DNC Open NK 2008

Post Reply

Wie wordt er Open Nederlands Kampioen 2008

Poll ended at Tue Jul 15, 2008 17:24

Ron Heusdens
1
5%
Guntis Valneris
4
19%
Kees Thijssen
2
10%
Alexander Getmanski
2
10%
Iemand anders (reageer)
12
57%

Total votes: 21

ZevenInEenKlap

Post by ZevenInEenKlap »

Laat ik, om het goed te maken, nog maar een standje plaatsen dan.
Een combinatie die ik in het NK junioren sneldammen 2000 mocht uitvoeren.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12164183638.png[/img]
Bart de Vos - Fode Camar(r)a

Zwart heeft zojuist 15-20 gespeeld om eventueel zo met 20-24 te kunnen ruilen. Daarop anticiperende speelde ik 31-26 en stelde daarmee tevens de dreiging 26-21 29-23 aan de orde. Zwart is nu gedwongen tot 16-21, maar dacht de problemen op te kunnen lossen met de ruil 20-24x14. Nu kwam mijn ware bedoeling naar boven:
22-18! 13x22* 39-34 30x48 45-40 48x31 36x13 12x23 28x10.

Een leuk en verrassend kaatsingzetje op een andere plaats dan men gewend is.

Dit had eigenlijk in het leuke-standjes-thread moeten staan maar a la.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos »

ZevenInEenKlap wrote:Laat ik, om het goed te maken, nog maar een standje plaatsen dan.
Een combinatie die ik in het NK junioren sneldammen 2000 mocht uitvoeren.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12164183638.png[/img]
Bart de Vos - Fode Camar(r)a

Zwart heeft zojuist 15-20 gespeeld om eventueel zo met 20-24 te kunnen ruilen. Daarop anticiperende speelde ik 31-26 en stelde daarmee tevens de dreiging 26-21 29-23 aan de orde. Zwart is nu gedwongen tot 16-21, maar dacht de problemen op te kunnen lossen met de ruil 20-24x14. Nu kwam mijn ware bedoeling naar boven:
22-18! 13x22* 39-34 30x48 45-40 48x31 36x13 12x23 28x10.

Een leuk en verrassend kaatsingzetje op een andere plaats dan men gewend is.
Net als het vorige fragment erg leuk, Bart! Friezen houden wel van de kaatsingzet.
Heaven is no location, but a state of mind
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

De Telegraaf, 19 juli 2008
Image
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AD, 18 juli 2008

Piet Rozenboom is aan wereldtoppers gewend

door Fred Ivens

Piet Rozenboom is op het DNC Open NK ogenschijnlijk de rust zelve. Geconcentreerd zit de Haagse slager-in-ruste deze week uren achter het dambord, het dopje van zijn MP3-speler in zijn oor. Met licht klassieke muziek houdt hij eventuele hinderlijke bijgeluiden op afstand.

Rozenboom (69) speelt als ‘modale dammer’ voor de gezelligheid en is al diktevreden als hij op het internationale zomertoernooi in in dit veld van ruim honderd dammers ‘in de plus’ eindigt. Of dat lukt zal erom spannen. In de eerste ronde mocht hij zelfs bij de ‘grote jongens’ achter de touwen zitten in de Blauwe Zaal van BowlingWorld Zuiderpark. De speler van DC Scheveningen kon de Russische stoomwals Mourodullo Amrillaev niet weerstaan maar had met onder anderen de wereldkampioenen Alexander Schwarzman en Guntis Valneris aan zijn zijde wel ‘een leuke ervaring’ gehad.

Rozenboom is er nuchter onder want hij is als arbiter wel gewend om met toppers om te gaan. Zo heeft hij al jaren op het Delftse DUWO Damfestival in de speelzaal stevig de touwtjes in handen want elke dammer van naam weet wel dat je met Rozenboom niet de kachel kan aanmaken. “Je moet bij de les blijven. Kijk, zeker bij de Russen en de Afrikanen gaat het meer om het geld dan de eer. Dat leidt soms tot allerlei psychologische spelletjes wat dan weer extra spanning geeft. Dan moet je net als een politieagent zorgen dat je erbij bent. Als ze je zien doen ze ook geen gekke dingen. Ik heb dan ook tijdens wedstrijden nooit echte problemen gehad.”

Behalve speler en arbiter is Rozenboom ook een erkend gediplomeerd jeugdleider. Zo geeft hij al vijftien jaar les op de Haagse basisschool De Ark. DC Den Haag-damdiamantjes als Patrick Stork, Robin Vogelaar en Stefan Stapper zijn uit deze kweekvijver afkomstig. “En de kraan druppelt in dit opzicht nog steeds gestaag”, verzekert de bevlogen dammer die sinds vorig jaar in Scheveningen ook op De Meerpaal en de Eben Haëzerschool actief is
.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

Fred Ivens wrote: Schwarzman een klasse apart op DNC Open NK

Den Haag – Het DNC Open NK kreeg de winnaar die het verdiende. Na een snelle, taktische remise met de Litouwse meester Aleksej Domchev mag wereldkampioen Alexander Schwarzman zich sinds zaterdag ook open damkampioen van Nederland noemen. De Magiër uit Moskou deelde in een veld van ruim 100 deelnemers na negen rondjes Zwitsers drie keer de punten, behalve met Domchev ook met collega-grootmeesters Guntis Valneris en Hans Jansen. Hij won in vaak grootse stijl zes partijen: van de hoofdklassers Dirk van Schaik sr. en Hein van Winkel, van de nationale toppers Bennie Provoost, Wouter Ludwig, Wim Bremmer en ook van de Nederlandse kampioen Ron Heusdens. “Ik heb goed gespeeld, wat minder agressief en wat meer technisch dan anders. Dat is goed uitgepakt. Ik ben tevreden”, blikte Schwarzman terug nadat hij in BowlingWorld Zuiderpark een grote wisselbeker en een enveloppe met 1000 euro in ontvangst had genomen van de KNDB-hoofdbestuurder Ben Smeenk. Schwarzman komt volgend maand weer naar Nederland voor het vijfde Hiltex Zeeland damtoernooi, dat hij nog nooit op zijn naam wist te schrijven. Daarna reist hij door naar Tallinn (Estland) voor het EK.

De winnaar van vorig jaar Guntis Valneris won op het allerlaatste moment subtiel van Dirk van Schaik jr. en maakte een ultieme jump naar de tweede plaats. Het brons ging naar de soms onnavolgbare Hans Jansen vóór Ron Heusdens, Alexander Getmanski (winst na en wild-west-partij tegen Bennie Provoost), Domchev en Mourodoullo Amrillaev, de winnaar van zowel het Van Leeuwen & Meurs ParkBlitz als het Disco Blitz. Jansen kreeg tevens – voor de vijfde keer alweer - de Aad Ivens Trofee, als prijs voor de beste Nederlander.

Tot de volgende groep van acht spelers behoren ook de Westlandse pitbull Peter van der Stap, die de Haagse kampioen Pertap Malahé een illusie armer maakte en DC Den Haag-crack Wim Bremmer, die Kees Thijssen keurig op remise hield. Zij gingen tevens met de eerste en tweede prijs in het A-klassement naar huis, wat door arbiter en FMJD-bestuurder Johan Demasure als ‘een superprestatie’ werd beoordeeld.
De Delftse meester Ed Holstvoogd werd derde in het B-klassement, Leidenaar Maurits Meijer en ODB Haeghe-Z-speler Frans Teijn waren resp. de beste C- en D-speler en de jonge, dit toernooi doorgebroken Westlander Martijn Scholten eindigde als tweede in de E-klasse en won tevens het klassement voor de winstpartij met het grootste ratingverschil. De 14-jarige Rijswijker Tobias Pohan was de nummer drie in de E-klasse. Het Wateringse supertalent Martijn van IJzendoorn (11) viel na een goed begin wat terug maar heerste wel bij de pupillen. Bram van der Leije troefde ODB Haeghe-Z-voorzitter Nerin Bisseswar af voor de hoofdprijs in het G-klassement.

In het DNC Open NK stond ook de titel open kampioen van Nederland bij de jeugd op het spel. Ben Smeenk reikte hier de wisselbeker uit aan het 18-jarige Haagse talent-in-ruste Stefan Stapper die voor dit toernooi wel even zijn damloze periode wilde onderbreken. Bij de vrouwen besliste Ingrid de Kok nipt de tweestrijd met de jonge Duitse Alexandra Elvova in haar voordeel, wat haar alsnog de officiële open Nederlandse titel oplerverde.

Malahé moest dit jaar de titel in het 55+-klassement aan Rotterdammer Jaap Riesenkamp laten. De Leidse strateeg Evert Bronstring – eveneens lid van DC Den Haag – was de beste 65+-speler.
De initiatiefnemer tot het internationale Haagse zomerdamtoernooi, Theo Dijkstra, kende de combinatieprijs tie aan Alexander Getmanski voor zijn getructe winst op Dirk van Schaik jr.
Het clubklassement werd een prooi voor LDG (Leiden), op het erepodium geflankeerd door Van Stigt Thans en DC Den Haag.

Zie verder onze website www.damweb.nl/tho
De Telegraaf, 20 juli 2008
Image
Giwdul

Post by Giwdul »

[img]http://fmjd.org/dias2/save/12165408475.png[/img]

Giwdul - Amrillaew

Wit mist mat in twee,

door een blunder won ik later gelukkig alsnog.
Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink »

Giwdul wrote:[img]http://fmjd.org/dias2/save/12165408475.png[/img]

Giwdul - Amrillaew

Wit mist mat in twee,

Je overschat het niveau van de forumlezers Wouter. Zelfs met de computer kom ik er niet uit.
Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest »

Wieger Wesselink wrote:

Giwdul - Amrillaew

Wit mist mat in twee,

Je overschat het niveau van de forumlezers Wouter. Zelfs met de computer kom ik er niet uit.
Je kunt een schijf winnen door 48-43 en dan na 13-18 33-29... 19-23 mag niet wegens 41-37 gevolgd door 15-10 enz....

Misschien dat er nog een ander plan is?
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp »

Edwin Twiest wrote:
Wieger Wesselink wrote:

Giwdul - Amrillaew

Wit mist mat in twee,

Je kunt een schijf winnen door 48-43 en dan na 13-18 33-29... 19-23 mag niet wegens 41-37 gevolgd door 15-10 enz....

Misschien dat er nog een ander plan is?
I.p.v. (19-23) kan zwart offeren met (32-37). Op zijn zachtst gezegd moet er dan nog wat worden bewezen.
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AD, maandag 21 juli 2008

Schwarzman vooral blij met 1000 euro

door Fred Ivens

Het leven van een profdammer is geen echte vetpot. Ook niet als wereldkampioen. Alexander Schwarzman grijpt derhalve elke uitnodiging aan om er het maximaal haalbare uit te slepen. Meestal is hij niet tevreden, want de organisatiecomités hebben meestal meer respect dan geld. Dan maakt Schwarzman maar van de nood een deugd door met de hoofdprijs aan de haal te gaan. Zo ook op het DNC Open NK. Dat Schwarzman door KNDB-hoofdbestuurslid Ben Smeenk een grote wisselbokaal kreeg uitgereikt en van de hoofdsponsor een digitale klok ontving, dat vond hij allemaal prima. De grootste grijns op de hoogste tree van het erepodium in BowlingWorld Zuiderpark werd echter ontlokt door het besef dat er een enveloppe met 1000 euro in zijn binnenzak stak.

Image

foto 1: Wereldkampioen Alexander Schwarzman glunderend op de hoogste trede van het erepodium in BowlingWorld Zuiderpark met wisselbokaal en damklok van hoofdsponsor DNC.
.
foto 2: De drie open Nederlandse damkampioenen: Stefan Stapper, Alexander Schwarzman en Ingrid de Kok.

Foto's: Cor Stapper.

Image

Schwarzman is de beste dammer van de wereld én van Rusland en mag zich nu ook open kampioen van Nederland noemen. Hij had de loting bepaald niet tegen maar niemand kan zeggen dat hij de overwinning niet heeft verdiend. Hij remiseerde drie keer - waaronder in tien minuten met de slotronde met Domchev Aleksej waarmee hij de eindzege veilig stelde – en boekte vijf stijlvolle winstpartijen, waardoor hij met een voorsprong van liefst twee volle punten eindigde op de nummer één van vorig jaar, Guntis Valneris, Hans Jansen (won de Aad Ivens Trofee als prijs voor de beste Nederlander), Ron Heusdens, Alexander Getmanski, Domchev en de winnaar van zowel Van Leeuwen & Meurs Park Blitz als Disco Blitz, Mourodoullo Amrillaev. Een pelotonnetje van acht spelers, onder wie de vijfvoudige nationale kampioen Kees Thijssen, de Westlandse pitbull Peter van der Stap en DC Den Haag-crack Wim Bremmer moest drie punten op de winnaar toegeven.
Schwarzman, in 2005 ook nummer één in Den Haag, was tevreden over zijn optreden op de dertiende editie van het internationale zomertoernooi. “Iedereen speelt tegen de wereldkampioen met dubbele energie. Dat is voor mij niet altijd even gemakkelijk, maar ik heb toch goed en sterk gedamd. Vorig jaar had ik ook kunnen winnen maar toen lukte het een paar keer net niet, zoals tegen Ndonzi. Nu wel, gelukkig. Mijn spel was misschien niet zo agressief als voorheen maar wel technisch en met veel druk”, analyseert Schwarzman (40) uitgeroepen tot ‘de meest agressieve speler van 2007.

Dochtertje

Hij heeft gemerkt dat zijn leven is veranderd sinds hij begin dit jaar samen met de Oekraïense damster Viktoria Pridhodko een dochtertje kreeg. “Door de komst van Maria is mijn leven stabieler, evenwichtiger geworden. Vroeger moest en zou ik altijd van iedereen winnen. Als dat nu een keer niet lukt weet ik dat er ook andere zaken belangrijk in mijn leven zijn. Dat geeft me minder druk en meer rust. Psychologisch belangrijk”.
Hij is inmiddels weer herenigd met zijn gezin in Moskou. Volgend maand keert hij terug in ons land voor het Hiltex Zeeland damtoernooi, dat hij nog nooit heeft gewonnen. Daarna reist hij door naar Tallinn (Estland) om te proberen óók Europees kampioen te worden. “Vorig jaar weer ik tweede achter Georgiev, maar toen stond kwalificatie voor het WK bij mij voorop”.

Stefan Stapper

Behalve de ‘superprestaties’ – zols FMJD-bestuurder Demasure het uitdrukte - van Van der Stap (winst op Malahé) en Bremmer (remise met Thijssen) kende de Haagse regio nog veel meer prijswinnaars. Zo werd de 18-jarige dammer-in-ruste Stefan Stapper open kampioen van Nederland bij de jeugd. Ook Ed Holstvoogd (brons in B-klasse), Evert Bronsting (beste 65+), Frans Teijn (winnaar D-klasse), Martijn Scholten (tweede E-speler), Martijn van IJzendoorn (beste pupil) en Bram van der Leije en Nerin Bisseswar (nummers één en twee in de G-klasse) gingen niet met lege handen naar huis. DC Den Haag eindigde tevens als derde in het clubklassement. Het toernooi wordt volgend jaar wegens succes geprolongeerd.
Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen »

Hanco Elenbaas wrote:
AD, maandag 21 juli 2008

Schwarzman vooral blij met 1000 euro

door Fred Ivens
We worden steeds sneller op het forum. Zelfs toekomstige krantenartikelen worden hier gepubliceerd. Fantastisch.
Leo Mous

Post by Leo Mous »

Even een reactie vanaf mijn vakantie-adres in Spanje. Prachttoernooi en een geweldige organisatie in Den Haag, voor zover ik dat van een afstand kon volgen, en een terechte winnaar. Maar met krantenkoppen dat Schwartzman vooral blij is met 1000 euro (hoe waar ook) zetten we ons als dammen weer niet zo geweldig op de kaart. Moeten we het toch eens over hebben, Fred.
Kosmos

Post by Kosmos »

Image

Bremmer heeft beweerd dat hij nooit het gevoel heeft gehad gelijk spel te hebben gehad. Wim is dus psychologisch overbluft.
In deze klassieke stand is er helemaal niks aan de hand voor wit.
39-33, 38-33, 44-40, allemaal gelijkspel.
Alleen met de positionele misgreep 37-31? 14-20 39-33? krijg je groot nadeel: schijf 31 hangt...
Kosmos

Re: Heusdens schittert

Post by Kosmos »

ZevenInEenKlap wrote:
Voorpost wrote:Jaap Riesenkamp liet mij vandaag het volgende fragment zien:

Image

Jos de Wild - Jaap Riesenkamp

Op het bord een alledaagse Roozenburg. Jaap vertelde mij dat hij zich tijdens de partij wat zorgen maakte om 14...9-13. Zijn bezwaar was 15.42-37 10-14 16.37-32 11-16 17.32x21 16x27 18.26-21 17x37 19.28x17 12x21 20.38-32 27x29 21.34x1

Image

Jaap had hier nog iets verder gerekend: 21...37-41 22.39-33 24-30 23.35x24 19x30 24.36-31

Image

en aangezien 24...41-46? streng verboden is vanwege 25.31-27 21x32 26.47-41 46x37 27.33-28 32x23 28.1x42 besloot Jaap zijn berekeningen te staken, en af te zien van 14...9-13.

Zonde, want in plaats van 24...41-46? slaat zwart toe met 24...13-19! 25.47x36 30-34 26.40x29 21-27 27.31x22 19-23 28.29x18 2-7 29.1x12 en 8x50!!!

Dit idee was mij niet bekend. Bij navraag bleek dat deze afwikkeling ook niet tot de de standaard-bagage van zowel Nederlands kampioen Ron Heusdens, als drieënhalf-voudig Nederlands kampioen Hans Jansen behoort. Hebben we hier te maken met een nieuw idee?
Alhoewel de combinatie niet exact hetzelfde is, lijkt me een duidelijke voorganger toch een combinatie die ik zelf mocht uitvoeren in een halve finale partij tegen Nico Lugthart (jaar weet ik even niet).

Ik vermoed dat dit niet de exacte stand is, maar het zal er niet ver naast zitten:

Image
Bart de Vos - Nico Lugthart

Ik haalde hier uit met 47-41! 42-37! 30-24! 32-28! 49-44 (mijn inziens de leukste volgorde waarbij een zwartspeler niet direct zal inzien wat hem overkomt)

Toen ik de combinatie uithaalde kwam het idee op mij ook over als totaal nieuw en ik was toen toch altijd veel met combinaties bezig in die tijd. Leuk slagje toch wel.
Image

Alex Boxum maakte mij er op attent dat Anton van Berkel tegen Valneris na het gespeelde 39-34! 9-14 de Riesenkamp-dam met 28-22 34-29 30-24 49-44 43x1 kon nemen. Snel opnemen in je bagage dus deze wending, Bennie! Net als je verliespartijen wordt het signaleren van deze wending al bijna een dagelijkse gebeurtenis...
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas »

AD, zaterdag 19 juli 2008

Schwarzman wint damkampioenschap

DEN HAAG - Alexander Schwarzman heeft zaterdag in Den Haag het open Nederlands damkampioenschap gewonnen. De Russische wereldkampioen had een voorsprong van twee punten op zijn concurrenten en had in zijn laatste partij genoeg aan een remise.

Image
Wereldkampioen Alexander Schwarzman is nu ook open Nederlands damkampioen. FOTO ANP

Dat deed hij dan ook tegen zijn Litouwse rivaal Aleksej Domsjev.
Beste Nederlanders zijn Hans Jansen en Ron Heusdens. Zij speelden remise tegen elkaar en eindigden op twee punten afstand van Schwarzman op de gedeelde tweede plaats. Dat was ook het eindpunt voor Domsjev en de Rus Alexander Getmanski, die zijn laatste partij won van Bennie Provoost. (ANP)
Post Reply