In andere woorden zonder deze prachtige metafoor: ledenwerving en -behoud hebben niks te maken met topsport. Het gaat puur om het recreatieve gevoel dat er op een vereniging heerst. Juist daarom vind ik het je reinste onzin om van tevoren al in te zetten op prestaties. Zorg eerst maar voor een gezellige clubavond met zo nu en dan een gezellige barbecue, een leuke bowlingavond of een bierestafette voor de adolescenten en volwassenen met een midlife-crisis. Dat talent komt vanzelf wel bovendrijven.Paul van de Veen wrote:Ook ongelóóflijk saai is die andere sport die ik al 30 jaar beoefen, Boogschieten.Paul van de Veen wrote:Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo leuk is aan 20 kerels die 90 minuten achter een bal aanrennen en er héééél af en toe eens eentje inschoppen?
1-0. Dat noemt een voetbalverslaggever dan een "geweldige overwinning van een oppermachtig Oranje"
Je schiet dus 3 pijlen af naar een doel. Je wacht tot alle andere dat ook gedaan hebben en daarna wandel je met z'n allen naar dat doel om die pijlen op te halen. En dat 20 keer.
Vooral bij 90 meter schieten duurt dat allemaal wel even. In de tussentijd klets je over het materiaal en het weer. Jijzelf noch de toeschouwer ziet uberhaupt dat doel. Wat doet het er ook toe. Teruggekomen aan de meet begint het overnieuw. Er is altijd een winnaar dus Mart Smeets zou verrukt zijn. Maar het is saaier dan de eerste 10 zetten in een damwedstrijd. Komt ook niet zo erg vaak op TV. Hoe die Nederlandse deelnemer aan de laatste Olympische Spelen heette ben ik vergeten.
Mijn vereniging in Enschede is relatief klein, slechts iets van 120 leden...
Kinderen en ouders van kinderen maken zich heus geen druk om een remise meer of minder, om een plusremise, om een afwijkende puntentelling of om een paar euro meer of minder naar topsport. Waar ze zich druk om maken is de gezelligheid op een club! Zijn er voldoende leeftijdsgenoten? Zijn er leuke activiteiten om het dammen heen? Komt het kind na een dag/avond dammen vrolijk thuis?