Suriname

Post Reply
Andrew Tjon A Ong

Re: Suriname

Post by Andrew Tjon A Ong »

Bron: "De Ware Tijd" 20/01/12

Damuitslagen

20/01/2012

Sanjay Beharie - Rodney
Lion 1-1; Franklin
Alken - Tedjpersad Khedoe
2-0; Kishen
Badal - Rudi Benschop 2-0;
Deborah Egers - Bhagwat
Gajadien 1-1; Chanderbhan
Bansi - Kiran Narain 2-0;
Pradeep Hardayal - Lesley
Nicol 2-0 (reglementair);
Sewpal Nannan - Robur Levens
1-1; Cliff Karijodrono
- Marcel Oostburg
1-1; Carlos Adaba - Jimmy
Tay 1-1; Niaaz
Salarbaks - Kathleen Wielzen
2-0; Derryl Bohr
- Johannes Alfaisi 1-1;
Dewsaran Sital - Stanley
Mohan 1-1; Ruben Guiamo
- Mahinderpersad Jaggoe
1-1; Ricardo Palisie
- Waldi Anches 1-1; Muntazali
Nazir - Krish Ori 1-1;
Sharief Rodjan - Romeo
Maatsen 1-1; Soerdiperkash
Jogie - Sanjay Dhauntal 1-1;
S h r i k r i s h a n
Sheonath - Dheeradj Somai
1-1.-.
https://marktplaza.nl/winkels/damboekshop
Andrew Tjon A Ong

Bron: Facebook, 20/01/12, Johannes Alfaisie

Damvrienden,
LANDSKAMPIOENSCHAPPEN DAMMEN (semifinalisten bekend)

De laatste speeldag van de voorronde van het persoonlijk landskampioenschappen dammen verliep gisteravond met schokkende uitslagen. De spanning was vanaf het begin duidelijk. De grootste verrassing was de overwinning van Gaimo; met een dure doch kansrijke damcombinatie penetreerde hij de linies van Mohan en kwam uiteindelijk als winnaar uit de daarop volgende complicaties.
De sterk spelende Mohan (ervaren finalist ) bleef steken op 9 punten en was onmiddelijk uitgeschakeld voor verdere deelname. Niaaz Salarbaks (jeugdsemikampioen) kwalificeerde zich door van concurrent Dhauntal Sanjai ( 9 punten) vanuit de opening onder druk te plaatsen. Het lukte hem uit die spanningen een schijf en partijwinst te forceren en ontnam zijn tegenstander daardoor alle illusies.
Jimmy Tay moest winnen voor verdere deelname en strafte hardhandig de ontwikkelingsproblemen op de linkervleugel van Hardayal af.
Marcel Oostburg won na heel erg sterke partij en haalde de limiet van 10 competitie punten, na bestudering van de weerstandspunten door de arbiter moest hij toezien hoe Sital Dewsaran voorbij liep. Johannes Alfaisie (MF) en Jogie kwamen remise overeen en plaatsten zich na kalme doch ervaren competitie. De partijen tussen de koplopers verliepen remise.
De 2 dames Deborah egers en Wielzen hebben sterk spel getoond ; Wielzen won verrassend in de laatste ronde en eindigde als de beste vrouwlijke deelnemer.

Aan de 18 semifinalisten zullen samen met Laldjitsing en Hugo Kemp (MF) strijden voor 8 finaleplaatsen. De 20 spelers zullen worden verdeeld in 2 groepen van 10 man die elkaar in “Round robin” competitie zullen bekampen. Uit elke groep zullen dan 4 spelers doorstromen naar de finale om het dan op te nemen tegen Guno Burleson (MI en landskampioen) , Rinaldo Kemnaad (MF en semilandskampioen), Gerson Bendt (MF en demilandskampioen) en John Sadiek (MI, vierde plaats 2011).

Groep A (oneven nummers)
1.Lion Rodney 2.Maatsen Romeo 3.Rodjan Sharief 4.Nazir Muntazali 5.Beharie Sanjai 6.Salarbaks Niaaz 7.Guiamo Ruben 8.Bohr Derril 9.Alfaisie Johannes 10.Harripersad Laldietsing

Groep B (even nummers)
1.Sheonath Shrikishan 2.Jogie Soerdjpersad 3.Orie Krishnepersad 4.Palesi Ricardo 5.Anches Waldie 6.Somai Dheraadj 7.Jagoe Mahinder 8.Tay Jimmy 9.Sital Dewsaran 10.Hugo Kemp

De wedstrijden van de halve finale beginnen op dinsdag 24 januarie om 7.00 uur in het partijcentrum van de V.H.P., “De Olifant” aan de Jaggernath Lachmanstraat.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "De Ware Tijd" 21/01/12

Dammers Nahar en Moetoer ‘geplaagd’ door studieverplichtingen

door Guillano Bruce

21/01/2012
Paramaribo - Gaetano Nahar en Stanley Moetoer zijn uit het persoonlijk landskampioenschap dammen gestapt. Het tweetal kan niet meer participeren vanwege studieverplichtingen. “School gaat voor”, luidt de gemeenschappelijke mening van de twee dammers.

Moetoer, landskampioen in 2000 en regerend sneldamkampioen Nahar hadden zich al geplaats voor de halve finale. De vijfde tot en met de achtste plaats uit de finale van vorig jaar heeft recht op deelname aan de halve eindstrijd die op 24 januari begint en 3 februari eindigt. Respectievelijk eindigden Nahar en Moetoer in de landskampioenschappen 2011 vijfde en zesde waardoor ze vrijstelling kregen van de voorronde die donderdag eindigde.

Image
dWT archief
Stanley Moetoer (l) en Gaetano Nahar (r) nemen het tegen elkaar op in de finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen 2011. De twee hebben vanwege studieverplichtingen dit jaar afgezegd.-.

“Het is jammer, maar mijn studie is op dit moment heel belangrijk”, aldus Nahar. De 20-jarige dammer is student aan de Faculteit Tecnologische Wetenschappen. “De halve finale en finale vallen samen met mijn tentamenperiode. In mijn eerste jaar kon ik nog tijd vrij maken maar nu zit ik in de laatste fase van mijn studie. Ik ben genoodzaakt serieus meer tijd aan mijn schoolwerk te besteden omdat ik vakken niet wil overdoen.”
Nahar zegt al sinds december aan de organisatie kenbaar gemaakt te hebben dat hij niet zou kunnen meedoen, maar omdat gehoopt werd dat de schoolsituatie van de dammer zou veranderen, werd een afwachtende houding aangenomen. Hij had ook moeite met voorbereiding op weg naar toernooien het vorige jaar, maar hoopt binnenkort weer te kunnen participeren. “In maart begin ik mijn stageperiode en heb ik het minder druk. Ik kan misschien wel meedoen aan de open kamioenschappen.”
Moetoer wordt ook ‘geplaagd’ door studieverplichtingen. De 45-jarige dammer is een jaar terug aan een bacheloropleiding economie begonnen. “Ik heb nog twee en een half jaar te gaan. Sowieso denk ik niet dat ik in die periode aan de landskampioenschappen kan meedoen.” Moetoer denkt voorlopig alleen aan ‘kleine’ toernooien als de sneldamkampioenschappen mee te zullen doen.
Ook hij heeft de organisatie reeds op de hoogte gesteld van zijn terugtrek- king. “Ik heb het ze mondeling doorgegeven.” De dammer vindt het ook jammer dat hij niet kan spelen. “Dammen is mijn ding maar ik moet ook prioriteiten stellen. Als het wat rustiger is, maak ik wel een comeback”, verzekert hij.

Achttien naar halve finale
Door de twee opengevallen plekken heeft de organisatie in plaats van zestien achttien dammers laten doorstromen naar de halve finale waar Harrypersad Laldjietsing en Hugo Kemp wachten. Rodney Lion sloot met dertien punten de voorronde als ongeslagen kampioen af. Hij won van de negen wedstrijden vier en speelde de rest remise inclusief het gelijkspel tegen Deeradj Somai dat ook verder gaat. Semi-kampioen werd Shrikishan Sheonath met twaalf punten terwijl Romeo Maatsen en Soeridjsperkash Jogie met elk elf punten derde en vierde werden. Federatie meester Sharief Rodjan sluit de top vijf af met eveneens elf punten.

Halve finalisten:
1.Lion; 2.Sheonath; 3.Maatsen; 4.Jogie; 5.Rodjan; 6.Krish Ori; 7.Montazali Nazir; 8.Ricardo Palisie; 9.Sanjay Beharie; 10.Waldi Anches; 11.Niaaz Salarbaks; 12.Deeradj Somai; 13.Ruben Guiamo; 14.Mahinderpersad Jaggoe; 15; Derryl Bhor; 16. Jimmy Tay; 17. Johannes Alfaisi; 18. Desaran Sital.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "De Ware Tijd" 24/01/12

Dammers vrezen Federatiemeesters niet

door Guillano Bruce
24/01/2012

Paramaribo - Rodney Lion, Shrikishan Sheonath en Romeo Maatsen worden geen vrees ingeboezemd door de Federatiemeesters Sharief Rodjan, Johannes Alfaisi en Hugo Kemp. Samen met veertien andere dammers komen ze vanaf vandaag tegen elkaar uit in de halve finale van het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2012.

Op het spel staan acht tickets voor de finale. Kemp, Alfaisi en Rodjan zijn de enigen met een titel in de halve finale, die tot en met 3 februari duurt. Lion, die met vier zeges en vijf remises winnaar werd van de voorronde, heeft hoge verwachtingen. “Mijn doel is de finale halen.” Hoewel hij de drie Federatiemeesters niet vreest, is hij zich ervan bewust dat de strijd niet makkelijk zal zijn. Hij is samen met Alfaisi en Rodjan ingedeeld in groep A. “Ik heb al tegen ze gespeeld, dus weet ik ongeveer wat hun spel is”, aldus de dammer die voor de tweede keer in de halve finale zit. Ook Sheonath mikt op een finaleplaats. De voorronde, waar hij als tweede eindigde, ging niet over een leien dakje. “Ik ga gewoon sterk moeten spelen. Het wordt zwaar werk”, vertelt hij.

Image
dWT foto / Stefano Tull
Jimmy Tay (l) en Rodney Lion (r) behoren tot de twintig dammers, die vanaf vandaag de strijd aanbinden in de halve finale. Lion heeft zijn zinnen gezet op een plaats in de finale.-.

Sheonath hoopt dat hij voor het eerst de eindstrijd haalt. Dat hij samen met Kemp in één poule ingedeeld is, maakt niet veel uit voor hem. “Soerdiperkash Jogie en Dheeradj Somai kunnen ook moeilijke tegenstanders worden. Iedereen gaat hard zijn best moeten doen.” Volgens Maatsen weegt de voorronde, waar hij derde werd, niet op tegen de halve finale. “Het echte werk begint vandaag.” De dammer, die in 2004 als negende eindigde in de eindstrijd gaat voor een honderdprocentscore in de halve finale. “Ik wil alle wedstrijden winnen. Ik zeg niet dat dat het gaat worden, maar om ver te komen moet je met zo een instelling spelen.” Maatsen houdt rekening met Alfaisi en Rodjan, met wie hij in één poule zit. Hij denkt dat de twee, moeilijke tegenstanders kunnen worden. “Maar ik kan ook lastig zijn”, zegt hij zelfverzekerd. Rodjan, nummer drie in 2007, acht van alles mogelijk. Het feit dat voormalig landskampioen Stanley Moetoer en sneldamkampioen Gaetano Nahar uit het toernooi gestapt zijn, maakt het niet makkelijker. De dammer voorziet net als in de voorronde, waar hij als vijfde eindigde, weer moeilijke wedstrijden. “Het wordt zwaar, maar ik doe mijn best om bij de eerste vier te komen om naar de finale te gaan.” De twintig halve finalisten zijn opgesplitst in twee groepen van tien. Uit elke poule plaatsen de vier besten zich voor de eindstrijd. Groepsindeling:A:Alfaisi; Sanjay Beharie; Derryl Bohr; Ruben Guiamo; Harrypersad Laldjietsing; Lion; Maatsen; Muntazali Nazir; Rodjan; Niaaz Salarbaks;B:Waldi Anches; Mahinder Jaggoe; Jogie; Kemp; Krish Ori; Ricardo Palisie; Sheonath; Dewsaran Sital; Somai; Jimmy Tay.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: `De Ware Tijd`26/01/12

Lion alleenheerser in halve finale PL-dammen

26/01/2012

Paramaribo - Rodney Lion gaat als alleenheerser aan kop na de eerste ronde in de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen. De kampioen van de voorronde leidt na een winstpartij in poule A met twee punten. Geen van de andere dammers in de groep kwam verder dan een remise.

Lion behaalde als enige de volle buit uit zijn partij door Romeo Maatsen terug te wijzen. Federatiemeester Johannes Alfaisi en Sharief Rodjan daarentegen lieten steken vallen. Het tweetal kwam niet verder dan een gelijkspel tegen respectievelijk Harrypersad Laldjietsingh en Sanjay Beharie.

Image
dWT foto/ Cedric Cooman
Romeo Maatsen (l) en Rodney Lion (r) bekampen elkaar in de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen. Na de eerste ronde maandagavond gaat Lion in poule A alleen aan kop.-.

Ook jeugdkampioen 2010 Niaaz Salarbaks en Montazali Nazir kwamen niet verder dan een gelijkspel terwijl Derryl Bhor en Ruben Guiamo eveneens niet meer dan een punt uit hun treffen haalden. Bhor, Laldjietsingh, Alfaisi, Nazir, Salarbaks, Guiamo, Beharie en Rodjan staan allemaal gedeelt tweede met één punt. Maatsen staat puntloos laatste.

Waar in poule A remises de boventoon voerden, werd in poule B nauwelijks puntverlies geleden. Deeradj Somai, federatiemeester Hugo Kemp, Ricardo Palisie en Waldi Anches delen de eerste plaats na overwinningen op Kris Ori, Mahinderpersad Jaggoe, Jimmy Tay en Dewsaran Sital. Shirkrishan SheonathenSoerdiperkash Jogie speelden remise.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "De Ware Tijd" 27/01/12

Twee uit twee voor Somai

27/01/2012

Paramaribo - Deeradj Somai heeft zijn honderd procent score kunnen behouden in de tweede ronde van de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen. Woensdagavond won hij zijn tweede wedstrijd op een rij door Soerdjperkash Jogie aan de zegekar te binden.

Door zijn overwinning is Somai nu de enige die zijn koppositie niet hoeft te delen. Hij staat in poule B eerste met vier punten. Federatiemeester Hugo Kemp, Waldi Anches en Ricardo Palisie die op de eerste dag allemaal hun wedstrijd wonnen, leden in hun tweede partij puntverlies. Ze staan met een punt minder dan de lijstaanvoerder gedeelde tweede.

Image
dWT foto/ Cedric Cooman
Deeradj Somai (L) kruist de degens met Krish Ori op de eerste dag van de halve finale van het persoonlijk landskampioenschappen dammen. Somai gaat na twee speelronden alleen aan kop in poule B.-.

Krish Ori en Shrikishan Sheonath bezetten de derde plaats met twee punten, terwijl Dewsaran Sital, Mahinderpersad Jaggoe en Jogie gedeeld vierde staan met één punt. Jimmy Tay staat puntloos laatste in de groep.

In poule A gaat Rodney Lion niet meer alleen aan kop. De winnaar van de voorronde leed puntverlies door remise te spelen tegen Harrypersad Laldjietsing. Lion deelt nu de koppositie met Derryl Bhor die Romeo Maatsen zijn tweede nederlaag van het toernooi toebracht.

Laldjietsing deelt samen met Ruben Guiamo, federatiemeester Johannes Alfaisi, Montazali Nazir, Niaaz Salarbaks, Sanjay Beharie en federatiemeester Sharief Rodjan die allemaal remise speelden de derde plaats met twee punten.-.

Uitslagen tweede ronde:

Poule A: Nazir Alfaisi 1-1; Guiamo Rodjan 1-1; Bhor Maatsen 2-0; Laldjietsing Lion 1-1; Salarbaks Beharie 1-1; Poule B: Somai Jogie 2-0; Kemp Sheonath 1-1; Ori - Tay 2-0; Palisie - Dewsaran Sital 1-1; Anches - Jaggoe 1-1.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "De Ware Tijd" 28/01/12

Voormalig jeugdkampioen houdt Federatiemeester remise

door Guillano Bruce
28/01/2012

Paramaribo - Johannes Alfaisi had gedacht in de derde ronde van de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen makkelijk met een zege weg te komen. De Federatie meester werd echter tegen zijn eigen verwachtingen en die van anderen verrassend remise gehouden door voormalig jeugdkampioen Niaaz Salarbaks.”Ik had gedacht dat ik zou winnen maar hij heeft een sterke wedstrijd gespeeld”, aldus Alfaisi.

Alfaisi werd vier uur lang door de jeugddammer bezig gehouden. Ondanks hij in het begin de meeste initiatiefen nam was de wedstrijd niet makkelijk. “Het lukte me vroeg de aanval in te gaan en hem in de verdediging te dringen. Maar langzaamaan verandere het en op het einde kreeg hij juist meer kansen.”

Image
foto/ SDB
Niaaz Salarbaks maakt aantekeningen in het derde ronde treffen in de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap tegen Johannes Alfaisi. De 16-jarige jeugddammer slaagde erin de Federatiemeester remise te houden.-

De semi-kampioen uit 1987 en 1988 is lovend over de jeugdspeler die volgens hem een grote toekomst te wachten staat. “Ik zie hem op dit moment nog niet als een kandidaat voor de landstitel, maar hij komt zeker nog ver’, aldus Alfaisi die ook oudere broer Arief Salarbaks en Gaetano Nahar als opkomende talenten beschouwd.

Voor Salarbaks is het niet de eerste keer dat hij tegen een federatie meester speelt. De 16-jarige jeugdkampioen in 2010 en semi-kampioen het vorig jaar had niet gedacht met een punt uit het treffen te kunnen komen. “Ik dacht: ‘Hij heeft meer ervaring’”, laat hij weten.

Alhoewel hij niet ontevreden is met het eindresultaat had Salarbaks, die voor het eerst aan het landskampioenschap meedoet, graag meer uit de wedstrijd willen halen. Hij trok die conclusie na anaslyse van de partij.”Ik had het beter kunnen doen.”

Na de remisepartij staan Salarbaks en Alfaisi in poule A gedeelt derde met drie punten. Net als Harrypersad Laldjietsingh, Ruben Guiamo, Sanjay Beharie en Federatiemeester Sharief Rodjan hebben ze al hun wedstrijden tot nu toe remise gespeeld. Rodney Lion is koploper met vijf punten, gevolgd door Derryl Bhor met vier. Montazali Nazir en Romeo Maatsen staan onderaan met twee om één punt.

In poule B gaat Deeradj Somai niet langer alleen aan kop. Hij wordt nu vergezeld door Waldi Anches die ook vijf punten bezit. Krish Ori, Federatiemeester Hugo Kemp en Ricardo Palisie delen de derde plaats met vier punten terwijl Mahinderpersad Jaggoe, Shrikishan Sheonath en Soerdiperkash Jogie met twee punten gedeeld vierde staan. Jimmy Tay en Dewsaran Sital zijn hekkensluiters met één punt.-.

Uitslagen derde ronde:

Poul A: Alfaisi Salarbaks 1-1; Lion Nazir 2-0; Bhor Laldjietsing 1-1; Rodjan Maatsen 1-1; Beharie Guiamo 1-1; Poule B: Kemp Jogie 1-1; Anches Sheonath 2-0; Palisie Jaggoe 1-1; Ori Sital 2-0; Somai Tay 1-1.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "De Ware Tijd" 30/01/12

Eerste nederlaag koploper Lion

30/01/2012
Paramaribo - Rodney Lion is tegen zijn eerste verliespartij in de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen gelopen. De winnaar van de voorronde werd vrijdag in de vierde ronde een nederlaag toegebracht door federatiemeester Johannes Alfaisi.

Door het verlies moet Lion na vier wedstrijden de koppositie in groep A delen met vier andere dammers. Behalve Alfaisi bezitten ook Harrypersad Laldjietsing, Niaaz Salarbaks en Derryl Bhor vijf punten. De derde plaats wordt bezet door Sanjay Beharie met vier punten, terwijl Montazali Nazir, Ruben Guiamo en Federatiemeester Sharief Rodjan elk drie punten hebben vergaard. Romeo Maatsen is hekkensluiter met twee punten.

Image
foto SDB
Rodney Lion (l) en Johannes Alfaisi nemen het in de vierde ronde tegen elkaar op. Lion leed tegen de federatiemeester zijn eerste verlies van de halve finale.

In groep B is Deeradj Somai nog steeds lijstaanvoerder. De demi-kampioen uit 2006 gaat ongeslagen aan kop met zeven punten. Krish Ori, Waldi Anches en Ricardo Palisie staan gedeeld tweede met zes punten, terwijl federatiemeester Hugo Kemp vijf punten heeft vergaard. Mahinderpersad Jaggoe, Jimmy Tay en Shrikishan Sheonath bezitten elk twee punten, terwijl Dewsaran Sital met één punt laatste staat. De vijfde ronde wordt vandaag gespeeld.

Uitslagen vierde ronde: Poule A: Alfaisi Lion 2-0; Maatsen Beharie 1-1; Laldjietsing Rodjan 2-0; Salarbaks Guiamo 2-0; Nazir Bohr 1-1; Poule B: Palisie Sheonath 2-0; Kemp Anches 1-1; Somai Sital 2-0; Ori Jaggoe 2-0; Jogie Tay 1-1.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "GFC nieuws" 30/01/12
Image

Lion lijdt eerste nederlaag
Monday 30 January

PARAMARIBO – Ongeslagen koploper Rodney Lion heeft zijn eerste verlies geleden in de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen. Johannes Alfaise wordt gezien als de “spelbreker”. Nu staan er vier personen op de eerste plaats in groep A.

Naast Lion zijn Alfaisi, Harrypersad Laldjietsing, Niaaz Salarbaks en Derryl Bohr opgeklommen naar de eerste plaats. In groep B is Deeradj Somai de lijstaanvoerder. Vandaag worden de wedstrijden voortgezet.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "De Ware Tijd" 1/2/12

Palisie vergezelt Somai

01/02/2012

Paramaribo - Ricardo Palisie heeft de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen met zich mee.

Na vijf wedstrijden is hij met drie overwinningen en twee remises nogsteeds ongeslagen. Door zijn overwinning in de vijfde ronde maandagavond, vergezelt hij Deeradj Somai aan kop in poule B.

Beide dammers hebben acht punten vergaard, maar Palisie staat het gunstigst door één bordpunt meer dan Somai verzameld te hebben.

De derde plaats wordt momenteel bezet door Waldi Anches. De dammer heeft na vijf partijen zeven punten bijelkaar geraapt. Krish Ori staat met zes punten vierde, terwijl Federatiemeester Hugo Kemp de vijfde plaats bezet met vijf punten.

Op de zesde plaats staan drie dammers. Shrikishan Sheonath, Jimmy Tay en Soerdiperkash Jogie bezitten allemaal vier punten. Mahinderpersad Jogie staat voorlaatste met drie punten, terwijl hekkensluiter Dewsaran Sital tot nog toe maar één punt heeft vergaard.

In groep A gaan vijf dammers aan leiding. Rodney Lion, federatiemeester Johannes Alfaisi, Harrypersad Laldjietsing, Niaaz Salarbaks en Derryl Bhor hebben elk zes punten verzameld. Ruben Guiamo en Sanjay Beharie volgen met vijf punten, terwijl Montazali Nazir en Federatiemeester Sharief Rodjan vier punten bezitten. Romeo Maatsen heeft na vijf partijen twee punten vergaard.

Uitslagen vijfde ronde: Poule A: Lion Salarbaks 1-1; Bhor Alfaisi 1-1; Rodjan Nazir 1-1; Beharie Laldjietsing 1-1; Guaimo Maatsen 2-0; Poule B: Anches Jogie 1-1; Palisie Kemp 2-0; Sheonath Ori 1-1; Somai Jaggoe 1-1; Tay Sital 2-0.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "De Ware Tijd" 2/2/12

Salarbaks grijpt macht

02/02/2012

Paramaribo - Niaaz Salarbaks is de nieuwe koploper in de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen. Doordat Romeo Maatsen niet kwam opdagen voor zijn wedstrijd in de zesde ronde dinsdagavond, schreef Salarbaks twee punten toe aan zijn puntentotaal en greep daardoor de macht in poule A. Hij is nu de nieuwe koploper met acht punten.

Salarbaks zette daarmee Lion af, die vanaf de eerste dag de koppositie bezette. De winnaar van de voorronde moet nu de tweede plaats met drie dammers delen. Ruben Guiamo, Federatiemeester Johannes Alfaisi en Derryl Bhor bezitten elk eveneens zeven punten.

Image
dWT fot0/ Cedric Cooman
Niaaz Salarbaks (l) in de eerste ronde tegen Montazali Nazir. Na zes wedstrijden in de halve finale van het persoonlijk landskampioenschap gaat de jeugddammer alleen aan kop in poule A.

Montazali Nazir en Harrypersad Laldjietsing volgen met zes punten. Daarachter komen Sanjay Beharie en Federatiemeester Sharief Rodjan met elk vijf punten. Maatsen is hekkensluiter met twee punten. Poule A wordt nog steeds aangevoerd door Deeradj Somai en Ricardo Palisie. Beide dammers bezitten negen punten. Krish Ori en Waldi Anches volgen op een gedeelde derde plaats met acht punten.

Daarachter volgen Jimmy Tay en Soerdiperkash Jogie die elk zes punten hebben weten te verzamelen terwijl Shrikishan Sheonath en Federatiemeester Hugo Kemp vijf punten bezitten.

Voorlaatste staat Mahinderpersad Jaggoe die na drie remises en evenveel nederlagen een voorsprong van twee punten heeft op Dewsaran Sital.

Uitslagen zesde ronde: Poule A: Nazir Beharie 2-0; Alfaisi Rodjan 1-1; Lion Bhor 1-1; Guiamo Laldjietsing 2-0; Salarbaks Maatsen 2-0 (reglementair); Poule B: Sheonath Somai 1-1; Ori Kemp 2-0; Anches Palisie 1-1; Tay Jaggoe 2-0; Jogie Sital 2-0.-
Andrew Tjon A Ong

Re: Suriname, Halve Finales PK

Bron: "De Ware Tijd" 3/2/12

‘Om kampioen te worden moet je investeren’

door Guillano Bruce
03/02/2012

Paramaribo - De halve finale van het persoonlijk landskampioenschap dammen wordt vandaag met een speler minder afgerond. Romeo Maatsen trok zich om privé redenen terug uit het toernooi. “Het is jammer maar omstandigheden beletten mij verder te gaan.” Voor aanvang van de halve finale beloofde Maatsen bij elke wedstrijd voor een zege te willen gaan. Die verwachtingen heeft hij echter niet waar kunnen maken.

Naast persoonlijke omstandigheden hebben ook drukke werkzaamheden geleid tot zijn besluit. “M’n werk is soms een beetje rommelig”, laat hij weten.

Image
foto/SDB
Romeo Maatsen (l) in de derde ronde van de halve finale tegen federatiemeester Sharief Rodjan. Maatsen heeft zich vanwege privé redenen teruggetrokken uit het toernooi.-.

De dammer die aangesloten is bij Suriname Tulip heeft niet voldoende tijd gehad om zich voor te bereiden op het toernooi, wat later gevolgen heeft gehad. “Ik heb een slecht toernooi gespeeld”, aldus Maatsen. “Maar dat heb je als je geen clubwedstrijden bezoekt, want daarmee kan je je goed voorbereiden. Om kampioen te worden moet je tijd investeren.”

Maatsen, die in 2004 als negende eindigde in de finaleronde, maakte zijn terugtrekking uit het toernooi maandag bekend aan de organisatie. Een dag later zou hij tegen Arief Salarbaks niet komen opdagen terwijl ook het treffen met Harrypersad Laldjietsing in de zevende ronde gisteren niet doorging.

“Mensen moeten niet gaan denken dat ik heb afgezegd omdat ik geen kans meer maakte. De omstandigheden beletten me om verder te gaan.” Momenteel staat Maatsen met slechtst twee punten hekkensluiter in poule A.

Alhoewel hij geen kans meer maakte op de eindstrijd wilde hij graag de drie resterende wedstrijden spelen. “Alleen om te zien hoe het zou aflopen. Maar ik heb begrepen dat ik in de laatste ronde zou uitkomen tegen federatiemeester Johannes Alfaisi en die wedstrijd zou ik graag willen meemaken.”

Vóór Maatsen hebben eerder twee dammers zonder melding opgegeven in het toernooi. Lasley Nicol en Rudolph Sardani, die zonder een afmelding verstek lieten gaan, worden conform de regels zes maanden door de bond geschorst. Voor Maatsen geldt die straf echter niet omdat hij bij hoofdscheidsrechter Ramesh Ragoenatsigh afgemeld zou hebben. “Maar hij moet het nog schriftelijk aan de bond doorgeven”, aldus voorzitter Robur Levens.

Volgens Levens heeft de bond het niet in handen dat dammers plotseling besluiten niet meer mee te doen. Hij erkent dat het vooral in de finale storend kan zijn, omdat belangen daar groter zijn. “Tegen spelers die stoppen omdat ze het niet meer zien zitten worden wel maatregelen getroffen, maar als een dammer om één of ander reden niet meer aan het toernooi kan deelnemen is er niets dat je daartegen kan doen.”

Vandaag wordt in de halve finale de laatste ronde afgewerkt. Hierna gaan vier dammers uit elke groep over naar de finale die woensdag begint.

Uitslagen zevende ronde: Poule A: Derryl Bhor Niaaz Salarbaks 2-0; Sharief Rodjan Rodney Lion 1-1; Johannes Alfaisi Sanjay Beharie 2-0; Ruben Guiamo Montazali Nazir 2-0; Laldjietsing Maatsen 2-0 (reglementair); Poule B: Soerdiperkash Jogie Ricardo Palisie 2-0; Krish Ori Waldi Anches 1-1; hugo Kemp Deeradj Somai 2-0; Jimmy Tay Shrikishan Sheonath 2-0; Dewsaran Sital Mahinderpersad Jaggoe 1-1.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "De Ware Tijd" 6/2/12

‘Dammer met grootste uithoudingsvermogen wordt kampioen’

Door Guillano Bruce

06/02/2012

Paramaribo - Als uitgegaan wordt van meningen van halve finalisten van het persoonlijke landskampioenschap dammen, wordt de eindstrijd die woensdag begint niet makkelijk. Acht dammers plaatsten zich na de negende ronde vrijdag voor de finale waar titelverdediger Guno Burleson, Rinaldo Kemnaad, Gerson Bendt en John Sadiek wachten.

“Het zijn geen makkelijke jongens”, beaamt Ruben Guaimo die tijdens de halve eindstrijd in poule A als derde eindigde. De top vier van beide groepen plaatste zich voor de eindstrijd. “Ik denk dat de speler met het grootste uithoudingsvermogen de beste prestatie zal neerzetten. Maar ook de dammer die het meest op scherp is.” Het feit dat het niveau in de finale hoger ligt dan de halve eindstrijd, boezemt Guaimo geen vrees in. “Je moet positief gestemd zijn.”

Ook Darryl Bhor, die eerste eindigde in de poule, gaat niet uit van moeilijkheden. Volgens hem moet wel met iedereen rekening worden gehouden. Burleson, Kemnaad, Bendt en Sadiek die vorig jaar de eerste tot en met vierde plaats voor hun rekening namen, zijn volgens zijn inschatting te verslaan. “Mi plei nanga deng mang en het zijn ook mensen. Ze kunnen me het moeilijk maken maar niet te moeilijk.”

Krish Ori, nummer twee van poule B, heeft daarentegen een sombere blik op de eindstrijd. Hij koestert geen hoge verwachtingen. “Ik denk niet dat ik in de top drie eindig maar misschien in de middenmoot. Dat is mijn doel.” Hoewel hij erkent dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn, acht Ori een kampioenschap bijna onmogelijk. Vanwege drukke werkzaamheden, hij is buschauffeur, kan de dammer zich moeilijk voorbereiden op wedstrijden. “Ik ben ‘s morgens al om vijf uur uit huis en kom pas tegen vijf uur ‘s middags weer thuis. Daarna moet ik snel baden om te gaan spelen en na de wedstrijden ben ik soms om één uur ‘s morgens thuis. Maar ik heb niets te verliezen. Ik doe mijn best en zie wat er uit komt.”

Deeradj Somai verwacht ook geen titel maar probeert het onderste uit de kan te halen. De dammer, die in de halve eindstrijd derde werd in poule B, houdt daarbij rekening met Burleson, Kemnaad, Bendt en Sadiek. “Het zijn spelers van een ander niveau. Dat betekent niet dat ze een slechte dag kunnen hebben, maar niemand hoeft te denken dat je zomaar punten van hen gaat afpakken.” Het vorige jaar eindigde Somai op een gedeelde negende plaats, samen met William Ori die dit jaar niet van de partij is. “Het was toen niet helemaal goed voor me gelopen, maar nu wil ik zeker hoger komen.”

In de laatste speelronde in de halve finale vielen verrassingen. Twee dammers die tot en met de achtste ronde nog zicht hadden op de eindstrijd, vielen na de laatste wedstrijd alsnog uit de boot. Rodney Lion die tot en met de vijfde ronde koploper was, liep de finale mis door zijn laatste partij van Guiamo te verliezen. In groep B zag Hugo Kempeen finaleplek in rook opgaan ondanks een overwinning op Dewsaran Sital. In groep A plaatsten naast Bhor en Guiamo ook Harrypersad Laldjietsing en Federatiemeester Johannes Alfaisi zich voor de eindstrijd, terwijl in poule B naast Ori en Somai ook Waldi Anches enSoerdiperkash Jogiede finale haalden.-.
Andrew Tjon A Ong

Bron: "GFC-nieuws" 5/2/12

Finaleronde PL dammen kan beginnen

Sunday 5 February

Image
Twee deelnemers in actie tijdens het PL dammen.

PARAMARIBO- De finaleronde van het Persoonlijk Landskampioenschap Dammen 2012, het zogenaamde PL 2012, kan eindelijk van start gaan. Deze eindfase begint op woensdag 8 februari aanstaande. De finalisten zijn Guno Burleson, Rinaldo Kemnaad, Gerson Bendt, John Sadiek, Derryl Bohr, Johannes Alfaisie, Ruben Guiamo, Harrypersad Laldjietsingh, Waldi Anches, Krish Ori, Dheeradj Somai en Soerdiperkash Jogie.

De eerste vier hadden zich automatisch geplaatste voor de finaleronde van 2012 vanwege hun eerste vier plaatsen in de finaleronde van vorig jaar. De daaropvolgende vier dammers, Bohr, Alfaisie, Guiamo en Laldjietsingh eindigden gisteren als de top 4 van groep A, terwijl Anches, Ori, Somai en Jogie de top vier van groep B waren. Na de voorronde waaraan 38 dammers deelnamen plaatsten namelijk 18 zich voor de halve finale.

In feite zouden dat 16 moeten zijn, maar Geatano Nahar en Stanley Moetoer, de nummer 5 en 6 van 2011, zagen af van deelname aan de halve finale waarvoor ze automatisch geplaatst waren, samen met Laldjietsingh en Kemp.

Vrijdagvond werd de negende ronde afgewerkt. In groep A won Guiamo van Rodney Lion. Bohr versloeg Sanjay Beharie. Laldjietsingh wees Montazali Nazir terug, Alfaisie won reglementair van Romeo Maatsen, die zich uit het toernooi had teruggetrokken, en Sharief Rodjan vs Niaaz Salarbaks werd remise. In groep B won Anches van Jimmy Tay. Ori speelde remise tegen Soerdiperkash Jogie. Somai-Ricardo Palisie remise. Kemp-Dewsaran Sital 2-0 en Shirkrishan Sheonath-Mahinderpersad Jaggoe 2-0.

De partijen in de eerste ronde van de finale zijn: Burleson-Bendt, Bohr-Kemnaad, Alfaisie-Guiamo, Orie-Laldjietsingh, Anches-Jogie en Somai-Sadiek.
Andrew Tjon A Ong

Bron: GFC Nieuws 18/1/12

Dammen: Wegblijven kost dammer zes maanden schorsing
Wednesday 18 January
Image
PARAMARIBO – Dammer Rudolf Sardani is voor zes maanden geschorst door de Surinaamse Dambond. De reden is dat Sardani na drie verloren wedstrijden tijdens het persoonlijk landskampioenschap dat nu gaande is, zonder opgaaf van redenen drie wedstrijddagen is weggebleven.

Voorzitter Robur Levens van de bond zegt dat hij denkt dat Sardani die geen enkele wedstrijd heeft gewonnen en op de laatste plaats staat, ontmoedigd is geraakt. Dit is volgens de voorzitter echter geen reden om zonder afzegging weg te blijven. De bond kon dit gedrag niet onbestraft laten.
Post Reply