composite wrote:
Hanco, neem eens de moeite om 'In Europa' van Geert Mak - toch een man met het hart op politiek links - te lezen, met name de paragrafen die handelen over de Sowjet-Unie. Kom daarna maar eens op de koffie.
Hein, ik ben van 1994 tot 1998 getrouwd geweest met een tolk/vertaalster Russisch-Engels die binnen een jaar beter Nederlands sprak dan 95 % van de Nederlanders. Haar vader was kolonel, rechter bij militaire tribunalen in de Sovjet-Unie (in Krasnodar, Kaliningrad, Kazakhstan en St.-Petersburg) en hij had aan die periode zoveel gewetenswroeging overgehouden dat hij na de Gorbatsjov-periode als advocaat was gaan werken voor Amnesty International in Sint Petersburg. De vader van mijn schoonvader was een generaal die zich op verschillende foto's had laten zetten met de schurk Beria, die kort na de dood van Stalin gelukkig op het nippertje is uitgeschakeld door Chroetsjov.
Als je in 1995 of 1996 in Moskou of Petersburg bij een plein ging staan rond een beeld met Lenin, dan was het opvallend hoeveel Russen hun middelvinger opstaken richting grote roerganger.
De meeste Russische dammers weten natuurlijk ook redelijk veel van wat er speelde in de Sovjet-Unie en daarna. Wat ik wil zeggen is dat ik er via via ook wel iets over weet. Maar het is altijd prettig als iemand je er nog meer over kan vertellen. Wat staat er zoal in dat boek van de insider Mak dat ik volgens jou zou moeten lezen?