IJmuider Courant, 28 januari 2007
http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/re ... 426613.ece
Rick Hartman (10) uit IJmuiden kampioen dammen van Noord- Holland
ijmuiden/krommenie -
Rick Hartman uit IJmuiden is afgelopen zaterdag in zijn leeftijdscategorie in Krommenie Noord-Hollands damkampioen geworden.
Club- en plaatsgenote Dana van der Wiele (9) werd in deze categorie derde. Deze leden van de Damclub IJmuiden stoten hiermee door naar de halve finale van het Nederlands kampioenschap dat in april in IJmuiden wordt gehouden. De twee worden vrijdag bij hun club gehuldigd.

KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
<center>Algemeen Dagblad, 26 januari 2007
http://www.ad.nl/utrecht/sport/article1029634.ece
Bestuur van Denk en Zet stapt op
De Culemborgse damclub Denk en Zet verkeert in een crisis nu het voltallige bestuur heeft aangekondigd te zullen opstappen.
De verwachting is dat een groot aantal spelers vertrekt bij de club, waarvan het eerste team nu nog hard op weg is naar de derde landstitel.
De onwerkbare verhouding tussen de bestuurders aan de ene kant en jeugdleider Henk Stoop aan de andere is de directe aanleiding voor de ontstane situatie. Volgens voorzitter Reinier Stortelder is de toon gezet tijdens een discussie op een internetforum, waar Stoop in een reactie op een publicatie van grootmeester Harm Wiersma -die in zijn column in de Telegraaf de ondergang van Denk en Zet beschreef- uiterst venijnig uithaalde naar Haitze Meurs, voorzitter van de Nederlandse dambond maar tevens al jaren geldschieter van de Culemborgse club en vader van Pim Meurs, een van de grootste damtalenten. Stortelder: ,,Henk is uit de club gestapt en vervolgens weer teruggekeerd waarna is geprobeerd via mediation de verhoudingen te normaliseren. Dat heeft niets opgeleverd, sterker het is alleen maar slechter geworden.’’
Omdat Haitze Meurs na dit seizoen als sponsor stopt en nog geen nieuwe geldschieter is gevonden, lijkt de toonaangevende rol van Denk en Zet binnenkort uitgespeeld. Stoop was niet voor commentaar bereikbaar, Meurs zegt zich afzijdig te houden.

Henk Stoop
- Hanco Elenbaas
<center>
Haitze Meurs
Haitze Meurs
Algemeen Dagblad, 30 januari 2007
http://www.ad.nl/utrecht/sport/article1039189.ece
Scheuring dreigt bij landskampioen Denk en Zet
Door BRAM VAN SCHAIK
Nog twee competitieronden is de Culemborgse damclub Meurs Denk en Zet verwijderd van de derde landstitel. De vreugde die dat teweeg zou moeten brengen, wordt echter overschaduwd door een bestuurscrisis die mogelijk zelfs tot een scheuring binnen de vereniging kan leiden.
Het bestuur onder voorzitterschap van Reinier Stortelder heeft aangekondigd vanavond tijdens de ledenvergadering op te stappen. Verwacht wordt dat er een nieuw bestuur komt met daarin een prominente rol voor de damleraar en jeugdleider Henk Stoop. Dat zal tot gevolg hebben dat een deel van de leden de club de rug toekeert, want onomstreden is de damgekke Culemborger niet, valt te lezen op het internetforum van de werelddambond FMJD.
Zo bedachtzaam als de denksporters meestal te werk gaan op het bord met de 64 vlakken, zo doldriest uiten ze zich in de virtuele wereld. En dat heeft gevolgen, want voorzitter Stortelder van Denk en Zet legt zijn functie neer mede door een uitlating van Stoop richting Haitze Meurs, scheidend clubsponsor en tevens voorzitter van de nationale dambond. Daarin stelt Stoop, die zichzelf ’jarenlang de grootste geldgever van het Culemborgse dammen’ noemt, dat met Meurs geen afspraken zijn te maken.
,,De samenwerking klikt toch al niet tussen het bestuur en Stoop, maar deze woorden waren de druppel,’’ verklaart Stortelder waarom hij opstapt. Stoop licht toe: ,,Ik ben door Haitze Meurs belazerd en dat slik ik al een paar jaar niet meer van hem. Hij maakt mijn positie als jeugdleider onmogelijk.’’
Meurs op zijn beurt weigert in te gaan op de aantijgingen met als argument ’wie met pek omgaat, wordt er mee besmet’. Wel zegt hij: ,,Ieder heeft recht op zijn eigen waarheid.’’
In de eerste week van 2006 wist Stoop ook al de schijnwerpers op zich gericht. Nadat de bond (met voorzitter Meurs) de Fries Tjalling Goedemoed als bondscoach voor de junioren had aangesteld, gaf Stoop in één klap zijn club- en bondslidmaatschap er aan. Hij vond dat de bond Goedemoed, met wie hij hevige aanvaringen had gehad, beloonde voor slecht gedrag.
Stoop zou al zijn clubactiviteiten bij Denk en Zet afbouwen maar keerde nog voor de zomer, naar eigen zeggen op verzoek van een aantal ouders, op zijn schreden terug. Er werd een mediator ingeschakeld die de lucht moest klaren waardoor een werkbare situatie zou ontstaan tussen club, Stoop en sponsor. Dat mislukte en de sfeer verslechterde zienderogen, constateerde ook dammer Dik de Voogd die het eerste team leidt. ,,Een aantal spelers is de situatie zat,’’ zegt De Voogd. ,,De opleiding van Henk zou in principe gescheiden moet zijn van de teams, maar in de praktijk gebeurt dat niet.’’
Voorzitter Stortelder: ,,Henk verwijt mij dat ik niks doe. Daar ben ik het mee eens, maar de reden daarvoor is dat met Henk niet is te werken en dat zal ik tijdens de vergadering ook toelichten.’’
Stoop: ,,Wat mij betreft kan Reinier de club zo verlaten.’’
Hoe de situatie zich ontrolt laat zich volgens betrokkenen moeilijk inschatten. Er gaan geluiden op dat een nieuwe club wordt opgericht, maar niemand wil dat nog bevestigen. ,,Ik kan niet overzien hoe het volgend seizoen is,’’ zegt Stoop. En Stortelder: ,,Grote kans dat de club ineen stort. Er is in elk geval nog geen sponsor voor volgend jaar, dus het zal moeilijk zijn het eerste team op dit niveau te handhaven.’’
Meurs stelt: ,,Het is goed voor de club dat als de modder is opgedroogd de Henk-lijn wordt gevolgd. Dat schept in elk geval duidelijkheid en er is geen discussie meer nodig. Ik betreur het dat het op deze manier is gegaan.’’
- Hanco Elenbaas
Culemborgse Courant, 31 januari 2007
Dammers op drempel derde landstitel
CULEMBORG - Met nog twee ronden te gaan mogen de dammers van Meurs Denk en Zet zich gaan opmaken voor de 3e landstitel in vijf jaar. In Westerhaar werd tegen Witte van Moort een verdiende 8-12 overwinning behaald. Ook de laatste concurent, het Amsterdamse Hiltex wist te winnen. In de volgende ronde staat voor de Amsterdammers de wedstrijd tegen titelverdediger Van Stigt Thans uit Schiedam op het programma.
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander, 31 januari 2007
Nieuw bestuur damvereniging Denk en Zet
Door onze sportredactie
Woensdag, 31 januari 2007 - CULEMBORG - Het bestuur van de Culemborgse damvereniging Denk en Zet is dinsdagavond opgestapt. Direct daarop is een nieuw bestuur gevormd.
Een van de leden van het nieuwe bestuur is jeugdleider Henk Stoop. Deze vormde voor het zittende bestuur de reden er gisteren tijdens de buitengewone ledenvergadering de brui aan te geven. Binnen Denk en Zet botert het al zeker een jaar niet tussen Stoop aan de ene kant en sponsor Haitze Meurs, tevens voorzitter van de dambond, met het bestuur aan de andere kant.
„Eigenlijk speelt die controverse nog langer“, vertelt de afgetreden voorzitter Reinier Stortelder. „Zolang als ik voorzitter ben, richt Henk zijn pijlen op mij en op Haitze. Het laatste jaar is dat wat meer naar buitengekomen. Vooral nadat Henk vorig jaar opeens opstapte.“
Na de terugkeer van Stoop, zonder meer de man die met zijn jeugdopleiding aan de basis stond van de vele successen die vooral de jonge spelers van Denk en Zet boekten, ging de strijd gewoon door. „Voortdurend ruzie, voortdurend verwijten. We hadden er geen zin meer in daar telkens tegenin te gaan“, aldus Stordelder. „Ik ben ook heel opgelucht dat het nu voorbij is. Zelf blijf ik als speler nog tot het einde van het seizoen actief. Daarna ben ik helemaal weg.“
Henk Stoop wilde gisterenavond direct na de vergadering nog niet al te veel zeggen. „Er is een nieuw bestuur gevormd, met Rudi Ooms als voorzitter. Van het oude bestuur is alleen penningmeester Jiri Helmond aangebleven.“
„Voordat we als bestuur verder naar buiten treden willen we dinsdag eerst eens rustig bij elkaar gaan zitten. Op dit moment wil ik er daarom niet al te veel over zeggen. Maar het klopt dat ik in het bestuur ben teruggekeerd. Verder vond ik de sfeer aan het einde van deze avond erg positief. Dat geeft hoop.“
Het contrast tussen de sportieve prestaties en de bestuurlijke perikelen waarin Denk en Zet dit seizoen verkeert, kan haast niet groter. De Culemborgers voeren zoals in hun gloriedagen de ranglijst aan in de eredivisie en zijn slechts twee overwinningen verwijderd van de titel.
Wat de lijn van het nieuwe bestuur ook zal zijn, een voorname zorg is het vinden van een nieuwe hoofdsponsor. Haitze Meurs liet al aan het begin van het seizoen weten dat dit zijn laatste als sponsor zou zijn.
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
- Hanco Elenbaas
Algemeen Dagblad, 31 januari 2007
Nieuw bestuur Denk en Zet wacht uittocht damtoppers
Damclub Denk en Zet uit Culemborg heeft een nieuw bestuur maar ziet het huidige eerste team, dat op de derde landstitel voor de club afstevent, na dit seizoen vertrekken.
Zoals aangekondigd is het bestuur onder voorzitterschap van Reinier Stortelder op de ledenvergadering afgetreden.
Reden was de verstoorde verhouding van het huidige presidium met jeugdleider Henk Stoop. Waar Stortelder met een aantal clubgenoten over enkele weken afscheid neemt van de Culemborgse damvereniging, houdt Stoop zijn positie in een bestuur dat Rudy Ooms tot voorzitter koos.
Binnenkort wordt de nieuwe koers van de club bekend. Dan wordt tevens duidelijk met welke spelers en op welk niveau Denk en Zet, dat ook zijn sponsor Haitze Meurs ziet vertrekken, straks zal gaan acteren. Stortelder sluit niet uit dat een aantal Culemborgse dammers zich verenigt in een nieuwe club.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 30 januari 2007
Damtoernooi scholieren gelijktijdig met het WK
van een onzer verslaggevers
HARDENBERG - Gelijktijdig met het wereldkampioenschap dammen dat in Hardenberg wordt afgewerkt is er ook een damkampioenschap voor scholieren.
In een brief aan alle scholen in de gemeente Hardenberg roepen wethouder Douwe Prinsse van sportzaken en voorzitter Jan Koops van het organisatiecomité WK dammen scholen op mee te doen.
Dat kan met viertallen, die in maart al voorronden spelen. Op 30 mei staat de finale gepland. Die wedstrijden worden afgewerkt in De Schakel. De organisatie voor het school-damtoernooi is in handen van de vier damverenigingen die de gemeente telt. Het WK dammen wordt gehouden in theater de Voorveghter. Van 10 mei tot en met 2 juni strijden twintig dammers afkomstig uit de gehele wereld om de prijzen. In november 2005 werd bekend dat Hardenberg, in navolging van Zwartsluis en Amsterdam, het WK dammen gaat organiseren. Toen was er ook al sprake van dat er eventueel een toernooi voor scholieren zou worden gehouden.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 29 januari 2007
Grouwstra matchwinnaar voor DDC
door NIKHILA
DAMMEN - De kampioensrace telde voor DDC zaterdag nog drie hindernissen. De Deventer ploeg wankelde op de eerste horde, maar hield zich nog net staande: 11 - 9 tegen DIOS 2 uit Eibergen.
Piet Grouwstra, sinds 1968 lid van de Deventer vereniging, was na vijf uur spelen de trotse matchwinnaar.
‘Piet is altijd keurig in het pak gestoken’, lachte captain Rob Hendriks. ‘Maar sinds hij zonder stropdas speelt, gaat het ineens een stuk beter.’ De 72-jarige nestor speelde het slim. Hij hield het remisebod van zijn tegenstander bij 8-8 in beraad. Na de voltreffer van Dick Halma eiste hij het winnende punt, conform de reglementen, alsnog op.
DDC had het zich onnodig moeilijk gemaakt na de 4-0 voorsprong. Frank Jansen spande de kroon bij de blunderaars. ‘Hij wilde het met grof geweld forceren en verloor alle voorzichtigheid uit het oog’, aldus Hendriks, die ook zijn eigen onnozelheid niet onder het vloerkleed probeerde te vegen.
DOS/Hartholt Olie trok aan het langste eind bij Oosterveen: 9-11. ‘Niet zonder geluk’, erkende teamleider Frits Gerritsen. Onderin waren de Heinoërs heer en meester. Harry Abbing brak al na een uurtje door de Gramsbergse verdedigingslinie. En ook Maikel Schotman en Tonnie van Ommen kwamen tot winst.
De thuisclub gaf tegengas, maar liet de gelijkmaker tegen kopman Ronald Holterman liggen. ‘Hij stond totaal verloren, maar zijn tegenstander wilde het te mooi doen’, aldus Gerritsen.
De afstraffing tegen de Vordense reserves zal DamRa lang heugen: 17-3. ‘Zo dik hebben we nooit verloren’, weet bestuurder Ab Steenbergen. De Raaltenaren hadden op alle borden een lagere of veel lagere rating.
Wim Terlouw speelde tegen DUO-voorzitter Bert Woolschot de mooiste partij. ‘Hij drong zijn tegenstander een zogeheten partie-Bonnard op, één van de gevaarlijkste spelsystemen.’ Terlouw had alle kansen op winst, maar zag een dodelijke meerslag over het hoofd.
Brummen ging na zeven overwinningen op rij in de fout en zette daarmee de districtstitel op losse schroeven: 6-10 tegen Aalten, dat op de voorlaatste plaats prijkt. ‘We hebben slecht gespeeld, want de cijfers waren niet eens geflatteerd’, treurde bestuurder André van der Horst.
Danny Dix stond al na een uur aan de kant. ‘Ik heb het veel te druk op mijn werk’, luidde zijn excuus. De achterstand liep snel op (1-7) en de verdiende tegentreffer van Bertus Bosch kon het tij niet meer keren.
-
<center>Because I'm Bad, I'm Bad-Nagelslag wrote:Why do all good things come to an end (Nelly Furtado).
Come On
(Bad Bad-Really, Really Bad)
You Know I'm Bad, I'm Bad-
You Know It
You Know I'm Bad, I'm Bad-
You Know It, You Know
And The Whole World Has To
Answer Right Now
(And The Whole World Has To
Answer Right Now)
Just To Tell You Once Again,
(Just To Tell You Once Again)
Who's Bad . . .
lyrics: Michael Jackson
</center>
Het slechte vergroot men uit, het goede legt men naast zich neer....
- Hanco Elenbaas
Haarlems Dagblad, 1 februari 2007
Stolwijk wint Theo Tielrooij Toernooi
Haarlemmer Stefan Stolwijk heeft het achtste Theo Tielrooij Toernooi met liefst zeven overwinningen en één nederlaag op zijn naam geschreven. Een ontroerde Stolwijk ontving de wisselbokaal uit handen van Christel Tielrooij. Direct achter Stolwijk eindigden voormalig toernooiwinnaars Mark Deurloo en Ron Tielrooij met in hun kielzog oud Nederlands kampioen Wim de Jong. Winnaars van de eerste en tweede klasse waren respectievelijk Peter Schipper en Bram van Bakel. Aan de door Damclub Heemstede georganiseerde memorial deden veertig dammers mee.