf opstappen).

Verder ben ik van mening dat voor zowel de GDB als de KNDB dezelfde sancties zouden moeten gelden. Beide hebben dezelfde "fouten" gemaakt.
Ten eeste:

veel te snel gehandeld; binnen een dag was alles beklonken, is is niet eens tijd genomen om een fatsoenlijke brief te schrijven met een conrete aanklacht (de bijlage van de GDB sprak in de ogen van de GDB en de KNDB voor zich!!!!), het bestuur schijnt zich op een later moment nog te willen beraden over de werkelijke strafmaat (de termijn???)

ondoordacht gehandeld; er is geen tijd geweest om na te denken (want er was haast bij volgens Johan Haijtink), de zaak is niet onderzocht, er is geen wederhoor toegepast, er is zeker niet nagedacht over de consequenties, beide besturen vonden binnen enkele dagen na het besluit al dat er wellicht beter anders gehandeld had kunnen worden(Jozef Linssen zei iets als: Ja wellicht had er ook anders gehandeld kunnen worden, maar als het allemaal zo onredelijk was, dan had de KNDB het verzoek tot royement toch ook niet zo snel overgenomen).

de strafmaat; ten eerste is onduidelijk of TG wel een straf verdiend (vrijwel alleen de betrokken bestuurders schijnen te vinden van wel), een royement staat niet in verhouding met de niet omschreven aanklacht, er is (vrijwel?) nooit eerder iemand zomaar geroyeerd om een dergelijke niet omschreven aanklacht
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Deze aktie van het bestuur is inderdaad onthutsend. Nog afgezien van de vraag hoe privé een MSN forum precies is, en hoe kwetsend de uitlatingen van Tjalling opgevat moeten worden, is het duidelijk dat de straf in geen enkele verhouding staat met het vergrijp. Ik hield het niet voor mogelijk dat de KNDB zo lichtzinnig met haar leden zou kunnen omspringen. Hoe kan men iemand zo maar royeren en nog niet eens de moeite nemen om daar een motivatie voor op papier te zetten? En het gaat nota bene om iemand die zich de afgelopen jaren bijzonder heeft ingezet voor de damsport.

Als de KNDB leden wil kwijtraken moet men zo doorgaan. Ik vond de bezuiningsvoorstellen van een tijdje geleden al tamelijk absurd (voor het gemak wordt het complete vrouwen- en meisjesdammen van de kaart geveegd), maar dit slaat echt alles. Hopelijk komt het bestuur tijdig bij zinnen en wordt dit zo spoedig mogelijk ongedaan gemaakt. Zo niet, dan wordt het denk ik tijd om een motie van wantrouwen in te dienen.
kneeltje

Post by kneeltje »

Ben het helemaal met Wieger eens, maar wel met betrekking tot de personen die voor dit voorstel gestemd hebben. Het merendeel van het KNDB bestuur treft geen blaam, omdat zij simpelweg niet gehoord zijn in deze kwestie. Diegene die dit voorstel klakkeloos hebben geaccepteerd dienen eens goed in de spiegel te kijken en konklusies te trekken.

En dan de bestuurders van de GDB. Jammer dat ik geen lid ben van deze bond want ik zou zeker geholpen hebben om deze onkundige bestuurders uit hun functie te ontheffen. Laten ze eens nadenken hoeveel schade ze de damwereld toebrengen door deze aktie! Schande!
kneeltje

Post by kneeltje »

Hanco Elenbaas schreef:

Als je niet anoniem bent, vertel dan wie zich achter je pseudoniem verstopt. Of ben je bang dat je dan ook geschorst wordt?

Gerard Rijgersberg (zegt jou niks waarschijnlijk, niet belangrijk genoeg)

Dezelfde Gerard Rijgersberg die met zijn portefeuille heeft gezwaaid toen Hans Andriessen werd geroyeerd als lid van DOS? Is royeren een hobby van je?
Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij »

Met z'n portefeuille gezwaaid? Kreeg Hans een oprotpremie? Waarom eigenlijk geroyeerd?
kneeltje

Post by kneeltje »

Hans was het niet eens met het beleid van zijn vereniging en durfde daar vragen over te stellen. Op het moment dat er dan bij de secretaris meer dan 1 telefoontje per week over dammen binnenkomt raakt zo'n secretaris zwaar overwerkt en dient het desbetreffende lid geroyeerd te worden.

Ik begrijp dus ook dat hij achter het royement van tjalling staat.
Rudyard

Floepers

Post by Rudyard »

Het lijkt er wel heer erg op dat hier een prive-vete wordt beslecht op een hele lage manier. Een paar machtswellustelingen uit Gelderland die hun gelijk of recht niet kunnen krijgen op een normale manier, gaan op een zeer afkeurenswaardige manier met hun bestuursfunctie om. Wat een floepers

Maar het ergste van alles is nog het feit dat ons eigen KNDB bestuur, zonder zich ook maar enigszins in deze zaak te verdiepen gewoon het royement overneemt. Als dit de handelswijze van het KNDB bestuur is, lijkt het me het beste voor iedere dammer dat ze heel snel hun biezen pakken.
Ik hoop en vertrouw er toch wel op dat ik vandaag ergens lees dat het royement weer teruggedraaid is,kan toch bijna niet anders?? Te gek voor woorden!!
Eric van Dusseldorp

kneeltje wrote:Hans was het niet eens met het beleid van zijn vereniging en durfde daar vragen over te stellen. Op het moment dat er dan bij de secretaris meer dan 1 telefoontje per week over dammen binnenkomt raakt zo'n secretaris zwaar overwerkt en dient het desbetreffende lid geroyeerd te worden.

Ik begrijp dus ook dat hij achter het royement van tjalling staat.
Nu word ik toch een beetje nieuwsgierig.
Het gaat me niet aan, maar... was Hans Andriessen tegen het beleid van DOS Delft omdat hij tegen de Delftse telling was? En werd hij daarom geroyeerd?
Last edited by Eric van Dusseldorp on Mon Nov 03, 2003 13:05, edited 1 time in total.
Eric van Dusseldorp

Arjen de Mooij wrote:Met z'n portefeuille gezwaaid? Kreeg Hans een oprotpremie? Waarom eigenlijk geroyeerd?
'Met je portefeuille zwaaien' heeft twee betekenissen, Arjen.
Post Reply