Bondsraad

Post Reply
Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Re: Bondsraad

Post by Michel Stempher »

Paul van de Veen wrote:
Paul van de Veen wrote:Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo leuk is aan 20 kerels die 90 minuten achter een bal aanrennen en er héééél af en toe eens eentje inschoppen?
1-0. Dat noemt een voetbalverslaggever dan een "geweldige overwinning van een oppermachtig Oranje" :roll:
Ook ongelóóflijk saai is die andere sport die ik al 30 jaar beoefen, Boogschieten.
Je schiet dus 3 pijlen af naar een doel. Je wacht tot alle andere dat ook gedaan hebben en daarna wandel je met z'n allen naar dat doel om die pijlen op te halen. En dat 20 keer.
Vooral bij 90 meter schieten duurt dat allemaal wel even. In de tussentijd klets je over het materiaal en het weer. Jijzelf noch de toeschouwer ziet uberhaupt dat doel. Wat doet het er ook toe. Teruggekomen aan de meet begint het overnieuw. Er is altijd een winnaar dus Mart Smeets zou verrukt zijn. Maar het is saaier dan de eerste 10 zetten in een damwedstrijd. Komt ook niet zo erg vaak op TV. Hoe die Nederlandse deelnemer aan de laatste Olympische Spelen heette ben ik vergeten.
Mijn vereniging in Enschede is relatief klein, slechts iets van 120 leden...
In andere woorden zonder deze prachtige metafoor: ledenwerving en -behoud hebben niks te maken met topsport. Het gaat puur om het recreatieve gevoel dat er op een vereniging heerst. Juist daarom vind ik het je reinste onzin om van tevoren al in te zetten op prestaties. Zorg eerst maar voor een gezellige clubavond met zo nu en dan een gezellige barbecue, een leuke bowlingavond of een bierestafette voor de adolescenten en volwassenen met een midlife-crisis. Dat talent komt vanzelf wel bovendrijven.

Kinderen en ouders van kinderen maken zich heus geen druk om een remise meer of minder, om een plusremise, om een afwijkende puntentelling of om een paar euro meer of minder naar topsport. Waar ze zich druk om maken is de gezelligheid op een club! Zijn er voldoende leeftijdsgenoten? Zijn er leuke activiteiten om het dammen heen? Komt het kind na een dag/avond dammen vrolijk thuis?
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Paul van de Veen wrote:
Paul van de Veen wrote:Kan iemand mij uitleggen wat er nou zo leuk is aan 20 kerels die 90 minuten achter een bal aanrennen en er héééél af en toe eens eentje inschoppen?
1-0. Dat noemt een voetbalverslaggever dan een "geweldige overwinning van een oppermachtig Oranje" :roll:
Ook ongelóóflijk saai is die andere sport die ik al 30 jaar beoefen, Boogschieten.
Je schiet dus 3 pijlen af naar een doel. Je wacht tot alle andere dat ook gedaan hebben en daarna wandel je met z'n allen naar dat doel om die pijlen op te halen. En dat 20 keer.
Vooral bij 90 meter schieten duurt dat allemaal wel even. In de tussentijd klets je over het materiaal en het weer. Jijzelf noch de toeschouwer ziet uberhaupt dat doel. Wat doet het er ook toe. Teruggekomen aan de meet begint het overnieuw. Er is altijd een winnaar dus Mart Smeets zou verrukt zijn. Maar het is saaier dan de eerste 10 zetten in een damwedstrijd. Komt ook niet zo erg vaak op TV. Hoe die Nederlandse deelnemer aan de laatste Olympische Spelen heette ben ik vergeten.
Wat wil je precies beweren met je beweringen over voetbal en boogschieten in relatie tot dammen?
Voetbal is qua ledenaantallen flink gegroeid (zeker ook bij de dames).
Boogschieten is aanzienlijk gegroeid van 8093 leden in 1996 tot 10441 in 2015.
(Rick van der Ven heeft in Londen 2012 flink wat mensen aan de buis gekluisterd met zijn optreden op de Olympische spelen in Londen, maar ook daarvoor groeide het ledenaantal bij de handboogbond).
Bij dammen is het ledenaantal gedaald van in 1995 9868 tot 5027 in 2015.
Er is blijkbaar een verschil in aantrekkingskracht tussen (in jouw woorden) saai en (in jouw woorden) saai.
Wat doen wij, gegeven de ontwikkeling in ledenaantallen, in jouw woorden dan fout?
Last edited by Jaap van Galen on Sun Jul 30, 2017 18:42, edited 1 time in total.
GuidoB

Post by GuidoB »

playforstacks wrote:Deze zinnen kwamen uit een groter stuk van een KNDB lid (vriend van demissionair secretaris) waarin dit lid voorstelde om het afgetreden bestuur te verzoeken de taken weer op zich te nemen. De Quote lijkt idd nu over prestaties te gaan het hele stuk ging overduidelijk over het volledig functioneren van dit bestuur en hoe het gaat in de damwereld.

Ik zie weinig geschreeuw van mijn kant. [en nog een hoop geschreeuw]
Nee Thijs, dat is niet overduidelijk. Ik ken het stuk niet, net als iedereen die jouw post leest. Begin eens met fatsoenlijk te quoten dan, als je een punt wilt maken.

En ja, je schreeuwt moord en brand, zonder dat je je duidelijk uitdrukt.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Voor de afwisseling ben ik het een keer eens met Michel. Een gezellige clubavond is heel wat waard. Met prestaties willen leveren is overigens ook niets mis. Een mooie combi van die twee dingen zie je bij de zomertoernooien.
Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen »

Paul van de Veen wrote:
Dus wat Mart Smeets er allemaal van vind (of Jennifer, of mijn eigen lieve vrouw ...) is allemaal nogal onbelangrijk.
Ook de Nederlandse Filatelistenvereniging KNBF schreeuwt moord en brand. Nog maar 260 verenigingen, nog maar 34.000 leden. "Alle hens aan dek" en dat soort gebabbel. Er is geen conclusie aan te verbinden of het nu wel/niet een flitsende sport met/zonder remises is.
Heb ik overigens ook nog gedaan, postzegels verzamelen. Geeuw :wink:
GuidoB

Post by GuidoB »

Geen idee. Veel leuker is het om te kijken naar 22 meiden die 90 minuten lang achter een balletje aanrennen en er af en toe eentje inkoppen. En toch heb ik dit jaar weer geen seizoenskaart genomen voor het vrouwenvoetbal. Onbegrijpelijk eigenlijk.
Paul van de Veen

Michel Stempher wrote:In andere woorden zonder deze prachtige metafoor: ledenwerving en -behoud hebben niks te maken met topsport. Het gaat puur om het recreatieve gevoel dat er op een vereniging heerst. Juist daarom vind ik het je reinste onzin om van tevoren al in te zetten op prestaties. Zorg eerst maar voor een gezellige clubavond met zo nu en dan een gezellige barbecue, een leuke bowlingavond of een bierestafette voor de adolescenten en volwassenen met een midlife-crisis. Dat talent komt vanzelf wel bovendrijven.

Kinderen en ouders van kinderen maken zich heus geen druk om een remise meer of minder, om een plusremise, om een afwijkende puntentelling of om een paar euro meer of minder naar topsport. Waar ze zich druk om maken is de gezelligheid op een club! Zijn er voldoende leeftijdsgenoten? Zijn er leuke activiteiten om het dammen heen? Komt het kind na een dag/avond dammen vrolijk thuis?
Precies! Daar draait alles om! Zet allemaal in op je vereniging. Doe er wat aan! Ga die wijk in, ga op die braderie staan, op die sportmarkt. Wees zichtbaar. Maak er elke week een feest van. Verwelkom die nieuwkomers, ook uit andere culturen. Verwelkom die jeugddammer en geef iedereen waar ze voor komen. (De ene voor een partij van 4 uur, een ander voor meerdere korte partijtjes. De ene verplicht zich, de ander speelt vrijblijvend. Richt je vereniging daarop in)
En dan kan het allemaal nog steeds, die groei. Er zijn voorbeelden genoeg!
GuidoB

Post by GuidoB »

Michel Stempher wrote: In andere woorden zonder deze prachtige metafoor: ledenwerving en -behoud hebben niks te maken met topsport. Het gaat puur om het recreatieve gevoel dat er op een vereniging heerst. Juist daarom vind ik het je reinste onzin om van tevoren al in te zetten op prestaties. Zorg eerst maar voor een gezellige clubavond met zo nu en dan een gezellige barbecue, een leuke bowlingavond of een bierestafette voor de adolescenten en volwassenen met een midlife-crisis. Dat talent komt vanzelf wel bovendrijven.

Een andere vraag en een poging om weer on-topic te komen: waar vind jij dat de KNDB zich mee bezig zou moeten houden? En waar moet het over gaan in de bondsraadsvergaderingen?

Iedereen zal het er over eens zijn, dat bv het recreatieve gevoel op de vereniging erg belangrijk is. En dat een vereniging er goed aan doet om leuke activiteiten om het dammen heen te organiseren, helemaal waar. En dat er bondsraadsleden en KNDB bestuursleden zijn die zich hiermee bezig houden, helemaal geweldig.

Maar waar zou de KNDB organisatie zich nu precies mee bezig moeten houden? En welke controle van de bondsraad hoort daarbij?
Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge »

Henk de Witt wrote: Dames en heren forumlezers. T/m 20 augustus doe ik het een beetje rustig aan. Vakantie. Gegroet en een vruchtbare gedachtenwisseling gewenst!
. En een goede vakantie toegewenst Henk!
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....
Dieter

Post by Dieter »

De bondsraad grijpt de macht en prompt gaat het weer over spelverandering en remise regels. Jaap en Henk zien weer kansen.
Ondertussen is Thijs bang dat de revolte stilvalt en komt maar weer eens met nieuwe discussiestof (een anonieme quote).
Heb je ook eens om je heen geluisterd Thijs bij de zomertoernooien tot nu toe. Dan heb je gehoord hoe de dammer kijkt naar het gebeurde, dan heb je de verdeeldheid misschien wel kunnen horen, ik wel, en dan ben je er misschien achter gekomen dat het allemaal anders had gemoeten. Maar misschien zijn jullie die bestuurders die weten wat goed voor ons is. en die wel even bepalen hoe het verder moet.
Het misschien wel beste bestuur ooit, in een moeilijke tijd voor onze sport zeer zeker, maar een bestuur met visie en kennis op niveau. maar eens kijken wat we er voor in de plaats krijgen, met de vriendelijke dank aan zes bondsraadleden.
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Dieter wrote:De bondsraad grijpt de macht en prompt gaat het weer over spelverandering en remise regels. Jaap en Henk zien weer kansen.
Ondertussen is Thijs bang dat de revolte stilvalt en komt maar weer eens met nieuwe discussiestof (een anonieme quote).
Heb je ook eens om je heen geluisterd Thijs bij de zomertoernooien tot nu toe. Dan heb je gehoord hoe de dammer kijkt naar het gebeurde, dan heb je de verdeeldheid misschien wel kunnen horen, ik wel, en dan ben je er misschien achter gekomen dat het allemaal anders had gemoeten. Maar misschien zijn jullie die bestuurders die weten wat goed voor ons is. en die wel even bepalen hoe het verder moet.
Het misschien wel beste bestuur ooit, in een moeilijke tijd voor onze sport zeer zeker, maar een bestuur met visie en kennis op niveau. maar eens kijken wat we er voor in de plaats krijgen, met de vriendelijke dank aan zes bondsraadleden.
Dieter, ik heb al meerdere keren geprobeerd inhoudelijk een discussie met je aan te gaan. Al snel zeg je dan zelf "ik heb mij er niet in verdiept".

Je kunt elke keer de zelfde reactie blijven plaatsen, je kunt ook de moeite nemen om je eens in de situatie te verdiepen. Je zou eens het financiële deel van de organisatie onder de loep kunnen nemen bijvoorbeeld.
Ik denk dat jij dan tot precies dezelfde conclusie komt als ik :het is een financiële puinhoop. Het is onduidelijk waar het geld aan uitgegeven word. Er worden verkeerde keuzes met geld gemaakt.

welke visie had dit bestuur? doel je nu echt op de topsportvisie? Elk jaar kwamen de rode cijfers met betrekking tot de ledenaantallen en de financiën. Ze haalde hun schouders op probeerde hier en daar wat te bezuinigen op breedtesport (damspel etc) de reserves moest op leek het wel. rendement voor de damsport ontbrak volledig. Vorig jaar was al duidelijk dat de KNDB helemaal vast was gelopen alles waar mogelijk op bezuinigd kon worden op het gebied van de breedtesport was uitgeput. Toch besloot dit bestuur ervoor te kiezen om opnieuw een cyclus van 4 jaar af te spreken met NOC NSF. De bondsraad werd deze keuze niet voorgelegd. Een half jaar later (met nu al een gat in de begroting een verlies van 20k, foutje) is duidelijk dat dit mogelijk de slechtste keuze is die de KNDB (of beter gezegd het vorige bestuur) ooit gemaakt heeft.
Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort »

Volgens mij was er geen revolte maar een aangenomen motie. Ik was ook bij zomertoernooien en hoor weer hele andere dingen. Iemand vertelde me zelfs nog dat ik veel te gematigd ben tegenwoordig. En zo is het, ik ben tenslotte aangeboren vriendelijk en mild. En een goed observator. Zo zag ik al 2 aanstaande bestuursleden op een terras.
Dieter

Post by Dieter »

playforstacks wrote:
Dieter wrote:De bondsraad grijpt de macht en prompt gaat het weer over spelverandering en remise regels. Jaap en Henk zien weer kansen.
Dieter, ik heb al meerdere keren geprobeerd inhoudelijk een discussie met je aan te gaan. Al snel zeg je dan zelf "ik heb mij er niet in verdiept".

Je kunt elke keer de zelfde reactie blijven plaatsen, je kunt ook de moeite nemen om je eens in de situatie te verdiepen. Je zou eens het financiële deel van de organisatie onder de loep kunnen nemen bijvoorbeeld.
Ik denk dat jij dan tot precies dezelfde conclusie komt als ik :het is een financiële puinhoop. Het is onduidelijk waar het geld aan uitgegeven word. Er worden verkeerde keuzes met geld gemaakt.

welke visie had dit bestuur? doel je nu echt op de topsportvisie? Elk jaar kwamen de rode cijfers met betrekking tot de ledenaantallen en de financiën. Ze haalde hun schouders op probeerde hier en daar wat te bezuinigen op breedtesport (damspel etc) de reserves moest op leek het wel. rendement voor de damsport ontbrak volledig. Vorig jaar was al duidelijk dat de KNDB helemaal vast was gelopen alles waar mogelijk op bezuinigd kon worden op het gebied van de breedtesport was uitgeput. Toch besloot dit bestuur ervoor te kiezen om opnieuw een cyclus van 4 jaar af te spreken met NOC NSF. De bondsraad werd deze keuze niet voorgelegd. Een half jaar later (met nu al een gat in de begroting een verlies van 20k, foutje) is duidelijk dat dit mogelijk de slechtste keuze is die de KNDB (of beter gezegd het vorige bestuur) ooit gemaakt heeft.
Niet netjes om mij woorden in de mond te leggen die ik nooit gebruikt heb. Ik heb aangegeven dat ik inhoudelijk geen oordeel mag hebben als ik die inhoud onvoldoende ken. Ik heb geen zicht op de financiële situatie maar stel wel vast wat ik vast kan stellen. 1. Een kundig bestuur met ervaren mensen die we kennis van zaken toe mogen dichten. 2. Visie (niet die van jou) maar wel visie, een meerjarenplan dat in de knop sneuvelt, afrekening is dan ook niet mogelijk. 3. Topsport floreert als nooit tevoren. 4. Breedtesport kijk eens naar alle jeugd successen en de aantallen jeugd spelers. Ik wil het niet een verdienste van het bestuur noemen maar die successen zijn er ook. 5. Ledentallen lopen terug, ja klopt maar ook dat kan moeilijk het bestuur verweten worden. Dammen zat te lang buiten de aandacht, en de gemiddelde leeftijd van de dammer werkt niet mee.
Ik ben verdiep me wel als dat nut heeft, en ik laat me informeren, maar ik blijf ook altijd objectief en nuchter. Mag ik je nog een goede raad geven, want de verantwoording is nu wel bij jou en enkele anderen. Drijf mensen niet uit elkaar, de enige kans om nog iets te redden na deze slechte actie is eenheid, je hebt de schijn tegen en laat het verkeerde geluid horen. Dit zorgt voor verdeeldheid en die is fataal voor ons kleine bondje.

Tenslotte je vergelijkt zo graag de KNDB situatie met een bedrijfssituatie: Als een bedrijf een reorganisatie moet doorvoeren kan dit betekenen dat het een periode (meestal jaren) meer moet uitgeven dan het verdiend. Er moet zakelijk risico genomen worden, investeren in de toekomst en besparen waar mogelijk. (Ik weet niet in hoeverre het KNDB bestuur dit goed gedaan heeft, maar ze hebben beleid uitgevoerd samen met de BR en elke investering van 25k en meer was een BR besluit). Het bestuur vervolgens laten opdraaien voor een niet goed lopende reorganisatie en die halverwege stoppen is in een bedrijf fataal. Dat zal het ook bij de KNDB zijn. De BR heeft in deze een bestuurlijke blunder begaan. Zonder kennis van de boeken lijkt nu de enige redding een zware sanering maar die kunnen we ons niet permitteren dus wat is het nut van de gedane actie??
playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks »

Dieter wrote:
1. Een kundig bestuur met ervaren mensen die we kennis van zaken toe mogen dichten.
Deze bestuurders hadden niet de kwaliteiten die de KNDB op dit moment nodig had. Ze waren van het uitstellen ipv aan het aanpakken en lieten de KNDB beleidsmatig over aan mensen met grote eigen belangen. Ze hebben de volledige vrijheid gehad om de afgelopen cyclus de belangrijkste doelstellingen te behalen. Die hebben zij niet gehaald leden bleven dalen. Ook hebben ze zonder de bondsraad daarin te betrekken op eigen houtje besloten een nieuwe cyclus van 4 jaar aan te gaan zonder daarvan echt te weten of de organisatie dat nog wel aan kon.

Dieter wrote:3. Topsport floreert als nooit tevoren.
Wat hebben we daar aan de damsport over 15 jaar toch niet meer bestaat?
Daarnaast word het alleen in stand gehouden door subsidie gelden die gaan vroeg of laat weg vallen en dan heb je niks qua topsport meer.
Dieter wrote: 4. Breedtesport kijk eens naar alle jeugd successen en de aantallen jeugd spelers. Ik wil het niet een verdienste van het bestuur noemen maar die successen zijn er ook.
Jeugd successen? wat bedoel je nu? bedoel je die prijzen op wat jeugd toernooien? totaal waardeloos voor de damsport (ik mag zeggen heb er zelf ook 10tal podiumplaatsen bij jeugd niemand die daar wat mee op schiet)

Aantallen jeugd spelers? Wat cijfers van de na de basisschool van 1985 tot 2015 :
het aantal junioren gedaald met 87% (!) (van 658 naar 83...)
het aantal aspiranten gedaald met 81% (!) (van 808 naar 150...)

Dat terwijl het aantal leden in die periode "maar" met 50% is gedaald. In de afgelopen jaren zie je zelfs aan de Nk jeugd dat het totaal in elkaar is gestort.
Dieter wrote: 5. Ledentallen lopen terug, ja klopt maar ook dat kan moeilijk het bestuur verweten worden. Dammen zat te lang buiten de aandacht, en de gemiddelde leeftijd van de dammer werkt niet mee.
Dat kun je dit bestuur op zijn minst gedeeltelijk verwijten. Als het bestuur de financiële middelen en de organisatie zo veel mogelijk in zou zetten voor de breedtesport en zelfs dan zou het niet lukken had je wel een punt gehad. Nu niet, de visie was topsport bij het oude bestuur en de rake klappen vielen bij de breedtesport.
Trouwens ook voor topsport was dit op langere termijn zeer schadelijk beleid, ik weet dat heel veel mensen binnen topsport zo niet denken maar als er straks geen damsport meer is zal er per definitie geen topsport meer zijn.
Paul van de Veen

GuidoB wrote:
Geen idee. Veel leuker is het om te kijken naar 22 meiden die 90 minuten lang achter een balletje aanrennen en er af en toe eentje inkoppen. En toch heb ik dit jaar weer geen seizoenskaart genomen voor het vrouwenvoetbal. Onbegrijpelijk eigenlijk.
Spelen ze daar dan nog steeds met elftallen? (Sorry voor m'n onwetendheid. Heb na 1974 nooit meer naar een voetbalwedstrijd gekeken)
Wat onhandig met vervoer en auto's en zo. Het lijkt wel de Nationale Competitie van de KNDB. :D
Post Reply